2 FAVORITTER I ULL TIL VÅREN – STRIKKEOPPSKRIFTER


Joji Locatelli
 

Eg begynner etter hver å få en SOLID hjemmestrikket garderobe og eg elsker hvert eneste plagg!
Alle har hver sin historie og ikkje minst en grunn for at de ble strikket! Tror eg kan fortelle MYE om alle plagga eg har, ja om hvorfor, hvordan, ja i det hele tatt – Skal me ta en kaffi og har du god tid??

 

Har likevel 2 klare favoritter når det kommer til overdeler som blir mye brukt! Hadde nok klart å friste en stein til å strikke disse 2! Disse er PERFEKTE til våren når brisen kan være lumsk og noe kald til tider med lett tilgang til lufting om temperaturen plutselig skulle snu.

Lemongress er jo STEINKUL! Eg digger den geniale løsningen på eventuelle svette armhule!
Lett tilgang med deodorant om så var var hehe
I det hele tatt en deilig genser med en morsom fenurlighet 🙂
Skikkelig KUL spør du meg!

 

 

 

LEMONGRESS
Bildet over
Opp til 145 cm rundt brystet
Strikkes top/down

 

 

 

 

 


Eg var ganske kjapp med å få oppskrifta i hus, ja for ikkje å snakke om garnet! Bestilte det umiddelbart og valget falt på Cascade Eco+, et deilig, ganske tykt garn, men akk så luftig og lett 🙂

Garnet selges i 250 gr nøster og totalt brukte eg 568 gr, GANSKE irriterende da eg var nødt for
å sprette det 3. nøste bare for noen få gram! hehe Jaja, deilig ble det 🙂
Eg strikket den i str M på pinne 6 mm – Det gikk temmelig kjapt kan du si!

 

 



Ann Myhre aka Pinneguri

 

Dette er en annen klar favoritt! DENNE bruker eg MYE, en herlig jakke strikket
top/down med raglanøking – GENIALT!

Vil du ha den større enn det oppskrifta tilsier er det bare å øke raglan til den går nesten sammen under armene, ikkje verre enn det. Du kan f.eks strikke den i Finull eller Kauni og eller hvilket favorittgarn du måtte ha, bare sjekk strikkefastheten din for å kunne legge den inn på riktig størrelse 🙂

 

 

 

HVERDAGSJAKKA
Bildet over
Opp til 112 cm i brystvidde
Strikkes Top/Down

 

 

 

 

 

 


Eg der i mot har strikket min i Hifa 2/ ASK fra Hillesvåg. Nei, eg har ikkje brukt Regnubuegarn, tror ikkje Ask har det en gang? Eg har brukt ALLE disse fargene i hvert sitt nøste og strikket 2 og 2 striper
i hver sin farge, Jepp, veldig mangen tråder å feste, men absolutt verdt det!

(Eg kjøpte med 2 slike pakker med melerte farger! De hadde tidligere et knall tilbud,
men selv nå svarer det seg for det er alltid gøy å spare noen kroner!)

 

Min veier totalt 413 gram og eg strikket den på pinne 2,5 og 3
Elsker løsningen min nede på vrangborda og har fått MYE skryt for den! Ikkje sant den er digg!?

Brukte Pinneguri sin metoden når det kom til stolpene foran: Strikker rundt og rundt med klippemasker foran, plukker opp og strikker stolpene for så å klippe opp til jakke UTEN å sy med maskin!
HELT genialt og med denne metoden kan også eg nå strikke meg jakker! “SYMASKIN-ANGST”

Skal du bruke denne metoden så du strikke i REN ull!
Ikkje Superwash eller f.eks Alpakka, da må du sy først hvis ikkje vil du risikere at maskene sklir ut!

* * * *

Siden Jr har bursdag i dag så er det han som bestemmer og kjører løpet over HVA som skal skje!
Det er nå egentlig ganske bra vær ute, men tviler på at han vil ut på noe. Han fikk for litt siden frokost servert på senga. Eg laget vaffelrøre før eg la meg i går kwell så han har fått inn en stabel+syltetøy og frukt i ei skål og drikke, så nå koser han seg 🙂 Han ønsker seg divere ganske dyre gaver så løsningen ble penger i et kort og konvolutt så kan han kjøpe det selv om han skulle få mer penger 🙂

Regner med han tar på seg pysjbuksa når han står opp og bare nyter dagen uten de store sprella,
det er vel sånn det blir med bursdag i ferier 🙂 Stille og rolig 🙂 Blir nok mer fart i dagen den 29 april 🙂

Sitter selv i koseklær og har ikkje tenkt på de store hoppa i dag annet enn å varme Fahitas fra i går
og etter det sette Bløtkaka på bordet så er det bare å digge inn for den som vil 🙂

Siden Jr mest sannsynlig kommer til å tilbringe dagen på Pc`en med Gaming sammen med kamerater kan eg med god samvittighet bare sitter her å strikke og nå er det KUN noen få økinger igjen, tror eg får delt av for armene i dag! JuHuuu Hvordan er fremdriften på din Still Light!?? Få se??
Send meg evn en SnapChat (vibbedille) eller på Facebook/Messenger (GroVibeke Najem) 🙂

Tja, da er det vel bare å slappe av inntil neste Mat-Økt 🙂

KOS DEG OG HA EN
DEILIG SØNDAG 🙂

Go`klem fra ei Fornøyd Vibbedille 🙂

#strikk #knit #lemongrass #jojilocatelli #hverdagsjakka #pinneguri #norskdesign #norskestrikkoppskrift #pattern #striper #raglanøking

1 kommentar

Siste innlegg