IDYLL – ELLER BARE BYGDESLADDER??

For å starte med meg selv så er eg ei ekte Siddis jente, dvs eg er født og oppvokst i Stavanger 🙂 Byen i mitt hjerte som eg har sagt i alle år! Stavanger er en relativt stor by, det er den 4.største byen i Norge med i overkant av 130.000 innbyggere. Selv da eg i kortere perioder bodde både i utlandet eller utenbys så var det alltid Stavanger eg lengtet hjem til. Når en by er så pass stor vil det si at du f.eks kan ta deg en tur til byen flere dager i uka uten å treffe samme person, eller å treffe på noen du kjenner. Av og til kan dette føles ganske godt, ja at du kan blende inn eller gjemme deg, alt etter som.

Da eg var liten hadde foreldrene mine jobb her ute i Tananger. Å Husker så godt de gangen eg ble med ut hit til havet! Det var LANGT å kjøre, ja det var ofte slik at eg la meg ned i baksetet på vei hjem og sov, ja sååå langt var det *humrer* Nå i dag tar det ca 10-15 min å kjøre til mitt barndomshjem inne i Stavanger!! *ler* Mye av grunnen for den følelsen var jo fordi at veien ut hit var ganske øde, lite bebyggelse og det ble mer og mer øde før me kom inn i Tananger. På dette tidspunktet bodde det ca 3.000 personer her ute, nå nærmere me oss snaaart 7.000 🙂 Dvs at man møter stort sette alltid noen man kjenner om man tar seg en tur ut. Da eg var ei ung by`jenta var Tananger “Ude på bygdå”, me som ungdommer dro sjeldent ut hit, ja om ikkje akkurat “han” ei i gjengen var forelsket i bodde her! Det var heller “BygdaFolket” som kom inn til byen 🙂 Det var også veldig mangen som hadde hytter her ute!

Nå i dag omtales ikkje Tananger som ei bygd lengre, selv om det både er gårder og fiskebåter, men i dag er det et Tettsted – Selv om det sikkert er en geografisk forskjell SER eg ikkje den hele forskjellen sånn egentlig, et lite sted kan me i allefall være enig i at det er. Eg liker følelsen av å muligens bo i ei bygd! Husker Ali fikk litt sånn sjokk da me bodde i Oslo og eg sa me skulle flytte hjem igjen, men at me skulle bo i Tananger! Han er jo tross alt en STORbygutt oppvokst i Beirut, så selv Stavanger er jo bittelite i hans målestokk! Så ja, november 1999 flyttet me inn i Sola Kommune og til tettstedet Tananger!

Ganske utrolig, men nå har me altså bodd her i 19 år!! Om et år har eg bodd lengre her enn i Stavanger! Vil det nå si at eg er en ekte Tananger Bu?? Uansett, da me flyttet fra Oslo og ut hit husker eg at eg gledet meg masse! Eg likte følelsen av å nå skulle bo på bygda! Eg har alltid sette på “Bygda” som et fint sted å bo når man har barn som skal vokse opp! Det virket trygt og ikkje minst hadde eg inntrykk av at på bygda sto befolkningen sammen og gjorde ting sammen! Som sagt så GLEDET eg meg og planla at eg skulle delta på ALT det bygda Tananger hadde å by på! Dette skulle bli helt eventyrlig!

Ja for det må eg si, når eg pleide å se f.eks “Norge Rundt” sammen med pappa da eg var liten fikk eg nok et romantisert bilde av hva det ville si å bo i ei bygd! På Tv så det alltid så idyllisk ut, alle hadde alltid så god tid, de aller fleste møttes over en kopp kaffi ved naboens kjøkkenbord for den daglige drøsen (Sladder?), man hadde felles sammenkomster og det var mye som ble gjort sammen! Akkurat SÅNN hadde eg drømt om og eg skulle virkelig gå inn for å delta!

Me hadde ikkje bodde her lenge før eg leste i “Bygde Avisen” at noen damer skulle starte opp med Strikkekafè nede på et av husene i havna, midt i blinken tenkte eg! DER skal eg gå og det gjorde eg! Da fikk eg litt av den følelsen eg hadde drømt om siden eg var liten! Eg ble fort involvert i Strikkekafeèn og et fast “inventar” der uke etter uke og sammen med en herlig ildsjel her i Tananger som nå dessverre bor i ei annen av Norges mange bygder fant me på MYE gøy av andre ting! På en måte tror eg muligens eg levde i ei “Boble” de første årene her ute og eg syns det var sååå koselig! Husker så godt de MegaKoselige BasarLørdagene me var med på i Speiderhuset de aller første årene. ( Amira gikk i Sjøspeidere i mangen år!) Det var jo bare så “Bygde aktig” som det kunne bli! Bare det at mangen av gevinstene var hjemmelaget og ble hengt opp på ei klesnor over rommet var med på å bidra med for å gi meg den rette følelsen! Da eg var LappeSteker på aktivitetskvelden var det helt fantastisk – Eg husker at følelsen eg var på jakt etter
begynte å komme på plass! En drøm liksom!

