GNOMER ER HELT HERLIGE – STRIKKEOPPSKRIFTER

Sarah Schira

 

Gnomer ja, kjært barn har mange navn heter det! Det er altså en skapning som har følgt oss i år hundre, ja med diverse og forkjellige meninger om HVA dette er hehe Underjordiske? Jordånd? Nisselignende mytologiske dverger, ja og frem til i dag hvor de har endt opp som Disney lignende hagenisser, RETT og SLETT 🙂 Ganske mangen, ja flere enn du aner syns Hagenissene er kjempeskumle! Kan i grunnen være enige når det kommer til noen av de som har stått ute i hagen
i gamle dager! Det var faktisk på midten av 1800 tallet at folk begynte med å bruke de som hagenisser og eg tror de var ganske mye mer skumle enn de søte som me i dag kan strikke og dekorere med 🙂

Takk og pris for utviklingen sier nå bare eg og takke meg til Marihønesteinen me har på terrassen!
Tror eg hadde følt meg temmelig beglodd om det sto en gjeng med Jordånder der ute å stirret på meg! GRØSS! *ler meg nesten ihjel*

Aaaanyway; Gnomene over er av den veldig fredelige sorten, dog kan eg IKKJE garantere for en Jul fri for nissestreker! Eg syns rett og slett de ER stilige og tro meg; Eg har virkelig hatt min tid med Gnomer i kurven og det i HOPETALL! Skikkelig koselig og veldig GØY! Selv uten ansikt kan du virkelig gi dem et personlig uttrykk 🙂 Morsom og dekorativ Julepynt og ABSOLUTT en verdig Julegave, disse kan jo stå i hagestua om man føler det passer best 🙂

 

 

NEVER NOT GNOMING
Bildet over
På størrelse med et ornament eller store (Medium og large)
Alle 3 størrelsene er i oppskriften 

Mellom 21.-28.nov får du 25% rabatt på oppskriften ved å bruke Rabattkoden; “giftalong2017”

 

 

 

 

 

 

 

Alan Dart


Disse har eg strikket MANGEN av! Ja me var ganske mangen som heiv oss på denne galeien midten
på 2000-tallet! OMG som me styrte for å få tak i den garnet som er brukt til skjegg!
Ja det er egentlig helt vanlig sånn hysterisk syntetisk pelsgarn, bare dette orginale har litt sånn sjateringer som ga en fin effekt som skjegg. Uansett, det året der var det MANGEN som fikk Gnomer
i Julegave og eg ser faktisk at flere av dem lever den dag i dag, det er jo koselig da 🙂

Husker også at det gikk veldig greit å bestille oppskrifta fra Alan Dart sin side (Link under) og den kom hjem i postkassa mener eg å huske!? Men, tiden endrer seg så nå får du den gjerne på mail 🙂

Kan i allefall anbefale denne oppskrifta, for selv om eg var ganske nybegynner hva angikk engelske oppskrifter på den tiden gikk dette veldig fint, ja og nå? Nå fikk eg jo lyst å hente frem oppskrifta!!!!

 

 

 

YULETIDE GNOMES
Bildet over
Str fra 32–> 38 cm høye

* * * *

Tross i stiv kuling med storm i kasta har eg sovet som en stein i natt, men eg skal jammen hilse å si at det blåser kraftig ute! Ja det røsker godt i veggene og ting beveger seg ute kan du trygt si! Ikkje bare det, men det skal bli VERRE i ettermiddag! Det ble nevnt orkan i kasta til senere, men det er vel litt lov å håpe at det heller løyer?? Har i grunnen lite ute å gjøre da Dib ligger under dyna i dag også,
det eneste er om at han plutselig blir feberfri og skal på trening i kwell – Det får me se på.

En ting me kan være enige om er at været er et perfekt strikkevær! Ja og til å rolse litt inne! Pga alt som nå står å “venter” i gangen utgår klevask og tørk – vaske stua skal eg gjør over helga når eg starter med Julepyntinga. Har funnet ut at eg like godt kan gjøre begge deler samtidig. Vasker litt, pynter, vasker videre, pynter mer og VIPS så er stua ferdig og eg avslutter med gulvet 🙂 Kjøkkengardinene og stuegardinene er det Ali som fikser og kjøkkenet blir pynta med det som ikkje får “bo” i stua, badet kommer etter en dag eller 2 og gangen blir pynta med litt “rester”
Regner med at alt er ferdig når me starte neste helg 🙂

Føler meg litt SNYTT denne Jula! Eg syns det er best når 1.søndag i advent er siste helg i november, ja for da får man noen ekstra dager liksom siden eg MÅ ha alt ferdig pynta til den første søndagen.
Trenger nemlig hver en dag i desember til bakinga 🙂 Men men blir nok ferdig med det eg vil 🙂

I dag skal eg kun fokusere på gavene, ble ferdig med første Hjertevott i dag og skal i gang med den neste, men eg syns gjerne votten ble noe smal? Noen som har opplevd det? Håper de krymper mest
i lengden og ikkje noe særlig i bredden 🙂 Nå skal eg først ha litt kaffi og så en tur på badet 🙂

KOS DEG OG HA EN
STORMFULL TORSDAG

Go`klem fra ei Optimistisk Vibbedille 🙂

#strikk #knit #pattern #strikkeoppskrift #christmas #jul #gnom #strikkeblogg #strikkeblogger #norgesstørstestrikkeblogg #norgesstørstestrikkeblogger #blogglisten #topplisten #toppblogg #toppblogger

3 kommentarer
    1. De gnomene fra Alan Dart strikket jeg også, og min blir fortsatt tatt frem hver jul. 😄 Husker vi jobbet med å få tak i garnet til det skjegget ja. 😅
      Kos deg videre med strikkingen i ruskeværet. 👍

    2. Else: Orginalt er de strikket i et Acryl gan (De på bildet 2 av Alan Dart) så eg brukte vanlig ullgarn, dvs eg brukte både Østlandsgarn og Safir 🙂 Når eg tenker meg om så tovet me de ikkje, og så lenge de er strikket i Acryl garn er nok heller ikkje det meningen. De strikkes på en måte som en sokk, rompa ligner litt på en hæl hvis eg ikkje tar feil 🙂 Lykke til hvis du prøver deg 🙂

Siste innlegg