TA VARE PÅ TRADISJONENE -IKKE FORKAST DEM….

Foto: Vibbedille

 

Når stua er pyntet og det er blitt desember, DA starter eg med Julebaksten! Hvert eneste år gjør eg dette, det første eg lager er FruktFlesk, en stor favoritt hos gutta mine og da aller helst gul sitron 🙂 “Kan du ikkje bare kjøpe en pose seigmenn eller SureSild, det er jo mye bedre” får eg da høre.
“Off, alt det arbeidet når det kan gjøres så enkelt” *Vedkomne rister på hodet mens h*n fortsetter*;
“Nei Julekaker, det har eg sluttet å lage, det er ingen som spiser det lenger
og vil de ha noe kan eg kjøpe noen på butikken”

 

Har me forandret oss så mye at me ikkje spiser kaker lengre?? Eller gidder ikkje folk å bake?
Skal alt bare være enkelt, ja som å kjøpe en boks på butikken? Det er IKKJE farlig å spise Julekaker,
ja ok, om man ikkje har en allergi da, men det er et annet tema. Man blir også sjelden feite av det man spiser mellom Jul og Nyttår, der i mot det man spiser mellom Nyttår og Jul,
ja der kan me nok heller være litt mer nøye 🙂

 

Eg blir veldig ofte sett rart på når eg sier eg baker ALT, ja og det rareste er at me faktisk SPISER opp kakene hehe Det klages på at kakene gjerne kommer inn i stua og så ut igjen noen timer senere for så å enten havne i bosset eller ut til fuglene. Eg baker EGNE kaker til fuglene….

 

Har me det så travelt at me lar GODE tradisjoner forsvinne? Har me seriøst IKKJE tiden lenger? Kjenner eg blir litt skuffet eg, for som regel blir det sagt med en noen nedlatende tone at
“Nei kaker har eg slutta å bake for me spiser det ikkje lenger” Så trist da!

Før hadde alle damene i familien en bakedag, alle tok med seg en deig hver og så koset me oss en hel lørdag eller søndag og me gikk alle hjem med minst 7 sorter, men det er det slutt på! Ja de har SLUTTA å spise Julekaker! HVORFOR!?? Julekaker er jo HIMMELSK GODE! Det beste som finnes når det kommer til kaker! De er bakt med omsorg og skikkelige ingredienser, ja som skikkelig sukker
og skikkelig smør! Ikkje noe kunstig søtning eller lettprodukter, KUN det beste!
Kan me virkelig ikkje unne oss dette lengre!?? Bare spør!??

Å bake til Jul er noe som har vært en tradisjon i flere 100 år, å ja, eg VET at damene på den tiden gikk “bare” hjemme og hadde tiden til det, det var også forventet at man gjorde det. Hadde man ikkje muligheten til å bake selv hadde man Bakstefolk som kom hjem å gjorde det for oss. Ja hvis en mor f.eks var syk så var det et alternativ. Eg har en mor som ikkje orker lenger, men jaggu får hun masse kaker av meg. Det er ikkje så mye mer arbeid for meg å lage 50 eller 70 småkaker av en sort.
Det er faktisk veldig fort gjort. Et par timer på formiddagen eller ei lita kwellstund så har eg en sort ferdig og gjør eg det 2-3 ganger i uka frem til Jul, ja da blir det mer enn nok kaker og ALLE koser seg!

JA, de fleste kvinner jobber jo i dag, men jaggu hadde kvinnene mye å gjøre før i tiden også,
ja på den tiden da mannen ikkje bidro med noe i husholdningen.

Tidene forandre seg, eg vet, og det er jo klart; Skal man gå hele året med en fit kropp så er det vel gjerne ikkje Julekaker man trykker i seg i en hel måned, men eg har lov å si at eg syns det er TRIST
og mange mener det samme. Hvor enn man snur seg i dag så blir man ihjelprentet av hva man MÅ spise og IKKJE må spise, hvordan man MÅ trene og hva man bør trene. Sunn middag sånn og sunn drikke sånn! Eg syns rett og slett det er FOR mye blitt! Skal Jula til slutt bare ende opp som en kommersiell FLOPP hvor ingenting er EKTE lenger!?? Ja det siste nå er at Julegavene bare blir Vippset rett inn på kontoen til mottaker…..TRIST! Gi meg heller et par sokker under treet!

