JULEN ER IKKJE LENGER HVA DEN VAR….


 

Det finnes mange Juletradisjoner og enda flere måter å feire Jula på, heldigvis for det for da får gjerne de fleste det slik de ønsker, MEEEN mye av Jula har forsvunnet…
En del av den har forsvunnet i den “normale” utviklingen, ja rett og slett i tid og rom, men den finnes, ja hvis du skraper litt på overflaten så kan den gjenvinnes!

 

De aller fleste har egne tradisjoner, mange utviklinger nye og moderne tradisjoner, mens andre gjerne tviholder på det de selv er vokst opp med, men mye av den Gode GAMLE Jula ER borte! Ja det kan du se om du bare tar deg en tur rundt i byen og i butikkene. Mye av det du nå ser i butikkvinduene har så lite med Jul å gjøre at eg får frysninger! Det gjelder f.eks fargene! Jula er vel egentlig RØD er den ikkje det? Ja med gjerne litt grønt og gull? Er iallefall det eg ser på som den “Gammeldagse” Jula, det er den type Jul som avgir varme og den gode gleden som du kjenner i magen! Juletrær er iallefall GRØNNE! Eller er de det?? Nei, nå finnes de i alle slags farger, ja det kan også stå i stil med stua de hehe Det er selvfølgelig opp til alle å bruke de fargene de vil, men eg savner den Gode gamle Jula! Mye er jo nesten sterilt og veldig minimalistisk! Ikkje rart eg trives best i vår egen Julekledde stue 🙂
Eg liker å ta vare på! Det å kunne ta frem Julepynt som gjerne er 50 år gammelt! DET er stas det!
Men som sagt, det er opp til hver enkelt! Takk og pris!

 

Det som er ENDA viktigere er hvordan Jula “brukes”! EG får i grunnen FNATT! Hvis man forestiller seg at man står på utsiden og titter inn ser man bare en enorm flokk med mennesker som styrer hit og ditt og ALT er for det meste stress og styr! Det er da slettes ikkje Jul, er det vel?? Kan ikkje huske eg fikk den følelsen da eg var yngre og heller ikkje da eg var barn! Jula var mer preget av RO og GOD tid! Noe gikk virkelig GALT et sted på veien! INGEN har tid lenger, ja det gjelder forøvrig også ellers i året, alle er på vei et sted og man må avtale tid og skrive det i kalenderen, det er den nye måten å leve på! De aller fleste skriker høyt når de ser Julemarsipanen entrer butikkene i oktober, ja de blir helt stresset sies det!?! Når det lages utallige diskusjoner pga dette og folk blir stresset av det, ja da har de slettes ikkje mye å bekymre seg over hehe Det er rett og slett bare å ta det for det det er! Overse det og gled deg heller til Juletida når DU tillater deg selv å SE det, verre er det da slettes ikkje! Finnes nok av andre problemer man heller kan ta fatt i 🙂 Mangler ikkje på det!

Det er mange ting med Jula som tar fullstendig av! Ta f.eks Kalenderen til ungene! Kjenner egentlig at eg blir TULLETE når eg hører og leser om HVA som puttes i de 24 pakkene! Det er slettes ikkje lengre en kalender, neida, det er rett og slett omtrent 24 fullverdige JULEGAVER som henger der!
Hva er liksom greia med det?? Hele sjarmen er jo blitt BORTE!?? Kjenner eg har en liten Fanesak der ja! Ikkje for det, eg overdriver slettes ikkje og prøver å holde godt igjen! Poenget som man vet er jo en liten ting hver dag for å korte ned på ventetia, men en kalender kommer fort opp i et par tusen om man lar ungene få komme med ønsker! Da er jo hele poenget borte! Eg pleier også henge på noen enkle og koselig pakker på kalenderen til min mor 🙂 Det syns eg er veldig koselig. Da går det gjerne i noen gode sjokolader eller eg plukker et par fine nøster fra lageret mitt 🙂 Det som gjerne er ENDA viktigere enn kalenderen hennes er at eg selv ringer på døra og setter meg en time eller 2 hos over ei kanne kaffi.
Min mor begynner å bli gammel og verken orker eller klarer holde stritt med den travle utviklingen,
noe som eg på 46 skjønner veldig godt! Me senke krava og ta tilbake noe av den GODE tida!

