MONTERINGSVEGRING??

Hvis du tar 2 min og sånn røfflig teller inni hodet ditt, hvor mangen ferdige prosjekt som KUN trenger litt montering har du i umiddelbar nærhet?? Hvis du ikkje har peiling, ja DA bør du virkelig gjør noe med det hehe Da må du bare bestemme deg at du f.eks tar 3 prosjekt i uka og monterer ferdig, det burde være ganske overkommelig? Hvis du sitter å glor på et ferdig prosjekt i mer enn enn kvarter før du klarer å vurdere å starte, ELLER om du blir kvalm, da bør du bare enten gi det bort eller SELGE det! Jepp, for det kommer mest sannsynlig aldri til å bli montert av deg! En annen mulighet er å levere det til noen som kan gjøre jobben for deg 🙂 Det er rett og slett bare å ta grep 🙂

Joda eg har prosjekter liggende eg også, men de må først strikkes ferdig *ler meg ihjel!*
Har faktisk INGEN som kun trenger montering 🙂

Eg tror eg har kommet frem til et svar på noe som me snakket om i ei strikkegruppe i dag! Neida, det var absolutt ingen diskusjonen what so ever, men en prat som fikk flere av oss til å tenke litt. Vettu hva eg tror? Eg tror at en av grunnen til at unge og ferske strikkere strikker det samme er fordi det er enkle og veldig basic plagg med enkle løsninger for en nybegynner og som overhodet IKKJE trenger montering! Det er kun å feste et par tråder og det er klart til bruk! Det er veldig lite utfordringer i det de unge sitter å strikker på i dag!

Nei nei, det er ABSOLUTT ingenting i veien med det de strikker, det lekker og delikat, men veldig mangen strikker det samme og alle strikker omtrent i de samme fargene….

VELDIG lite kreativt om eg kan si det sånn, eg vet bare det, det gir ikkje meg så mye inspirasjon annet enn at det er veldig behagelig og lekkert å se på og ungene blir jo så nusselige 🙂 Vet bare med meg selv at eg kunne ALDRI f.eks strikket med en farge KUN fordi den er på mote! Nop! Eg strikker KUN med farger eg digger! Hva så om eg lyser opp i en svær folkemengde? Eg er som regel veldig stolt og kry av det eg strikker så eg har ikkje behov for å blende inn pga det 🙂 Slik bør mangen flere begynne å tenke, gjerne aller helst de unge! Garantert at det er flere som gjerne strikker en genser som de inderst inne ikkje liker fargen på sååå himla godt, men det er IN nå i år så derfor må man ha det! ERROR!! Vil det da si at genseren ikkje kan brukes neste år? Ja for da er det jo andre farger som er IN!?? “Kjera baden” som bestemor pleide si, strikk noe DU elsker og som du får kriblinger i tærene av og som du vil ha på deg hver eneste dag! Da først får du skikkelig glede av det du strikker! Et plagg som brukes til det er utslitt er absolutt en favoritt 🙂 I allefall ikkje strikk for å kun pliise andre 😉

For å ta den der kneika med selve monteringa! Da snakker me isydde ermer, halslinning og ikkje minst stolper både med og ute knapphull! Ja eg vet det kan virke som en umulig oppgave, for ikkje å snakke om kjeeedelig! Men kjære deg, du som er sånn 20 +- år gammel, du må virkelig benytte muligheten NÅ når du sikkert ennå har oppegående besteforeldre! Hvis de er noen som strikker så er jo de de mest tålmodige å spørre om hjelp til å lære!! Da eg var 20 år var alle mine besteforeldre borte og det var ikkje så mangen igjen å lære av…Derfor må du benytte sjansen nå! Finn deg ei skikkelig kofte f.eks bare for å ta ildprøven først som sist! La det f.eks være en åpen kofte (Altså jakke) som også har isydde ermer! Prikken over I`en er jo om du i tillegg velger en med flere farger! Dette vil eg si er den ultimate ildprøven! Kjør på og la det stå til, for vettu hva?? Når du først har lært det så glemmer du det ALDRI! Akkurat som å sykle vettu og er du interessert i strikking er dette noe du bør ta med deg videre 🙂

 


Eg har i grunnen vært gjennom de aller fleste fasene hva gjelder strikking! Ja selvfølgelig syns eg det hele var et herk å f.eks sette i ermene på ei kofte, men akk så nydelig å kjenne å mestringsfølelsen når eg var ferdig-åsså blir det jo sååå fint! Nå har eg jo muligheten til å kunne velge det meste og ikkje kun det enkleste fordi eg ikkje kan noe annet 🙂 F.eks så gikk det en stund etter at Top/Down metoden kom før eg prøvde og nå kan eg ikkje skjønne at eg ikkje gjorde det før! Ja eg har t.o.m snudd ei kofteoppskrifte for å strikket den Top/Down, hvorfor? Tja, si det, ble ikkje fornøyd med den andre veien + det er gøy med en utfordring 🙂 Dette skulle eg vel også ønsket at flere av de unger tester ut, ikkje bare kaste seg over alt som er kjapt og enkelt 🙂

