TUSEN TAKK NAV!



Det siste døgnet har virkelig satt oss på prøve! Det oppsto en situasjon som me helt uskyldig havnet
i og det var en sak som var utav verden for 1 år siden, men som man vet så kan ting enkelte ganger komme tilbake og virkelig klaske deg i bakhodet!

Bare for å forklare litt først:
I november i fjor byttet Lyse strømmåleren vår over til digitalt, noe de aller fleste nå har. Da denne ble skiftet fant de ut at det var blitt registrert en avlesningsfeil, men allerede i januar i år ble det oppklart og alt var tilbake til normalt. Me har siden da fått normale regninger som alle er blitt betalt. I september fikk me PLUTSELIG en strømregning på 47.000 kr!!! SAY WHAT liksom! Snakket me Lyse og de kunne fortelle at denne feilen som de hadde rettet opp mellom november`15 og januar`16 hadde nå “forplantet” seg og det var en ny person som hadde oppdaget dette som om det var en “NY” feil, skjønner? Me forklarte da hva som var blitt gjort av saksbehandleren hos Lyse og at alt skulle være i orden. Det var jo helt UMULIG for Lyse å oppspore denne saksbehandleren, mest sannsynlig var nok personen sluttet var forklaringen. Me prøvde i det vie og det breie å forklare (Til døve ører) og me fikk beskjed om klage hele saken inn til ei KlageNemd. Dette gjorde me, men de var tydeligvis kjent med denne saken og sto på det samme som Lyse….

Me streiket og forklarte til med var utslitt og til slutt senket de kravet til 20.000 kr, men da ønsket de et SNARLIG oppgjør hvis ikkje stengte de strømmen….Hva gjør man da??? Ja når man bare står å stanger hodet i veggen og snakker for døve ører?? Me kunne ikkje bare BLA opp 20.000 liksom!
Hvem som er ufør kan det?? Eg bare spør!

Enden på visa da i september var at me tok turen til NAV. Me måtte rett og slett spør om de hadde noe råd! Lyse hadde også foreslått en nedbetaling med 1000 kr i mnd til en så SKYHØY rente at de anbefalte oss å ta opp et LÅN!?! Av de 1000 kr me i tilfelle skulle betale var det KUN et par 100 som gikk til avdrag på strømregningen på 20.000! HØRT SÅNN? + at det er en regning me IKKJE er berettiget!

NAV foreslo at me skulle ansette en advokat for de mente dette var uhørt! De sjekket “vandelen” vår hos Lyse og den var fullstendig PLETTFRI! Dvs me skyldte ikkje en eneste krone bortsett fra disse påståtte 20.000! NAV var fortvilet for de ble møtt med samme arroganse som oss! Avtalen ble med NAV at de skulle se hva de kunne gjøre og saksbehandleren skulle snakke med “gruppa” si. Me ble i grunnen lovet snarlig tilbakemelding, men som kjent så raser ofte ukene avgårde på NAV uten at alltid så mye blir gjort, det er ganske mangen andre som også trenger hjelp…

Me purret gjentatte ganger på NAV og nå var det i grunnen de som stanget hodet i veggen!


Så tilbake til i går kveld:
Kl var 18.45 og me sto i gangen for me skulle kjøre Jr på trening, mens Jr og eg kledde på oss sprang Ali ned med bosspannet. Mens han er der nede så han en Lyse-Bil svinge inn foran blokka! 2 personer kommer ut, går opp trappene til leiligheten over oss, snakker med dama der, kommer ned igjen, går FORBI vår leilighet og ringer på hos begge leiligheten under oss! DA aner eg urå! Ganske riktig! De åpnet den store boksen helt nederst, MENS Ali står å ser på ved postkassene! Å VIPS så hadde de tatt strømmen hos oss!!! KA FAEN liksom! tror du me klarte å stoppe de 2 personene?? NOP! De SPRANG til bilen og suset avgårde!!! KA FAEN liksom! Snakk om PYSER! Kunne de ikkje ringt på hos oss og gitt beskjed??

