“EG TROR DU VET DET…? ELLER BRYR DU DEG IKKJE…?

 

Eg tror du etter å ha blitt påminnet det i årenes løp nå er klar over hva som innebærer en Copyright på oppskrifter?? Hvis ikkje, jaså les deg opp! Det eg har klødd meg i hodet av i lange tider er HVORFOR såååå mangen tror det er greit å bare dele andre sine bilder i vilden sky??
Ja UTEN å anerkjenner fotografen?? Ja rett og slett EIEREN av bildet??
Du bør nå I DET MINSTE spør om tillatelse!

Det er alt for tynt å bare skrive “Lånt fra Google” eller “Lånt fra Pinterest” under, skjønner?? UANSETT så er det ALLTID en EIER av bilder! Hvis du finner et bilde på Google f.eks, om du klikker på bildet blir det uthevet og til høyre i margen får du muligheten til å gå inn på siden hvor bildet ligger. Da står det enten navn på fotografen UNDER bildet og er det et privatbilde fra en blogger f.eks,
ja så anerkjenn bloggeren og da helst også med link! ELLER, du spør om lov!

Eg har tidligere selv gjort et par “blæmmerter”, men etter det satte eg meg inn i hva som gjelder
og er ganske bevisst på det! Det bør du også bli!

Det samme gjelder Pinterest, du har ALLTID muligheten til å finne ut hvem eieren er, det er som regel KUN et par tastetrykk extra så har du det!

Ser det samme greia når det gjelder på Facebook…..MANGEN kopierer strikkebilder fra den ene gruppa til ei annen for å f.eks spør hvilken oppskrift det er!!! Er det virkelig nødvendig?? For det første så skjønner eg jo ikkje hvorfor du ikkje spør personen du snappet bildet av og for det andre så er jo Facebook den beste/enkleste plassen å finne ut hvem som eier bildet
og da vil du altså også få svaret du leter etter!

Eg har ved flere anledninger funnet MINE bilder andre steder enn der eg har lagt de selv samme med spørsmål som f.eks: “Noen som vet hva denne genseren heter?” HALLO?? Det er da eg ikkje skjønner hvorfor du du ikkje spurte meg? Skjønner?

Visst du at Fotografen (Altså meg!)  er beskytte av åndsverkloven selv om eg ikkje er profesjonell??
Visste du at eg (og andre som blir brukt) kan sende deg regning på at du brukte bildet??
DET kan i mangen tilfeller bli MEGET dyrt!

Hvis du ikkje tror meg, ja så bør du virkelig sette deg inn i det HER!
Det samme gjelder kopiering av tekst! Det ser eg også en god del av!

Sånn *klapser i hendene* da håper eg at alle tar dette inn
over seg og gjør noe med egen innsats!

 


HVIS RESPEKT FOR ANDRE!

Go`klem fra ei Vibbedille som vil ha det meste på stell!

6 kommentarer
    1. Hei og hopp! Er Sååå enig. Jeg har sluttet å dele bilder på mange grupper. Det er faktisk MINE bilder! Og ja, jeg ser ofte ting jeg liker, men tar da en screenshot av bilde MED navn på eier. Da kan jeg evnt spørre rette person. Evnt screenshoter jeg også eventuelle kommentarene så jeg slipper å spørre om det samme. Mere fokus på dette! Dette tror jeg er og blir min kampsak!

    2. Og det er ikje billig å bli tatt for å ha “lånt” en annens bilde. Vet om et tilfelle hvor eier av bildet fikk erstatning på 2.500,-kr . Så dette er ikje spøk ‼️

    3. Har selvfølgelig full forståelse for copyright av oppskrifter, det er vel en selvfølge for alle. Men, jeg synes det er tullete å ikke skulle kunne dele et bilde når man har funnet noe man inderlig ønsker å strikke! Man gjør det jo for å spørre andre hvem kunstneren bak mesterverket er, og for å bli kanalisert riktig, slik at man kan kjøpe oppskrift. Men for all del, skal vokte meg vel for å dele bilde av noe som helst jeg har lyst til å strikke mer. Det blir kjedelig å ikke kunne be om hjelp til å finne flotte strikkeprosjekter…

    4. Anonym: Som eg skrev; Det er alltid en “avsender” på bildet du kopierer så problemet med å finne ut hvor oppskriften kan kjøpes er ikkje vanskelig å få svar på. Det er ikkje eg som har bestemt dette, det ER slik 🙂

      Selv om et bilde “tilfeldig” ligger på nett er det ikkje fritt fram å bare bruke det for egen vinning enten på den ene eller andre måten

    5. Hei igjen! Da får vi være enige om å være uenige! Det er ofte svært komplisert å finne mønstereier feks via et bilde på Google, via en genser nabokona har på seg, eller på et bruktsalg-stativ for å nevne noe. Dersom noen hadde lagt ut et bilde av noe jeg hadde designet, vel og merke for å spørre etter hvor mønster var å få kjøpt, ville jeg vært beæret. Så der er vi forskjellige! Du får mene det du vil og jeg det jeg vil! Og så håper jeg at jeg ikke råker borti å vise bilde av noens design som blir skuffet over at jeg liker det de har laget! Ha en strålende dag!

    6. Anonym: vel, da ser eg ikkje problemet; spør nabokona hva plagget heter, er det på en bruktbutikk så ta bildet selv, legg det ut å spør ?

Siste innlegg