SPREKE OG KREATIVE TEKNIKKER – STRIKKEOPPSKRIFTER

 Design av Svetlana Gordon

Om du har sansen for tynne pinne og tynt garn, ja så er virkelig dette noe for akkurat deg! Me snakker om en strikkefasthet på 32 m/49 row på 10 cm, så ja, dette er i grunnen litt smått! Ut i fra oppskriften strikker du med pinne 2,5 mm, men det må du evn regulere etter din egen strikkefasthet 🙂

Garnet som er brukt har ca 400 m pr 100 gr og garnet som er brukt på disse vottene er enten DETTE (Merino) eller DETTE, men faktisk så kan du igjen fint kunne bruke Opal hehe Bruker en hver anledning til å anbefale dette garnet da det er sååå deilig! Det er for mangen lettere å skjønne hvilken “gate” garnet hører hjemme i når eg nevner det 🙂 En Nettbutikk eg handler mye til min mor fra er Bittamis Design fordi hun strikker mye sokker og votter, garn som kan brukes til disse vottene er f.eks DETTE  DETTE  DETTE

 

 

 

 

WINTER STORY MITTENS
Bildet over
One Size

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Design av Svetlana Gordon

 

Disse sokkene er også strikket i DETTE garnet som er 100% Merino, MEN om eg først skulle strikket sokker som dette med så pass mye arbeid hadde eg brukt garn som inneholder Nylon 🙂 Hadde mest sannsynlig brukt en av de andre garntypene som eg har nevnt under forrige bilde 🙂 En annen ting, et av de nye garntypene som du nå finner på Nille kan OGSÅ uten problem brukes, nemlig det som heter Tynn Ull 🙂 Finnes i et bra utvalg av farger og det må eg si, den fargen som heter “Varm Gul” er en sinnsykt flott Oker farger – Måtte bare si det altså 🙂 Du kan kikke på Lindegarnet til Nille HER!

Gjett 2 ganger på om eg fikk lyst å strikke sokker eller…??

 

 

 

MOOMINLAND SOCKS
Str 37-39

 

 

 

 

 

* * * *

Eg ble ganske utladet etter legebesøket i går….hodet spant og eg skjønner fint hva som gjelder når det kommer til medisinen mine, men eg forstår ikkje hvorfor eg ikkje blir forstått likevel, skjønner? hehe
Legen har søkt godkjenning via Helfo og den har eg fått og alt er godkjent så der er det ingen problem, MEN alt er ikkje godkjent i forhold til å få det dekket, altså eg må nå betale halvparten av medisinene mine og de er LANGT fra billige kan du trygt si. Tidligere måtte mitt MedisinVedtak godtkjennes av Smerteklinikken og Fastlegen, dette gikk nesten automatisk annet hver år. Fra 2016 ble reglene endret, dvs at legen alene kunne søke om godkjenning hvis ikkje den daglige døgndosen overgikk 100 mg Orale Morfinekvivalenter. Eg har en døgndose på 100 mg medisin, når man X`er dette ut etter tabellen som brukes har eg en døgndose på 150 mg Orale Morfinekvivalenter, dette er blitt godkjent da dosen har blitt brukt over veldig lang tid, MEN eg får kun 100 mg Orale Morfinekvivalenter dekket på Blå respet. Dette ble oppdaget da eg fikk nytt vedtak nå i april. For å få dekke hele døgndosen må
Smerteklinikken igjen bli med å godkjenne søknaden. Legen mener at de også kun kommer til
å godkjenne opp til 100 mg Orale Morfinekvivalenter så det er liksom ingen vits i å søke, men Helfo på sin side mener det bør søkes OPP til 300 mg Orale Morfinekvivalenter (Noen som ikkje bare vil dekke min nåværende døgndose, men også evn en økning i fremtiden) Når man har gått på denne medisinen så pass lenge har man lov å kjøre bil opp til 300 mg Orale Morfinekvivalenter fordi man oppnår en
“Ny normal” etter lang tids bruk.

Så kort fortalt har eg fått følgende beskjeder:
Helfo: Søk om dekning, sammen med Smerteklinikken, for opp til 300 mg Orale Morfinekvivalenter
Legen: Alt er godkjent og Smerteklinikken kommer ikkje til å godkjenne mer
Apoteket: Kan ikkje utlevere all medisin uten at eg betaler

Eg? Ja eg mener jo at all medisin som er relatert til smertene eg har etter en skade eg er påført BØR dekkes inn under den Blå resepten slik den har blitt gjort i alle år.

Føler i grunnen at eg står bare å dunker hodet i en vegg…
Noen som har havnet opp i samme problemstilling som kan fortelle meg hva du evn gjorde??
Er det noe me ikkje trenger så er det NOK en fast utgift for å si det sånn!

Så JA, hodet spant i går og enda verre blir det når du skal prøve å forklare problemstillingen til de her hjemme når de egentlig ikkje skjønner hva det går i, eg fladet rett ut på sofaen sent i går ettermiddag og sovnet som en stein. På den andre siden er eg jo så fornøyd og glad over den nye døra som ble montert før arbeidsfolka tok kwell i går 🙂 Dette blir så bra kan du tro:) Så eg får bare prøve å koble det der medisingreien helt ut, bare betale og ikkje tenke på det mer…på en stund i allefall 🙂

Nå er det i allefall FERIE fra DibHassan sin egen trening, kun i dag igjen å trene ungene 🙂 I går kom han hjem med et hull i drakten på str med en 5 kroning + et ganske bra brannsår på kneet!
Kanten rundt hullet kjentes ut som plastikk!! Drakten er et type silkestoff og for meg så og si umulig
å sy i! Eg ente opp med å klippe et stykke av et hvitt putetrekk(!!!) la dette bak hullet og sydde det sammen så godt eg kunne!! Oh My! Spinndyr drakt og greier, den burde jo virkelig vært forsterket  på utsatte plasser hehe Han driver trossalt en kampsport!

Jaja toppen 2 år må drakten leve før det igjen blir ny drakt når han får det Svarte beltet 🙂

Men nå skal eg hoppe i dusjen og så MÅ eg rett å slett strikke! Ikkje en maske ble strikket i går så eg har da litt å ta igjen!! EG må lade meg litt i dag kjenner eg, er ganske sliten ja

 

 

KOS DEG OG HA EN
FLOTTERS DAG

Go`klem fra ei Optimistisk Vibbedille 🙂

#strikk #strikking #knit #pattern #strikkeoppskrift #strikkeblogg #strikkeblogger #blogglisten #topplisten #toppblogg #toppblogger
#norgesstørstestrikkeblogg #norgesstørstestrikkeblogger

4 kommentarer
    1. Du må selvsagt søke om å få godkjent 150-300 mg orale ettellerannet.
      Det går ikke an at du skal ha store kostnader pga påført skade.

    2. Stå på — krev din rett.
      Spør i stoffbutikk ( eller om du handler i nettbutikk) etter kvit bevernylonstoff til lapping av denne dressen. Jeg kjøper av dette stoffet og lager bøter til barnehagedresser, slalombukser og lignende plagg. Slitesterkt .

    3. For noe forb….dritt. Masse masse lykke til. Min eldste datter har fått smertesyndromet CRPS etter et skulderbrudd og påfølgande operasjon. Eg har lært litt om smerter siste to åra…..😢

Siste innlegg