WOW! FOR EN KJOLE DA! – NORSK STRIKKEOPPSKRIFT

Design av Anne & Heidi Pickles

 

Mye mulig ikkje akkurat DEN sommerkjolen du hadde tenkt å strikke, men ABSOLUTT en kjole du kan ha on the side før du ferdigstiller den til høsten! Tenk deg det da; Høsten kommer vettu med vær
og vind, denne kjolen og tjukke sokker eller gode leggiser åsså bare NYTE en ellers så flott dag!
Du kan være kledd for en handletur på Rema eller i den hippeste shoppegata, ja rett og slett skikkelig stilig er det du blir i denne kjolen 🙂 Kjolen bærer virkelig navnet sitt kan du si; MEGAKOS
<3

Kjolen strikkes i det herlige garnet Pickles Cozy, en deilig blanding av Alpakka og Merino 🙂
Regner med at du setter pris på et alternativ til garn? Eg har nemlig sjekket ut et garn som kan passe supert til denne kjolen:
Chunky Alpaca Wool 🙂 Dette kan du i grunnen sammenligne litt med Nepal
i løpemeter og strikkefasthet, MEN dette er sååå mye fastere enn Nepal og har mye bedre hold på store plagg. Et skikkelig kosegarn vil eg påstå 🙂 Finnes i mange flotte farger 🙂

Oppskriften krever en strikkefasthet på 14 m/ 20 row så uansett hvilket garn du måtte velge???
Jepp, det stemmer, en prøvelapp! Det er verdt den lille “jobben” det er på et så stort arbeid 🙂

Hvis det er litt windy den dagen du tar på deg denne ser eg for meg at det hadde vært skikkelig stilig med en kort Dongerijakke over kjolen! Ja eg har fått det i hodet at i år er det jakken eg SKAL ha før våren er skikkelig i gang! DENNE eller DENNE må eg ha!!

 

 

 

Design av Anna & Heidi Pickles

 

 

SNUGGLE UP – MEGAKOS
Bildene over
Str 10 år —> XL
Norsk Strikkeoppskrift

 

 

 

 

* * * *

Mmm torsdag i dag og SÅ er det helg igjen i morgen og da er det KUN 2 uker til Påskeferie!
Woop Woop sååå DEILIG!!! Sånn helt egentlig så syns eg akkurat torsdagene er så LANGE dager,
ja det har det vært helt siden ungdomskolen!! For hvorfor er nettopp ALLTID torsdagene så lange
i skolen?? Eg hadde 3 år med lange torsdager både på ungdomskolen OG videregående!! Nå er det DibHassan som har lange torsdager!! Arvelig belastet eller?? Han slutter 14.30, er hjemme i 15 tiden og SÅÅÅ er det tut og kjør igjen sånn ca 17.15 og avgårde på trening og henting kl 20! Dvs selv om eg er fri og frank til å gjøre hva eg vil hele dagen så føles torsdagene fortsatt lange! Tror de der lange torsdagene fra skoletiden som ble avslutte med 2 treeege og dørgens kjedelige fransktimer er godt plantet langt inne i ryggmargen på meg! Å nei, eg klarte aldri lære meg fransk….av en eller annen grunn var det ALDRI noen god kjemi mellom meg og læreren! Skjønner det ikkje, men hun ga tydelig uttrykk for at hun ikkje likte meg allerede i første klasse (vid.gående) Eg var heller ingen utidig elev, men hun fikk eg fullstendig i vrangstrupa! Beste karakteren eg fikk var 2!! Den karakteren fikk eg på en innlevering som min søster hadde skrevet! Hun snakket flytende fransk og hadde på det tidspunktet studert flere år i Frankrike! Dvs eg fikk bekreftet der og da at læreren ikkje likte meg!!

Men anyway, fra fransk til strikkings! Mye kjekkere 🙂 Erm nr 1 er FERDIG!! JuHuuu Eg fikk muligheten til å ta en Zing strikkepinne i bruk da eg strikket vrangborden og FY SØREN den var en drøm
å strikke med!! Men!! Husk, for å få den optimale effekten av en GOD pinne så gjelder det å ha litt flaks med garnet du strikker med! Med det mener eg at du kan IKKJE bruke samme pinne til alle garntyper! Sånn er det bare og et eksempel er jo da Alpakka og Bambuspinner, her kan du oppleve at garnet blir trått på pinne. Men bambus kan være nydelig med et annet garn så ikkje bare skyld på pinnen med èn gang og forkast den. Det gjelder å utforske litt og etter noen år med strikking så vet du hvilke pinner som funker til hvilket garn. Merino og metall kan ved noen merinotyper bli veldig glatt.
Ergo: Den perfekte pinnen finnes til en hver garntype 🙂

Planene akkurat nå er å gjerne gjøre noe i heimen? Tja, har et stativ med klær (som vanlig) som absolutt er på tide å brette, vaske tae kwon-do drakten til Dib OG får den tørr til i kwell, shaine stua litt
(Helg i morgen som sagt) og generelt sveipe blikket sånn litt over alt, satser på at han Ali svinger seg med støvsugeren og evn moppen 🙂 GOD plan! Avslutter så med en dusj før eg kaster meg over
Løvfall Jakken og spinner erm nr 2 på pinnen og suser avgårde 🙂 Høres knall ut 🙂

KOS DEG OG HA EN
FORTREFFELIG TORSDAG

Go`klem fra ei Optimistisk Vibbedille 🙂

#strikk #strikking #pattern #strikkeoppskrift #norskstrikkeoppskrift #pickles #megakos #strikkenkjole #strikkekjole #strikkeblogg #strikkeblogger #norgesstørstetstrikkeblogg #norgesstørstestrikkeblogger #blogglisten #topplisten #toppblogg #toppblogger

4 kommentarer
    1. Jeg bruker også forskjellige pinner til ulike garntyper, men er ikke enig i at bambus ikke passer til alpakka. Bruker ikke bambuspinner selv, uansett merke, fordi jeg ikke liker materialet, men trepinner bruker jeg alltid til alpakka. Alpakka er glatt og kan være vanskelig å få jevnt strikket på metallpinner – alle de jeg har rådet til å bytte pinne til tre eller bambus, når de har vært misfornøyd med resultatet, får et mye jevnere og penere strikk.

    2. Hilde: Det har nok litt med den som strikker også 😉 Eg har Prym sine bambuspinner og alpakka glir ikkje godt, men ja metallpinner kan fort bli alt for glatt på alpakka. Der i mot bruker eg en del Ibenholt pinner og de er noe glattere enn bambus, ergo gode til Alpakka 🙂

Siste innlegg