FARMORS SJOKOLADEBOLLER – BEIRUT BY NIGHT OG KWELLENS STRIKKEKOS



WOOP WOOP i dag har eg seriøst sanket MammaPoeng for en hel måned og vel så det! YES!
EG har bakt! Det er lenge siden altså, ja og da mener eg gjærbakst og ikkje julekakene 🙂
Før bakte eg neste hver helg, men nå er det stort sett Ali som gjør det 🙂

 

Mine boller bakes helt uten maskin og trenger ganske lang tid:)
Her snakker med da altså kvalitetsboller haha

 

Eg gjør som eg lærte da eg var liten: Lunk melk i gryta, ha oppi smør og løs opp gjæren for hånd oppi melken, ha det våte i det tørre, elt for hånd, hev 1 times tid (Dobbel størrelse) elt igjen, denne gangen litt lenge og godt før du ruller ut bollene og la de igjen heve ca 1 time og så stek 🙂
VOLÀ, verdens beste og mest luftige boller 🙂


Eg har laget halvparten av bollene med ei rute kokesjokolade inne, på disse bollene pensler eg med eggeplomme og har et strø med Perlesukker over 🙂 De andre bollene penslet eg bare med melk 🙂


Deig Nr 2 ble 2 digre RugFlette som skal brukes til Skolemat denne uka og hvis ikkje
DET blir en snadder matpakka, ja så vet ikkje eg 🙂

BolleOppskrift:

5 dl lettmelk (kan bruke vann)
1 hel fersk gjær
200 gr sukker
150 gr smør (margarin)
1 kg mel

Fremgangsmåten har eg beskrevet lengre oppe
Stekes på 210 gr i ca 10 – 15 minutter
Pensles med egg eller melk

RugFlettene har eg brukt sammen oppskrift bare eg har byttet ut
og brukt 300 gr Grovt Rugmel (Bruk det du har i skapet) og 700 gr mel i steden for 
 

Nå er eg i grunnen klar for å slenge beina høyt og bare Kose meg sammen med
“Svenske Hollywood fruer” på VIAPLAY 🙂 Yhea Yhea!

Det er søndagen si det, ikkje det? God samvittighet og en ryddig leilighet og ikkje minst en haug med nybakte boller og flettebrød! “GASHING” i samvittighetskassa 🙂 Prosjektet eg strikker på er et
skikkelig sånn “Nyt & Kos” og du kan finne mer ut av det HER!

I går kwell var Ali og den ene nevøen vår ute på en liten Bil/Spise – Tur på Manara i Beirut 🙂
Han tok en del bilder (ikkje den beste kvaliteten) og eg har lovet deg å vise litt av Beirut
og her har du millionbyen by night:

Dette er en ENORMT diger og utrolig flott Moskè ikkje så langt fra der me bor 🙂

Selv på kveldstid er det MYE trafikk! Pga krigen i Syria er det også nå ca 2 millioner syriske
flykninger i Beirut! Husk at hele Libanon er på størrelse med Rogaland Fylke!
Blir utrolig TETT kan du si!

Ny høyhus og flotte bygninger popper opp langs hele Manara

Et ABSOLUTT møst om du er i Beirut og vandrer på Manara er å kjøpe deg en varm DIGER Maiskolbe med smør og salt! Skal garantere at du ikkje har smakt maken!

 

Ahaaa dette har VIRKELIG vært en skjønn søndag! Akkurat som eg liker det 🙂 Været har vist seg fra sin beste side og hadde Ali vært hjemme hadde me nok gått på tur 🙂 Litt snø, sol fra skyfri himmel
og 3 minus 🙂 Skikkelig stille og crispy vær 🙂 Har virkelig KOSET meg!

Eneste som gjenstår i kwell er å lage til Jr sin matpakka og koke noe ny kaffi, det skal gjøres nå etterpå
Deretter skal eg fortsette med de “Svenske Hollywood Fruene” frem til Farmen starter
og deretter er det vel bare å finne senga!? Ja det tror eg 🙂

Mandag og NY uke står for tur og me er klar som 2 egg 🙂

 

 

 

 

 

KOS DEG OG HA EN
SKJØNN OG DEILIG KWELL 🙂

Go`klem fra ei veldig fornøyd Vibbedille 🙂

#boller #sjokoladeboller #skolebakst #gamlemåten #ferskgjær #freiakokesjokolade #rugflette #flettebrød #dominostrikk #graphicblanket #holstgarn #holstsupersoft #beirutbynight #beirut #manaraibeirut #kos #søndag #vinter #snø #nydeligvære

2 kommentarer

Siste innlegg