EN STRIKKERS LØNN!


Bilder er lånt fra Jess/ Along Came Cherry

Får en strikker betalt for det hun eventuelt velger å selge? I mange tilfeller blir det faktisk bare sett på noe som er “Hjemmelaga” og det på en nedlatende måte! Det er så GALE i enkelte tilfeller at det er til å få makk av! “Du gjør jo ikkje annet enn å strikke, hvorfor kan du ikkje da bare strikke den jakken til meg?” Ja den har vel me fleste fått slengt etter oss, eller hva? For ikkje å snakke om når du skal strikke noe for en du kjenner og vedkomne skal betale deg for “jobben” og hun får HAKESLEPP når du nevner prisen du vil ta! Ja de tror me strikker for knapper og glansbilder og DET er en av grunnen for at eg selv ALDRI strikker på bestilling! NOP! Eg strikker akkurat det eg vil og så gir eg det til noen som eg VET å sette pris på det og det er for meg betaling god nok 🙂 Eller eg strikker til meg selv og mine 🙂

Men la oss nå ta en prat om den der betalinga! Det er virkelig noe som ser ut for å ha blitt en problem etter hvert! La oss si at ei dame f.eks har strikket ei kofte for deg, ja da syns eg jaggu hennes tid er verdifull og du bør betale henne en god pris for jobben hun har gjort for deg 🙂 Rett og slett! EG GREMMES når eg leser på “StrikkeSalgs Sidene” på Facebook! Noen legger gjerne ut en lekker genser og spør; “Hva kan eg ta i betaling for denne som eg strikket?” 90% av svarene går i noe som dette; “Det kommer an på hvilket GARN du har brukt” Hva i HULESTE har det med JOBBEN som er gjort?? HÆ?? Jobben er da for pokker den samme enten det er Sparkjøp garn eller om det er Rowan sitt, ikkje det?? Eg kjenner eg KOKER av slike svar og eg må seriøst SITTE på hendene for ikkje å lange or meg! Derfor er det så HERLIG med denne bloggen min, JEPP; eg kan skrive så og si AKKURAT hva eg vil,
så la meg FORKLARE litt for de UVITENDE: (Les NØYE)

Eksempel 1:

Ei kjekk dame strikker en Marius i str L, Ok? Hun strikker den i, la oss si i SMART Garn fra Sandnes. Smart garn koster 41 kr pr nøste og i en genser str L går det, la oss si 18 nøster totalt, ok?
Da blir regnestykket slik:

Arbeidpenger: 1.200,-
Garnkostnader: 738,.
TOTALT: = 1938 kr

1938 kroner er det kunden må betale, Ok?

 

Da tar me eksempel 2:

Samme senario, Marius Str L, OK? Denne skal hun strikke i Safir Garn fra Sparkjøp. Samme antall nøster og regnestykke blir slik:

Arbeidspenger: 1.200,-
Garnkostnader: 396,.
TOTALT: = 1596,.

Altså kunden betaler 1596 kroner, ok??

 

Da lurer eg på, hvordan kan da noen si du skal ta 500 kr i “Lønn” for å ha strikket denne genseren?? Det er meg en gåte hver eneste gang! Noen får sikkert SJOKK av å se at ARBEIDSPENGENE er de samme uavhengig av garn, merkelig, ikkje sant??

Les også: “HÆ? STRIKKER DU AV BILLIG GARN?”

Altså, dette er til DEG som ønsker å tjene noen kroner i året på å strikke for andre: Skriv en liste over ting DU kunne tenke deg å ta bestilling på, kom så frem til ARBEIDSPENGER du syns du skal ha, der etter får GARNPRISEN være opp til kunden, ikkje sant? Enten kunden kommer med garnet selv eller om dere blir enige om hvilket garn som skal brukes, men uansett skal du ha DINE arbeidpenger, skjønner? Vet i allefall èn ting: Eg hadde ALDRI strikke en Marius str L for 500,-! È du løyen eller??

Me MÅ begynne å respektere arbeidet me legger ned i et strikkeplagg! Jada, mange strikker for kose og er bare glad om de får noen kroner, men man har jo uansett betalt for garnet, hvorfor skal man da selge plagget billigere enn den prisen?? Mange ganger når eg er på f.eks Julemarkeder får eg en klump i magen! Der ligger deee lekre strømpene eller vottene til 50,- kr PARET!?? Du som selger så billig, føler du virkelig at jobben du gjør er så dårlig? Eller at arbeidet ditt ikkje er verdt mer?? Syns det er ganske sørgelig eg skal eg være ærlig! Me må lære oss å sette pris på alt det flotte både du og eg strikker!

