ER DET KUN DET NORSKE GARNET SOM ER GODT NOK??

Hvis me ikkje jenker oss mer enn det noen av oss prøver å gjøre og legger bort alle fordommer vil det for alltid forbli en “Garn-Krig” med èn gang noen så vidt nevner at man strikker med annet enn det norske garnet! Det må være lov å legge ut bilder av f.eks ei kofte i noe annet enn ren norsk ull uten
å bli overfalt av argumenter for hvorfor dette ikkje er godt nok! Er det virkelig så mange som er sååå høye på det og sitter på sin hvite hest med skylapper på? Helle min duden de går glipp av MYE!

Det fine med det er at i Norge har vi et sinnsykt godt utvalg av garn enten det er billig eller dyrt og i et vell av kvaliteter som utlendinger misunner oss stort, har du tenkt på det? Mangen er virkelig oppmerksom på dette enorme utvalget og vettu?? Me KOoOSER oss gløgg ihjel med strikkinga og kan fråtse og nyte masse godt kvalitetsgarn i flere kvaliteter!

Dessuten er den harde virkeligheten den at om ALLE skulle kun strikket av 100% ren norsk Ull, ja da hadde det jaggu meg ikkje vært nok, nei bare NOEN av oss kunne da strikket! Tenkt på DEN krisa du! Totalsalget av norsk ull i Norge er kun 5%!! Totalsalget av ren ull i Norge er på 18%! (Kun 5% av disse er altså norsk) Da er heller ikkje ulla som er superwash medregnet  og totalsalget av superwash er faktisk så mye som 25% og ligger på toppen av den mest solgte kvaliteten. (Da er alle produsentene medregnet) Ta deg en kopp kaffi og la DET synke inn et øyeblikk, fikk litt å tenke på nå eller?

Siden noen da sikkert nå tenker at hva med resten av %`ene da? Ja kan jo nevne i farten at forbruket av Merino f.eks er på 12%, Alpakka ligger på 15%, bumull 8%, ullblandinger på 9% og selv om INGEN strikker av Acryl er det likevel 10% som gjør det og andre fiber ligger på 3% – Så da har du det svart på hvitt 🙂

Dette vil jo da si at det er ME som strikker som bestemmer HVA som skal være i tilgjengelig, ikkje det?? Eg mener hvis en snopebutikken selger ENORME mengder av det salte snopet, ja da bestiller han ikkje mer søtt snop?? Det ville jo være å drive med dårlig forretning 😉 Ikkje det??

Da vil eg bare nevne at garnet som dukket opp på Nille i fjor er tilrettelagt i forhold til hva som selges mest og det er jo det mest fornuftige vil eg si og eg er DØNN forelsket i garnet! Ja eg kan så godt strikke av det helnorske garnet og eg gjør det også ofte, men eg liker veldig godt mye av det andre 🙂
Ikkje bare det, men eg kan stå inne for garnet eg velger og er da slettes ikkje redd for hva andre måtte mene og det syns eg også du skal gjøre 🙂

Mange slår i bordet når det kommer til alt garn som ikkje er norsk ull og mener at arbeidplasser forsvinner når det importeres garn, men det er like mange arbeidplasser hos en produsent som impoterer som hos de som spinner selv, da er House of Yarn, Viking og Drops medregnet og forsåvidt Sandnes Garn også som i hovedsak importerer selv om de vasker, spinner og farger en liten andel lokalt og kaller seg Det Norske Spinneri – dette kan jo fort gi inntrykk av at alt er norsk, noe det slettes ikkje er 😉

Så lenge garnet produseres på etisk vis og produsenten ivaretar miljøkrav og sjekker de ansattes forhold og at de har en respektabel lønn i forhold til landet de jobber/lever i og at råvarene kontrolleres jevnlig, så burde det være greit at det ikkje er norsk.

Bare for å avverge evn spekulering om Mulesing på det nye garnet på Nille:
Alpakka som er brukt i Lindegarn kommer fra Peru. Alpakka er ikkje utsatt for mulesing. Merinoulla kommer fra Sør Amerika, der er mulesing ikkje et problem,
da parasitten som er årsaken til dette ikkje finnes der


Eg vil der i mot ha meg frabedt fra å bli angrepet på PM og mail angående mine garnvalg og hva eg velger å fronte, hva har det å si for deg som foretrekker ren norsk ull? Du har jo tatt ditt valg og stå ved det valget uten å kritisere andre for eg har tatt mitt valg som også inkl mangfoldet 🙂 Eg har heller ingen problem med å rose en annen strikker for sitt prosjekt uavhengig av hvilket garn som er brukt 🙂

Det er kanskje noe du burde lært deg?

Før noen i det hele tatt begynner å tar opp debatten om at me må støtte den lokale garnbutikken: Har du tenkt på at en Nettbutikk OGSÅ betyr arbeidplasser? Oftes like mange om ikkje flere ansatte enn en vanlig garnbutikk. Hva om man som meg ikkje er så begeistret for garnet som den lokale garnbutikken har? Eller om man faktisk syns at garnet er overpriset?? Skal man likevel handle der?