Me kastet oss på mobilen og fikk ringt til NAV-saksbehandleren på mobilen hans! Han var rett og slett sjokket over hva som nettopp skjedde! Men dessverre så kunne han ikkje gjøre noen ting så pass sent da det ikkje var folk å få tak i, han prøvde, men nei! Han ble ganske så fortvilet for saken vår var ennå under behandling! Han lovet å sette “hjula” i sving kl 9 i morges. Det ble en lang kveld kan du si og HELDIGVIS hadde eg kjøpt et lass med røde kubbelys i grå! TAKK OG PRIS! Me fyrte opp for eg skal jammen hilse og si det ble fort kaldt og me gikk alle 3 å la oss i halv 11 tiden. Hva skulle me liksom gjøre?? Et lite lysglimt var at det var strøm i garasjen siden det går på felleranlegget så Ali fikk kokt kaffi i morges!!!

Dagen i dag har egentlig vært helt PYTON for me har ikkje visst hva som skjer eller NÅR noe evn skulle skje! Var DØNN umulig å få tak i saksbehandleren på NAV og ikkje ringte han tilbake heller! Det skal eg si deg, det er en ting å få beskjed at de tar strømmen mellom da og da, da kan man forberede seg og innstille seg. Men å bare få den kappet slik og man vet at man sannsynlig blir stilt til veggs at ingenting blir skrudd på før masse penger er betalt! Da spinner hodet skal eg si deg!

Ali hentet Jr på skolen kl 14 og da de kom hjem mente Ali at Jr og eg kunne kjøre til min mor så kunne han sitte å vente på at noe skulle skje! Eg ble jo dårlig for eg ville ikkje at han skulle sitte der alene så me ble nå hjemme til det begynte å bli mørkt. Me sto i gangen sånn ca rett før kl 16 og skulle gå, DA ringte telefonen og det var saksbehandleren fra NAV! Nå hadde han fått medhold fra “Gruppa” si og de hadde allerede BETALT Lyse! WOW! Det hadde eg i grunnen IKKJE forventet så det kom et par tårer i ren lettelse kan du si! Det eneste han ikkje visste hva NÅR de kom å skrudde på strømmen igjen…..De hadde “gitt opp” å bli forstått av Lyse rett og slett! Derfor ble det til at Jr og eg pakket for overnatting hos min mor så skulle Ali være hjemme å vente. Eg kjente at det skulle bli godt! Som smertepasient med ganske store smerter til tider skal eg love deg det gjør extra vondt å fryse!

Jr og eg har ikkje før kommet til min mor før ei dame fra Lyse ringe! Skal ikkje gå inn på HVA og HVORDAN hun snakket, men noe så surt/irritert som henne skal man seriøst lete lenge etter! Hun kunne komme å skru på strømmen I MORGEN! Etter mye frem og tilbake gikk hun med på å komme i kwell! De klarer å skru AV strømmet kl 19 om kvelden når det er UMULIG å få hjelp og så skal det være problem å få den !?? HA! Skal lenger ut på landet enn det med noe så dumt! Ali ringte oss 18.30 og sa at strømmen var på! Men jammen hadde hun vært ufordragelig med han også!
ER DET MULIG!??

Dette er grunnen til at eg ikkje har vært på nett siste døgnet! Ingen strøm….Ingen nett! Måtte spare på strømme på mobilen også for det er enda kaldere å være nedi garasjen for å lade mobilen.Eg måtte jo hele tiden “henge” ved mobilen siden me ventet på tilbakemeldinger!

For en gang skyld må me nesten BERØMME NAV! Dette hadde eg egentlig ALDRI trodd, men eg er OVERLYKKELIG over at det hele gikk i orden selv om det burde IKKJE ha skjedde fra starten av! At det kan være så forbanna vanskelig å INNRØMME at de har gjort en FEIL!?? Alle kan gjøre feil, det er mennesklig, men INNRØMM det! Avtalen nå med NAV er at me skal tilbakebetale halvparten og det er i og for seg greit, men eg skulle ønske me kunne stilt Lyse veggen og fått de til å ordne opp! Kan nok bare gi opp det vil eg tro….Det er så BLODIG urettferdig!

