ROCKY ROAD + OG ANDRE GO`SAKER – OPPSKRIFTER

Dib Hassan og eg gikk litt berserk i Rema sine hyller i går! Me valgte hver våre ting som me liker for nå skulle det virkelig lages vår egen versjon av “Rocky Road” JAMMY! Du kan også lage DIN variant,
ja det er bare å kjøre på kan du si, men her skal du få min/vår versjon:

(Bare en liten beskjed først; På SnapChat starter eg med 400 gr kokesjokolade og 50 gr margarin, dette syns eg ble mer stiv enn bløtt i vannbadet, ja nesten litt tørt så eg “dumpet” det! Eg har laget MYE snop oppgjennom og fant ut at det var tryggest å bruke min egen variant så den nye blandingen ble; 400 gr kokesjokolade og ca 40 gr Delfiafett)

400 gr Kokesjokolade
ca 40 gr Delfiafett
Smelt dette sammen i en vannbad

120 gr Marshmellow 
80 gr Tranebær (1 pose)
100 gr Mandler
100 gr Cashunøtter
80 gr Parranøtter
100 gr Tørka Aprikoser
130 gr Dumle Karameller



Marshmellow`ene klipper du i 4 og alt det andre hakker du i litt store biter. Ha alt det tørre i en bolle
og hell hele sjokoladeblandingen over, rør godt slik at alle biter får sjokoladen på. Ha bakepapir i en form (eg brukte ildfast form) Dander dette godt ut i formen og trykk det godt ned. Sett i kjøleskapet noen timer til det er skikkelig hardt. Skjær hele greia i biter til slutt og ha de på tette glass. Eg RANET Nille denne uka da de solge ut alle “Norges”glassene til 10 kr!! Oppbevar i i kjøleskapet og NYT!

Ok, så var det litt tips til dere som ikkje kan spise nøtter, klart du kan lage “Rocky Road”, ingen problem
Det du gjør er å putte oppi ALT du liker, eller noe av det da (Unngå pølser!!)

Her er noen forslag:

Tranebær
Aprikos
Rosiner
Kjeks (F.eks Ritz!)
Eller annen kjeks uten snev av nøtter
Dumble
Marshmellow
Seigmenn
Fiken
Dadler
Kokos
Puffa Ris
Cornflakes
Karameller
Salt Lakris

Garantert at du vil klare å lage en FANTASTISK variant uten nøtter 🙂

 

 

 


Tror kanskje eg bør GJEMME noe av disse!?!?!
Det ble totalt 108 deilige biter!

 

 


Mens “Rocky Road” sto i kjøleskapet laget eg Risboller, bruker fortsatt samme oppskrift som eg stort sett alltid har gjort og den er veldig god!

200 gr Kokesjokolade
125 gr Delfiafett
3 ss kaffi
(Smelt i et vannbad)
4 egg
400 gr Melis
2 ss Kakaopulver

Smelt sjokolade, fett og kaffi i vannbad og rør dette godt. Lag god og luftig eggedosis av egg og melis, ha kakaopulveret opp når eggedosisen er ferdig og spe forsiktig med det du hadde i vannbad 🙂
Rør godt og rør så inn puffet ris litt og litt, det går NESTEN en hel pose oppi

 


Siden eg var sååå godt i gang fortsatte eg på Sursilda – INGEN Jule uten! Eg har spist dette siden eg var veldig liten og eg skulle ønske eg hadde farmor sin oppskrift! Denne var det etter hver pappa som laget, men nå er de begge borte og oppskriftene har eg ikkje sett siden….

Men men, eg har “Funnet på” (haha) min helt egen variant som eg syns gjør seg godt på ei grove!

 


Eg kjøper 3 spann med denne JuHuuuu Av og til syns eg virkelig det enkle er det beste! Ingen har i allefall klaget, men unødvendig og lage for mye arbeid også! Disse 3 bøttene siler eg og har “vann” og sild hver for seg. Skjærer 8-10 løk i TYNNE skiver, legger så løk og sild lagvis i Norgesglass. Nå alle glassene er smekkfulle tømmer eg forsiktig “vannet” opp i glassene. Løft forsiktig på silda med en gaffel slik at “vannet” kommer helt til bunnen.

Eg klarte å fylle et glass på 1000ml og 2 X 500ml – Pga all løken satt eg igjen med en del vann, men det var ikkje plass til mer. Nå må silda bare Go`gjør seg 3-4 dager i kjøleskapet til løken er myk og god! DA skal eg nyte 2 grove med deilig Sursild! JAMMY og Ho Ho Ho

* * * *

Eg må VIRKELIG si meg meget godt fornøyd med dagen! Herlig å stå opp til rent og ryddig kjøkken for da er det bare å sette i gang med hva eg måtte ønske! Sov hele 10 t i natt og var tidlig opp,
fikk fred og ro i morges da alle de andre sov lenge 🙂

Eg avsluttet kjøkkentjenesten med å rydde og vaske og ca kl 15 stupte eg i dusjen og koset meg med deilig hårvask og skrubb før eg hoppet i Julepysjen 🙂 Ali overtok kjøkkenet og laget Taco, snart mat gitt og det skal bli godt for eg er skrubbsulten!

Når magen er full er det bare å sette seg med beina høyt, frem med strikketøyet og på med TV!
Det er lørdag og eg skal KOoOSE meg 🙂

HA EN HERLIG KWELL
DU OGSÅ 🙂

 

 

Go`klem fra ei Glad og Fornøyd Vibbedille 🙂

#rockyroad #risboller #sursild #hjemmelagetmat #gosaker #julekaker #julesnop #christmascandy

3 kommentarer

Siste innlegg