BRENTE MANDLER – EN STOR FAVORITT I HEIMEN


HO HO HO Jammen meg har eg fått gjort litt i dag også selv om eg sov helt til kl 10 🙂 Det første eg fikk sving på var Defia Kaka som mor mi liker så godt, det er jo utrolig fort gjort så når den var i kjøleskapet satte eg i gang med USA-Special (Bildet under) Den er også Swusj-Swusj og rett i ovnen i ca 50 min! På dette tidspunktet var klokka kun ett og eg visste liksom ikkje hva mer eg skulle lage…..

Gule Snadder kaker og Sarah Bernard må eg droppe i år siden fryseren er full! hehe

 

Tok meg da en liten pause og PLING så hadde eg fått mandler, vann og sukker i JernWook`en og han Ali var der med satt i arbeid hehe Ja eg er ei pyse og syns det er skummelt å lage hihi Men uansett så anbefaler eg å være 2 når man lager dette, i allefall når det skal tømmes ut på bakepapir. Det ligger flere SnapSnapChat (vibbedille) som du kan ta en titt på om du ikkje har laget dette før 🙂 Oppskriften min ser sånn ut ca:

500 gr mandler
Ha disse i ei gryta og dekk de med vann.
Me brukte Jernwook og trengte ca 6 dl
4 dl sukker

Skru plata på fult og rør mens dette koker godt! Det kommer til å frese og poppe. La det koke HELT til vannet er borte og sukker sukrer seg! Da er mandlene klumpene og sukkeret er hvitt. Her er det mange som gir opp og avslutter, men det er nå jobben starter! Med èn gang sukkeret begynner å smelte
(blir brunt) hiv oppi en god spiseskje med smør og rør som an GAL! *ler* Det beste er å bruke en tresleiv pga den sterke varmen.  Alt skal bli mykt og det skal nå smelte skikkelig. Når det er helt mørkebrunt tømmer du alt utover et par bakepapir. Bruk et par gaffler og spre mandlene og la det så avkjøle skikkelig før du knekker de opp en og en og legger de på glass 🙂

NYT!

 

 


USA-Special er også en stor favoritt her i huset! Ingen Jul uten og ungene jublet i dag da den sto ferdig på benken. Oppskriften på denne finner du
HER!

 

 


Det siste eg gjorde i dag var å få
Rocky Road på glass, *klapser meg i hendene og sier meg fornøyd!*

Satt her i sted og lurte på hva mer eg skulle bake, men etter en kjapp gjennomgang troooor eg at eg sier meg fornøyd med Årets Julebakst:

Krumkaker
Smørkjeks
Vepsebol
Sjokolade Cookie
Risboller
Delfia kaker
USA-Special
Rocky Road
FruktFlesk
Beatelsstenger
Brente Mandler

Det er 11 forskjellige det! Åsså lurer eg på å koke karameller…..meeen drøyer det litt ja!
Nå skal eg en svippas på kjøkkenet og samle litt Go`saker på et fat og gjøre klar til den store FINALEN i dag som eg virkelig håper de norske jentene vinner! SPENNENDE!

Inni mellom har eg fått vasket litt gaver og nå skal eg strikke videre på en annen gave!

KOS DEG OG HA EN
FLOTT ETTERMIDDAG OG KWELL


 

 

Go`klem fra ei meget fornøyd Vibbedille 🙂

#brentemandler #usaspecial #rockyroad #christmas #julekaker #julesnop #homemade

1 kommentar

Siste innlegg