Man hører liksom at i Jula, ja DA skal man være snille med hverandre og man skal TENKE på andre! Men det å sende en “GOD JUL” Hilsen på mail  f.eks er ikkje å “Tenke” på noen, iallefall ikkje i min verden! Man BØR ta seg tid til LITT mer er jo min mening! JA eg vet eg “bare” går hjemme og har dermed mer tid enn de fleste, MEN eg har OGSÅ vært i full jobb og mer enn det med små barn,
men eg har ALLTID hatt TID! Alle har TID, det kommer bare an på hvordan DU disponerer den,
ikkje det?? Man kan da UMULIG få oppleve den GOD JuleKosen når man fyker rundt og stresser??
Eg bare spør….? Hva har du ikkje for det når du omtrent sovner
i Julemiddagen og føler deg dradd i alle rettninger?

Juletradisjoner eg selv tviholder på, foruten selve pynten er KAKENE! Det er liksom prikken over I`en vil eg si! Bare for å ha sagt det; Julekaker skal være fulle av smør, sirup, sjokolade, sukker og masse Go`saker! SUNNE Julekaker er IKKJE Julekaker! Alt skal være sååå sunt og grønt hele året,
la nå for all del Julekakene være i fred! Eg taper sammen de eldgamle oppskriftene og lager fortsatt de sortene eg fikk som barn og det er de kakene mine egne barn liker! Det kommer stadig nye kaker
og alt skal være så moderne, men gi meg f.eks EKTE Sirupsnipper og Vaniljekranser,
da snakker me JUL! Ho Ho Ho

Gavene er jo rene marerittet om man skal følge trenden og reklamene! “Gjør et Julekupp, KUN 9.999,-” Hmmm, det er vel heldigvis ikkje helt normalt å kjøpe en GamingPc til barn når det er prisen?? Eller?? Eg syns det er sprøtt at det er lov å lage slike TILBUDS annonser i Jula i det hele tatt?? Da er det ganske mange barn i dette lange landet som blir skuffet! Visste du at det er over 100.000 barn som er fattige i Norge? Tenker det er ganske tøft for foreldrene til alle disse barna, spesielt da i Juletiden når man ser hvordan det frotses over en lav sko….Eg sier IKKJE at DU ikkje kan bruke så mye penger du vil på dine barn, men det er lov å TENKE: “Dette var noe i overkant og er det nødvendig?” Ved å bruke TUSENVIS av penger på gaver øker man bare forventningene og det virker som man må overgå med noe mer hvert eneste år! Dessuten er det slik at de som har minst gir faktisk mest, visst du det?
Ikkje bare det, men hvilke verdier fører me egentlig videre til våre barn ved å kjøpe gaver for så vanvittig med penger?? Er det ikkje bedre å “spille” på de gode verdiene? Ja for å gå tilbake til det noe mer grunnleggende: “Være snill, god og tenke på de andre”

Hver år “maser” eg om at man bør tenke litt på de som ikkje har! Selv tenker eg på det hele året og gir når eg har anledning. Da tenker eg stort sett på de som rett og slett bor på gata! Vet at flere av dere strikke og deler ut og det er helt fantastisk! Slike handlinger betyr så mye! Andre deler gjerne ut mat
og støtter f.eks FrelsesArmeèn og KirkensBymisjon – Helt Supert! Mennesker som faller utenfor har ingenting å stille opp med når det kommer til Jula, derfor bør me ta tilbake litt av Julas Budskap
og ikkje bare rushe full fart med skylapper på og med Mastekortet i lomma!

Utover dette ønsker eg deg en Varm og God FørJulsTid, men vær så rik at du tar deg TID til de små tingene, send tradisjonene videre og brems litt opp 🙂

 

 


Go`klem fra ei Vibbedille med en barnslig Julegleden i magen 🙂

#juletradisjoner #godgammeljul #julasbudskap #juleglede #julekalender #julegaver #julehygge #julekos

7 kommentarer
    1. Jeg vet ikke om det er rett, men jeg tror kanskje at våre mødre også kjente på førjulsstresset, men vi så det ikke fordi vi var barn. De hadde kanskje dårlig råd, så det å kjøpe pakker var et skikkelig løft.
      Jeg er så enig med deg i det kalenderstyret – Da mine var små var det viskelær, blyanter, såper, hårstikk og sånne småting. Nå er det faktisk skikkelige gaver, og det tar jo helt av.
      Jeg synes det er på grensen til usmakelig med julegaver også, jeg. Folk har alt, og man kjøper bare for å kjøpe.
      Ang julekaker, jeg baker også. De samme favorittene år etter år. Det er liksom jul…
      Pynting ja – smaken endrer seg, og jeg er ikke så glad i rødt som jeg var før, bortsett fra på juletreet. Det må være ekte, og det må være edelgran.
      For meg må lys være hvite, og pynten må gjerne være sølv.

