SØT LITEN BARSELGAVE – NYBEGYNNER STRIKK – GRATIS OG NORSK OPPSKRIFT

Etter at eg skiftet BloggPlattform og nå blogger fra Blogg.no har eg fått temmelig mange nye og ikkje minst unge lesere, det syns eg er såååå GØY! Med unge snakker me om en god del jenter
i tidlig 20 åra, ja ca der eg er mentalt hehe Mange ytrer ofte om at de skulle ønske de kunne strikke

og det varmer jo nå i allefall mitt hjerte 🙂 Eg skal gjøre så godt eg kan og prøve
å dra de alle i gang med et eller annet 🙂

Hjemmestrikkete gaver er veldig i vinden og blant unge jenter går det mye i barselgaver! Ja eg ser bare på venninnene til Amira, den ene etter den andre får baby og eg har strikket smått til flere av de små som Amira gir i gaver og hun blir 22, perfekt BarselGave-Alder 🙂

Men, eg har en liten søt og ikkje minst FORNUFTIG ting som selv den mest Uerfarne kan klare
å strikke, når du så stasher den opp litt blir det skikkelig lekkert 🙂 

 

Noe eg er sikker på at de aller fleste har i hus er stempel! Me har vel alle vært innom den perioden?
Eg har nå en skikkelig solid samling så eg fant et passende stempel,
stemplet på et stykke tynt linstoff som på bildet over

Der etter broderte eg med 1/3 av en Moulinè tråd (dvs 2 av 6 tråder)
Eg følgte strekene til stempelet med små sting, easy peasy 🙂


Fant frem noen små søte KeramikkKnapper som passet til det eg skulle strikke 🙂 ALLE har en knapp? Hvis ikkje? Ribb en bluse/skjorte som du ikkje bruker 🙂


Der etter strikket en en Siklesmekke i ULL! Du rynker muligens på nesa nå?? Smekke i ULL liksom!? Ja, det er det MEST fornuftige du kan strikke skal eg si deg! Matsmekker strikker du i bomull, de er også litt større og kan vaskes på 60 grader, men SIKLEsmekker SKAL være i ull!

Fordi: Når et barn f.eks får tenner sikler h*n mye og blir som oftes veldig våt på brystet, HVIS smekke er i bomull vil baby`en bli kald på brystet og det er ikkje bra, i ull der i mot blir man ikkje kald og smekka blir ei heller gjennomvåt 🙂 Supert ikkje sant?

Eg har strikket MANGE av disse og de er veldig fornuftige i bruk!
 


Stempelet som du har brodert klipper du fint til og syr fast til smekke og du har en skikkelig
Designer Smekke å gi til den heldig, en ordentlig flott, koselig hjemmelaget Barselgave som du kan være stolt av 🙂 Strikke mange! Ja strikke i flere farger slik at smekka matcher antrekket 🙂

Denne smekken har eg strikket i Safirgarn (Rimelig) fra Sparkjøp og det gikk med ca 26 gram, så du kan klare 2 smekker på 1 nøste 🙂 Strikket på pinne 3,5 mm Hvorfor ikkje strikke noe smått nå i Påske når du sitter under pleddet og KOSER deg med kakao og GLED ei venninne 🙂
 


Det eneste du trenger er ei enkel strikkeoppskrift og den kommer her:

 

Legg opp 20 m
Strikk frem og tilbake, KUN rett

1.pinne: Strikk rett
2.pinne: Øk 1 maske i starten og slutten av pinnen

Gjenta disse 2 pinnene til du har 40 masker
Strikk så 10 riller/20 pinner (Rett)

Fell så de 4 midterste maskene fra retten

(Strikk 18 m, Fell 4, Strikk 18 m)

Fortsett nå på venstre stropp og fell 2 m på annen hver pinne fra
midtsiden på stroppen til du har 10 m

Strikk 12 riller/24 pinner
Fell så 1 m i starten på hver pinne til du har 6 m igjen, Fell av

Strikk nå 32 riller/64 pinner på Høyre stropp
Fell som på venstre stropp, men på første fellepinne 
lager du knapphull over 2 m

Sy i knappen og VOLÀ du har din første søte SikleSmekke 🙂
 


Hvis du strikker denne smekke og f.eks legger den på bloggen din setter eg pris
på at du linker tilbake til dette innlegget 🙂 Takk skal du ha 🙂

* * * *

Nå har eg ferdig med det eg bør/må gjøre i dag så eg har allerede vært i dusjet
og fått på meg KoseKlær 🙂 Er det FERIE så er det FERIE 🙂

Ali tok for seg terrassen i dag og benytte sola mellom mellom hagel og regnbyger, så lenge han styrte med det tok eg turen til mor mi og fikk handlet for henne. Eg ble vel borte i et par timer, da eg kom hjem var ikkje Ali ferdig ennå så eg raidet leiligheten litt: Fikk shaina kjøkkenet og sveipa over stua, gjort klar en maskin med klær + eg steikte ei bunke med vafler 🙂 I dag blir det middagsrester så de varmes bare opp etter behov, enkelt og greit liksom 🙂

Planen nå er i grunnen bare å strikke og ellers nyte dagen 🙂 MULIGENS det blir en liten kwil
on the sofa siden eg var tidlig oppe, men kanskje eg klarer å gjepse det av meg?

Er du bortreist i Påske? På Hytta? Eller har du ByPåske og er hjemme slik som oss?
Eg syns i grunnen det er herlig å være hjemme spesielt nå som Påsken er sen og man har mulighet til å gjøre litt ute, men eg hadde slettes ikkje sagt deg “Nei takk” til noen dager på fjellet, men men 🙂

KOS DEG
OG
NYT DAGEN

Go`klem fra ei fornøyd Vibbedille 🙂
#strikk #knit #barselgave #nybegynnerstrikkeoppskrift #norskstrikkeoppskrift #gratisstrikkeoppskrift #siklesmekke #smekke #babystrikk

2 kommentarer

Siste innlegg