Mange unnskylder seg med at; “Ja, men eg strikker så mye så eg er bare glad hvis eg får dekket kostnaden på garnet” Men i det store bilde så latterlig gjøres StrikkeKunsten! Ser du ikkje det? Hvis det på nabobordet ved samme Julemarked ligger sokker til 250 kr paret vil jo folk tro at DEN person er spinnhakka gal! Men egentlig, så er det en helt Fair pris for et par fint strikka gode sokker! Slettes ingen Upris i det hele tatt!

Det er en selvfølge at plagget du skal selge er fint strikket uten feil og fint monter for å kunne ta en rettferdig pris. Er det en feil i genseren f.eks kan man slå av litt på prisen, det gjør de også i butikker

En Hjemmestrikka genser skal være noe spesielt man unner seg og hvis man ser hva f.eks en ferdig strikka genser på nettopp Garnbutikkene koster så vet man at man kan ta seg mer betalt enn 500.

Ofte blir gjerne en genser som trenger opp til flere farger veldig dyr fordi hvert enkelt nøste koster ganske mye. Hvis kunden da syns det blir ALT for dyrt fordi du vil ha dine 1.200 for arbeidet, ja da får vedkomne finne seg et rimeligere garn eller rett og slett strikke den selv. Ja for du skal jo ikkje ha dårligere betalt fordi kunden ønsker et steindyrt garn. Er me enig??

Kan me nå i allefall være enige om å sette mer pris på det me strikker? Andre kunstnere tar seg betalt så hvor ikkje? Strikking ER kunst! Ikkje bare det, men det er også mye arbeid! Selv om me som oftes KOSER oss under prosessen betyr ikkje det at det me lager er mindre verdt! Tvert i mot! Det er lagt noen dråper Kjærlighet ned i hver eneste maske fordi me elsker det me holder på med og da skal man jammen med stolthet kunne selge det, ja for det er ikkje bare noe hjemmelaga ræl som mange ser på det som! Moteindustrien har plukket opp strikkinga og eg tror ikkje de ser seg fornøyd med “Knappenåler og Glansbilder”!?!?!
 


Hvorfor skal DU??

 

 

 

KOS DEG MED STRIKKINGA OG HA
EN SUVERN FLOTT STRIKKEDAG!

 

 

 

 

 

Go`klem fra ei Vibbedille som skal strikke og kose seg 🙂

39 kommentarer
    1. Jeg er så enig med deg!
      Man skal ikke strikke gratis for andre. Jeg strikka ei kofte til ei dame, det var mye mønster, og det var hekling og brodering i tillegg. Jeg spurte designer hva hun mente prisen på arbeidet burde være, og det endte på 1500 kr. Garnet bestilte kunden selv sammen med mønsteret, etter at hun fikk vite hva jeg skulle ha for arbeidet.
      Dama ble fornøyd og syntes ikke det var for dyrt. 🙂
      Har sluttet med vennetjenester hvor man ikke får garnprisen en gang.
      Hører ofte folk si at de synes det er for dyrt, men hvorfor strikker de ikke selv da?

    2. føler med deg xD har mange i familien som forventer jeg skal strikke ting gratis til de. Og når jeg sier at garn koster så prøver de å finne billig garn som ikke kan brukes til det. Nå er jeg generelt glad i billig garn. Men alt garn einer seg jo ikke til hva som helst.

    3. Jeg strikket en genser til broren min som er birøkter. Jeg laget mønsteret selv, valgte gul ,hvit og svart farge for å få frem honning og bier. Garnet var billig strømpegarn som jeg har god erfaring med. Det er tynt, og egner seg godt til mye finstilt mønster. Han ble tilfeldigvis avbildet på en julemesse, mens han solgte honning. Dermed var det gjort. Fikk bestillinger fra hele landet. Var litt skeptisk til å begynne med. Tok 1000 kr i arbeidspenger for de to første. Men fikk gode tilbakemeldinger og fikk litt bedre selvtillit. Nå tar jeg 1500 kr+ garn,og porto, og da blir det ca 2000 for en M-L genser. Etter 8 gensere går det nå veldig mye fortere, nesten av seg selv…selv om alle er forskjellig, og har forskjellig fasong. Du er velkommen til Solevåg Design på Facebook. Jeg gjør også mye annet enn å strikke ! Men DET har jeg ikke tatt betaling for, Mye av det jeg har gjort tidligere har med jobben og kollegaer å gjøre og teater og hobbyer.

