STORE OG SUPERMYKE RAGGSOKKER – EGEN GRATIS OG NORSK STRIKKEOPPSKRIFT


Noen ting betyr såå mye mer enn det å bare strikke det 🙂 Disse sokkene var herlig å strikke, de er virkelig store og eg hadde mye deilig garn eg bare kunne nyte 🙂 De er til en skjønn eldre herremann som virkelig har behov for store og gode sokker 🙂 Det var en en glede å bli spurt om eg hadde tid
å strikke de, TID er noe eg har masse av så selvfølgelig skulle eg strikke, var aldri i tvil 🙂

 

 


Eg har noter meg hvordan eg har strikket underveis og da er eg den som deler villig, for kanskje kjenner du noen som trenger store sokker?? De eg har strikket her er i fotstørrelse 48,
dvs ca 31 cm lange inkl tå og hæl, men de er også extra vide.
Ypperlige om man f.eks har en gipset/bandasjert fot/føtter 🙂

 

Du kan strikke de akkurat slik som eg har gjort bare du korter de ned til den str du trenger, alt annet kan du strikke likt. Bruker du også garnet eg har brukt får du også skikkelig varme og gode sokker som hjelper godt om man f.eks må holde seg i ro 🙂 Dette er ikkje sokker til å dytte ned i fjellsko for eg vil tro de slites fortere enn en vanlig raggsokk i annet garn.

 

Eg har strikket de med 1 tråd Lima og 1 tråd Tynn Alpakka på pinne 4,5 mm.
Selv om sokkene er store går det ganske kjapt. Inkl all dillinga mi tok det ca 1 uke,
men da har eg som sagt dillet en del også hehe

 

I stripene er det kun den tråden med Tynn Alpakka eg har byttet ut, dermed blir det litt melert effekt

Oppskriften er enkel og det er bare å plukke den med deg:

Altså, 1 tråd Lima og 1 tråd Tynn Alpakka på pinne 4,5 mm

Legg opp 60 m (15m X 4p)
Strikk 2 rett og 2 vrang, striper etter ønske 🙂
Vrangbordet er ca 30 cm (Lengde etter ønske)

Hællapp:
Sett maskene på pinne 1 og 4 sammen på en pinne
Strikk frem og tilbake ca 8 cm


Forsterket hæl:
Pinne 1: *1 rett, 1 m løst av* gjenta ut pinnen
Pinne 2: Vrang

Gjenta disse 2 pinnene til ønsket lengde

Kile:
Strikk 17 rett, 2 vridd rett, 1 rett–> SNU
Strikk 6 vrang, 2 vrang sammen, 1 vrang–> SNU
Strikk 7 rett, 2 vridd rett sammen, 1 rett–> SNU
Strikk 8 vrang, 2 vrang sammen, 1 vrang–> SNU

Fortsett på denne måte og “spis” opp maskene utenfor den lille “gapet”
Til slutt sitter du igjen med 18 masker

Nå skal du plukke opp masker og starter fellingen inn til selve forten:
Plukk opp 16 masker på hver side av hællappen, fordel maskene på pinnene og da har du,
før du starter på å felle: 25 m på pinne 1 og 4, 15 masker på pinne 2 og 3

Felling:
Pinne 1: Strikk til 3 m igjen, SSK, strikk siste maske
Pinne 2: Etablert Ribbestrikk
Pinne 3: Etablert Ribbestrikk
Pinne 3: 1 rett, 2 rett sammen, strikk ut pinnen

Neste runde strikkes uten felling
Gjenta disse 2 rundene til du har 14 masker på pinne 1 og 4 og 15 m på pinne 2 og 3

Nå strikker du selve foten så lang som du trenger den, eg strikket 31 cm inkl hælen og tåa

Når sokken rekker den ca til lilletåa starter du tåfellingen:
1 pinne: Strikk til 3 m igjen, Strikk 2 sammen, 1 rett
Pinne 2: Strikk 1 m, SSK, strikk ut pinnen
Pinne 3: Strikk til 3 m igjen, Strikk 2 sammen, 1 rett
Pinne 4: Strikk 1 m, SSK, strikk ut pinnen

Omg 2: Strikk rett

Hele tåen er glattstrikket 🙂

Når du har 7-8-8-7 m på pinnene feller du en gang extra på pinne 2 og 3, da har du 7 m på alle pinnene. Fordel maskene på 2 pinner (Over og under, 14 m på hver pinne)

Eg avsluttet med KITCHENER STITCH! Blir sååå mye finere, men du kan også vrenge sokken og ta en avfelling med 3 pinner, men PRØV Kitchener Stitch, det er enkelt og flott!
En super video som er enkel å lære fra finner du HER!

Strømpene eg har strikket ble levert i dag og eg hadde et behagelig og veldig koselig besøk et par timer så nå krysser eg fingrene for at det sitter en med gode sokker på seg 🙂

Planer nå er å bare plukke opp genseren og freze videre på ermet 🙂 Går så det suser når eg først får fart på pinnene. Formen er ikkje helt på topp så det er deilig å sitte her godt under teppet 🙂
Snøen ligger fortsatt og det er så fint å se ut! Fuglene spiser som galne og koser seg stort 🙂

KOS DEG OG HA
EN FIN ETTERMIDDAG
OG HERLIG KWELL

Go`klem fra ei Optimistisk Vibbedille 🙂

#strikk #knit #pattern #freepattern #norskstrikkeoppskrift #egenoppskrift #sokker #storesokker #strikkeblogg #strikkeblogger #norgesstørstestrikkeblogg #norgesstørstestrikkeblogger #blogglisten #topplisten #toppblogg #toppblogger

7 kommentarer

Siste innlegg