Det handler jo også litt om å ta vare på teknikker og ikkje minst tradisjoner 🙂

Når eg nå driver å montere er det mer andre veien for meg…Dvs at eg gjør extra og enda litt mer extra før eg blir ferdig! Sannheten er den at denne Flamingo Jakka Kåpa kunne vært ferdig, men eg diller og daller mens eg holder på å ferdigstille…Nå har eg f.eks strikket rillekant og I-Cord på den ene siden av lommen (Bildet over) som eg skal sys på, sitter nå å vurderer å strikke en rillekant på den siden som skal sys på inn til stolpen også…Bare fordi eg syns det blir finere og det vil bli enklere å sy på lommene…Tro når eg blir ferdig?? Ja jo på noen områder er eg perfeksjonist, så kunsten er jo å stoppe i tide *ler*

Planen er å få ferdig Lomme 1 nå i kwell for så å starte på den andre i morgen for eg er virkelig annige for å få hele greie i vaskemaskinen og få den til blokking på gulvet! Gleder meg masse til å slenge denne på meg, Jepp, det blir gøy det 🙂

 

 

 

VÆR KREATIV OG VÅG
Å TØRRE!

Go`klem fra ei Ivrig Vibbedille 🙂

#strikk #strikking #knit #knitting #monteringsvegring #strikkeblogg #strikkeblogger #norgesstørstestrikkeblogg #norgesstørstestrikkeblogger
#blogglisten #topplisten #toppblogg #toppblogger

8 kommentarer
    1. Er med i mange strikkegrupper og kjenner ikke igjen fenomenet du beskriver. Mange unge som strikker kofter og avanserte saker med flere farger og mye mønster. Ser stort sett heller ikke spesielle farger som går ofte igjen, nei det brukes hele spekteret av farger. Har jo vært noen “diller” da som petrol og sennepsgul/gulfarger, men det gjelder jo over hele linja og ikke bare blant de unge. Mange spørsmål daglig på gruppene hvor unge spør om hjelp til å forstå oppskrift, hva som er dominant farge, hvordan strikke med flere farger og monteringsråd, så det inntrykket at unge strikker så enkle ting uten utfordringer kjenner ikke jeg noe særlig til. Det gjelder også in real life, familie, venners unge voksne barn og på strikkekafeer, etc.

    2. Hei
      Ser her at det er ulike meninger ut og går … Fasebook er vel ikke så mange unge på, og kanskje de som er i eks koftegruppa er der for en grunn. Jeg trives på IG, men der er det mange strikkere jeg har sluttet å følge. Her bugner det over av veldig mange like ting, og mye av det samme i ulike farger. Sikkert kjekt å strikke til små barn, men må være måte på hvor mange rompere som trengs når du er 1-2 år.
      Har ikke tenkt over det, men du har helt rett når du skrive at disse plaggene trenger null montering. Helt enig at montering er kjedelig, men ofte gir den biten større mestringsfølelse enn resten av prosjektet.
      Kos deg med farger … Alltid kjekt å se hva du har på pinnen selv om jeg blir utålmodig av og til. Nå bare venter jeg på å se flamenco kåpa i bruk

    3. Solveig: Me var nok mer den voksne garden som pratet om dette at alt av strikk (nesten) blant de unge på Instagram er så og si likt 😉 Ja som du sier så er det utrolig mangen rompere, ikkje bare fra en og samme strikker, men det dukker opp utrolig mangen forskjellige som er nesten like også 🙂 (Fra forskjelligere strikkere/designere som har designet noe “nytt”) Eg og gleder meg til å ta i bruk Flamingoen 🙂

    4. Hilde: Selvfølgelig finnes det mangen unge som strikker mye forskjellig, men om du blar deg gjennom flere (ganske mangen) strikkekontoer på Instagram, ja så er det mye det samme som går igjen og igjen og igjen, ja t.o.m fargene er de samme. det er ikkje bare noe eg alene finner på finner på 🙂 dette er noen ganske mangen har merket seg og me lurte på hvorfor?

    5. Jeg synes du «forsømmer» en hel gruppe med nystrikkere og andre strikkere. Jeg antar at ungdommen ( nystrikkerne) ikke liker lusekofter, og strikker det de liker, og hva så om det er null montering, det må jo være bra siden folk tilsynelatende har monteringsvegring
      Jeg er virkelig uenig med deg i dette innlegget.

    6. Enig med Lisbeth her. Er som sagt på mange strikkegrupper på face, også de aller største, og der er det veldig mange unge med. Insta følger jeg ikke, for der er det for mye grupperinger som kjeder meg, så det er nok endel likt der, men det gjelder jo som alt annet visse grupper og stort sett ikke flertallet.

    7. Lisbeth: Eg fordømmer da ingen? Men eg oppfordrer til å lære å montere, eg sier ikkje at noen som ikkje liker kofter må strikke dette, det er MYE annet som også krever montering. Men at veldig mye av det som legges ut på IG strikkes fordi det er mote både når det kommer til mønster og farger er ikkje å komme bort fra.(Flere unge er lett påvirkelige, også når det kommer til strikking på samme måte som de blir påvirket av alt annet for tiden) Du kan scrolle nedover ganske mangen profiler/kontoer og se omtrent det samme over alt, sier ikkje det er galt, men me var flere som fant det forunderlig 😉 JA det er utrolig mye lekker, men det er ikkje strikkedesign som er særlig kreativt eller inspirerende i lengden.

Siste innlegg