    4. Berit Iversen Solevåg: WOW så flott! det er dette eg mener! Man MÅ ta seg betalt for arbeidet og eg blir så glad av å høre slik som dette 🙂 Supert! Skal sjekke deg på Facebook, dette hørtes spennende ut 🙂

    5. Jeg strikker mye på bestilling fordi jeg ikke trenger så mye strikkeplagg selv og så elsker jeg å strikke 🙂 Men har opplevd mye rart … fikk en forespørsel om å strikke en kofte billigst mulig, fortest mulig og så var hun veldig nøye ….. gadd ikke svare engang… men opplever ofte at enkelte blir sure når denne diskusjonen kommer opp på enkelte facebooksider… men en får bedre betalt om en strikker på oppdrag , fremfor å tilby et ferdig strikket plagg ( der får en ikke betalt for garn engang i de fleste tilfeller) … nei, jeg skal jammen meg ha betalt, og jeg vet at jeg gjør en god nok jobb , ikke så mange som har sett strikkprosjektet sitt på kinolerrete 🙂

    6. Kunne ikke vært mer enig, jeg strikker “hele” tiden.har de siste årene også strikket på bestilling. Har for vane å få betalte for garnet (hvis det er jeg som kjøper det), FØR jeg starter. Og betaling FØR levering. Dette for å slippe at noen ikke betaler. I tillegg strikker jeg IKKE for “knapper og glansbilder ” , syns noen det er for dyrt…ja da får de strikke det selv. Syns det et trist at det er så mange som underpriser selve jobben, skal man kjøpe en håndstrikket genser i butikk er prisen ofte flere tusen kroner. Kanskje man bør minne folk på hvor mange timer det faktisk tar….

    7. Er så enig i det du skriver. Det er jo kunst. Det er vel folk som ikke kan strikke selv som ikke ser verdien i strikkingen. Da får de heller ta seg en tur på kjøpesenter og kjøpe ferdigproduserte gensere fra Kina.

    8. Lene Thomas: Enig!! Det er søren meg på tide at denne trenden snur! Eg mener slettes ikkje me skal ta oss timebetalt, men strikkere over det ganske land bør begynne å selge tingene sine med STOLTHET!! 🙂

    9. Når noen sier at siden du allikevel strikker så kan du strikke sånn og sånn til meg og så betaler jeg for garnet…….da sier jeg som regel; da bytter vi time for time….du kan male for meg,vaske huset eller skifte vindu…..alt ettersom hva de kan og da trekker de seg som regel. Det blir altfor dyrt…….

    10. Godt skrevet – mange som tar strikking for gitt, eller har holdningen “du strikker jo likevel”… Denne deler jeg videre på min side! God torsdag! S.

    11. Så bra skrevet. Strikker mye og tar gjerne på meg oppdrag. Tar meg betalt for jobben min. I en kofte eller mønsterstrikket genser er det jo ofte en 75 + timer arbeid, så jeg trekker også frem timer i diskusjonen. Spør om de (kjøper) hadde vært villig til å jobbe så mange timer gratis.
      Veldig bra at du belyste dette så godt. Deler innlegget ditt på Facebook siden min.
      God strikke sommer🌞

    12. Det samme gjelder jo hekling! Hadde en opplevelse ang. det for over 10 år tilbake i tid. Da fikk jeg spørsmål fra ei om jeg kunne hekle dåpskjole, div. barneklær og en del duker for henne. Hun skulle stå for garnet. Jeg svarte at det kunne jeg gjerne, men jeg skulle ha betalt for arbeidet! Da ble det ikke aktuelt likevel! Er i grunn glad for at det gikk som det gikk for jeg tror ikke jeg hadde blitt ferdig med alt til den tiden hun sikkert ville ha det likevel…

    13. Så veldig enig. Håper mange leser ditt innlegg. Jeg selger aldri billig. Fra fremmede tar jeg ca det du nevner. Til bekjente litt mindre. Uansett så avtaler jeg alltid pris først. Hvis de syns det er for mye ….ja da er det bare å beklage. Finn noen andre som ikke vil ha betalt for jobben. Vi må være litt solidariske ikke minst fordi noen lever av dette til en viss grad i hvertfall.

