GAMMEL, ELLER BARE PROGRESSIV??

Jaja eg vet at eg nå kan få høre noe slik som dette: “Ja, du nærmer deg jo de 50!” Sannheten er jo nå at med mine 46 år nærmer det seg slutten på de glade 40 åra og 50 åra står for tur, men det betyr vel ikkje at man er GAMMEL!?? Det skumle er jo at uansett hvor mye man føler seg som 25, ja så eldes jo kroppen gjerne i et annet tempo….

Saken er den ser du, for litt over 2 år siden fikk eg meg nye briller-bare for å ha sagt det så kosta de FLESK! Dette er noe du som bruker briller vet. Samtidig med meg fikk min mor progressive briller til den nette sum av HELE 12.000,-!!! SERIØST!?? Da optikeren den gang nevnte for meg at eg burde vurdere progressive svarte eg bare noe flåset som at SÅ gammel er eg da ikkje……Den kom klask tilbake å smadret meg i midt i pannen! KAN det være DET som skjer nå?? Ja at behovet for progressivt faktisk har oppstått??

Hvis denne fremdriften eg har merket skal fortsette, ja DA trenger eg lengre armer når eg strikker, MYE lengre armer! Tidligere kunne eg sitte vanlig med, spesielt småstrikk, i nede i fanget, måtte gjerne ta strikketøyet nærmere om noe var litt vanskelig å se, NÅ? Ja nå må eg strekke UT armene for å se?? Opprinnelig er eg nærsynt, men nå er eg da sikkert langsynt MED briller på?? Går det an da? Er det nå eg bør begynne å spille Lottto og gå til anskaffelse av PROGRESSIVE!?? Er det virkelig alderen som innhenter meg helt ufrivillig her?

 

Fikk ei NYDELIGE fargeleggingsbok av Jr til bursdagen i går, et sant EVENTYR for en “diller” og “fikler” som meg som elsker småplukk, men disse tynne strekene her som er max 1-2 mm brede ble en skikkelig utfordring! Hjelpes det å treffe med den tynne tysjen innafor streke! Vettu? Eg satt med boka helt nede på knærene og eg traff så vidt!?? Er jo ikkje koselig å sitte SÅNN å farge?? Ei heller er det herlig å sitte sånn å strikke Babybootie nedpå knærene!! Snakk om å bygge på seg senskader i armer og skuldre! Nei, nei……Føler nesten litt flauhet av å måtte gå TILBAKE til optikeren å innrømme at HAN hadde riktig! Eller kan det muligens være en annen forklaring? Ja at eg faktisk BARE er blitt langsynt og brillene mine er feil?? *Håpefull*

For 2 år siden var eg -3,5 på den ene øyet og -1,25 på det andre + visst nok veldig skjeve hornhinner, kan f.eks øynene “snu” seg i løpet av 2,5 år?? hehe Har hatt briller siden eg var 12 og eg har ALLTID stortreves med briller, har ved flere anledninger testet ut linser, men fant meg egentlig ikkje til rette med det. Syns det er KULT med briller eg, skulle bare ØNSKE eg hadde et pengetre slik at eg kunne ha et par til en vær anledning 🙂

Bruker du briller? Har du f.eks erfaring med progressive? Hva er greia der? Har hørt så mange “rare” episoder med det; Bla at det er vanskelig å tilpasse seg? Vondt i hodet? (Noe eg slettes ikkje trenger!) Andre erfaringer? Har du f.eks endret fra nærsynt til langsynt? Har hørt at jo eldre man blir jo mer langsynt blir man og min far var ganske så langsynt kan man si 🙂

Er i grunnen ganske fortvilet om det utvikler seg mer dette her…..

Utover å være litt “redde” for øynene mine hadde eg en HELT VIDUNDERLIG dag i går! Sto som nevnt opp TIDLIG, ja HALLO, halv 7`ish vettu! Fikk mange gode timer alene, krøp oppi senga til Ali i 12 tiden og drakk kaffi med han, tok meg en kwil i 15 tiden og da eg våknet hadde skjønneste Amira kommet med en DIGER Orkidè! WOW den var flott så nå må eg bare trene de grønne fingrene min!

