JA – VI BETALER FOR GODE KARAKTERER!


Alle som gjør en iherdig og bra innsats bør få noe utav det, ja en fortjeneste! Selvfølgelig betaler gode karakterer seg selv i form av gode skoler videre, studier og senere bra jobb, men man BØR oppmunterer hele veien! Det eneste eg ikkje gjør er å LOVE penger HVIS den og den karakteren oppnås! Eg kan ikkje PRESSE sønnen vår til å få en 6`er, det blir feil å betale for at han SKAL gjøre det bra, men å betale fordi han HAR gjort det bra er nesten en selvfølge syns eg! Men å være til stede, følge med, delta i skolen som foreldre og ikkje minst passe på at lekser/innleveringer blir gjort, DET kan me som foreldre gjøre!

 

Men HVA er en god karakter?? Skal man kun belønne 5`ere og 6`ere? Nei, det syns eg ikkje! Alle har muligheten til å oppnå høye karakterer, men det “Ligger” ikkje for alle. Kanskje en ungdom jobber seg halvt ihjel for å få en 4? Ja eller en 3`er? Klart det skal belønnes! Hvis man har gjort sitt beste så HAR man gjort sitt beste.

 

Men som med alt annet blir jo det og de beste belønnet og klart man kan høste om det skulle melde seg noen 6`ere på karakterkortet, da er det også viktig og å belønne etter egne midler og ikkje se på hva andre “betaler”. Eg har hørt tilfeller hvor man får betalt 1.000,- pr 6`er og 500 pr 5`er, ja da hadde me blitt ruinert så det er overhodet IKKJE aktuelt! Noe av poenget mitt er at me må ikkje være redd for å fremme ungene våre når de virkelig er flinke, man må bli flinke å skryte! De unge blir som regel flaue når hu mor eller han far skryter av barnets innsats, men det er lov! Ikkje minst må barnet selv få lov
å si: “Ja eg er flink på skolen” 

 

Mange har lett for å få gode karakterer andre må slite litt mer – har man gjort sitt aller beste så bør det være BRA nok 🙂 Eneste karakteren eg tar som en SELVFØLGE som SKAL være på topp er Orden
og Oppførsel! Hadde han kommet hjem med dårlig der, ja da hadde eg blitt skuffet…

 

Nå har me fått dobbelt opp; DibHassan har ikkje bare kommet hjem med et strålende snitt, men eg vet også at han har jobbet for det og det er aldri noe å utsette på han fra lærerenes sin side- mer enn det kan eg ikkje kreve, jammen er det godt at me har fått tillegg på “Kunstnerlønna” *ler meg ihjel*

 

 

NÅ ER DET FERIE OG TID FOR
Å GÅ INN I KOSEMODUS PÅ HELTID!

 

Go`klem fra ei meget fornøyd Vibbedille 🙂

#betalforgodekarakterer #åretskaraterer #karakterpress #lønnforstrevet #betaletterevne #skoleferie #vekkmedjanteloven #topplisten
#toppblogg #toppblogger #blogglisten #nettavisen

5 kommentarer
    1. Enig i mye av det du skriver ang. karakterer. Det må være lov å være stolt av det avkommet presterer. Sønnen her er nå ferdig med 2.året på videregående, og kom hjem med snittkarakter på 5,7. Både han og vi er godt fornøyd. God helg!

    2. Gunn Kristin: WOW det er jo helt fantastisk! Ja, me er heldige som har så flinke barn! Det er liksom så mange veier som åpner seg og man skal da slettes ikkje være flau over å være flink, men man blir fort stemplet som overlegen om man sier man er flink 🙂

    3. Jeg er helt enig i at godt arbeid skal belønnes! 🙂
      Alle er forskjellige og har ulike forutsetninger. Den ene ungen sliter mye med dysleksi, og 3-ere og 4-ere belønnes like mye som brorens 5-ere og 6-ere 😀

Siste innlegg