GAME OVER ELLER TIME OUT?

I går benket eg meg foran Tv`en for å se dokumentaren til Ingrid Anette Hoff Melkersen, en dokumentar som eg HÅPER alle så! Du trenger ikkje være en pasient selv for å ha interesse av å se den, og ikkje minst de rundt en veldig syk person burde sett den…..for å kunne forstå litt mer enn det de TROR de skjønner! Her var det rene ord for pengene helt uten filter og all ære til Ingrid for en fantastisk Dokumentar! “Heier på deg hele veien!” Woop Woop!

—————————————————————————————————————————————–

Nå er eg så heldig at eg IKKJE har Morbus Chron slik som Ingrid har, men eg VET hva smerter
i magen vil si uten at eg skal sammenligne. Mye av det hun viser i denne dokumentaren er felles for mange av oss som lider av en kronisk sykdom eller smertebildet og eg kan ut i fra det KUN snakke for meg selv og eg er kjempeglad for at hun viser rett ut hvordan det hele er i hverdagen. Eg vet om flere rundt meg som burde sett denne, og da eg fikk en telefon midt i denne dokumentaren fra nettopp en eg syns burde sett den som syns bare at det var ufyselig å se på tenkte eg mitt:
“Ja du har vanskeligheter med å forstå annet enn din egen smerte du”
Prøvde å avbryte samtalen med å si at eg hadde veldig lyst å se den, men ble bare overhørt…..
SLIK er det også når eg noen ganger må si at eg ikkje orker ditt og datt, det går rett og slett ikkje inn! Mange sier de skjønner, men det er bare med ord og de viser i handling at de ikkje har skjønt bæret!

Eg kan f.eks bli spurt om eg kan gjøre noe, ja en tjeneste, eg svarer: “Nei det orker eg ikkje i dag”,
får da tilbake at “Ja eg og er så dårlig så hvis du ikkje kan gjøre det for meg så bla bla bla”
Ergo, eg blir (selv om eg vet det) MANIPULERT til å likevel gjøre det for vedkomnes smerte er verre enn min! Slik skjer gang på gang! HVEM er egentlig hevet over alle og kan bestemme hvem sin smerte som er verst!?? Ikkje eg, og heller ikkje du!

Det er slike situasjoner som gjør det vanskelig å være kronisk syk! Akkurat den biten HATER eg!
Der i mot blir eg “brukt” når det snakkes til andre personer, ja da er det “Nei du vet hu Gro er mye dårlig og det er ikkje alltid hun orker” DA blir eg gjort veldig syk! Og i slike settinger sitter eg virkelig igjen å føler meg syk! Eg blir rett og slett sykeliggjort! Noe eg også HATER! I mitt hodet er eg IKKJE syk! Eg har bare fått en annet liv enn først planlagt, eg lever MED smertene ikkje ved siden av de, skjønte du den?? hehe Smertene eier meg ikkje på en måte, når eg ikkje har så mye vondt
(Eller har kontrollerbare smerter) lever eg som vanlig og eg snakker ikkje om smertene eller dårlige dager og når eg virkelig har vondt, ja da “graver” eg meg ned i dynene og går mer eller mindre
i dekning med avskrudd mobil! Ergo, det er KUN Ali og ungene som har muligheten til å se meg og alle andre tror bare eg er sliten…..eller kanskje bare trøtt! Da har eg nok med å fokusere på at
“der fremme” ligger det en ny og god dag, må bare kravle meg gjennom nok en tunnel først…..

Som Ingrid så fint presiserte kan man velge GAME OVER eller å leve med dritten! Selvfølgelig velger man det siste, ja uansett hvor dritt det er! Man har ALLTID noe å leve for, spesielt om man er så priviligert å ha barn og mann – da legger man seg ikkje bare ned og gir opp!? Man kjemper seg tilbake gang på gang, man må det fordi man VET at man ikkje blir frisk, nei, en dag tar man dritten med seg og begraver den rett og slett og da er ønsket, i allefall mitt, å bli husket som en positiv og glad person, ja en som elsker å leve! Det er også det som holder meg oppe på de dårlige dagene, ja at eg i bunn
og grunn er ei Positiv Gla`jente som elsker livet! Selv om eg nå har slitt i 16 år elsker eg livet, mitt liv! Selv om eg er nødt for å svelge medisin 4-5 ganger daglig for å i det hele tatt ORKE! AT medisinen igjen hemmer meg fra den friheten eg skulle ønske eg hadde skal eg ikkje klage! Noen ganger hvis eg vet eg skal noe går det meste an å planlegge, ja t.o.m medisinen kan eg til en viss grad styre, DERFOR kan eg ikkje alltid være spontan! Noen ganger må eg stå veldig tidlig opp får å kunne sette meg i bilen å kjøre og gjøre noe som eg har lyst til. Det som er vanskelig er når andre ikkje
skjønner det og eg hater å måtte forklare for mye HVER gang!
Ja for da føler eg meg så forbanna syk og sykelig!