Eg fikk en kommentar på butikken i fjor da eg handlet inn til kaker, ja og det manglet ikkje på go`saker
i kurven min, det var sjokolade, sukker, mel, pynt, nøtter, konditorfarger, marsipan, melis, egg smør osv
“Herregud! Skal du bake kaker til HELE militæret alene!” Ja det er jo nesten man får dårlig samvittighet fordi man baker kaker!?? Hmmmm det blir jo feil?

Ja det er jo NESTEN som eg føler eg gjør noen helt merkelig når eg baker Julekaker!
Ja at eg liksom har misforstått og ikkje følger med i tia!?? Hva syns du?

Har me GLEMT hvordan Jula egentlig skal være? Ja med pepperkakeduft i alle kroker,
hjemmelaga Juletrepynt og dorullnisser!?? Ja, bare en siste ting: Jule ER rød!
Bare så eg har sagt det Ho Ho Ho
 

Vil VELDIG gjerne høre hva DU baker og har du noen KNALLGODE Julekaker du baker som eg ikkje har hørt om? Ja da kan me vel bytte litt deilige oppskrifter!

Foto: Vibbedille

Kakene over her kaller eg USA-Spesial, aner ikkje hvorfor, men okke som så EKSPLODERER de
i munnen! Disse ble til veldig TIDLIG i min Julabakstkarriere (Tidlig 80 tallet) De er en kombinasjon av en oppskrift fra Allers + eg tilsatte/endret noen ingredienser 🙂 Oppskrifter og bilder av Julebaksen vår kommer eg nok til å dele ut over hele desember!!! Ho Ho Ho Eg GLEDER meg! Ja det er nesten som eg også har lyst å dra frem glitter og glanspapir! Ja fortell meg gjerne: “Hvorfor lagen me ikkje JulePost i sekkestrie lenger??” hehe Hallemin, eg laget jo det HVER eneste Jul da eg var lita! Kjempekos! HiHi

KOS DEG OG HA EN
HERLIG FREDAG

Go`klem fra Vibbedille som GLEDER seg til desember! 🙂

#jul #christmas #julekaker #hjemmelagajulekaker #tradisjoner #juletradisjoner #julekos #julehygge #julekveld #strikkeblogg #strikkeblogger #norgesstørstestrikkeblogg #norgesstørstestrikkeblogger #blogglisten #topplisten #toppblogg #toppblogger

17 kommentarer
    1. Det spises lite julekaker her , men jeg må bake kakemenn og lefser 🙂 og i år tror jeg det blir risboller og 🙂 og mulig jeg må prøve meg på fruktflesket ditt, det har jeg sikla på i noen år, men aldri sulla meg til å prøve å lage 🙂

    2. Noen kaker må vi også ha: kokosmakroner er favoritten, risboller, delfiakake, havreflarn og krumkaker. Disse kommer garantert i boks, ikke tar de lang tid å lage heller. Som oftest blir det noen flere.
      Tradisjoner kan bare føyse bort, de er faktisk viktige. Så lager vi også noen nye etterhvert som årene går:)

    3. Den USA-spesial så veldig god ut. Håper du deler oppskrift på den. Jeg baker ikke så mye til jul som jeg gjorde før. Men Klenning og Krinalefse må bakes. Og så skal det kokes kvitgomme og rødgomme for å ha på lefsene. Ellers så lager jeg krumkaker og smultringer, og så må det bakes julebrød. Jeg kjøper IKKE julekaker, synes alle smaker det samme. Savner den gammeldagse jula, og er drittlei alt julemaset som starter i butikkene allerede tidlig i oktober.