Eg har f.eks i ALLE år virkelig digget garnet som både Nille og Sparkjøp selger, eg syns det er kvalitetsgarn! Ja for når ting man strikket for 20 år siden og vasket ca 193 ganger er like fine, ja da må det vel kalles kvalitet?? Når eg i tillegg har testet og prøvd det meste og har god kjennskap og erfaring, da er det vel bare rett og rimelig at eg skal kunne ytre mine meninger uten å bli skutt??

Selv om min lidenskap veldig ofte dreier seg om det som blir kalte “Billig Garnet” eller “Kina Garn” som noen andre velger å kalle det, så kan eg like godt svi av en høvding på det mange ser på som luksusgarn! Men det er jaggu ofte nok at luksusgarnet ikkje holder mål i bruk/vask, bare for å ha det sagt! Som eg flere ganger før har sagt og eg mener det, Luksus/kvalitetsgarn for meg er det som gir meg nytelse mens eg har det på pinnene og som overlever vask etter vask 🙂

Når eg virkelig skal unne meg noe snop da kjøper eg gjerne noe hesper av en uavhengig garn“leverandør”, dvs de som farger garnet selv.
(Noen spinner og gjør hele jobben, andre handler garn fra utlandet for å så farge)
De gangen eg velger denne type garn er det gjerne fordi eg ble forelsket i en farge, for det skal de ha de som farger garn: De er virkelig noen Magikere! Det er rett og slett vakkert! Samme greia her, liker eg det, ja da SKRYTER eg av det uten problem!! Det er eg i min fulle rett til 🙂

Med det sagt så ønsker eg deg en vidunderlig herlig StrikkeTirsdag <3



KOS DEG!

 

 

 

 

Go`klem fra StrikkeEntusiasten Vibbedille 🙂

24 kommentarer
    1. Helt enig med deg =) Mutter er veldig variabel på garn, finner sine favoritter, uavhengig av merke og alt dette du nevner. Sjøl så strikker jeg også av garnet jeg liker å strikke av. Bevare meg vel, et av mine garnnøster er fra Tyrkia, de har mye fint garn =) Skal sies at jeg strikker ikke i nærheten av så mye, og så ofte som dere andre =) Men uansett har vi vel allerede tatt den kaffekoppen vi da 😉 Kos deg videre i lørdagen =) Med eller uten pinner..

    2. Samma det hvor garnet kommer fra, bare det er brukbart og ikke overpriset.
      Norge er ikke det eneste landet med tradisjoner for strikking. Det ser man jo på f.eks intrikate sokkemønstre fra enkelte land ( Tyrkia er ett av dem). Jeg fatter ikke at folk gidder bruke så mye tid og farger på noe som bare skal på labbene. 🙂

    3. Skal hekle påskemonstrene du hadde i et tidligere innlegg denne uka.Skal hekle de i bomullsgarnet fra Sparkjøp.Gleder meg som bare det jeg.
      Ha en fin strikke kveld.

    4. Amen …forstår ikke at voksne mennesker i noen tilfeller ikke kan vise folkeskikk. Har du ikke noe positivt å si så la vær. Det finnes mye snobberi også i forhold til strikkere, og da betaler en gjerne ekstra for akkurat det og det garnet. Det finnes mye godt og flott billigare. Jeg har strikket et par hundre selbu-votter i Safirgarn fra Spar Kjøp opp gjennom årene og ALDRI fått en klage. De holder seg fine år etter år.
      Ha en fin strikkekveld. Kos deg med Hver gang vi møtes 😀

    5. Jeg har også strikket i mange forskjellige garnsorter, både dyre og billige. Og jeg har samme erfaring som deg når det gjelder kvalitet.
      Det er flott at du tar opp dette temaet, enhver må kjøpe det garnet som man foretrekker.
      Ha en fin helg! 🙂

    6. Solveig: Man blir aldri kvitt et plagg i Safirgarn! Da må man i så fall brenne det opp og kaste det hehe YES! Eg skal kose meg med “hver gang vi møtes”, det må du også 🙂

    7. Hei. Det var veldig godt skrevet det du skriver her på bloggen din. Her bruker å strikke mye av Viking garn synes det er et godt garn. Ellers så tror jeg at jeg har alle sorter her hjemme. Må se til å få brukt litt. Nå holder jeg på med katte kofte jeg har bestilling påog der har jeg brukt Viking Baby Ull et kjempe godt garn som holder seg.
      Er så koselig å lese bloggen din du skriver så godt. Kos deg du også.
      Ha en fin helg med strikking.

    8. Så flott at du tar dette opp! Det er så mye snobberi i strikkeverdenen! Man må få bruke det garnet en liker uten at man blir rakket ned for det! Jeg strikker mye og bruker mye fra Spar Kjøp og Nille, men strikker og med dyrere garn, alt etter som det passer. Takk for fin blogg!

