VIBBEDILLE SINE EGNE LUXUS-SOKKER! GRATIS OG NORSK OPPSKRIFT

Ja eg er fullt klar over det, disse sokkene har eg blogget om før, eller dvs på den gamle bloggen for halvannet år siden, men eg vet med sikkerhet at det er ganske mange unge strikkespirer som besøker meg og da er det bare å lokke de til å få til sokkestrikking 🙂 Det er liksom en Strikkers Examen, eller,
er det ikkje noe som sier at du ikkje er ei skikkelig Kjærring før du kan strikke sokker?? haha

Sokkestrikking er en drøm for noen mens andre syns det er et sant MARERITT! Eg liker veldig godt
å strikke sokker, men mitt problem er at eg må strikke 2! JA eg burde virkelig sette meg skikkelig inn
i Magic-Loop! Har prøvd, men eg fikk litt sånn dillerium av å holde pinnen beint/riktig samtidig som eg skulle tvinne garn og holde trådene fra hverandre! Husker eg prøvde meg med pinne 2 og Opal så eg burde vel heller lære meg det i noe tykkere garn og pinner 🙂

 

ANYWAY, sokker i Glade, Lekne og Friske farger er det aller aller beste syns eg og hvis eg kan få de
i STRIPER, ja da er eg i mitt ESS! JuHuuu Det er omtrent bare det eg bruker nå for tiden 🙂
Deilig deilig! Garnet eg har falt for til disse sokkene er
Viking Sportsragg!
Ja eg burde nesten vært Ambassadør for det garnet hehe Det er skikkelig herlig å strikke med +
du blir omtrent ikkje kvitt sokkene! Blir altså en utrolig god kvalitet 🙂 

 


Når man strikker stripete sokker går det kjempefort! Ja du vet jo hvor fort det vokser med striper??
Man må jo ALLTID strikke 1 stripe til før man….f.eks legger seg og 1 til, og bare den siste før me stuper i seng 🙂 VIPS så blir de ferdig i løpet av natta HAHA


Ahaaa sokkene lenger nede som eg har i disse fargene er ABSOLUTT favorittene!
De ligger for øyeblikket i vaskemaskinen så de er snart på beina igjen!


Forrige gang mor mi var her manglet hun et lite strikketøy MoHaaaa var ikkje sen om å gi henne noe nøster og befale hva eg ønsket! 2 dager etterpå hadde eg jammen meg et par til i striper!
Lekre ikkje sant??

 


Mor mi tok sin egen vri og strikket ensfarget hæl + stripene helt ut på tåa, ble fint det også 🙂

Utenom disse har eg også 2 par i turkis og lilla og ENDA har eg garn i andre farger som skal bli STRIPESOKKER!!!! Juhuuuuuuu Har t.o.m 2 par på pinnene også!
Et par som eg kaller Ambulanse Sokkene (Neongul og Knall rødt hehe) og et par i Grått og lys rosa

Kan tenke meg at du muligens nå er fristet?? Ja fristet til å kaste deg over evn rester eller knallfarger du har liggende?? Kjenner eg ble litt giret selv, men eg sette på bremsen, men du kan få oppskrifta vettu, klart du kan! Helt Gratis! Setter pris på om du linker tilbake til dette innlegget om du f.eks legger ut sokkene dine når de er ferdig 🙂 På forhånd Tusen Takk for det 🙂

Garn: Viking RaggeGarn og pinne 3,5 mm
 
Eg bruker noen engelske forkortelser fordi 
det er enklere å skrive + at da får du lært noe VIKTIG i samme slengen 🙂
 
K= Rettstrikk
P= Vrang
K2tog = strikk 2 rett sammen
P2tog = strikk 2 vrang sammen
SSK = Slip-Slip-Knit  SSK 

 

Legg opp 48 masker 
(12 m X 4 pinner)
 
