SARAH BERNARD – OREO HJERTER – USA SPECIAL – FRUKTFLESK

Da var eg endelig FERDIG med de påbegynte sortene som eg startet på i går! JuHuuu Jammen fikk eg MYE i boks på èn gang liksom, sånn kan man like! NÅ er iallefall 11 sorter FERDIGE og i box
Ho Ho Ho Er også TOM for sjokolade hehe Nå må me bare gå gjennom oppskriftene for å se hvilke av de fortsatt planlagde kakene som trenger det….UTROLIG hvor mye sjokolade som fyker i gryta altså! Men, sjokolade må man da ha!

Her kommer 4 fortløpende ALTOPPSPISENDE oppskrifter på noen av Julas MÅ-HA kaker!
 

SARAH BERNARD

Bunnene har eg bare stekt av ferdig Kransekakedeig,
men du kan like gjerne lage den selv, opp til deg 🙂

Fyllet er slik:
Kok opp 3 dl kremfløte og smelt 150 gr kokesjolade oppi.
Ha dette over i en skål, la det avkjøle før du setter det i kjøleskapet OVER NATTA!
Nå du så skal sprøyte dette på du ha det i kjøkkenmaskinen først og piske det skikkelig opp!
Ha den i en sprøytepose og kjør på 🙂 En liten dott liksom –
Du kan se hvordan eg gjør på SnapChat /vibbedille

Når kremen er på setter du de i fryseboksen mens du smelter 100 gr sjokolade og 3-4 ss delfiafett.
Nå kakene er stive/harde i kremen dypper du de i sjokoladen og tilbake i fryseren,
ta de ut og skvett litt hvit sjokolade på.
IGJEN inn i fryseren og når de nå er stiver putter du de lagvis i en boks med matpapir mellom 🙂

 


OREO HJERTER

Begynn med å sett 200 gr Melkesjokolade i et vannbad slik at det er smeltet og klar når du er
ferdig med å knuse 2 ruller Oreokjeks i en skål.

Bland begge deler godt, og fyll massen oppi en silikonform med hjerter.
Sett formene i kjøleskapet en stund, popp ut hjertene og dypp i smeltet kokesjokolade
Dette kan også ses på SnapChat /vibbedille

 

 

USA SPECIAL

Denne kakene laget eg FØRSTE gang Julen 1980! YES! Eg var kun 10 år da eg fant oppskriften
i et Ukeblad. Siden har denne vært en kjærkommen favoritt!

Smelt 200 gr smør og 150 gr kokesjokolade i ei gryte-AVKJØL
Pisk 4 egg lett sammen og tilsett 6 dl brunt sukker, 2 ts vaniljesukker, 2 dl mel og 200 gr hakka valnøtter
Bland så sjokoladen inn i røra. Tøm alt i ei firkanta kakeform, eg brukte bare en vanlig rund dag. Kaka skal være minst 2 cm tykk i formen

Stekes i 45 min på 160 gr
La kaka avkjøle skikkelig før du skjærer den i ruter og legger i en tett boks.
Bruk matpapir mellom for at den skal holde seg seig

 


FRUKT FLESK

Begynn med å legge 30 plater Gelantin i 2,5 dl iskald vann
Ha så 1 kg sukker og 2,5 dl vann i ei gryte, la dette smeltet og ha et ørlite oppkok, trekk gryta bort
ha 1 pose Sitronsyre i og tilsett litt og litt Gelantin og rør det god ut

Tøm i formen –Tupper Ware bokser er supre, de litt store! Ca 1,5 cm tykk tømmer du de.

La det stå noen timer, strø litt sukker over når det er stiv, skjær gelen i strimpler og klipp opp og la fleske dette ned i ei skål med sukker, ha flesket så i en sil og dunk godt av det overflødige sukker,
eg legger de videre på ei plate slik at de kan luftørke et par timer før
eg har det på TETTE og TØRRE glass!
 

I år er første gang eg bruke Sitronsyre da eg ikkje fikk tak i Essens.
Essensen gir SØT Sitron og Sitronsyre ga SUR sitron, velg det du liker best 🙂

Sånn, da er det bare å begynne å bake litt da! Masse Go`saker!

Nå er eg i grunnen litt i farta her for mor mi skal komme å se farmen og hente kaker og eg skal ha ut et innlegg til! Ja eg skal trekke en vinner av Heklenålene vettu! Det kommer snart!

 

KOS DEG OG HA EN
SKJØNN SØNDAGS KWELL!

Go`klem fra ei VELDIG fornøyd Vibebdille 🙂

#julebakst #sarahbernard #oreohjerter #usaspecial #fruktflesk

6 kommentarer
    1. Lisbeth: Jepp, det er det det blir + at mor mi får litt av alt for hun baker ikkje lenger 🙂
      Gutta her ELSKER kaker kan du si 🙂 En ekte araber gjør det hehe

    2. Sarah Bernhard er jeg også ferdig med. Men de Oreohjertene tror jeg at jeg må prøve eg på. Har en svigersønn som elsker Oreokjeks.

    3. herregud så flink du er til å bake..Virkelig imponerende..Må visst prøve noe siden du gidder å legge ut oppskrifter..Tusen takk..Hyggelig å prøve noe nytt.

Siste innlegg