    14. Er såååå enig med deg. Eg strikker 2 Marius gensre i størrelse 6 år for ei venninne av meg. Sa eg tok 1500 kr for begge gensrene og det var ok for henne.
      Har strikket heldress i str 1 og 2 år og tok 750 kr pr stk.
      Dette er inkl. garn OG arbeidspenger.

    15. hei.Jeg kan ikke få sagt hvor hjertens enig jeg er med deg ………. utrolig godt skrevet…….

    16. Jeg bøyer meg i støvet.
      Dette var kloke ord og jeg er så hjertens enig med deg.
      Jeg har ikke noe særlig familie å strikke til, så jeg strikker større plagg kun på bestilling.
      Er så heldig at jeg ikke “trenger” de pengene, men selvfølgelig skal jeg ha betalt for jobben uansett.
      Akkurat som jeg hadde betalt noen for å vaske heimen min. Selv om de uansett vasker sitt eget hjem, så er det ikke dermed sagt at de likesågodt kan ta mitt hjem !
      Nei, vettu hva !
      Mine mariuser i str L koster 1.800,- og er de ikke villig til å betale den prisen, så fortjener de ikke heller å eie noe vakkert som jeg legger kjærlighet i.

    17. Å ho.trur æ lage mæ blogg æ å.må vær kjempedeilig å blås ut.helt enig ja.strikke bare for å gi bort æ .itjnå bestilling nei😀

    18. Det dummeste jeg hører er å gange opp garnprisen med 3. Blir ikke mye arbeidspenger da på billig garn genseren, mens på den dyre kan det lønne seg, mens jobben er den samme… helt enig med deg. Vil folk ha hjemmestrikket, så betaler de det vi forlanger også 😊

    19. Flott innlegg.
      Elsker det når folk sier ifra, og må bare simeg enig i deg her.
      Strikkinga er lik uansett om det er billig eller dyrt garn.
      Selv sier jeg det jeg vil ha, da venter de litt(somde sier),
      så gjør jeg det du sa:
      Strikker til de somsetter pris på det som blir strikka..
      Takk for et flott innlegg.

    20. Hvorfor 2000 for ett strikket plagg? Gensere hos husfliden koster 3500 dere underpriser dere selv… jeg baker kaker og ta 6000 for brylluppskake i 3 etg med håndlagede roser. Dette tar maaaaange timer og må tørke i føere vendinger samt pensles med farge bindes sammen osv…

    21. Jeg tar kr 1200 for strikking av gensere som må monteres. Så tar jeg kr 1000 for rundfelling. Er det slik at jeg må strikke etter mål så blir det dyrere. Opplevde en gang å strikke 2 herre gensere med Marius mønster og ekstra lengde på alt og ba om å få kr 2500 for hele arbeidet ( hadde gitt beskjed på for hånd, det var strikket i sisu på pinne nr 3) og vedkommende steilet, gikk ned til kr 2200 og lovte meg selv at dette skal jeg ikke gjøre igjen. Så lovte meg selv om at det skal være helt klart hva jeg skal ha før jeg starter. Som du skriver så satt jeg på ei messe og solgte votter til kr 220 og ei ved siden av meg solgte til kr 100. Og for hvergang det var noen som sa noe så svarte jeg at garnet koster og slitasje på strikke pinnene samt at mitt arbeid har en verdi, det var noen som såg rart på meg, men det fikk dem gjøre. Jeg selger ikke for å selge på salg

    22. Ann: Det å diskutere pris er som du sier lurt å få skikkelig klarert på forhånd 🙂 Ja det er ganske utrolig på slike messer for prisene svinger fra knappenåler til godt og RETTFERDIG betalt og det er me som ønsker betalt for jobbenme har gjort som får pepperen! Det er ikkje riktig!

