DET TRAGISKE MED DENNE SOMMEREN?



Ja det har regnet van(n)vittig denne sommeren, det er satt nedbørsrekorder i øst og i vest, jordras, steinras og oversvømmelser følger med og det ER tragisk for de det måtte ramme, men helt ærlig?
Eg LIKER regn! Ja det er noe skikkelig forfriskende med det og det er virkelig HERLIG med tur i regnet om man kler seg skikkelig! MEN, regnet kan fort skape frustrasjoner når man lever sammen med mennesker som ser frem til SOL og SOMMER hver dag, ja som virkelig håper og blir humørsyk når det ikkje skjer….Det kan bli slitsomt for da blir jo jobben min å holde humøret oppe på flere enn meg selv 🙂

Når det regner føler eg at folk flest roer ned og inntar roen, det er akkurat som om det er så lite å gjøre at man inntar hvilemodus og sitter på VENTE! Ingenting er vel verre enn å VENTE?? Ja som f.eks vente på posten, vente på legen, vente i kø og så skal man i tillegg VENTE på VÆRET?? Nei gi meg fred, lær deg heller å NYTE det været som måtte komme 🙂 Det er ALLTID Noe å finne på uansett! Hadde det vært opp til meg hadde me kjørt til Hellestøstranda i et skikkelig regnvær og bare KJENT på det at man LEVER!! Det er så friskt og godt, dessuten er det egentlig 0 stress!

Ja det er mye mer stress å dra på stranda en julidag med 24 grader! Ja, man skal smøre/pakke mat, som regel for en hel dag, gjerne med grillen på slep? Ei diger veske med håndklær og badetøy, solstoler er jo herlig, deilig med litt comfort, kopper, glass og kaffi, kjøleelementer i bagen for at maten ikkje skal “koke” heller, hva mer? Jo kanskje barna er i en alder hvor flytemadrass og figurer blir med? Ja for ikkje å glemme bøtter, spader og krabbebalje! Ja det er slettes ikkje MÅTE på hva me drar med oss for en dag på stranda! Det er jo skikkelig herlig når man først har ordnet seg til på stranda, men så blåser det litt (SAND PÅ SKIVA!) og man må søke ly! For ikkje å snakke om når ALT skal pakkes, ristes og fås i bilen etter at man egentlig er helt kokt i hodet….JA, det ER et slit, men likevel gjør me det dag etter dag……LOV meg at du også prøver en dag i regnet på stranda! Ta på deg en regnfrakk og evn støvler og bare la vinden blåse deg friskt i ansiktet og KJENN at du LEVER! Etterpå kan du gå hjem å ta på deg KoseDressen og virkelig nyte et nyvasket ansikt+ at du slipper å riste å vrenge alt for sand og pakke ut en hel masse mat som ikkje ble spist på stranda 🙂
 



Men, DETTE er TRAGISK denne sommeren…..alle blomstene me kjøpte fredag 17.juni når ferien startet! Optimistiske som me var drømte me om en skikkelig Blomster“hage” på terrassen med sene kweller under teppet og tente lykter….Det var vel KUN èn natt som var Tropenatt…iallefall her i vest

Samme helg som ferien startet kom Amira med et lass med paller, materialer, pusseutstyr og maling! Det var gaven vår til Søvbryllupet! Jepp, hun skulle snekre og male en skikkelig Palle vinkelsofa til oss! Hun satte i gang med friskt mot og da det kun gjensto maling ventet me på mer enn èn dag med oppholde slik at alt kunne stå ute å tørke….De dagene lot virkelig vente på seg gitt, ja du ser jo hvor tomt det er her i kroken hvor den skulle stå…DET syns eg er trist, ja for å se hvor glad og fornøyd Amira var da hun satte i gang for så å aldri få satt det opp….Hmmm Sommeren rett og slett bare regnet bort her i vest rett og slett 🙂 DA er det i grunnen lov å HÅPE på en FLOTT høst i det minste ?

Etter at eg hadde styrt litt her hjemme og satt meg godt til rette med strikketøyet kom eg på noe virkelig tragisk! GOSH! Eg måtte jo seriøst få fart på de der skolebøkene til Jr! Ååååå skikkelig nedtur altså! Det verste var jo i grunnen da eg fant frem posen med det eg TRODDE inneholdt masse fargerike papirruller for så å se at det KUN var svarte igjen…..Dvs at eg da måtte lage lapper i tillegg, ja til å skrive på….Etter litt rommestrering fant eg heldigvis en halv rull med vanlig gråpapir så nå er eg iallefall startet! Satser på å ta resten av de bøkene som er hjemme i morgen! Blir nok litt bokbindjobbing utover uka også for Jr hadde jo selvfølgelig ikkje med seg alle bøkene hjem til helga….Jaja…

Nå derimot har eg virkelig ikkje planer om noe annet enn å sitte her å bare NYTE kwellen! God og mett er eg også! Ja se bare på den Paella`en Ali laget i dag! Paella er den spanske nasjonalretten og eg er sikker på det finnes like mange varianter som spanjóler! Ali sin består av kokt/stekt ris, ferske reker, stekt kylling og diverse småhakka grønnsaker. Var meningen å chilistekte scampi på toppen, men han fant ikkje de han ville ha….Men fy søren det er godt! Nå har me midddag MINST i 2 dager!