Det er heller ikkje alltid det som feiler meg som er problemet, men det følger en del med i kjølvannet som er bare ENDA vanskeligere å skjønne for andre! “Jammen, er ikkje du opereret for at du skulle bli bedre da?” Nei, ikkje akkurat for at EG skulle bli bedre, men for at systemet skulle fungere bedre og at eg skulle slippe å ta drittbleier på meg selv – SMERTENE vil for alltid være der!
Eg kan i grunnen forklare til eg blir BLÅ noen ganger!

Den typiske som alle med smerter hører er: “Men du gjorde jo sånn og sånn på tirsdag og du så jo så god ut”. EG blir skikkelig forbanna inni meg når eg hører sånn, ja du at eg hadde en god dag,
men vet du hvor mye eg beit i meg? Nei, du gjør ikkje det ser, var du til stede for å få med deg forberedelsene til at eg orket det du så?? Nei, du var ikkje det! Du ser meg stort sett bare når eg SER god ut du, ja for det er vanskelig å være sosial når du vrir deg i smerte! Dette er noe eg og andre med smerter kan forklare i det UENDELIGE og man blir i grunnen aldri skikkelig forstått! Det er nesten så eg ønsker alle en dag i smertehelvete bare sånn at det kan oppleves og så kan vedkomne heller tenke:
Å tenk å ha det sånn hver dag resten av livet….”

GAME OVER er egentlig bare en knapp man kan velge, men eg velger heller å ta en…..

…..TIME OUT når det røyner som verst!

Om du ikkje vet noe om Anette så klikk deg inn HER å les! Du kan også der se utdrag fra Dokumentaren og for alt det eg vet så kommer den gjerne i reprise? Sjekk programmet for
TV2 ANBEFALES på aller sterkeste!

Nå skal eg gå å ta meg en dusj, ta på herlige KOSEKLÆR og så har eg planlagt en skikkelig
GOD DAG med nytt strikketøy og eg håper å gjennomføre med STIL!

 

 

KOS DEG OG HA EN
SUPER DAG DU OGSÅ!

Go`klem fra Gla`Jenta Vibbedille 🙂

#chronprinsessa #ingridanettehoffmelkersen #morbuschron #smertehelvete #smertepasient #kronisksmerte #gameover #timeout #nyttliv #vanskeligåforstå #tabubelagt #pyser #latemennesker #vanskeligåforklare #livsnyter #positiv #godtliv #toppblogger #topplisten #nettavisen #blogglisten

3 kommentarer
    1. Hei. Og et nytt flott innlegg er lest. Utrolig hvor mye uvitenhet og egoisme over alt. Både du og jeg vet hva det vil si å være sjuk. Jeg fikk beskjed om at )”Du ser jo så frisk ut ” .. måtte måle min egen temp ( medbrakt termometer) og den viste 42.3 i temp… næmmen oiiii… du ER sjuk jo…
      Med lungeabcess,betennelse i bukspyttkjertelen og gallegangen.. . Oiiii. Nei .. så glad jeg kom meg “hjem” til et bra sykehus.
      Dette ble mye “meg” .. håper dagen er snill med deg Gro. Og slike folk som ikke bryr seg.. trenger man ikke. Det er skremmende mye likegyldighet og egoisme ….
      Ja en god dag Gro. 😊

    2. Så sant så sant. Såg ikkje programmet, men eg har også morbus crohn-diagnosa, i 37 år, så eg veit korleis det er med smerter. Eg har lest om ho og ho er nok mykje sjukare enn eg er no. En operasjon der eg opererte vekk en del av tynntarmen og litt av tjukktarmen, gjorde at eg er smertefri, men har likevel en del plager som følge av operasjonen. Gallesyren f.eks. Har også en anna kronisk diagnose, så eg får kunstnerlønn som du😂. MEN eg ser også bra ut 😂😂😂 ute blant folk, og det e jo berre kjekt det, men det har sin pris å vere sosial også. Vi kan ikkje stenge oss inne. Når nokon spør, seie eg berre, alt bra hodet opp og føtene ned , enda 😂😂😂

Siste innlegg