NORSK OG GRATIS STRIKKEOPPSKRIFT PÅ “STEINTØFFE” SOKKER


Foto: DibHassan

Eg elsker de “SteinTøffe” Sokkene mine som eg strikket i fjor! Så snart det er litt kaldt så kommer de på beina mine 🙂 Eg la ut disse på den Gamle bloggen min i november 2015, men som med litt andre ting så ønsker eg å ha de med meg på denne bloggen også, dvs dette er en liten reprise for noen av dere. For dere som ikkje har sett de før så har du her et par lettstrikka og Tøffe sokker!
Det er bare å snappe med seg en helt Gratis og ikkje minst Norsk oppskrift.

Sokkene valgte eg på det tidspunktet å strikke i Østlandsgarn og det gjør eg IKKJE igjen hehe
Nå i dag er de ganske så tynnslitte under tåballen hehe Men eg likte så godt “uttrykket” det ble i det garnet hehe Et garn som egner seg MYE bedre er f.eks “Viking Sportsragg” eller annet tilsvarende garn, bare det er forsterkning i det så går det bra 🙂

Vrangbordene har eg strikket på pinne 3,5 og selve sokken på 3 – Dette gir en fast og fin flette 🙂


Da sette me i gang:

Legg altså opp 51 m og start med 1 rett (veldig viktig)
Du avslutter også omgangen med 1 rett. Resten av sokken strikkes enten i mønsterborden eller 2 rett
2 vrang. 
Eg fordelte maskene på 3 pinner; 15m-21m-15m (Du kan fint bruke 2 rundpinner)

Poenget var å få alle mønstermaskene på 1 pinne. Følg diagrammet til du har ønsket lengde på bråtet, eg gjentok hele rapporten 3 ganger. På siste pinne felte eg 1 maske på hver pinne
(Altså 3 masker) = 48 masker 
Samtidig skiftet eg til pinne 3 m Strikket så Hællappen over 24 masker og eg valgte Eyetlethællapp:

 

Pinne 1 (Rettsiden): start med første maske løst av, strikke den neste, neste løst av osv
Pinne 2: Vrang tilbake

Pinne 3 (Rettsiden): Strikke den første masken, neste løst av, strikk den neste osv

Pinne 4: Vrang tilbake.

Gjenta disse 4 pinnene til hællappen har ønsket lengde 🙂 
Når hællappen er ca 6 cm 
( eg strikket totalt 28 pinner, altså 14 ganger frem/tilbake)

 

Så er det Kile:

(Begynn fra rettsiden) Strikk 13 rett, 2 sammen, 1 rett-SNU
Strikk 4 vrang, 2 vrang sammen, 1 vrang -SNU

Strikk frem og tilbake mens du strikker den siste masken på pinnen sammen med en yttermaske + 2 rett/vrang maske for hver pinne, til slutt står du igjen med 14 masker, Plukk så opp 16 m langs hver kant. Strikk 1 omgang rett og strikke de “Nye” masken vriddrett.
 

Nå skal du starte Hælfelling:

Pinne 1: Strikk til 3 masker står igjen, strikk 2 sammen, strikk siste maske
Pinne 2: Strikk rett

Pinne 3: Strikk rett

Pinne 4: Strikk 1, SSK, strikk ut pinnen

Nå strikker du 1 omgang rett
Gjenta disse 2 omgangene til du har 12 masker på hver pinne. Strikk foten frem til tærene.

 

Tåfelling:

Pinne 1: Strikk til 3 masker står igjen, 2 rett sammen, 1 rett
Pinne 2: Strikk 1 rett, SSK, strikk ut pinnen

Pinne 3: Strikk til 3 masker står igjen, 2 rett sammen, 1 rett

Pinne 4: Strikk 1 rett, SSK, strikk ut pinnen

1 Omgang rett

 

Gjenta disse 2 omgangen til du har 5 masker på hver pinne, vreng sokken og strikk tuppen sammen med 3 pinners avfelling 🙂 

 

VOLÀ! Nå har du Vibbedille sin “Stein Tøffe Sokker”
GRATULERER!!