I ettermiddag kommer mor mi så da blir det Vaffelkos og strikking med henne 🙂 Helt ærlig? Eg orker ikkje noe selskap med hele sullamitten hehe Er litt sliten for tide og det er så godt med det at det er EG som bestemmer hehe Dvs det blir en skikkelig KOSEDAG i dag også, alle de Fine feirer jo mer enn èn dag *ler*

TUSEN TAKK for en OVERVELDENE Facebook og generelt NETTbursdag! HELT fantastisk og eg føler meg så heldig over at SÅ mange Tenkte på meg! Ja me snakker noen og et par tre hundre`ish! WOW sier eg bare! TUSEN TAKK <3 

 

 

 

 

KOS DEG OG HA EN
KNALLFLOTT SØNDAG!

 

 

 

 

Go`klem fra ei Trangsynt Vibbedille 🙂

 

#briller #progressive #nærsynt #langsynt #linser

12 kommentarer
    1. Progressive briller er ikke redningen på alt. Snakk med en flink optiker/øyelege — ikke med ” alle” som kanskje bruker feil briller. Rett brille er så dyrt at en må få riktig rådgivning. Hilsen ” skjev hornhinnen m/ progressiv “

    2. Å jada… er et år eller så yngre enn deg, men måtte krype til korset og få progressive her i sommer. Du vet når man må løfte opp brillene for å se på mobilen så ble det litt tungvint 🙂 Det tok et par dager før jeg vente meg til å måtte snu mer på hodet – du kan ikke skule ut på sidene i brillene fordi det feltet er ikke fokusert, men det har gått veldig fort å venne seg til det 🙂
      Jeg tok en runde for å se hos diverse optikere for jeg tenkte jeg skulle spandere på meg noen fine innfatninger, men da jeg forsto at selve glassene hos de fleste kom på 6000,- + tilpasning og innfatning til 4-5000 kr så skifta jeg fort retning til Specsavers der jeg har kjøpt briller de siste årene. Slapp unna med 3000, – for hele sulamitten…
      På synsundersøkelsen så kan optikeren sette sammen en “prøvebrille” så du kan se hvordan det blir – det gjorde han til meg… kunne plutselig lese den lille skriften *fnis*

    3. Først vil jeg si gratulerer med dagen i går. Jeg fulgte bloggen din i flere år, men i fjor skjedde der ting hos meg, som gjorde at jeg sluttet å lese blogger, men jeg har fulgt deg på FB hele tiden. Men nå fikk jeg lyst å kommentere innlegget ditt, for dette har jeg greie på, for jeg har jobbet som optiker i snart 20 år. Samtidig er vi jevngamle, så jeg har også en del personlige erfaringer. Det er viktigt at huske på at utviklingen som skjer med øya og lesesynet, skjer uansett om man bruker øynene på nær eller ikke (presbyopi heter det på fagspråket). Progressive briller et en måte å løse utfordringen på, men der finnes også andre måter, som flere par briller til forskjellig bruk, eller multifokale kontaktlinser (her er der noen begrensninger i forhold til skjeive hornhinner). Progressive briller fungerer veldig bra for mange, men ma må lære seg å bruke dem, og det er forskjellig hvor lang tid det tat, bl.a. må man ” bruke hodet” på en annen måte, men må bevege hodet sideveis og bruke nesen som pekestokk, men det lærer du fort. Jeg er litt mer bekymret for kvalmen din, for noen opplever at det blir verre med progressive briller. Men jeg vil si, som jeg sier til kundene mine, hopp ut i det og prøv det, for fungerer det ikke, har du en garanti. Hvis du går til Specsavers, vil en progressiv brille med de beste progressive glass komme på max 6000kr (hvis du ikke trenger ekstra tynne glass eller fargeskiftende glass), og så kan du få en lesebrille som brille nr. 2 i 2for1 tilbudet. For jeg tror du vil trenge en lesebrille også, når du sitter med pusleriene dine, det er i allefall min personlige erfaring. Hvis du ikke kan bruke progressive briller, så har Specsavers 3 måneders fornøydgaranti, og du får det byttet til en annen løsning, og du får igjen pengene, hvis den nye løsningen er rimeligere enn den første. Se på http://www.specsavers.no og/eller ta deg en tur til Specsavers i Stavanger eller på Kvadrant.
      Lykke til. Hilsen optikeren

    4. Først av alt, gratulerer med vel overstått! Høres ut som du hvertfall må ta en tur til optiker. Jeg er også 46år og opplevde det samme som deg. Begynte med progressive for 4 år siden. Mitt råd er å ikke velge de billigste eller nest billigste. Du må velge noen der overgangen mellom styrken er mest mulig sømløst. Det vil si en tusenlapp ekstra. Noen kjeder opererer med brillekonto der du nedbetaler månedsvis helt uten ekstra kostnad. Dette måtte jeg ty til, da brillene kostet 15000…. Lykke til!