      Eg var med å ha et fast salglokale hvor me kunne selge våre ting. Der var det ei som solgte Selbuvotter for 100 kr paret, eg solgte mine for 350, men fy me hadd emange krangler med hun som var billig! Me hadde ikkje problemer med å selge tingene våre noen av oss, men hun ødela MYE: Solgte sokker for 50 kr!!! Mens me sndre lå fra 200-400 alt etter hva type sokker det var. Etter denne perioden sa eg stopp, eg gidder ikkje strikke for salg mer. Nå bare koser eg meg og gleder noen av mine nærmeste med det eg strikker 🙂

    23. Hurra. Endelig noen som er enig med meg. Blir også meget provosert når jeg vil ta meg betalt når jeg strikker på bestilling.
      Ja jeg elsker å strikke men vil ha betalt. Tror ikke at de ikke strikkende menneskene vet hvor mange timer vi bruker. Er da ikke dum heller😆
      Hvis de synes jeg er for dyr så bare finn en annen som vil gjøre det for slikt og ingenting.
      Jeg bor i DK og her hvor jeg bor får de ca 300 dkr for å strikke👇🏽👇🏽
      Takk for et supert innlegg.

    24. Ser det er mye diskusjon om pris .dere må ikke glemme at butikker må betale både husleie og lønn til sine ansatte.det må være opp til hver enkelte hva dem ska ha for jobben uten å bli uglesett hvis dem er for rimelige

    25. Dette er så sant.
      Fikk et tips om å føre timeliste når jeg strikker noe. Gjorde nettopp det da jeg strikket en kofte som jeg valgte å endre designet på, gjøre litt videre her og litt lengre der, andre løsninger for kant på ermer osv. Veldig mye jobb, veldig mye prøving og feiling. Mye tankevirksomhet og fundering. Underveis valgte jeg å endre fargene, da de originale fargene var kjedelige. Hvilket innebar å starte på nytt og rekke opp en halvstrikket kofte. For ikke å snakke om alle timene med research før jeg valgte type kofte!
      Ble fornøyd til slutt, men timetallet? Over 200.
      Ta det tallet og gang det med en gjennomsnittlig timelønn, og fortell meg en gang til om det maskinstrikkede akrylfaenskapet du så i en kjedebutikk. Jeg utfordrer deg. 😁

    26. Inger Cecilie: haha ja det er helt sant!! 🙂 Man bruker sååå mange flere timer enn det man egentlig tror 🙂 På tide at strikkere begynner å ta seg skikkelig betalt 🙂

    27. Jeg syns det er godt skrevet! Jeg har lyst hekle litt på bestilling, men jeg er litt usikkert om jeg skal betale noen skatt. Jeg er litt redd, at det kommer det en dag som jeg får spørsmål: betaler du skatt? Vet dere noko om det?

    28. Andrea: Tror det er 50.000 du har lov å tjene før det blir momspliktig i allefall. Det er uansett lov å tjene noe som er basert på hobby, Du bør sjekke skatteetaten sine sider så har du alt ditt på det rene 🙂

    29. Bra innlegg, og jeg er så enig i at vi strikkere må slutte å ta underbetalt. Selv skiller jeg veldig på familie/venner og “bekjente”. En bekjent spurte om jeg ville strikke en spesiell genser til han, hvor jeg måtte finne frem til et mønster delvis på egenhånd. Han trengte XL, og jeg hadde teststrikket en lignende genser tidligere, så jeg visste det ville ta meg ca 100 timer inkl montering. Jeg sa derfor til han at dette tar meg 100 timer, og jeg tar 50,- per time, + betaling for garnet. Genseren kom på 5700,-. Det sa han ja til, og han var kjempefornøyd med resultatet. Han kommer til å ha den genseren i mange, mange år.
      Før dette spurte en venninne om jeg kunne strikke en kofte til henne, og vi gjorde ikke en veldig konkret avtale om pris. Når jeg hadde strikket den spurte hun hva garnet kostet (800,-), og jeg må innrømme at jeg ble litt skuffet over at det tikket inn nøyaktig 800,- på kontoen. Jeg selv ville enten spurt eller i hvert fall doblet den summen for å betale for koften og vise at jeg satte pris på den. Men nå har jeg i hvert fall lært å være mer konkret når folk spør.
      En annen venninne som ville ha votter ga jeg pinner, garn, lånte bort en bok og sa “prøv selv” 😀

Siste innlegg