ENDA MER JULEGLEDE – GIVE AWAY

//Sponset Premie

Som sagt så lovet! Her kommer det NOK en Give Away med deilig garn og nytt Juleprosjekt!
Rasmus Design deler villig med seg og eg er så glad at eg kan få gi dette til deg!

Eg er ikkje så veldig glad i å strikke i bomull, har noe få garnsorter eg da velger blant og Muskat fra Drops er èn av ) Er faktisk et veldig godt garn å strikke med og nå har du muligheten til å strikke BestikkSokker og oppskriften følger med i pakken! Dette blir jo gøy! Ja det blir jo rett og slett
KOSELIG å pynte Julebordet i år, eller hur?

Denne gangen skal du slippe å tippe antall NonStop, ja eg må finne på noe annet!
Hmmm skal me se om det er noe eg lurer på…Hmmm JA!!

Hvilken Julekake er DIN favoritt og baker du f.eks ekstra mye av den??
FORTELL!


Siden eg trakk en Vinner på søndag som var kommer eg til å trekke denne vinneren først kommende søndag, altså 4.desember 🙂 Da har du mer enn nok tid til å strikke noen minisokker vil eg tro 🙂
Dette blir GØY!

LYKKE TIL 🙂

* * * *

Jadda jadda, da har eg i grunnen bare fellingen igjen på lua og vettu? Den ble i grunnen ganske så kul om eg skal si det selv! Du kan få se den senere i dag når trådene er festet 🙂

Tro hva eg skal finne på i dag!? Kunne egentlig tenkt meg å starte bakingen, men me har ikkje handlet inn noe særlig med ingredienser, ja bortsett fra mel liksom…Hmm er SIKKER på at det er NOK av noe
i skapene til å starte, men eg pleier å starte med FruktFlesk og Risboller. Får se hva det blir til,
det er fortsatt november så ingen grunn for å skynte seg 🙂 Så greit er det 🙂

 

Eg våknet i 10 tiden og lå lenge å kjente på en duft eg ikkje klarte å plassere, men eg hørte Ali styre
i vei på kjøkkenet så noe mat måtte det jo være! Joa, han hadde bakt mange 10-talls Swiha! Libanesiske Mini“pizza” altså 🙂 De er vel en ca 8-10 cm i dia, det er kjøtt, tomat og løk oppå,
før du spiser de presser du sitron over og ved siden av har du saltet kulturmelk med agurk 🙂
Jepp, det er ganske så snadder, men det får bli lenger ut på dagen for min del 🙂
Men GODT er det, ja det er kjempe GODT!

 

Jr er hjemme i dag også så dagen blir vel stille og rolig vil eg tro, hang opp en maskin med klær i går kveld så kanskje bare sette på en ny maskin!? Det er så mye klær på vaskerommet nå at eg ser nesten ikkje maskinen haha Greit å få unna litt etter hvert 🙂
 

Før eg setter meg til rette må eg komme meg på badet å stelle håret! Jepp, eg lærer ikkje….la meg med fuktig hår! Dagen blir nok fin den selv om det kjennes litt sløvt ut akkurat nå 🙂 

KOS DEG OG FINN
PÅ NOE KJEKT 🙂 

Go`klem fra ei litt trøtt Vibbedille 🙂

#strikk #giveaway #rasmusdesign #muskatgarn #bomullsgarn #bestikksokker

64 kommentarer
    1. Krumkaker er absolutt det som må bakes flere ganger før jul her i huset. I år skal jeg også teste noen tyske vaniljemåner så får vi se hvordan det faller i smak. Så lenge krumkakene er stekt så blir det jul 😉 Ha en flott dag 🙂

    2. Kakemenn er et must her i huset og de kan gjerne lages i flere omganger. Ja og berlinerkranser…. 🙂
      Det er så gøy å lese bloggen din. Blir alltid i godt humør av måten du skriver på Vibbe.
      Kos deg videre i juleforberedelser 🙂

