HVEM BURDE HA ANSVARET?


Bilde er lånt fra Google

I dag slo det meg, ja det gjør ofte det når eg står parkert utenfor ungdomskolen å venter på Jr.
Klokka kimer og elevene strømmer ut og over halvparten steemer bort til sykkelparkeringen.
Vettu ka?? Det er så og si INGEN av ungdommene som bruker hjelm!!! Eg er faktisk ganske så sjokka! De få hjelmene eg så, ja de hang bak på sekken! Det er ganske så skandaløst spør du meg!
Hva tenker egentlig disse ungdommene med? Neppe med den hjernen som plutselig en dag kan ligge “sgwist” utover en fortauskant…..I mange tilfeller må det en ulykke til før de reagerer og DET er skikkelig synd!

En ting at ungdommene lurer seg unna hjelmbruk selv om foreldre roper etter dem om morningen: “Husk hjelmen!” Har foreldre generelt en REGEL for hva som skjer hvis den ikkje blir brukt?
Får det en konsekvens??

Selv blir eg sett på som en veldig Real, men STRENG mamma av egne barn 🙂 Her i dette huset er det absolutt 0 tolleranse hva gjelder hjelm, noe Amira måtte svi for i sin SykkelTid! Hun ble oppdaget av meg syklende UTEN hjelm og sykkelen ble konfiskert og låst inn i garasjen! For over en begrenset tid, hvor hun selv måtte komme å gi beskjed at hun LOVET å bruke hjelm, men det skjedde ikkje for hun ville ikkje bruke hjelm…..ergo ble den sykkelen aldri mer tatt i bruk, enkelt og greit 🙂 Hun selv derimot gikk til anskaffelse av Rulleskjøyter for da var det kult med hjelm og beskyttelse så da var den grei 🙂

Jr både sykler og går på Longboard og hjelmen er en god følgesvenn for han er redd for konsekvensene! Blir han tatt/oppdaget, ja da ryker både sykkelen og brettet, uavhengig av hvilken hjelm som mangler- Ferdig snakka liksom! JA eg stoler på Jr + svett og flat hjelmfrisyre er bevis nok enn så lenge. Eg har også truffet han flere ganger når eg er ute å kjører og hjelmen? Ja den er på 🙂

Noe eg savner med overgangen til Ungdomskolen er skolen sitt ansvar oppi dette…..På barneskolen ble det satt FOKUS på hjelmbruk i samarbeid med foreldrene så eg tro jammen meg eg skal ta det opp på det første Fellesmøte som kommer nå i høst, for dette er faktisk veldig alvorlig! Burde det muligens vært pålagt med lov?Ja å bruke hjelm? Må det gjerne gå så langt? Ååå fy det blir stygge ulykker av å ikkje bruke hjelm, men, for all del, det skjer også ulykker med sykkel hvor hjelmen var til ingen nytte. DET er ofte en unnskyldning eg har hørt fra voksne! SKJERP DERE!!! Kjenner eg blir skikkelig FLAU!

Er du redd for frisyren sier du?? Ta med deg børste og hårspray i sekken og fiks deg ved ankomst!

Har du barn som sykler? Og hjelm? Praktiserer du egne regler/”Trusler” så vil eg gjerne
høre din variant 🙂

La dette bli et FOKUS blant ungdommer OG Voksne at Hjelm er kult!
Mindre barn er faktisk veldig flinke av de eg har sett 🙂

 


LIK og DEL så gjerne 🙂

(Da klikker du på FacebookKnappen under innlegget)

Go`klem fra ei ganske så sjokka Vibbedille 🙂
 

#sykkel #hjelm #ulykker #barn #ungdommer #sikkerhet #ansvar #aktuelt #regler #lov

6 kommentarer
    1. Veldig enig i det du skriver her. Da vår sønn begynte på ungdomsskolen(for 4-5 år siden) var det akkurat det samme; “Alle” kameratene som tidligere hadde brukt sykkelhjelm, la hjelmen igjen hjemme. Vi var de kjipe foreldrene som forlangte at han brukte sykkelhjelm. Jr. var egentlig enig, men synes likevel det var litt dumt siden “alle” andre syklet uten. Her er det ingen sykling uten hjelm – enkelt og greit. Nå har dette endret seg, og det er en selvfølge for han selv også at han tar på hjelm når han skal sykle.

    2. Jeg er enig med deg ang hjelmbruk, og jeg tror at de fleste foreldre tror at nettopp deres barn bruker hjelmen. Ute sv syne… …så tar de den sikkert på seg når de nærmer seg hjemmet .
      Hvorfor henter dere gutten deres med bil? Er det for langt å gå eller sykle?

    3. Det teiteste jeg ser er foreldre som sykler uten hjelm med ungen i sykkelhengeren med hjelm.. mange inkonsekvente voksne der ute.
      Viktig innlegg!

    4. Man er også forbilder som foreldre. Vi bruker hjelm når vi sykler både alene og sammen med ungene. . Jeg føler meg rett og slett ikke vel uten hjelm, det er noe som mangler. Barna har fått sykkel inndratt pga manglende hjelmbruk. Altså, vi bruker hjelm når vi rir, kjører slalom og mceller står på skøyter, det er ikke mindre viktig når vi sykler.
      Merete.

    5. Lisbeth: Akkurat nå venter me på nytt hjul til Jr sin sykkel så da henter eg han som regel. Han har litt lang vei (ca 3,5 km med nesten bare oppoverbakker) så da blir det en luftetur på meg også 🙂 Men når det ikkje er glatt og skikkelig vinter og ellers fint vær sykler han eller bruker Longboard 🙂

Siste innlegg