LITE PENGER? -TIGG PÅ FINN.NO


Foto: Vibbedille
 

Det går nesten ikkje en dag uten at det popper opp nye annonser på Finn.no fra dønn fortvilte mennesker….Trist, Trist og atter Trist….MEN, ja det er alltid et MEN! Burde det virkelig være mulig at mennesker i Velferdsstaten Norge må blottlegge sjela si i det offentlige rom for å få endene til å møtes i Jula!?? Hvem sin feil er dette?? Er det personen selv som ikkje eier økonomisk sans, eller er det de som “lønner” oss som er kjipe? Ja man kan jo virkelig begynne å lure! I mange tilfeller tror eg det er en kombinasjon av dette, men vil det si det samme som om de ikkje fortjener hjelp??
 

__________________________________________________________________________________

Veldig ofte er det de som er lønnet fra Nav som sliter og i mange tilfeller er det aleneforeldre, det mest triste oppi dette er jo at det sitter barn der som tydeligvis mangler det som er Jul, nemligen gaver
og Julemat. Kan man skylde på dårlig planlegging av mor/far eller skal man bare gi systemet skylda
og ferdig med det?? Er det nødvendig med gaver og JULEmat?? Er det et krav? Tror ikkje det står på lista til Nav iallefall over hva som er Livsnødvendig? Etter hva eg har lest/hørt så regnes det på den minste ting og det MÅ være ting som hjelper deg å overleve. Ut i fra disse “Tigger Annonsene” på Finn står tydeligvis ikkje Gaver og JULEmat på denne lista siden mennesker må ut i media for å få hjelp!

Off, det koster nok MYE å skrive den annonsen! Eller er det blitt en hvilepute? Ja at noen tenker:
“Jaja hvis eg ikkje har råd så søker eg på Finn” Men er det Ok at de som skriver disse annonsene kommer med JulegaveØNSKER!?? Ja eg har selv lest annonser hvor det ønskes mobiler, spill, Playstation o.l – Da pleier eg bare klikke bort hele greie, JA, for det syns eg IKKJE er greit faktisk!
Det er jo slettes IKKJE en nødvendighet, eller?? Det er ikkje alle “vanlige” lønnet familier som har råd til det heller. Men hvis det generelt ønskes gaver til ungene er det bedre,
da er det mer opp til den som evn gir sitt valg.

JULEmat da, hva er det?? MÅ det være f.eks pinnekjøtt? Ribbe? Kalkun? Er det “Normalt” å spør om det om man selv ikkje har råd å kjøpe det? Det er jo ikkje den aller dyreste maten da hvis man ser bort fra pinnekjøtt, men dette er jo noe man f.eks kunne puttet inn i det ukentlige budsjettet? Ja for det er jo kjent at om man senker KRAVA litt så har man ofte råd til ting/mat slik at man ikkje havner helt
i grøfta….VET at dette er et veldig sårt tema og det kan være veldig vanskelig å snakke om for det er litt vanskelig å skjønne….Ja at familier som klarer seg greit/akseptabelt hele året plutselig står
fullstendig i minus i desember?
 

NEI, eg er ikkje dum for eg VET at desember er og blir en dyr måned, men det trenger ikkje være det, og det er lett å si: Gjør ditt og gjør datt så ordner det seg nok. Men selv med lite så går det an å spare inn på noe, spesielt om man ikkje har høye krav! Mange lever over evne, i mange tilfeller er dette grunnen til at alt kræsjer i Jula – JA eg har sett det med EGNE øyne og for å si det rett ut; Eg syns ikkje synd på de! Men eg syns synd i ungene! Ja for de kan ikkje hjelpe for dette og det er foreldrene som oftes ønsker seg dyre gaver til ungene, ja for det må jo tross alt se litt bra ut!
Spør barna hva som betyr mest for dem i Jula! Tror noen svar kan overraske de fleste!

Selv begynner me litt planlegging allerede i oktober, kjøper litt JULEmat innimellom og putter det
i fryseboksen etter hvert + at EGENTLIG så spises det ikkje så mye anderledes i Jula enn ellers i året, man MÅ f.eks ikkje kjøpe Edamer for å ha ost på skiva, selv om det er en god ost. Skjønner at diverse ting kan være et møst for mange, men igjen så ligger det i å senke krava, krava man stiller til andre for at man selv skal ha en fin Jul – Det er nemligen ikkje alltid at det er mulig! Mange ganger lurer eg på om ikkje disse menneskene ikkje har noen rundt seg?? Er de helt alene i verden?
Ja siden de må skrive denne annonsen? Igjen syns eg bare det er TRIST!

Det skyldes på for sen utbetalinger av “lønn”, ok eg ser den, men hva da med januar tenker eg?
Man skyver rett og slett problemene foran seg! Selv er eg litt irritert over at vår “lønn” kom allerede 9.desember! Jo da, det var en lettelse, men pengene skal søren meg vare HELT til 20.januar!
DET er lenge det! Da gjelder det å tenke smart og IKKJE kaste seg ut på galeien og bli fristet av alle “Godedyre Julegave Tips som florerer nå om dagen ! Da kan man virkelig gå fullstendig på tryne
å sååå må man skrive annonse på Finn uka før Jul….

En annen ting, det funker å be om hjelp i media og på Finn! Jadda, det norske folk (de fleste iallefall) har veldig store hjerter i desember og det sendes gaver, mat OG penger over en meget lav sko!
Takk og pris! Noen av disse forsendingene gjør virkelig godt og det redder nok noen ut av ei lei og sår knipe, MEEEEN, husk at det også alltid er noen som utnytter de god ting her i livet! Sånn er det alltid og sånn vil det også alltid være – DET er det sørgeligste oppi alt dette tror eg, ja at noen bare MÅÅ fikle med det som kan redde noen….Trist Trist og Trist!

Heldigvis er det BESTE i livet GRATIS!

Bare litt sånn tanker som av og til flyr rundt i hodet mitt om dagen, men heldigvis har det ikkje
smelt noen bomber rundt oss i dag heller! TAKK OG PRIS <3 

 

Go`klem fra ei meget Takknemlig Vibbedille 🙂

#tigge #julekrise #fattig #tiggeimedia #dårligråd #senkekrava #ufør #arbeidsledig #julemat #julegaver #detbesteilivetergratis #takknemlig

2 kommentarer
    1. Mye sant i det du skriver.
      Vi også begynner “julehandelen” tidligere enn normalt, for å få pengene til å strekke til. Jeg er hjemmeværende uten inntekt, og mannen har vært arbeidsledig i over ett år. Ikke lett å finne jobb i disse tider.

Siste innlegg