SKREMMENDE STRIKKETEKNIKKER OG ANDRE FRYKTINNGYTENDE TING VED STRIKKING!


Foto: Vibbedille

 

For et par dager siden stilte eg et spørsmål inne på Gruppa mi, Koselig Strikking For Alle:
Hva frykter du mest når det kommer til strikketeknikker, hva får deg til å revurdere en oppskrift
og hva ønsker du å lære?

Må si det ble mer engasjement enn hva eg trodde, men det er ganske interessant å se hvor forskjellige me er når det kommer til strikking. Det noen frykter, ja det er det andre som nyter 🙂 Da må jo me som liker noe klare å smitte de andre med entusiasmen? Ja for hvis man virkelig vil lære seg noe så er det da slettes ikkje umulig, men du må ville det! Kanskje du ikkje liker det bare fordi du ikkje skjønner det? Ok, da må me jo få deg til å skjønne det, for når me skjønner ting kan de også blir kjekke 🙂
 


Dette kom det ønsker om og ting som noen syns var vanskelige:

*Fletter
*VriddVrang
*Klippe opp til jakke
*Strikke med flere farger
*Tveband
*Strikke 2 sokker med Magic Loop
*Strikke med 5 pinner
*Dobbelstrikk
*Engelske oppskrifter
*Strikke frem/tilbake med flere farger
*Magic Loop
*Top/Down
*Kontestrikk
*Skyggestrikk
*Hullstrikk


Foto: Vibbedille


Det eg kan si om å strikke på 5 pinner er at det er vel mest trening det står på og du må ville lære det. Nytter ikkje å gi opp før man har prøvd (MASSE!). Det BESTE er å øve på tjukke pinner med noe tjukt garn som ikkje er for mykt (Ca pinne 5/6), da er det lettere å holde styr på pinnene. Bruk pinner etter hvilket garn du bruker. Ikkje start med f.eks med glatte stålpinner og myk alpakka, med den komboen kan pinnene fort gli ut om man ikkje har den fulle kontroll på alle pinnene.

 

Noen sliter også med å få en glipe i pinneskiftet, dette ser ikkje så bra ut mens du strikker. Hvis det gjelder på sokker kan du der i mot sjeldent se den glipa når du har sokken på deg fordi den da blir utstrekt. Hvis du etter mye prøving og feiling likevel ikkje takler alle disse pinnene vil eg anbefale deg
å prøve ot
Magic Loop(NORSK Tale) Du bruker en lang rund pinne på å strikke en sokk: Eg klarer fint å strikke en sokk med Magic Loop, men eg prøvde meg på 2 sokker samtidig og da holdt eg på
å klikke hehe Syns det ble for mye å holde styr på og siden eg liker 5 pinner holder eg meg til det 🙂
Absolutt noe eg burde ha trent mye mer på! Sikker på at det finnes litt trix her også, derfor skulle eg ønske at eg hadde flere rundt meg som strikket litt avansert 🙂 


Foto: Vibbedille

 

Eg ELSKER å strikke jakke og genser Top/Down med raglan! Alt går så mye fortere + eg får alltid et plagg som passer meg utmerket 🙂 Det viktigste her er inndelingen for front, ermer og rygg, blir dette gjort riktig- ja så er det bare å strikke rundt og rundt mens du ØKER til raglan i steden for å felle slik du gjør når du strikke fra bunnen og opp 🙂 Hvis du strikker etter engelsk oppskrift så er altså den viktigste delen SET UP! Skjønner du ikkje hva som står spør om hjelp og før du vet ordet av det så er du i full sving 🙂 Når du så har strikket så langt at du kan klemme strikketøyet sammen under ermene når du har trekt den ned over kroppen din, DA setter du maskene for ermene på en tråd
og fortsetter så langt som du ønsker genseren.

Var ikkje så mange, eller eg fant ingen, Top/Down raglan på norsk, men eg fant en på dansk så kanskje den kan hjelpe deg litt på vei – Du finner den HER!

Når det kommer til de engelske oppskriftene så er det ikkje så mye mer å si enn at DU må tørre det og bare hoppe ut i det. Ikkje ha for store forventninger første gangen, men prøv! Eg tenker som så: Me har alle lært engelsk på skolen så når del delen av hjernen blir aktivert, ja da skjønnner man mer enn man trodde. Eg hadde ei som eg kalte Guru i den tia eg satte i gang, brukte henne for det det var verdt og det beste rådet eg fikk av henne var: “Ta EN linje om gangen og bare gjør som det står og SLUTT å tenk!” Det er det BESTE rådet eg kan gi videre! Engelsk oppskrifter er dessuten MYE enklere enn det er i de heftene mange strikker fra!