K2P2 og strikk striper, hver striper er på 
4 omganger i hver farge
Totalt strikket eg 15 striper- ca 20 cm
Strikke forsterket hællapp over maskene fra pinne 1 og 4
Bruker Forsterket Strikke teknikken:
Pinne 1: K1, ta neste m løst av, K osv
Pinne 2: P tilbake
Gjenta disse 2 pinnene til hællappen er ca 6 cm 
 
Min lapp er på 28 pinner (Frem og tilbake i hver farge for stripete hæl)

KILE:
K12, 2 vridd sammen, K1-Snu
P3, P2tog, p1-snu
K4, K2tog, K1-Snu
P5, P2tog, P1-Snu
 
Fortsett slik du du har felt alle yttermaskene, 
da har du igjen 13 masker
 
Pga oddetall i hællappene har eg plukket opp 15 m langs den ene siden
og 16 på den andre, alt etter hvordan du fordeler de 13 maskene på 2 pinner,
du skal uansett ha 22 m på hver av pinnene etter opplukking 🙂 

 
Nå skal du felle på ANNEN HVER pinne;
 
Pinne 1: K til 3 masker igjen-K2tog, K1
Pinne 2 og 3: K
Pinne 4: K1, SSK-K ut pinnen
Deretter 1 omg uten fellinge 
 
Gjenta disse 2 rundene til du har 
12 masker på hver pinne.
Eg strikket 13 striper i foten før tåfelling
Selve foten er GLATTSTRIKK
 
 
Tåfelling: 
1 runde i hver farge
Pinne 1: K9, K2tog, K1
Pinne 2: K1, SSK, K9
Pinne 3: som pinne 1
Pinne 4: som pinne 2
K neste omgang
Gjenta disse 2 omgangene til du har 5 m pr pinne
 
Fordel maskene på 2 pinner- 10 m over og 10 under
Vreng sokkene og strikk tåa sammen når du feller av 🙂 
 
 
Sokkene mine veier 120 gr, det gikk AKKURAT 60 gr i hver farge, dvs, mine sokker kom
på 30 kr siden 
Viking Raggegarn koster 12,- der eg kjøpte det 🙂 

 

Nå er eg tilbake fra en våt tur UTE! Jepp det plasker ned! Liker meg best inne i regn eg og resten av dagen er bare til KOS! Jepp, eg har fått unnagjort et katastrofeområde i heimen så eg kan sitte med lim i ræva og bare ha god samvittighet 🙂 Mens eg var avgårde å hentet Jr har Ali digget til ei Libanesisk Gryte (Berzella) Det er ei skikkelig HOT gryte så nå tenker eg nok at snåtten skal få kjørt seg hehe
Ja både Ali og eg er blitt snufsete etter 5 timer i hallen på søndag!

Men !? Nå skal det spises midddag 🙂

 

 

 

KOS DEG OG HA EN
EVENTYRLIG HERLIG ETTERMIDDAG!

 

 

 

Go`klem fra ei Meget Fornøyd Vibbedille 🙂

#strikk #strikking #sokker #striper #vibbedillesluxussokker #gratisopskrift #norskoppskrift

8 kommentarer
    1. Elsker å strikke sokker, men strikker alltid sokk nr 2 først. 😊 Så strikker jeg noe annet innimellom, før jeg strikker sokk nr. 1. Fungerer utmerket. 😁😁

    2. Jeg er ikke noe god på sokkestrikking, men nå fikk jeg lyst til å prøve👍🏼. Må ut å kjøpe garn bare 😊

    3. Må nok snart strikke noen sokker igjen. Men jeg ble såååå leoiav tynt sokkegarn, så jeg får gå for Viking raggegarn neste gang.

    4. Disse er jo fantastisk fine. Farger til å bli glad av. En kan jo bare velge favorittfargene og kose seg 🙂 tusen takk for premie forresten. Blogger om det snart 🙂

    5. Jeg “hater” å strikke sokker, fordi jeg bli lei, etter 1 sokk 🙈🙈 Men nå fikk jeg virkelig lyst til å strikke sokker igjen. Snakk om hærlige fargevalg da!! Bare helt nydelige 🥰 Blir jo glad av å strikke i sånne farger 😃😃❤️👍

Siste innlegg