NYDELIGE “SJOKOLADE COOKIES” + EI FRUSTRERT OG SLITEN HUSMOR I DESEMBER!


OOoooommmmsider midt i 1.omg på Semifinalen kunne eg stavre meg ned i Go`stolen og si at nok ER nok for i dag! Hildrandren grønne tomater altså! Før eg skal innlemme deg i dagen i dag skal eg gi deg ei FANTASTISK god oppskrift på skikkelig herlige Sjokolade Cookies
<3 

I fjor laget eg noen, men de ble små og hard! Ja de fløt ikkje ut så Dib spiste de kun når han kunne dyppe de i te`en sin! I år har eg jaktet all over etter ei oppskrift som garantert flyter litt ut, fant flere,
men noen hadde “rare” ingredienser så eg mikset litt og da ble den NESTEN min egen med godt grunnlag fra søket mitt, slik ble den:

 

300 gr margarin
350 gr sukker
300 gr brunt sukker
2 ts vanilje sukker
600 gr mel
2 ts natron
1 ts salt
4 egg

400 gr kokesjokolade
250 gr hasselnøtter

Smør + alle 3 sortene med sukker har du i maskinen og elter til det er mykt og luftig. Ha alt det tørre
i en bolle og pisk eggene lett sammen i en annen skål. Når smøret er mykt tilsett vekselsvis av mel
og egg i maskinen, la det blande seg godt. Hakk så sjokolade og nøtter, bland inn. Bruk kun en teskje når du setter de på brettet, eg hadde 9 stk pr brett for de flyter ut så vær obs.

Stekes på 180 gr i ca 11 min
Blir ca 100(!!!) stk så du må gjerne halvere deigen 😉

 

 

 

OK, dagen i da startet seriøst PYTON! Alarmen ringte kl 9 og eg kjente jo med en gang at kroppen ikkje ville stå opp! Oppdaget på vei ut av dynene at under der et sted lå jo han Ali å sov….OK! Han var oppe kl 5, laget frokost, matpakke og fikk Dib på skolen, det er greit tenkte eg han kan sove et par timer! Samtidig mens eg tenker dette fyker jo tankene: Hvordan skal me gjøre dette i dag? Me MÅÅÅ handle litt til helga og kaker og det beste er å handle før me henter Dib på skolen, samtidig som eg hadde planer om å bake! Skjønte jo fort at DEN kabelen ikkje ville gå opp- i allefall ikkje om eg skulle nå mitt eget mål om å være FERDIG når Semifinalen startet!

Da eg satt her i Go`stolen og tok dagens første dose med medisin og skulle ha meg litt kaffi kjente eg at det virkelig kokt ei toppen!! På vei inn til stua hadde eg fått konstantert at Dib sitt rom var et kaos + at kjøkkenet kokte over! WTF liksom!! HVIS eg skulle ta min vanlige runde som er å shaine litt både på hans rom og kjøkkenet ville det slettes IKKJE bli kaker i dag og nok en dag hadde gått til spille med
å rydde det vanlige rotet….Ja, da trillet det noen tårer i ren frustrasjon! Eg er ikkje halvveis i bakinga, julegaver skal strikkes ferdig OG pakkes, eg kjente meg så vanvittig maktesløs! Ble slettes ikkje bedre da eg sendt mail til Nettbutikken hvor me hadde kjøpt Julegaven til Dib i starten av desember…..“Dessverre, men vi har ikkje alt du bestilte så pakken kommer på nyåret”!!!
Trodde søren meg eg skulle klikke! Eg er sikker på at det kom damp ut ørene mine! Dette kunne de ha gitt meg beskjed om slik at eg kunne kansellert bestillingen og kjøpt det på Gitarbutikken i byen evn bestilt noe annet! Sendte en saftig mail og sa de fikk sende meg det de hadde og RESTEN på nyåret!

Da var eg så sint at eg bare gikk på kjøkkenet, hakket hasselnøtter og sjokolade så det sprutet!
Fikk svingt deigen og satt i gang med steikinga MIDT i alt rotet! haha Da klokka var halv ett vekket eg Ali for da var det bare en time til Dib skulle hentes og me ville aldri klare å handle først!!

Da var det over 2 timer siden eg hadde sendt mailen….tok mobilen og ringte! Eg var høflig og skrøt hvor fornøyde me hadde vært ved tidligere kjøp og han lovet han skulle sjekke og ringe meg tilbake!

Midt i stekinga måtte eg bare skru av ovnen og me måtte legge i vei. Parkerte utenfor skolen og ventet på Dib, ventet og ventet…..Så kom det en melding; “Eg blir forsinket i dag” TYPISK! Jaja ga han beskjed om å møte oss på butikken! ENDELIG kunne me komme oss i gang med handlinga! Handlet nesten manisk etter lista i frykt for å glemme noe! Midt opp i styret ringe mor mi…..“Om me kunne handle noe for henne på Nille…..Dib kom på Rema, me fikk varene i bilen la i vei bort til senteret, fikk kjøpt det eg skulle til mor mi og me kom oss i bilen. Hjem til mor mi og leverte posen og måtte bare FLY igjen! Eg kjente på dette tidspunktet at eg virkelig gikk på akkord med meg selv og smertene eg har daglig tok seg opp og eg kjente at nå orker eg ikkje mer! Når det er sånn blir eg litt “olm” hehe
Når me vare NESTEN hjemme kom eg på at mor mi skulle jo gi meg ingrediense til Delfia kaken!!! HEKKAN! Snudde i rundkjøringa og kjørte TILBAKE! Mor mi leita frem det hun hadde til kaka og NÅ skulle eg hjem! Tårene sto i KØ i kanalene, men eg beit meg i leppa!