    9. Eg må le… Folk betaler det dei vil, bruker den kvaliteten dei vil, og det får vere greitt. Arbeidsplasser i fysisk butikk, nett, fabrikk, Norge, verden…. Alle arbeidsplasser er vel verdifulle? All produksjon skal sjølsagt foregå etter visse etiske standarder. Eg foretrekker fysisk butikk fordi eg liker å kjenne på kvaliteten, sjå på fargar, liker generelt å gå i butikker og liker å snakke med personalet. Det er få nettkjøp hos meg, men innimellom skjer det også. Eg ville synes det var veldig rart å bli kritisk mot ein person som foretrekker andre handlemetoder enn meg? Eg framsnakker så absolutt handel i butikk fordi eg ønsker at butikkane skal eksistere, men eg har også i bakhodet at ting kan forandre seg og det er viktig å henge med i utviklinga. Blir det mange nedlagte butikkar rundt om, så er det ein del av ei utvikling. Nettbutikk er jo heller ikkje umulig å forholde seg til dersom dette blir realiteten framover. Det er spennande å leve og sjå kva som endrar seg! Takk for bloggen din!

    10. Jeg har knapt strikket med garn kjøpt i Norge de siste årene. Jeg kjøper i Tyrkia når jeg er der. Jeg har strikket en del år nå og jeg må si at det er ullgarnet fra Tyrkia som jeg er mest fornøyd med. Holder godt fasong i vask etter vask. Selv om det er “billig garn” i forhold til hva garn koster i Norge så syns jeg kvaliteten er like god eller bedre enn noen garn typer i Norge. Jeg strikker mye og har de siste årene strikket opp rundt 15kg garn. Og fått mange positive tilbakemeldinger på det jeg har strikket til andre.

    11. Hei, Vibbedille!
      Jeg fant dette blogginnlegget ditt i et (noe hjelpeløst) søk på tyrkisk garn, fordi jeg ønsker å finne ut hvordan etikk og bærekraftighet etc i produksjon av disse garnene er. Enig med deg i at alt er ok, hvis vi kan føle oss sikre på at vi ikke støtter barnearbeid, slavearbeid osv med kjøpene våre.
      Men altså , det virker som du har satt deg inn i en god del av dette. Har du info om disse spørsmålene vedr tyrkisk garn?

    12. Britt Åse: Har i grunnen litenkjennskap og kunnskap av det Tyrkiske garnet, mulig du finner noe om du Googler det? Eg skal ha det i bakhodet så skal eg sjekke 🙂

    13. Det er veldig viktig det du sier at ikke alle nøster med ull bør komme fra Norge. Jeg liker veldig godt at du poengterer at man kjøper garn fra produsenter som følger etiske spilleregler i forhold til lønn til arbeidere og etisk husdyrhold hvor dyrene har det godt. Var nettopp i Latvia og ble veldig imponert over garn og tradisjoner.

    14. Godt skrevet! Jeg har funnet en bra balanse mellom garn fra Norge/Utlandet og lokal garnbutikk/ nettbutikk. Har funnet mine favoritter; både innen garn og butikker. Så får andre si hva de vil! 😉

    15. Det er en myte at det norske garnet er aller best, men synes det er fint at vi har enkelte som fronter det norske garnet. I min verden er alt garn strikkbart. Noen liker moren og andre datteren, sånn vil det være. Jeg har ikke merket så mye kommentarer på om folk velger norsk eller ikke. Men, merker når det blir snakk om akryl, da er det mange som har meninger. Vi er heldige vi som strikker, vi har en hel verden der ute fylt med masse forskjellig garn og farger.

    16. Takk for gode opplysninger og et konkret slag for strikking! Vi er alle individer og i en fargeprakt pga vi er individuelle, akkurat som sauen om vi hadde latt naturen fått styrt.
      Strikk og nyt hver en maske med akkurat det som du falt for, fordi da blir resultatet noe vakkert og vidunderlig!

    17. Takk for fint innlegg *S*

      Om jeg skulle bare bruke Norsk garn, ville jeg få store problemer *S* Spesielt siden Norske garnprodusenter også får spunnet garn utenlands OG bruker ull og andre fibre ‘utenfra’ *S*

      For meg er det viktigste at garnet ‘funker’ til det bruk jeg har kjøpt det til *S*

      Jeg er ‘litt’ forelska i Alv Kamgarn Fra Hillesvåg ( https://www.ull.no/produktkategori/garn/alv-kamgarn-14-2/ ) Et av mine større prosjekter i gang er en dobbeltstrikket jakke til meg selv, på pinne 1.5 (siden jeg strikker løst, p 2 foreslås ) med Alv Kamgarn, et av mine ‘evighetsprosjekter’ siden ikke jeg kan strikke på det så lenge av gangen *S*

      Alv Kamgarn tar heller ikke skade av å dobles eller triples *S*

      Ellers strikker jeg av det meste *S* Et annet prosjekt jeg har gående er et sjal av et garn fra Kina *S* Jeg fikk garnet av en venn som var der noen uker på studieopphold *S*

      Mitt råd når det gjelder valg av garn er ganske enkelt *S* Sjekk hvilken tykkelse du ønsker deg *S* og sjekk VASKEANVISNINGEN *S* Og når du har valgt . . . PRØVELAPP *S*

Siste innlegg