FORNUFTIG Å KJØPE BRUKTE KLÆR


Hva er vel verre enn å dra med seg en tenåring som IKKJE liker å shoppe på nettopp SHOPPING!? Marerittet er jo å få de til å prøve X antall plagg, dresser som i vårt tilfellet! Gjerne måtte innom flere butikker uten helt å finne noe som passer! Det kan gjøre en hver mor og ikkje minst
ungdommen selv ganske irritert og SVETT! Eg ser på det hele som et mareritt!

Jr liker altså ikkje å shoppe klær, men han har heller aldri klaget på noe av det me kommer hjem med til han så den er helt grei 🙂 Nå er han 15 og har mer meninger om hva han liker så da viser han oss gjerne bilder eller finner ting på nett som han vil ha og så er det bare å bestille, evn sende i retur.

En ting som er vanskelig å kjøpe (syns eg) er en dress, ja den må neste passe,
det er ikkje noe du kjøper for stort fordi den skal vare et par år hehe

I går lastet eg ned App`en SHPOCK bare for å sjekke ut hva det var og det positive er jo at eg får hele distriktet me bor i tilgjengelig. Alt mulig ble solgt der og plutselig kom eg over en dress eg syns var fin og det KUN 5 min å kjøre her i fra! Viste bildet til Jr og ha syns den så bra ut!
 


Eg ville jo selvfølgelig ha han med meg for å prøve den, men han syns heller at EG kunne kjøre ut, komme hjem med den for at han kunne prøve den og så kunne eg heller kjøre tilbake
med den om den ikkje passet HAHAHA Tror på nissen ennå han ser du!

Da var det bare å ta frem de beste triksa i boka, så eg ga han 2 valg:

A) Bli med, prøve den, for så å evn kjøpe den.

B) Bruke MINST 2 dager på shoppesenter neste uke med MASSE prøving/måling og han måtte regne med MINST 3 timer hver gang, nå kunne han slippe unna med 30 min om han ble med meg.

Av og til må man bare smør tjukt på for å få det slik man vil, men det var en MEGET fornøyd Jr som ble med og eg SÅ på han at han likte dressen der han sto med den på! WOW gutter og menn blir så FLOTTE i dresser og denne hadde også vest noe som eg syns er et STORT +. Nå gjenstår det bare
å kjøpe ei slimfit skjorte, eg prøvde meg på han om han ikkje kunne tenkt seg seler,
men DER gikk tydeligvis grensen hehe Mulig eg kjøper likevel og så kan eg jo HÅPE at han syns det ER kult! *Utspekulert mamma som elsker sønnen sin og eg vet hvordan eg kan kjøpe han litt*

Dressen me kjøpt var brukt èn gang og det var nå i jula og så ble den for kort til han som hadde den,
er ikkje det typisk!?? Man bruker gjerne et par tusen på en dress og så blir den brukt 1, max 3 ganger før den er for liten! Me kjøpte dress til Nyttårsballet i fjor og “SMOKK” så skjøt Jr over 10 cm i været!

DA syns eg det er MEGET fornuftig å kjøpe brukt! Man kan kjøpe brukt eller f.eks arve om man er heldig frem til gutta er ferdig utvokst 🙂 Hvis ikkje må man jo kjøpe dress til hver anledning, ja for hvor ofte brukes en dress egentlig? Ja når de er 15?? MAX 2 ganger i året! Det beste er ikkje bare at Jr får seg en dualig flott dress, men me har også spart en god del penger 🙂 Sånt liker man jo 🙂 En ting til,
det er IKKJE flaut å kjøpe brukt, ei heller er det flaut å handle på Fretex! *Elsker Fretex*
Dette ble jo en veldig innbringende søndag 🙂


“SnapChat bilde med filter”

Ikkje sant du kan SE hvor fornøyd og glad eg er!?? Ikkje bare fikk me en FLOTT dress m/vest for en god penge, men me fikk oss en koselig biltur! Masse fin musikk styrt at “Energy” og Jr, gode samtaler, sola skinte og siden eg mista stedsansen et sted på veien leste Jr GPS`en og fikk oss helt frem til døra! Alt i Alt en meget FLOTT søndag! Nå først begynner det å dryppe litt ute 🙂

Da me kom hjem hadde Ali fikset KalkunRester fra i går og det duftet himmelsk! Min plan var jo å gå for knekkebrød i dag, men i sånne øyeblikk blir eg supersvak! Ja HALLO liksom, DE deilige brystfileène ligger der på tallerkenen med tidenes saus og tyttebær, nei, man sier IKKJE nei til det! Så atter en gang sitter eg her og er STINN helt opp til brystbeinet! *Gulp* Jaja nå er det 8 mnd til neste gang!

Siden det nå begynte å regne ble det også mørkt så nå skal det tennes lys og eg skal bare fortsette
å strikke, men JAGGU har eg vært effektiv i dag! Etter anseelige menger kaffi da eg våknet kl 10!!!! (Hørte ikkje alarmen og det var Ali som sto opp kl 8 igjen hehe) hoppet eg i senga og fikk av trekka på alle
4 dynene og de ørten førti putene, satt på en maskin med dette, gjennomluftet lufta soverommet,
sheika dynene ut vinduet et øyeblikket for så å legge på rent, hvitt sengetøy! Ahaaa spør om eg gleder meg til å smyge meg under rene dyner i kwell! Åååå beste som finnes 🙂

Men, si meg nå en ting: Kjøper du brukte klær som fortsatt er fine? Handler du det f.eks på Finn.no, Shpock eller andre nettsteder? Fretex? Hvis noen spør hvor du har kjøpt den kule jakka du har på deg, er du da ærlig eller tar du en hvit løgn? Syns du det er flaut?

