NOSTALGI OG GODE MINNER


Det er jammen ikkje mye som skal til før den gode gamle barnegleder bobler i magen! Ja det er nesten som eg kjenner duften av min mormors kjøkken og eg sitter der på krakken med litt kaffi på Tefatet
og dypper sukkerbiter!  Når noe skulle bakes og det trengtes eggedosis var det min og hjulvisperen sin jobb, mens steking av krumkaker var fortsatt min mormors. Likevel fikk eg alltid æren av Kakebommen som eg fikk me hjem og pappa`en min skrøt alltid av de gode kakene eg hadde bakt 🙂

Skulle virkelig ønske eg hadde hatt gleden av mine besteforeldre lengre enn det eg gjorde, mistet ALLE det året eg ble 20 – DET er noe vel tidlig syns eg og det at alle forsvant så fort var så usigelig trist! Min barn igjen har KUN min mor igjen, altså mormor. De mistet allerede både farmor og farfar for 10 år siden så det var ikkje mye tid de fikk med dem.

Hvis du fortsatt har dine i livet ennå, ta vare på dem og NYT tiden som er igjen. Ikkje ta de for gitt for til slutt er det kun ting igjen og da er det godt å også ha masse gode minner!


I dag kjørte eg en tur til mor for å hente diverse blant annet denne gamle kokeboka. Inne her ser du er oppskriften på krumkakene som min mormor laget og skal de endelig lages av meg 🙂
GLEDER meg som en unge. 

Noe andre som har denne boka eller kjenner til den? Den er gitt ut av Dreyer her i Stavanger,
men eg lurer på hvor gammel den er? Min mormor hadde den da min mor var lita på 40 tallet og det står ingenting inni boka, merkelig…

Etter en kopp kaffi tok mor mi meg med opp på høgaloftet og eg skulle se på de gamle kakebommen! FOR noen skatter sier eg bare! Eg kunne velge de eg ville eller ta alle, GLATT eg tok ALLE! Det er jo nesten skikkelige malerier på lokkene jo! Ååå eg husker når mor mi “lainet” opp med disse på benken
i barndomshjemmet mitt 🙂 Her snakker me skikkelig lokk som ikkje vipper! Disse er POTTETETTE! Mer enn hva disse nye bommene er! Er så gal på de aller fleste eg har,
lokkene vipper jo og blir litt bøyd for hver gang man åpner de!



Ikkje sant de var FLOTTE!??
Det eneste eg skal gjøre er å vaske vekk de resten etter lapper som er 🙂

Har jaktet på slike bommer på Fretex, men jaggu tar de seg betalt!
NÅ har eg 4 store flotte til odel og eie HO HO HO *Lykke*

Selv om eg “bare” er 46 år har eg virkelig lært etter hvert at ingen eller ingenting skal tas for gitt! Ingenting varer evig, sørgelig nok, men alt har sin slutt og det er rart hvordan Julen hvert år bringer de gode dagene og minnene frem. Ganske magisk på den måten, kanskje det er en del av Julas Magi??

 

“Linjer i fjeset
som andre kan lese
danner livets kart
et bilde av hva man har klart

Streker
som peker
Litt opp og litt ned
Bekrefter at man fremdeles henger med

Rynker er mønster som viser at liv er levd
Medgang og motgang er testet og strevd
Merket av sol og merket av vind
I pannen på halsen og på kinn

Visdom som er trykket
Ved øyne, rundt nese
Alderdomssmykke
I hele fjeset


Eg tok like godt mor mi med meg hjem etter at eg hadde hengt opp alle utelysa hennes
så nå blir det strikking og kos til Ali kjører henne hjem ved leggetid 🙂

 

KOS DEG OG HA EN
HERLIG KWELL 🙂

 

Go`klem fra ei fornøyd Vibbedille 🙂

#nostalgi #gamleskatter #godeminner #barndomsminner #enmagiskjul

5 kommentarer

Siste innlegg