Før eg kom på at eg hadde GLEMT BokbindMarerittet fikk eg nå i det minste strikket litt og nå gjenstår KUN 7 cm med vrangbord! JuHuuuu DA kan eg ta å vaske alle klærene eg har strikket og pakke inn hele kofferten! Dvs eg virkelig er klar for den STORE dagen 🙂 Håper eg får ferdig buksen i dag, da kan eg sikker vaske i morgen og det som hadde vært SKIKKELIG kjekt var om eg fikk ferdig et av de store prosjektene mine i løpet av uka før et nytt prosjekt inntar heimen! WOW det er gøy å ha planer 🙂
Godt eg i det minste er Optimist 🙂

Da gjenstår det bare å ØNSKE deg også en skjønn kwell, finn noe avslappende å se på tv eller no, opp med strikketøyet, beina på bordet eller i sofaen og så er det bare å NYTE –
rett og slett SÅ enkelt 🙂 Praktiseres OFTE av meg og kan anbefales på det varmeste <3 

KOS DEG!


 

Go`klem fra ei meget fornøyd Vibbedille 🙂

 

 

#sommer #2016 #regn #vestlandet #pallesofa #palle #blomster #sommerblomster #strikking #paella
 

8 kommentarer
    1. Helt enig med deg. Fælt at regnet kan føre til forferdelige ting som ras, flom osv. Men jeg synes det er skikkelig deilig å ligge inne under pleddet ,med en kopp te, mens jeg hører det høljer ned ute. Håper du får en fin lørdag <3

    2. Ha en fin helg du og 🙂
      Her blir det pizza snart så blir det å strikke hetta på Osloanorakken jeg holder på med. jeg rekker målet om å bli ferdig med genseren før mandagsmorgen finfint 🙂

    3. Slike sommerværraporter er det vanligvis vi Trøndere som kommer med, men det ser ut som dere har hatt det ille.
      Vi har hatt lite sol, men egentlig for lite regn—. Tenk det du—.
      Synd med all denne blomsten som ikke har fått vise deg hvor vakre de kan være—-
      Du var ekstra snill da når du ordner skolebøkene ferdig med papir og merking—- det hadde han greid vet du—-
      Jeg har el bok som heter ” Så snill at vi har vondt av det” ( den handler om oss kvinner/ mødre—–)
      Nyt kvelden—

    4. Ellbjørg: hehe “Straffen” for å ikkje ha bind på alle bøkene når han møter på skolen på mandag er at de som ikkje har det må være INNE i friminuttet å legge på bind HAHA De har kvinnelig lærer og hun mener også at det er på tide at gutta tar tak 🙂 Amira begynt eå gjøre det selv i 4.kl 🙂

      Men helt ærlig? Eg gidder ikkje, ei heller har eg tålmodighet til å høre på en som ikkje får det til hehe Da er det i grunnen bedre å bare gjøre det selv 🙂

    5. Ja,dette været råder vi ikke over…vi må ta det været som kommer…. og gjøre det beste ut av det! Og det ser det ut til at du gjør! 😉
      Ta med deg sønnen din på jobben med å sette bind på bøkene, vi gjør de faktisk en bjørnetjeneste ved å stadig legge til rette….kanskje han syns det er litt stas å mestre det ?!!
      All ære til en lærer som ikke oppfordrer til gammeldags kjønnsrollemønster, det er på tide – og det er guttene som “tjener” på det på sikt- i dette tilfellet, ikke sant?
      Fortsatt god lørdagskveld!
      Hilsen fra Mari-Anne

    6. Nå MÅ jeg har hjelp! Jeg har mistet bloggen din, og savner den fælt! Tidligere kom oppdateringene rett inn på e-posten min, men det gjør de ikke lenger. Jeg tidligere spurt deg om hva jeg skal gjøre, og nå finner jeg ikke igjen spørsmålet mitt, og evt svar fra deg! Hjelp!!!
      Mange klemmer fra
      Snefrid

    7. Snefrid: Eg har ikkje helt funnet ut av det ser du, men er du på Facebook? For da kan du bare “LIKE” bloggsiden min der så får du beskjed når eg legger ut nytt innlegg 🙂

Siste innlegg