SMERTELINDRING – ET NØDVENDIG ONDE…MEN AKK SÅ FARLIG!


Det er ganske skremmende å lese at mange unge starter dagen med Paracet eller Ibux! Grunnen kan være mange, ja alt fra vondt i hodet til bare det å orke å takle dagen! Da er det virkelig gått for langt! Man skal ikkje ta lett på det bare fordi det er reseptfritt, man kan virkelig bli avhengig og man kan ta skade av det til slutt. Det er også de som som har dødd av alt for stor døgndose på Paracet!

 

Mange ganger kan det heller være nok å legge seg ned og ta en halvtime Time Out, spesielt ved vondt i hodet kan dette være effektivt. Hvis du har vondt i hodet hver dag og tar Paracet eller Ibux hver dag, ja da kan nettopp denne rutinen være årsaken til den daglige hodepinen. Leste om ei ung jente som tok seg en Ibux hver gang hun skulle til kjæresten sin fordi hun da ønsket å føle seg våken og opplagt! Hva er det som skjer liksom!?? Når smertelindring brukes på denne måten blir det jo omtrent som en narkoman? NOEN må seriøst fortelle disse unge om hvor FARLIG dette er!! Ja selv om det “bare” er Paracetomol! Avhengighet ER Avhengighet! Er du skikkelig uheldig kan du risikere at leveren til slutt Takker for seg! Det skal eg lover deg du ikkje vil!

 

Det er mange som lever med smerter, enten over en kort periode eller lengre og så har du de som er Kroniske, dvs for resten av livet som regel…Selv tilhører eg den siste kategorien. Når du lever med smerter daglig, ja da snakker eg ikkje om bare litt murring et sted, men skikkelig smerter – Da er det viktigere enn “normalt” og være kritisk og bestemt i forhold til smertelindring! Går du på noe sterkere enn Paracetomol, j a som f.eks Kodein eller Morfin, da blir du avhengig enten du vil eller ei. Du trenger ikkje mange ukene før du evn må gjennom en til tider ganske tøff nedtrapping for å klare å slutte. En ting som er viktig ved bruk av denne type medisin: ALDRI slutt tvert av, du MÅ trappe ned. Når det kommer til enkelte medisiner kan det få fatale følger om du kutter tvert.

 

Eneste GODE råde eg kan komme med når det kommer til smertelindring ved heftige medisiner er: Si du f.eks har vært innlagt, operert, skadet, ulykke What Ever og du blir forespeilt et liv med daglige smerter hvor du f.eks må bruke Morfin, FÅ time på SmerteKlinikken jo før jo heller!

 

Selv ble eg som kjent skadet og fikk alvorlige komplikasjoner under en operasjon og har siden levd med sterke smerter, de første årene brukte eg bare det eg fikk på sykehuset. Etter en tid merket eg at behovet for medisin økte og DETTE skremte meg for en klarte ikkje se noe ende på det! Eg ble REDD, ja, REDD fordi eg visste ikkje hvor langt dette ville gå! Legen kan jo ikkje ubegrenset gi deg medisin heller så til slutt ville eg ikkje hatt NOK for å kunne dekke mitt behov. For ved siden av smertene hadde eg jo også et BEHOV for medisinen, skjønner!? TAKK OG PRIS for en enestående Fastlege og (+min egen kirurg) fikk eg time på SmerteKlinikken etter noen år. Der er eg overbevist om at eg møtte de herligste menneskene på denne jord! SNAKK om forståelse!

 

De skrelte rent hva gjaldt medisiner, alt ble kuttet for så å “bygge” lindringen opp på ny. I starten var det litt sånn prøve og feile med tøffe tak, men fy søren når de TRAFF med riktige dosering og type kunne eg virkelig begynne å være til stede!

 

“Coctailen” min er sammensatt av: Paracet, Epilepsimedisin (pga nerveskader), kvalmdempende, men også Morfin, men CLUET er at uten de 3 første variantene hadde behovet for Morfin vært større for å kunne dempe smertene mine. Eg har både Depo Morfin (varer i 12 t) + Morfin som eg kan fylle på med ved smertegjennombrudd. Det som så skjer hvis eg føler at medisin ikkje tar nok er at i samarbeid med legen senker me da f.eks døgndosen på Depo og øker påfylldosen, men eg tar ikkje mer mg pr døgn likevel. På denne måten holder eg forbruket stabilt. Neste gang eg føler behovet er økt, vil han da øke Depodosen igjen samtidig som påfyllingsdosen senkes, likevel samme døgndose, SKJØNNER!??

 

Takket være SmerteKlinikken + godt samarbeid med fastlegen er eg selv nå, etter flere år på samme døgndose! Noe som også gjør at eg får beholde sertifikatet og ikkje minst klarheten i hodet! Så derfor: Føler du at du ikkje har kontroll på smertemedisinen din? Si til fastlegen din at du vil på Smerte Klinikken, ja for det er han som må sende henvisning. Der treffer du som sagt personer som virkelig skjønner ditt behov, eller problem!

 

Utover dette er det viktigste at DU ha innsikt i ditt eget medisinbruk og at DU er kritisk til forbruket! Innse evn problem FØR problemet blir FOR stort, da er det verre å takle! Ikkje vær flau over hva du evn har gjort, mulig du er redd, men bit frykten i deg det blir bare så mye bedre for deg etterpå!
 

Konsekvensene kan bli større enn du makter!
 

 

 

 

Go`klem fra ei Vibbedille med God og Fungerende Smertelindring 🙂

#smertelindring #reseptfrismertelindring #reseptbelagtemedisiner #sterkesmertestillende #paracet #ibux #kodein #morfin #ungdomogparacetomol #avhengigavsmertemedisin #sterkesmerter #smerteklinikken #søkhjelp #farligforbruk #nettavisen #blogglisten #kroniskesmerter

1 kommentar
    1. Tusen takk for at du skriver om dette. Eg trenger sjølv medisin for smerter, og har ei søster som var misbruker av tabletter. Det gjer at eg ikkje tek nok medisin, men nok til å orke dagen. Skulle ha vore meir opplysninger om dette. Ha en fin kveld 😀

Siste innlegg