JA EG KASTER UT JULA!


Nå diskuteres det i det vie og det breie ALL OVER! Mange får bakoversveis og avsky lyser i øynene når du sier du rydder ut Jula før Nyttår! Eller me KASTER den ut menes det.
*Ser for meg at eg står i ytterdøra med ein svær sopeline og sveiper Jula ut på gata*, men vettu?
Det er da slettes ikkje slik det foregår! Hver eneste nisse, engel, sopp mm pakkes forsiktig inn
i silkepapir og legges fint i en eske som til slutt settes bort til NESTE Jul! Ingenting KASTES!
Hva tar du meg for?? Nei eg er slettes ingen Julehykler, eg ELSKER Jula – I DESEMBER!
Ja tenk du, eg er èn av de eg! Uff skamme meg må eg! Klarer ikkje helt ser for meg at eg skal ha hele Jula rundt meg til langt uti Januar? Da vil eg har det lyst og luftig, gjerne med litt “lette” blomster som ROSA og HVITE tulipaner – DET er januar for meg 🙂

 

Ja det er MIN feil, min feil at eg ønsker å pynte og stelle første helga i advent, ja t.o.m når den søndagen faller på siste helga i NOVEMBER! SO WHAT!?? Det er da ingen nedskreven LOV om det, eller…? Eg elsker å pynte til Jul, eg elsker å ha Jul over alt i hele desember. Det er noe med å stå
å bake Julekaker på et Julepynta kjøkken, det er noe med å spise Julekaker i ei Julepynta stua
i DESEMBER! Kakene begynner forresten å bli tørre langt uti januar! Baker du i romjula du eller?? Julenissen reiser jo hjem etter Julaften, ikkje det? Ja til Nordpolen, da kan eg trygt pakke bort pynten til Nyttårskonserten 1.januar – DET er vår tradisjon så ikkje tråkk på den! Ja tradisjonen VÅR!
Hva DU gjør har eg ingenting med og eg har 0 problem med at du velger å feire Jul til enten 13.dag Jul eller 20. dag Jul! Hvem er du til å si at EG gjør det feil, ja at det er rett og slett galskap og en SKAM??

Blir aldeles matt av alle diskusjonen som opptar de fleste nå når me skal kose oss, ja for det er faktisk ennå Jul, iallefall her – Selv om eg kjenner at eg begynner å bli lei. Eg skal holde ut til søndag og da forsvinner ALT og når skolen starter er me klar for en luftig og fresh hverdag 🙂

Kan me ikkje bare være enige om å være Uenige?
Alle får det bedre om diskusjonene blir lagt dø og at me heller koser oss, ikkje det??

KOS DEG OG HA EN
FIN ROMJULS DAG

Go`klem fra ei drittlei Vibbedille! 🙂

#julekos #juleglede #romjulskos #kasterutjula #julijanuar #julekaker

19 kommentarer
    1. Herlig at vi kan bestemme selv i vårt eget hus. Begynner ikke så tidlig som deg… men begynner å bli litt lei nå…. Ønsker deg en fortsatt fin dag.

    2. Jeg har jul til 20. dag jul og mener det er det riktige. Men heldigvis kan hver og en gjøre akkurat som de vil.
      Ha en fortsatt fin romjul og ett godt nytt år.
      Stor klem fra Tebasile

    3. Kunne ikke vært mer enig med deg. Hva du gjør i ditt hjem har ingen andre noe med 🙂 Tidligere pakket jeg bestandig bort jula 1.januar, men de siste årene har jeg vært litt “slapp”, så det kan bli både 3. og 4. januar før den er borte 🙂 Godt Nyttår til deg og dine 🙂

    4. Helt enig med deg 🙂 Man lar jula flytte inn når en vil og ut når en vil, og pynter så mye eller lite som en vil.
      Her kommer den opp til 1. søndag i advent og blir pent pakket bort 1. januar, da er jeg klar for å starte et nytt år. Godt mulig stjerne får henge i vinduene noen dager til i år, bare for lysets skyld, blir liksom så tomt og mørkt i vinduene med en gang de er borte 😛

    5. Haha.. ja jeg har jula til 20.ende dag jul, for jeg pyntet ikke før julaften :p

    6. Så godt at vi er forskjellige og at vi alle kan gjøre det som er riktig for oss og vår familie. Og hvem kan si at noe er riktig eller galt. Vi har advent i adventstida og pynter til jul på lille juleaften. Der er riktig for oss. Og hvis treet holder, får julepynten være med helt til 20. Dag. Hurra for de små forskjellene.