    3. Min absolutte favoritt er pepperkaker. Lager egen deig, har en som jeg har brukt i mange år og storkoser meg. 😀 Har over 200 pepperkakeformer for de samler jeg på. 😀

    4. Kakemenn etter ei gammelgammel oppskrift vi har hatt i familien. Det e ei stooor oppskrift så av og til halvere vi den. Men da ende det ofte opp med en bakerunde til for dem får føtter å gå på. Så de siste åran har det ikke vært no halvering nei….
      Koselig blogg, men du friste så innmari med fine oppskrifter 🌞

    5. Jeg har strikket mye av Muskat tidligere og det er et garn som holder seg fint om det blir brukt år etter år—
      En av de faste julekakene hos oss er ” sprutbakelse” . De kjøres gjennom den gamldagse kjøttkverna , kuttes i passe stenger og steke lys gule. Til denne ” drakvernogtaimotdeigenforan” jobben må vi være to, og i år blir de 54de året jeg og Johan gjør denne jobben sammen –/ om vi er så heldige. Har en gammel stor oppskrift og det blir kaker til flere familier.
      Kos deg i advendtstiden du og—.

    6. Julefavorittkaker….. tja, tror det må bli smultringer og sandtopper. Vi kan ikke lage de tradisjonelle julekakene med egg og nøtter/mandler, (pga. matallergi) men vi har så absolutt funnet fram til våre egne typer julekaker. Og de er minst like gode som de vanlige. Vi har vanligvis mellom 5 og 12 typer kaker. Her er som regel kakeboksene veldig attraktive FØR jul, og ikke så mye I jula.

    7. Jeg er veldig glad i Mormors sirupssnipper, så det hender det at jeg får en eske av i julegave. 🙂
      Ellers er det standard å bake peppernøtter, kolakaker og å lage brente mandler. Tror jeg må prøve meg på serinakaker i år og. 🙂

    8. Ellbjørg Skinderhaug: Det der har eg også vært med på! Det er i grunnen kjempegøy! EG syns iallefall det da eg var yngre. 🙂

    9. Kristin Slettum: Eg også begynte å samle på slike former og hadde mange nydelige, men så lånte eg de bort…..sitter igjen med den vanlige mannen, kona og griser….KJIPT!

    10. Sylvia Iremark: Eg skal prøve meg på krumkaker i år, har aldri laget det og de skal laget etter mormor sin gamle oppskrift med hennes jern og klype 🙂 Gleder meg 🙂

    11. Hmmm jeg tror jeg står mellom krumkaker og tørre vafler. Men er veldig glad i risboller og mye annet og. Blir mange slag her i år.

    12. Min absolutt favoritt er delfia kake. Men den blir allikevel bare laget en gang rett før jul 😉

    13. Har ikke noen klar klar favoritt nå lengre men i mange år var det kakemenn etter ei gammel oppskrift fra Stord.
      Og på det meste så laget vi av 6 dobbel deig…du verden det var masse kakemenn, med 5 barn trengs det litt.
      Ellers er krumkaker, kransekakestenger, sirupsnipper og småkaker med sjokolade…alle favoritter 🙂

    14. Eg lika å lage tjukklefsa,smultringa,kakemanna og kransekakepinna, men favoritten er Sara bernar

    15. Fyrstekake -bare må ha det til jul. Baker det aldri ellers i året. De fine bestikksokkene hadde vært morsom å lage til jul. De er så søte. :-). Takk for mange gode ideer og mye stå-på-vilje. God jul til deg og dine. Sølvi

    16. God førjulstid til alle. Hva jeg må bake masse av før jul er krumkaker. To av sønnene mine må ha hver sin kakeboks med hjem til seg til jul. Kakene er de beste de vet. Enig at dette garnet er det beste bommullsgarnet. Alle må ha mange gode bakedager😃🍜

    17. Her må vi ha krumkaker og risboller. Hvis jeg lager det for tidlig, må jeg lage flere ganger. Hadde vært moro å ha sånne bestikkstrømper til jul🎅🏻🎅🏻