    5. Jeg er 4 dager eldre enn deg ( 😀 ) og begynte med progressive briller for snart 3 år siden. Behovet for progressive briller kom pga store forskjeller på langsynet og nærsynet. Det var helt håpløst å se på TV og strikke samtidig; når jeg så på strikketøyet og løftet blikket for å se på tv’en ble alt på tv’n bare tåke og synet brukte noen sekunder på å justere seg slik at jeg så skarpt nok. Når jeg deretter senket blikket for å se på strikketøyet igjen skjedde det samme. Syntes dette ble veldig slitsomt og gikk til optiker.(Har brukt briller i mange år altså, pga nærsynthet og skjeve hornhinner) Fikk da høre at langsynet mitt (det som man ser lengst vekk) var uforandret, men nærsynet hadde forandret seg betraktelig. Ble anbefalt progressive, men kunne også velge å ta et ekstra sett med lesebriller i stedet. Syntes sistnevnte ble for tungvindt…hallo…skulle jeg liksom sitte og bytte briller hundreogsnørrogførti ganger i løpet av et TV-program? Valgte derfor progressive og har ikke angret et sekund! Litt uvandt i starten men gud så deilig likevel. Det å fokusere både nært og fjernt gikk som en drøm, men jeg brukte litt tid på å bli vant til å bruke brillene på alt annet. Som når du går for eksempel; hvis du ser ned mens du går må du bøye hodet såpass mye slik at øynene bruker den øverste delen på brillene osv… Men etter noen dager begynte ting å gå greit av seg selv 🙂
      Det er viktig å ta vare på synet, bare synd det er så dyrt. Jeg er veldig fornøyd med Specsavers; prisene er snille der i forhold til andre steder. Hvis du velger Brilleland er det nok litt dyrere, men jeg har hørt at det er liltt bedre kvalitet på brilleglassene der. Der får du jo også mulighet til å betale ned over tid (gjorde iallfall det før…), noe du ikke gjør på Specsavers.
      Lykke til uansett 🙂

    6. Anita: Flott tilbakemelding, Takk skal du ha 🙂 Eg bruker ingen av de nevnte brillebutikkene, men en frittstående opptiker her i Tananger og han er dyktig da og har alltid vært fornøyd 🙂 Men i og med at progressive er så pass dyrt kommer eg muligens til å sjekke litt rundt 🙂 Innfatningen har eg jo og vilveldig gjerne beholde så eg håper de nøyer seg med å lage nye glass 🙂

    7. Anja: SUPERT! Takk skal du ha for veldig god info! Kommer nok til å sjekke godt rundt, men har skjønt at for å få godeprogressive med fine/usynlige(?) overganger koster det litt extra og det betaler eg gjerne hvis eg blir fornøyd 🙂 Kommer søren meg ikkje langt med dårlige øyne, ikkje i mitt “yrke” iallefall hehe

    8. Ellbjørg: Kommer muligens til å starte med å snakke men min egen optiker å se hva han evn kan tilby meg, ja siden eg allerede “Nylig” har kjøpt dyre briller hos han 🙂

    9. Hei på deg Vibbe og gratulerer med ny plattform.
      Jeg har progressive briller og digger de. utenom når jeg går turer i ulent terreng. Glemmer ofte å bøye hodet ned for å se med riktig styrke. Men det er digg å endelig kunne se på tv og strikke samtidig. 🙂 Jeg anbefaler også runde rundt til forskjellige for pris. Har somsagt nye progressive og de kom på 5300, med forsikring og ekstra gode glass. Hos Brilleland.
      Ha en super duper dag!

    10. Inga: Takk for flott svar 🙂 Ja eg skal virkelig ta å sjekke ut hva som finner “der ute” for som sagt, eg har dessverre ikkje pengetre i hagen hehe , men om det skulle havne på rundt 5000 så er eg fornøyd. Ny innfatning har eg også så eg treger kun glassene 🙂

Siste innlegg