    4. Her syd for Norge skal der på god gammeldags maner bages pebernødder, brune kager og vaniliekranse – ingen jul uden 😊

    5. Noen tradisjoner må holdes i hevd, synes nå jeg.
      Baker: Riflekjeks,julekake,lussekatter med ekte safran, kransekakestenger, berlinerkranser og kokostopper.
      Lager spiselige julegaver: brente mandler, julecookies, trøfler og pynter ferdig stekt pepperkake hus

    6. Jeg tenker vel at vi ikke baker så mange julekaker fordi de ikke blir spist, men egentlig så har vi kaker i fleng. Tror jeg blir lurt av at vi ikke bruker så mange av de “tradisjonelle” julekakene -serinakaker, sirupsnipper, berlinerkranser, kokosmakroner og slikt som jeg forbinder med veldig tørre kaker. De gangene vi har hatt disse, har de endt som fuglemat i ettertid.
      Vi har krumkaker til multekremen på julaften -og dermed et par kaker ekstra når de likevel lages. Videre har vi alltid tynnlefser og tykklefser, hvite kakemenn, pepperkaker, fattigmenn (kjøpte på lokalt bakeri) og smultringer (kjøpt i “smultringvogn”). De to siste lager jeg ikke selv da jeg er livredd smult… Så har vi skriverfruens kaffekaker (oppskrift på detsoteliv.no) og risboller. I tillegg prøver jeg meg som regel frem med en ny oppskrift eller to, men de er sjelden fast inventar hvert år -snickersgrotter var kjempegode, men oppskrifta forsvant… Kaker med syltetøy (skriverfruens kaffekaker uten kakao og med bringebærsyltetøy er kjempegodt)…
      Neida, julekaker har vi ikke nei *flirer*. Så kommer julegodter, saltmat og frukt i tillegg. Og av disse er det bare smultbaksten som blir kjøpt, men det er rett og slett fordi jeg synes smult er skummelt.

    7. Tika: Haha du sier noe der hehe EG bare også egentlig lite av de “gode og gamle” det var disse me bakte sammen før. Nå har me alle 4 her hjemme hver våre favoriter så baker eg noen av hver 🙂 Men det er mange som har droppet helt ut av hele kakestyret til Jul og det syns eg er synD

      Me, eller Ali tar seg av kjøttdelen og lager rullepølse og tunge + middager 🙂 Eg tar sursilda 🙂

    8. Det er vel naturlig at småkakene er litt på retur, vi skal jo for enhver pris unngå smør og sukker i kostholdet. Men helt enig med deg, i julen kan vi unne oss noen godsaker 🙂 Gleder meg veldig til din USA-spesial <3 Du deler alltid raust, enten det er mønster, oppskrifter eller gode råd i hverdagen 🙂
      Mange hilsener fra
      Snefrid

    9. Snefrid: Ja det er akkurat det! Alt skal hele tiden være så sunt! Eg blir galen! Nei, frem med sukker, sirup og meirerismør og slå oss løs sier nå eg 🙂

    10. Jeg er så enig ned deg. Noen tradisjoner må vi absolutt holde på. Her blir også kakene spist. Så får vi heller være litt sunnere resten av året. Her samles vi hele familien med barn, svigerbarn og barnebarn og koser oss med baking. Det er blitt tradisjon. Og alle har sine favoritter. Kos deg med bakingen med god samvittighet, det har jeg tenkt og gjøre.

    11. Fordi om man ikke baker/lager 7 eller 14 slag, betyr det jo ikke at man forkaster tradisjoner…
      Tradisjoner for hver enkelt inkluderer ikke eksplisitt “spisere”. det finnes så mye annen tradisjon…I våre dager har “folk flest” ikke tungt kroppsarbeid,som tørre, søte julekaker, var et “must” for å klare sitt arbeid videre gjennom vinteren, ikke noen funksjon, annet enn å “kose seg”. Hva enhver velger, er jo opp til enhver – tror det har minimalt å gjøre med “slanking” – det er jo grenser for for hvor mye vi kan innta uten å bli dårlig; “friske, funksjonshemmede og kreftopeterte, kjenner selvfølgelig sin begrensning, men hvorfor fremme det syke overforbruket? Tradisjoner er en helt annen tinenn fråtsing…

    12. Nei – rett skal være rett, ikke eksplisitt i dette innlegget – men har fulgt bloggen lenge…
      Men igjen, enhver feier for egen dør, og gjør som de vil -legger meg ikke opp i det.

    13. Heidi: Så du mener at det eg “driver” med er generell fråtsing av det meste? Fremmer en usunn livsstil? Da tror eg ikkje du har lest bloggen lenge nok eller godt nok

    14. Har ikke sagt at du fremmer en usunn livsstil – og ja, har fulgt bloggen din nesten frs start – den/de gamle…

Siste innlegg