RESTEGARN – MINDRE VERDT, FORDI…?

 

VELDIG ofte omtales Restegarn som noe mindreverdig og noe man aller helst bare vil bli kvitt!
Ja og det fort! Mangen ganger blir det sett på som søppel(!!!) og man stuer det i en pose og gjemmer det langt vekk, ja for det er jo ikkje noe fint å ha i hylla, er det vel?? Det eg har igjen av restegarnet etter at eg ryddet i fjor har sin egen hylle og i den hylla er det masse herlig kreativ inspirasjon kan du tro og mye fint kan strikkes eller hekles av alt det garnet 🙂

Det som en gang i blant gjør meg trist når det kommer til Restegarn er når noe er strikket av nettopp restegarn, legges det alltid til på en negativ måte, som dette:
“Eg har strikket disse sokkene, men det er bare restegarn da, hva kan de være verdt tro?”

Da er jo mitt spørsmål: “Hva ville du egentlig solgt et par sokker for? 200? 300?”
Ok, HVORFOR skal da et par sokker i dette såkalte Restegarnet være mindre verdt?? Det er jo ingen som kan SE på et par sokker og si at det er Restegarn? Hvem vet hvilke kreative tanker du hadde da du strikket dem?? Arbeidet er jo akkurat det samme, Ikkje det? Eller, egentlig, når du strikker av restegarn er det MER jobb enn med hele nøster! Jepp, det er f.eks flere tråder å feste + at du muligens må bruke kreativiteten noe mer for å få et bra resultat, tenkt på det??

Ikkje undervurder Restegarnet ditt! Det koster like mye penger som da du kjøpte nøstene nye 🙂
Dessuten er det absolutt forbedringspotensiale når det kommer til å verdsette sitte eget strikkearbeid! Ennå er det ganske mangen som ikkje ser verdien i det de strikker…Det er litt trist syns eg!

Kanskje man nok en gang må ta en reprise på DETTE INNLEGGET?

En annen gang når du legger ut et prosjekt for salg som er strikket av Restegarn, prøv da å gjøre det UTEN å legge til et MEN! Det er ikkje noe MEN, det er hva der er, ja enten et par sokker, teppe, ja eller ei kofte eller genser f.eks. Spiller da ingen rolle om nøstene var nye eller halve! Gjør det vel??

Tja, da skal eg strikke erm Nr 2 av bitte små Restegarn nøster! *ler* Slik blir det når man strikker striper og idiotmønster hehe Merkelig, ja for erm nr 2 blir akkurat like fin som den første 🙂

Dessuten har eg det kuleste Restegarnteppet EVER liggende inne i en kurv! Strikkes KUN av rester fra Opalgarn og INGEN kan komme å si at det er mindre verdt enn et annet teppe 🙂

 

 

KOS DEG MASSE MED
STORE OG SMÅ NØSTER

Go`klem fra GarnEntusiasten Vibbedille 🙂

#strikk #strikking #knit #yarn #restegarn #strikkeblogg #strikkeblogger #norgesstørstestrikkeblogg #norgesstørstestrikkeblogger
#blogglisten #topplisten #toppblogg #toppblogger

7 kommentarer
    1. Hei. Det du skriver her var veldig godt skrevet. Jeg bruker restegarn når jeg strikker til barn feks når det skal være mønsterborder da er det kjekt å bruke. Å for det andre så liker unger veldig godt farger. Jeg skal strikke meg ei kofte og der blir det noe restegarn det er jeg sikkert på. Å til sokker er det kjempefint å bruke rester.
      Hilsen ei som bruker rester.

    2. Jeg strikker dukkeklær til mine oldebarnjenter av restegarnet. Ingen har like klær på det viset–😀– og jeg får bruke fantasien hele tiden. Må iblant kjøpe nye ” restegarnnøster ” når jeg blir for ivrig—-😂

    3. Akkurat det eg tenkte hele tiden ! Det finnes ikkje noe som hetter restegarn engan i mitt hus ! Alt som blir igjen er bare : barnegenser med mønster , søkker, eventuelt en pledd ! Og det ser i like godt som det som er ikkje av rester

    4. Restegarnet har like stor verdi som fulle nøster her. Hos meg bor “restegarn” i en flott gammel koffert, og jeg har en flott plan for det 🙂 må bare ha tid til å sette meg ned med det 😛

    5. Hos meg heter det ikke restegarn, men overskuddsgarn. Har jeg garn til overs som ikke er fulle nøster havner det i en zip-lock pose merket med garntype osv. og har flere ganger opplevd at enten jeg selv eller andre har bruk for det.

    6. (Altså, jeg får alltids brukt overskuddsgarnet til småprosjekter, men har opplevd at jeg eller andre har for lite garn til bestemte større prosjekter og at overskuddsgarnet da kommer til nytte der)

Siste innlegg