    2. Lisbeth: Eg usker veldig godt alle besøkene me foretok oss i juletia. Ble gjerne med mie foreldre til venner av de og “ærende” var gjerne bare for å dele ut litt brente mandler, men det ble alltid satt av tid til å sette seg ned å smake på Julekakene som ble servert. Me gikk gjerne inn til Stavanger flere søndager på rad BARE for å se på julepynten og spise STORE kakemenn og drikke gløgg. Nå brukes søndagen av de fleste til å stime rundt på et kjøpesenter å frotse i gavekjøp. Eg er SÅÅÅ glad for at me ikkje er der!

      Mine foreldre var ikkje rike, men me hadde mer enn nok, men eg husker at eg fikk alltid “Gode” gaver og min mormor strikket mye og det var stas når man fikk fine leker, men det var slettes ingen overflod slik som mye er nå. Man hadde TID til å bake og gjorde det til en helaften selv midt uka. Syns det er synd at mye av dette har forsvunnet.

    3. Hehe, vi fikk hjemmestrikka labber av mormor. Fin gave, som vi ble glad for.
      En tante hadde bestemt seg for å gi søsteren min og meg hjemmesydde små forklær. Men hun rakk ikke å sy dem, men hun hadde klippet stoffet og satt nåler i så det var bare å sy. Kan ikke huske at min mor noen gang sydde dem ferdig.

    4. Ja den jula, den jula. Slipper ikke unna. Skulle gjerne strøket den fra kalenderen og rømt. Blir så utrolig sliten i hode og kropp av handling, og før det har jeg vridd hjernen ut og inn for å finne noe som kanskje kan være hyggelig å få. Men nå i disse tider kjøpes det jo inn hele året. Det man trenger, ønsker seg og det man ikke trenger. Har lyst til å kutte hele gavehyteriet, men er ikke modig nok til å vær den som bryter skikk og bruk. Selv julaften føler jeg “å nei, må jeg i selskap?” Skulle få lov til å gjøre hva jeg selv føler, men nei, den ENE dagen i året må jeg da kunne stille opp. Ja, så gjør en det da, Flink pike , kalles det, og jeg har ikke godt av å være flink pike.
      Men jeg støttet Frelsesarmeen, Kirkens Bymisjon og Extra Giverglede ( de kjøper gaver til vanskeligstilte) Det synes jeg er helt greit . Ikke bare til jul, men også ellers i året.
      Så la oss få desember fort overstått og ta fatt på januar, det er mitt juleønske.
      Liv

    5. Veldig bra skrevet! Her stresser vi veldig lite til jul. Det viktigste er egentlig aktiviteter med barna – juleverksted, baking og hente juletre i skogen. Disse er en del av kalenderen til barna, i tillegg til at jeg har strikket luer, sokker, halser og votter som de får i kalenderen siden de uansett trenger det. Vi har også kjøpt inn en Legoeske som vi deler opp så det er ca 10 biter de dagene de får Lego.

    6. Liv I. Andersen: Me kutta HELE Jula me! Jepp, i 2002 sa eg STOPP med hevet stemme og me er hjemme alene I PYSJEN både Julaften, 1. og 2. dag +Nyttårshelga og eg har ikkje angret et eneste sekund 🙂 Dvs at Jr er født og vokst opp med alenejul hjemme, Amira var 6 år ta me la inn årene og begge 2 elsker det! Skal MYE til før me går tilbake til slik det var før.

      Man må da kunne estemme selv hva man vil uten at andre skal blande seg. Var litt protester her hos oss fra familien ellers og de prøvde seg hvert år at me måtte komme, men nei, eg hadde bestemt meg og me KOSER oss virkelig UTEN alt det styret!

      Ali lager kalkun og me har god middag, sitter etterpå i sofakroken og åpner pakker i ro og fred uten masse styr, Kan virkelig anbefales 🙂

Siste innlegg