    18. Jeg lager delfiakake, krumkaker, marsipan og peppermynte, & for ikkje å glemme risboller… men lager bare en porsjon… mer har vi ikkje godt av…. Siden vi nettopp fant jukeboksen fra i fjor, stappfull av julemenn, blir ikkje det baket i år…

    19. Hei
      Hos oss er kolakaker en faoritt – og ja, det må en dobbel oppskrift til…..
      Kos deg i adventstida!
      Hilsen Sigfrid

    20. Må ha risboller med biter av seigmenn. Og ja, jeg lager mange, hele familiens ” må ha”🎅🏻

    21. Min favoritt er nordlandslefser – dei steiker eg, smører dei og frys dei ned. Supre å ta opp når det kjem besøk, dei tiner medan kaffien kokar 🙂

    22. Det er flere ting jeg baker til jul men det er 2 ting som er et absolutt must. Det første er pepperkaker som jeg koser meg med å lage sammen med ungene og det andre er gubbens favoritt, altså krumkaker. Uten dette er det liksom ikke jul i huset. Ha en fortsatt trivelig førjulstid.

    23. Her med oss er krumkake, Hard vafler og konfektkake når dei er bakt da er de jul.

    24. Julekakefavoritt? Jeg har mange, men en favoritt som jeg sjelden baker er min avdøde svigermors fikenkake. Jeg sliter med å få den som henne, derfor blr den sjelden laget.
      Ellers er peanøttcookies en favoritt.

    25. I dag har eg laga marvposteier, det er et must her i heimen 👍🎅🏻🌲. Ønsker deg og familie ei fin adventstid og god jul 😃😃

    26. Min favoritt er Havreflarn, når de er bakt så blir det julestemning i huset. Ønsker deg en fin adventstid.😊

    27. Du er en glede spreder. Leser bloggen din med stor fornøyelse.
      Iår skal jeg prøve meg på mammas tjukklefse. De fikk vi alltid til jul.Mamma er ikke blant oss lenger, og jeg vil prøve å føre tradisjonen videre.
      Fin adventstid til deg

    28. Tårnkake stenger og krumkake Fikk en oppskrift på peppernøtter i fjor og de er bare helt nydelige altså. God førjulstid til deg og dine

    29. Krumkaker må bakes opptil flere ganger hver desember. Ifølge barna og mannen smaker krumkakene veldig godt som en liten dessert etter middag, så når det spises 4 hver dag sier det segselv at boksen blir fort tom.
      Juleklem fra Laila H

    30. Hei.
      Min absolutte favoritt er sydens fruktkake. Ikke noe spesiell julekake egentlig, men jeg baker den kun til jul siden den inneholder dadler og div nøtter. Ellers er det lite småkaker, men smultringer, lefse og krumkaker hører med. Blir anderledes i år siden svigerdatter har cøliaki,men håper å få til noen sorter til henne også. Og hennes mann altså min sønn, er allergisk mot egg og nøtter så utvalget er ikke stort til dem.
      Koser meg masse med bloggen din, Vibeke !!
      Han en fortsatt fin tirsdag.
      I morgen kommer farmorgullet hjem og da skal farmor kose seg masse med verdens fineste farmorgull !!!

    31. Hilde: Jammen ikkje bare bare å bake julekaker når det er allergi inni bilde, du blir jo en tusenkunstner å regne da etter hvert 🙂

      HELDIGEN DEG som har blitt bestemor! GLEDER meg som en unge til eg blir like heldig! KOS deg masse og NYT morgendagen <3

    32. KOLAKAKER! Eller hva de nå enn heter i resten av landet. Jeg bruker mormors oppskrift og selv min mor sier at jeg får de til bedre enn hun selv gjør! =D

    33. Jeg gar noen sjokoladecookies som jeg baker ekstra mange av – ikke en tradisjonell julekake men for meg er det viktigere at de faktisk blir spist! Ellers så lager jeg mye snickerskonfekt!