Det har rent inn med God Bedring meldinger i dag, dokkor e jo så skjønne, men heldigvis får eg si så har formen holdt seg ganske greit tross alt! Men TUSEN TAKK likevel for at dere har tenkt på meg 🙂

Nå sitter eg godt plassert i Go`stolen godt under teppet og leiligheten begynner å bli varm igjen og masse lys er tent! Nå må me nesten bare slutte å irritere oss over en “tapt” sak og slutte å tenke på hvor SURE de pengene er, men me kommer rett og slett ingen vei…Håper virkelig dette var et enkelt tilfelle av Lyse og at det ikkje er slik de “opererer” til vanlig?? Har aldri før vært i konflikt med de, me har liksom bare betalt regningene og that`s it!

Nå skal eg rett og slett NYTE kwellen!

Go`klem fra ei helt utslitt Vibbedille 🙂

#nav #urettferdighet #godhjelp #endelignoepositivtomnav


 

 

 

 

13 kommentarer
    1. Blei heilt fortvila av å lese dette. Snakk om stalinisme! Hadde du og familien orka å gå til media med dette? Eg snakkar Dagbladet, VG, TV2 hjelper deg… Skal love at den vinklinga med skryt til NAV hadde gjort susen, de hadde fått allverdens sympati og saka hadde garantert blitt ordna opp i til dykkar fordel KJAPT! Veit det å stå fram ville vere ei belastning… men skal dei verkeleg få sleppe unna så lett? TA pengar urettmessig frå ærlege folk no rett før jul? Huff, eg blir heilt dårleg altså …….

    2. Gimmeline: Det eg glemte å nevne var at Lyse skrudde summen opp til 25.000 I DAG pga Stenging/Åpning av strømmen!!! Men JA, eg er enig med deg om at det burde ha gått ut på media, derfor valgte eg å blogge om det fordi eg blogger jo på plattformen til Nettavisen og eg har vel et håp om at de snapper opp dette innlegget 🙂

      Personlig har me egentlig ALDRI hatt noe å klage på når det gjelder NAV, derfor føles det GODT å kunne gi ROS når me først trengte hjelp fra de 🙂

    3. Huff for en sak!
      Min kommune, og sikkert mange andre kommuner tilbyr 20 min gratis advokat, eller 20 min gratis juridisk bistand som det også kalles.
      Kanskje det hadde vært noe for dere?
      Klem Laila H.

    4. Laila H: Det gjør de her også, me hva med etter de 20 min? Nav hadde snakket med de som styrte med slike saker og sjekket ut hvilke rettigheter me hadde, men nytter ikkje når Lyse sier de ikkje kan finne ut hvem som ordnet saken i januar. Det finnes ingen “data” over det var svaret de hadde. Eg vet jo at det er løyn, men hvordan bevise det uten noe håndfast?

    5. Det er det mest arrogante og frekkeste jeg har hørt på lenge.
      Du må ikke bare gi deg på dette.Henger meg på det som gimmeline skrev
      Det går bare ikke an…..!

    6. ” Goliat mot David” Slik har det vel alltid vært, men det gjør vondt og ikke føle seg trodd. Bra du hadde kjøpt billige lys—–

    7. Er det mulig !! Enig med den som sa at dere burde gå til media. Bytt ihvertfall strømleverandør hvis det er mulig. Heier på dere ! Du er en lysspreder 😀😀 Kjempeklem fra meg ❤️

    8. Helt utrolig at dette virkelig kan foregå i er et teknologisk land som Norge.
      Å ikke klare å finne ut saksgangen i et firma som Lyse – ja, det sier vel litt om firma.
      Lett å si stå på, men dette blir som andre sier som David og Goliat, selv om det også blir feil å bare akseptere. Hva med forbruker rådet ?
      Uansett lykke til, og jeg synes virkelig synd på dere som er midt oppi det. Godt at NAV kunne hjelpe dere, og hatten av for det.

    9. En lei sak, men dere bør kanskje vurdere å spare opp til en bufferkonto slik at det ikke blir full krise hvis noe uventet oppstår en annen gang. At dere er uføre er ingen unnskyldning for å ikke ha noen kroner i bakhånd, tipper f.eks. det garnlageret ditt er verd temmelig mye mer enn pengene dere måtte ut med denne gangen.

    10. Detvardetda: Hvem er du som sammenligner mitt garnlager med en oppspart bufferkonto? Hvis du selv er ufør og har en saftig bufferkonto er det tydeligvis veldig stor forskjell på uførlønn her i landet og eg tror du skal være litt forsiktig med å komme med slike sammenligninger og påstander

Siste innlegg