 

HVIS det er noen spørsmål til oppskriften bare spør meg 🙂 Hvis og når du strikker disse sokkene blir en veldig GLAD for at du linker til nettopp DENNE siden og ikkje bare sprer diagrammet 🙂
Litt må eg jo “få igjen” for disse sokkene 
og da er det Kos med besøk 🙂 

 

Dette bildet må du neste Kopiere, eller lagre på egen enhet så har du i grunnen det du trenger


Slik ser en Eyelet Hællapp ut, hvis du vil ha en “Stripete” effekt strikker,
da gjentar du pinne 1 over her i hællappbeskrivelsen 🙂

* * * *

Føler dagen til nå har vært ganske sløv selv om eg har fått gjort litt! Har hatt meg en kjapp tur på butikken, rydda i SOKKESKUFFEN til Jr! Hekkan der var det mangen små og utslitte ullsokker!
Ja gutten har jo bykset opp til str 42 og nå har han 2 par NYE ullsokker som passer så eg må nok til med pinnene selv også etter hvert 🙂 + han har også fått ei eske med 16 par “tennis”sokker 🙂
Bedre med det i gymmen sier han 🙂

Dessuten har eg vasket hele 8(!!) pysjamaser som nå henger til tørk hihi Etter det kollapset eg rett ned i Go`stolen for ryggen er et Mareritt i dag og det frister IKKJE å kjøre Hit & Dit i dag……kanskje eg klarer å sno meg unna på en vis?? Får nå se hva som skjer frem til da 🙂

Tenker eg tar noen fellinger til på Reven og vinner de timene frem til me må gå 🙂

NYT ETTERMIDDAGEN
OG KOS DEG!

Go`klem fra ei sliten Vibbedille 🙂

#strikk #strikking #sokker #steintøffesokker #norskoppskrift #gratisoppskrift #ull

10 kommentarer
    1. Takk for at du deler! Eit tips viss du vil strikke sokkene, men ikkje har sokkegarn i skuffene dine, er å bruke vanleg ullgarn (som Østlandsgarn), men strikke ein sytråd i høveleg farge saman med garnet på hælen og i sjølve sokken. Ha ein flott dag vidare, pass på å ta vare på deg sjølv!

    2. Skal i gang å strikke disse sokkene. Hvor får jeg kjøpt Viking sportsragg? Det garnet har jeg aldri brukt før.
      Hvilke andre typer garn kan du anbefale og hvor mange nøster trenger jeg!
      Supert at du deler:-)

    3. Anja: Det går an å bestille dette garnet fra Viking Garn sin nettside, nå vet eg ikkje hvor i landet du bor, men her i Stavanger selges garnet på MATBUTIKKER hehe + noen få garnbutikker, ellers så har me jo Lafthuset som er selve hovedkilden 🙂

      For å kunne forholde deg til oppskriften bør du velge garn som er ca 100 m pr 50 gram og at det er forsterket 🙂 Både Sandnes garn og Gjesdal har 🙂

    4. Supert – fant garnet på Bunnpris på Skadberg:-). Er det nok med 2 nøster pr par?

    5. Anja: Du må nok over på det 3. nøste. Mine sokker veier 130 gram 🙂 Så GØY at du også fante det på en MATbutikk! Snodig sted for et så herlig garn 🙂 KOS deg masse med sokkene og bare hyl ut om du lurer på noe. Må iallefall få se sokkene etterpå, Ok?

    6. Hei igjen. Skulle vist hatt litt hjelp av deg til hælfellingen. Jeg prøver å gå inn på “kontakt meg” men da kommer det ikke noe opp. Er det en annen måte å “snakke” med deg på en her ??

Siste innlegg