    7. Noen følger handelsstanden (jul hele desember) og andre følger kalenderen, det er jo fritt fram for hvilke verdier man har 🙂

    8. Enhver må få gjøre det som passer best for seg!!!!
      Ha en fortsatt fin romjulstid og et godt nytt år!

    9. Jeg skjønner ikke dette innlegget, skal jeg være helt ærlig. Korriger meg gjerne, men har noen kritisert deg for at du fjerner julepynten nå, diskuteres det rundt omkring?
      Vi pynter til jul dagene før lillejulaften og har julepynten og treet ståenede noen dager ut i det nye året. Det er tradisjon for oss, og det er sånn jeg vil det skal være.
      Jeg synes at det er i romjula vi kan kose oss i ro og fred. Lillejulaften, julaften og 1. dag var huset fullt av folk, men nå er det ro og fred og julepyntet hus, og vi nyter det.
      Vi skal feire nyttår hjemme, og jeg vil ha pyntet hus da. Siden jeg pynter med mye sølv og hvitt er jeg ikke lei i det hele tatt enda.
      Alle har sin egen tradisjon, sånn er det bare

    10. Hehe. Unnskyld, men eg må flire. Eg har en noe annen mening, men lar det ligge. Har aldri følt at eg må renvaske meg for hele verden av den grunn.
      Ha et fredfylt nytt år.

    11. Då enig! I dag har jeg også rydda ut jula. I morgen går småkake-restene til fuglene. Når mine barn var små ryddet jeg ut jula seinere, datteren min er født 14.januar så det siste som skjedde var pepperkakeknusing i selskapet hennes og storvasken når selskapet var slutt (da var jultre og annet ryddet bort rett før selskapet el dagen før). Nå er det bare deilig å bli ferdig – julegardiner og annet kommer på plass fra 1.søndag i advent da.

    12. I mitt barndomshjem pyntet vi til jul 23. desember – det gjorde alle på den tiden. Jula varte til 20. dag jul. Men jeg kunne ikke fordra julepynten når jula – etter min mening – var over. Syntes det var trist med juletre og det hele når hverdag og skole begynte. Derfor “kaster” jeg ut jula 1. Nyttårsdag. Da begynner et nytt år og jula er et tilbakelagt stadium for meg. Hva andre gjør legger jeg meg selvfølgelig ikke borti. Det må være opp til den enkelte å gjøre det de syns er riktig. Fortsatt god jul🎅

    13. Lisbeth: Det går temmelig hett for seg på FB kan du si og flere som allerede har rydda ut får jammen høre det 🙂 Her har me romjul og koser oss med late dager, men til søndag er det frem med vaskebøtta igjen 🙂

    14. Jeg skjønner heller ikke innlegget helt….er dette en følelse du har, eller er det reell kritikk du får av når du rydder bort jula…? Dette har da ingen noe med, du bestemmer da selv! og ikke bry deg om hva andre mener! Ingen har fasiten på “riktig julefeiring”. Jeg har min tradisjon og trives med den, uten at jeg må forsvare den 😉 fortsatt god romjul!

    15. Ser vi er inspirert av det samme i dag, men som du sier; du elsker å ha jul over alt “i hele desember”. I januar er det helt innafor å kaste ut jula for meg, men de som påstår at jula er over 2.juledag… Selv vil jeg slappe av og nyte rolige kvelder sammen med familien. Folk kan gjøre som de selv vil i sitt eget hus, men må de på skryte av å kaste ut jula så tidlig i SoMe?

    16. Abelone: 2.juledag er definitivt alt for tidlig, selv for meg! Neida eg NYTER hele Romjula for det er jo virkelig DA me kan senke skuldrene og nyte alt me har gjort den siste måneden, men når me bikker nyåret da er eg klar for ei lys og luftig stue 🙂

Siste innlegg