    34. Her vert ikkje det jul uten at vi har laga sigarar 🙂 Gjerne tredobbel posjon. Haha 🙂

    35. Sirupsnippar med halv mandel på MÅ vi ha til jul. Har ei gammal oppskrift som er supergod!

    36. Her i heimen mp vi ha Sunnmørslefser, bakt med Havremelk. Bsker dei tynne som papir, steiker smør dei og frys ned i passe porsjoner 🙂

    37. Det er så mange gode julekaker at jeg klarer ikke å finne ut hva som er favoritten min. Ungene liker godt å bake så vi baker pepperkaker, kakemenn, brune pinner og vepsebol. Mamma kommer til oss hver jul og da har hun med tykklefser og sjakkruter. Vi baker en porsjon av hver unntatt pepperkaker og kakemenn som er ungenes favoritter. De må vi bake en ekstra porsjon av 😊

    38. Her i huset er det brune pinner som er et “must”, spesielt for mannen i huset. Har gjennom tidene bakt mange forskjellige kaker til jul, men det er alltid bare de brune pinnene som blir spist opp. Så i år -som i fjor – er det kun de jeg blir å bake! Så får jeg heller spe på med litt kjøpekaker – jul blir det “okke som”

    39. Må begynne med å si at det var superlekre strømper!
      Min store julefavoritt er serinakaker, så de må jeg lage minst en dobbel porsjon av. Veldig fint å dandere i pene glass å gi til kjente og ukjente 🙂 Julen er rett og slett vakker.

    40. Spises ikke så mye kaker her i julen, men jeg må lage Sahra Bernard til jul.

    41. Er egentlig ikke så glad i julekaker, men må jeg velge tror jeg d blir riflekjeks og smultringer:)

    42. Ja krumkaker er godt, men ingen julekjeks er bedre enn kokosmakroner 🙂 Veldig glad i smaken av kokos;) Så det er min favoritt..

    43. Min favoritt er “Brun/hvite kjeks”. Vet ikke hva de egentlig heter, men det er mørdeig der halvparten er med kakao. Deigen rulles til en pølse som skjæres i passe skiver. Nydelige kjeks som smelter på tunga! Koselig blogg du har, med masse spennende oppskrifter!

    44. Favoritt veit eg ikkje nett men eg må ha bløytelefser til lutefisken, mens favoritten til gutane er julemann og krumkaker 🙂

    45. Bringebærcookies og coctailkaker er kjempegode småkaker. Barnebarna skal få en passe stor/liten kakeboks hver bare jeg kommer igang med årets julebakst. 😀

    46. Det vi må ha er Hjortetakk og Sirupssnipper. Det er gamle oppskrifter fra min svigermors barndomshjem på begynnelsen av 1900 tallet. Og så blir det Kolakaker, Ingefærkjeks, Risboller, Krumkaker. Det er bare å nevne i fleng.

    47. ho…ho…ho…her i huset er det nok krumkaker som gjelder,,med krem selvføleglig, og det må være multekrem,,,Ruller de ikke men setter de ned i en kopp..fiks ferdig dessert med multekrem,
      I tillegg MÅ man jo ha hjemmelaget marsipansnop…YESS!!.
      koser meg med bloggen din.. Klemz

    48. Her i huset blir pepperkaker først bakt. Det er de julekakene som er viktigst for oss. Lager en veldig stor porsjon. (barnehageporsjon) Og alle blir spist..:) Ha en fortsatt fin og god førjulstid 🙂

    49. Krumkaker er favorittkakene her i huset, de bakes etter oppskrift fra bestemor. Den aller beste julegodisen for meg er hjemmelaget marsipan 😊

    50. Colakaker må jeg bake hvert år! Doble posjoner må til. En favoritt hos mann,barn og barnebarn 💖 Til meg selv baker jeg kokosmakroner. Dem får jeg stort sett ha i fred. 👍😁 Ha en fin kveld. Mvh Marit

Siste innlegg