Mye har skjedd siden den gang…MYE er blitt endret og enda mer skal endres og eg vet ikkje helt om eg liker det!! Joda, eg ser på meg selv som en moderne person og eg liker utvikling, men om utviklingen betyr vanvittig mangen “kaninhus” langs bergsidene her ute så liker eg det ikkje…Ei heller syns eg vel egentlig noe om flere blokker nede i “sentrum”. En annen ting eg har følt på mer og mer de siste åra er at det er et ganske markert klasskille her ute ved havet! Mulig det har vært her hele tiden, men før nøt eg jo bygdefølelsen, men nå skjer det for mye på en gang! Det har vel blitt på en måte 2 sider, de som er FOR og de som er i mot det som skjer. Eg er ikkje helt på “I mot” siden, men eg er absolutt i FOR alt det som skjer fordi eg syns det kan utvikles på en annen måte som også inkl det som kjennetegner Tananger, det maritime og koselige. Om ikkje så veldig mangen år tror eg ikkje Tananger er til å kjenne igjen som slik det en gang var…Det er trist.

Hvis man spør en person på gata i en storby hva h*n forbinder med ei bygd er ofte noen av stikkordene: “Bygdetroll” “Bygdesladder” “Øde og forlatt” “Ei sur nabokjerring” “Alle kjenner alle”. Men, alt i alt, er det så ille sånn helt egentlig? Ja når du gjerne veier det opp i mot det gode som kan finnes i ei bygd? Eller er det bare den barnslige romantisierte følelsen
eg har som er helt på feil jorde??

 

Foto: Vibbedille
 

Foto: Vibbedille
 

Eg liker meg i allefall veldig godt her nede i havna! Det er ganske så idyllisk og koselig! Me kan kjøpe krabber, reker, fisk og i disse dager også hummer der borte på båtene! DET var virkelig noe eg savnet da me f.eks bodde i Oslo! Joda, du kunne alltids få tak, men hekkan til hvilken pris!! Her er det uansett helt nykokt på båtene når du får de i posene! Helt himmelsk 🙂 Om søndagene er det Åpne Kafè på Kystkulturen, et skikkelig koselig sted! Da kan man kjøpe lapper og kaffi etc.

Når eg så tenker på hvordan akkurat dette bildet kommer til å se ut om…Tja, la oss si om 10-15 år?? Off, det er i grunnen en ganske skremmende følelse!! Tror neppe det er så idyllisk som dette!! Har i grunnen hørt at det skal komme blokker inderst der ved bryggene…bare pga det vil jo mye av den idyllen som Tananger er kjent for bare forsvinne…Eg syns, at hvis noe skal bygges på den ledige foretningstomta som er der så burde det f.eks vært et type “Forsamlingshus”! Et Samfunnshus! Et sted hvor det kan være Basar, Bingo(?), Juletrefest, Ungdomsarrangement på kvelden i helgene, kanskje me kunne hatt en liten kinosal?? Utrolig mangen eldre her ute som sikkert har lyst å se en film eller 2 i uka, men som ikkje orker styret med å komme seg inn til Stavanger. På samme måte er det veldig mangen unge som ikkje får lov å dra inn til Stavanger i helgene, så dette hadde i så fall blitt et hus for de aller fleste. Åja, eg vil så absolutt tro at Sola Kommune hadde hatt råd til det!! Er me ikkje den rikeste kommunene i Norge da??

Lurer på eg…tro om det er kuer, hester og sauer ute å marka når mine barnebarn vokser opp? Jammen har det minket kraftig på dette bare siden våre unger var små…

TA VARE PÅ ØYEBLIKKENE!

Go`klem fra ei litt Tankefull Vibbedille i dag 🙂

#bygd #bygdesladder #bygdekos #utviklingen #utbygging #solakommune #tananger #blogglisten #topplisten #toppblogg #toppblogger

1 kommentar
    1. Har selv bodd i storby, bygd Og tettsted. Hver sin sjarm/ulempe. Det er plusser og minuser ved alt her i livet . Man lever livet som det kommer, hver dag nye mulighet til å leve videre med det som er der da!

Siste innlegg