Når vareposene sto i KØ på kjøkkenet forsvant BEGGE gutta inn på hvert sitt rom!!! Der sto eg med et kjøkken som så ut som et LYNNEDSLAG, 100 poser med varer og flere brett med Ustekte kaker og en halv deig igjen! Tror de følte på seg at hvis de sa noe hadde eg eksplodert!

Da smalt eg igjen kjøkkendøra og formelig kastet varene inn i skapene hehe Fikk en hekkans fart på kakene og fikk de i boksen sin! Samtidig kommer det en mail ang Dib sin gave: “Pakken er nå sendt fra vårt lager og estimert ankomst er 20.des” Sjekket kvitteringen og plutselig hadde de alle tingene!
Jepp, så nå er alt på vei i posten!! Tro om de virkelig VAR utsolgt!?? jaja, eg er fornøyd!

Når eg ENDELIG var ferdig med kakene, fikk ryddet bort alle brette og ovnen var skrudd av oppdager eg til mine store og sjokkerende overraskelsen og det sto et Ustekt brett midt på bordet!! OMG!
På med ovene igjen slenger brettet inn i komfyren mens eg drar ut ei gryte, tømmer ei flakse Gløgg
(Dib sitt ønske for kwellen!) i gryta, smeller en neve med mandler på brettet og hakker som en gal!
På dette tidspunktet kommer Ali ut på kjøkkenet og begynner å rydde oppvasken + maskinen…..
Eg kan ENDELIG se en ende på hele elendigheten!

Mens det siste brettet med kaker steiker får eg fyrt opp lysa i stua, funnet rene koseklær og lagt på badet og når de siste kaken er lagt på fat, Gløggen ferdig kokt overtar Ali kjøkkenet og eg snubler bokstavligtalt inn i dusjen mens tårene renner i ren frustrasjon og smerter….Helt ØDELAGT!

Nå sitter eg bare her, har sett kampen og det er jo helt fantastisk av jentene <3
Eg har kaffi i koppen og kjenner at medisinene gjør jobben sin så eg satser på at kwellen blir ganske grei, men om det blir strikking gjenstår å se! Eg feiga ut her for noen dager siden og kjøpe herlige pysjer fra Cubus til de eg holder på å strikke til! Eg sååå at gavene ikkje ville bli helt ferdig så eg safet slik at stressnivået kunne senke seg….Normalt er eg en person som IKKJE stresser! ALDRI!
Men, første uka i desember gikk med pynting og rydding så mange bakedager forsvant
og når kwellene kom var eg for sliten til å strikke, men håper eg det blir bedre fremover!
ALT til kaker og litt snop er i hus så eg får ta det som det kommer! Eg fikk sving på Dib også så han fikk ryddet rommet sitt mens eg trampet rundt her som en olm okse hehe

Fikk akkurat vite at Amira er på vei hjem med Sushi! Jadda, eg tror nok denne kwellen blir fin tross en elendig og pyton start! At “Rocky 5” kommer på Tv2Zebra kl 22 gjør bare kwellen bedre!
Ønsker slettes ingen reprise på denne fredagen *sukker*

I morgen er det lørdag og da er nok alt så meget mye bedre skal du se 🙂

KOS DEG OG HA EN
MAGISK FREDAGS KWELL

Takk for at du orket lese om dagen min! <3

Go`klem fra ei Ganske sliten Vibbedille 🙂

5 kommentarer
    1. Innrømmer det like godt – måtte le litt av dette styret du har hatt i dag. Gjenkjenner den der “olme” sida der ein kan bli både aggressiv og effektiv på ein gang. Nåde den som ikkje held ein passande avstand då. Ha ein god lørdag!

    2. IngSta: haha godt å høre at andre også har det like dan for i dag gikk det ei kule hett 🙂 Men nå er beina løftet høyt og det utføres minst mulig bevegelse 🙂 Kos deg du også 🙂

    3. Puh!! Jeg tenker at gutta dine burde ha hjulpet deg i dag. Hadde dette skjedd hjemme hos meg så hadde jeg klikka i vinkel og gått og lagt meg. Makan!! 😤 Vet du hva Vibbedille? Jula kommer uansett. 👍🏻😁🎅🏻 Det er lov å slakke litt av på krava og ikke slite seg fullstendig ut. Det gagner ingen, hverken deg eller familien. God klem og god jul til deg. 🌹

    4. Vanja: Det verste var at de prøvde å hjelpe, men eg var så “olm” og det var nok derfor de rusla på eget rom hehe Heldigvis så hjalp det med ei lang og god natt med masse søvn 🙂 Nå har eg overtaket føler eg og det meste er under kontroll 🙂

Siste innlegg