La me være enig om èn ting:
Det er sletttes ikkje flaut å SPARE penger, ja og ikkje minst miljøet!

KOS DEG OG HA EN
DEILIG KWELL!

Go`klem fra ei KjempeGlad Vibbedille 🙂

#ungdommerogshopping #shopping #kjøpavbrukteklær #shpock #secondhandcloths #påske #easter #koseligsøndag

10 kommentarer
    1. kreativemeeg: Jepp, det er akkurat det det er, men eg VET at mange syns det er flaut å tar mer enn gjerne en hvit løgn når noen spør hvor det er kjøpt, dette er synd, men bare bevis på at det er ikkje helt OK i mangen kretser. Eg er KJEMPESTOLT om eg finner noe skikkelig fint som eg liker og at eg har spart penger, ofte MYE penger blir spart 🙂

    2. Her handler vi det meste av klær brukt – både til voksne og barn. Sparer miljø og penger i tillegg til at vi slipper å bruke timer på kjøpesenter i diverse butikker. Her i byen har Fretex kafe også, og siden biblioteket ligger rett ved siden, blir det en fin lørdagsutflukt innimellom.

    3. Kjøper både brukt og bruker arveklær. Slett ikke flau for å si hvor klærne kommer fra heller.
      Ofte får man jo helt nye plagg på f.eks Fretex som merkelappen fortsatt sitter på fra orginalbutikken. Overforbruket i samfunnet i dag av materielle ting er på grensa til kvalmt.

    4. Kristin Slettum: JA det er kvalmt! Har f.eks opplevd å finne virkelig DYRE merker på Fretex for en slikk og ingenting. Litt kresen er eg hvis eg kikker på klær der, eg kjøpe f.eks veldig sjeldent rimelige klær, dvs f.eks klær fra Sparkjøp, Cubus o.l For i forhold til prisen kan eg jo nesten bare kjøpe det nytt. Men hvis man f.eks finner ei “Marlboro” eller “Giovani” skjorte til 100 kr, ja da er det røverkjøp! Ei slik skjorte koster fort opp i et tusen nye fra orginal butikk. SYKE priser, men da føler man at man har gjort et skikkelig varp 🙂

    5. Dersom eg har gjenbruksklær på meg, er det med stolthet eg forteller evt. nysjerrige om opphavet. Flaut? Neida! Eg går derimot altfor lite på gjenbruksbutikkar og akkurat nå og dei neste 15 åra har eg antakelig ikkje behov for å kjøpe meir klær….Det tyter nesten ut fra hyllene. Eg drømmer om å få tak i ei kul skinnjakke fra gjenbruken. Men – det hender at eg har kome heim frå Fretex med klær som har vore svært tynnslitte – dei må derfor sjekkast nøye så du ikkje ender opp med å kjøpe klær som kun varer et par vask før dei blir ødelagte.

    6. IngSta: Eg er ganske kresen når eg handler på Fretex og sjekker spesielt klær nøye + at eg er litt merkebevisst da, er det ikkje til vanlig, men syns det er superstas om eg finner et dyrt merke til en billig penge. Eg har også lenge vært på jakt etter en svart skinnfrakk og det fant eg i fjor! En flott svart, tynn semske skinnfrakk som går ned til midt på låra og er super over korte kjoler. Nå jakter eg på en brun en 🙂 Det er kjempegøy 🙂

    7. Jeg kjøper masse brukt, jeg bor på ett veldig lite sted uten Fretex/gjenbruksbutikker så jeg handler på nett. Bruker Finn, Tise og div facebookgrupper. Jeg er “kjent” på jobb som hun med alle de fine kjolene og klærne, men sannheten er at jeg ofte bare har betalt mellom 50 og 100 kr pr plagg. Jeg finner overraskende ofte helt nye plagg eller plaggene som er brukt 1-2 ganger svært billig. Jeg er heller stolt enn flau av å kjøpe brukt. Kjøper ikke bare klær heller, i fjor kjøpte jeg f.eks en svær rotting hjørnesofa med glassbord til terassen for 2000 kr, nypris var 10000 og selger hadde aldri brukt den. Den var kjøpt inn for at det skulle se pent ut ute når de hadde visning på huset sitt. Så det finnes virkelig mange kupp der ute.
      Ellers liker jeg å handle på slutten av sesongen når det er mange gode tilbud, pleier å kjøpe inn dresser og regntøy i for store størrelser til sønnen, så når han trenger nytt har jeg som regel alltid noe nytt på lager til han.

    8. Vibeke: Der ga du meg en idè! Eg og vil ha SVÆR Rottingsofa og helst hjørne! Trenger noe på de 40 kvm me ikkje klarer å fylle hehe Skal jammen saumfare Finn.no og nettet ellers 🙂

Siste innlegg