Det første du gjør er å oversette forkortelsene, ha liste ved siden av deg. Disse sitter etter hvert ganske godt og da er du langt på vei! SPØR!!! Er det noe du lurer på så er det bare å spørre!
Det finnes mange som kan svare deg, inkl meg 🙂 

 

 

Foto: Vibbedille
 

Fletter kan der i mot være både veldig vanskelige eller utrolig enkle. Prinsippet går ut på å holde noen masker enten bak eller foran strikketøyet, alt etter hvilken vei du vil fletten skal svinge. Her gjelder det også prøve/feile metoden og ikkje minst trening, jo mer du øver på dette, jo mer kompliserte fletter kan du strikke. Husker min egen deby, hadde ikkje så mangen å spørre og eg satte i gang med en jakken til Amira da hun var liten – den var TJUKK i fletter på pinne2!!! Gjorde som det sto i oppskriften og på magisk vis dukket flettene opp etter hvert og eg bare skjønte det. Eg er nokså sta og gi mer ikkje +
eg er tålmodig, som sikkert er en grei egenskap å ha 🙂 

Fant en YouTube film HER (Norsk tale) som viser en grunnleggende teknikk og det er der du bør starter om dette er noe du ikkje kan. Etter hvert øker du vanskelighersgraden og lærer deg å lese forkortelsene for flettene, disse kan også variere fra oppskrift til oppskrift

 

 

Dette er noen av det som er mest FRYKTINNGYTENDE for en strikker!!! WRÆL! Tenkt deg at du har sittet i noen uker å strikket en jakke så skal du bare klippe den rett opp! Ja det er nok til å bare pakke sammen ikkje sant!?? hehe Men, det aller viktigste her starter ved garnvalget! Bruk KUN ren ull! Jakken eg har her (Sinnasauen) har eg strikket i Hifa/ASK, et ypperlig garn til å klippe i uten sikring.

 

Eg har 9 masker midt foran som ikkje er med i mønsteret; 1 vrang, 7 rett, 1 vrang.
FØR eg klipper plukker eg opp masker langs den vrange masken på begge siden og strikker stolpene, vasker jakke og klipper bare rett opp når jakka er tørr! Ja eg lukket øya og talte til 3 før eg tok det første klippet og vet du? Det var ikkje EN maske som gled ut!


Når hele greia er klippet opp er det bare å sy hver sin kan inn på baksiden 🙂 VOLÀ du har en jakke 🙂
Her kan du se en video hvordan Vanja Blix gjør det 🙂

Det er ikkje alt man kan lære bare ved å lese hva andre skriver, det er ikkje altid så enkelt. Det først du må sette deg inn i er å bruke f.eks YouTube, mange dyktige strikkere legger ut videoer om alt mulig innen både strikking og hekling. Selv har eg lært MYE fra YouTube! Setter filmen på repeat og ser den om igjen og om igjen mens eg sitter med strikketøyet. TID er vel det mest essensielle her, det nytter IKKJE å stresse! En dose tålmodighet er tingen ser du, slik er det med alt som skal læres. Ja du kan også lære å LIKE ting, for som oftes liker med gjerne ikkje noe nettopp fordi me ikkje skjønner det!
Og det man ikkje skjønner, ja DET styrer man unna, dermed går du glipp av mye kjekt!

Finnes det f.eks en Strikkekafè i ditt distrikt? Ja ta å møt opp! Full opp strikkekurven med det du måtte lure på for det er nok av strikkeflinke damer som kan vise deg 🙂 Alle skulle hatt ei utlært
Bestemor i stua si vettu, Ahaaaa så magisk!

Eg har selv sagt at meg kan du også spør, som regel er eg på nett og hvis ikkje er
eg sjeldent langt unna, bare noen klikk om så var 🙂

Da er det vel bare å si:

 

 

HA EN FABELAKTIV
STRIKKELØRDAG!

Go`klem fra ei utsoven Vibbedille 🙂

#strikk #knit #strikketeknikker #topdown #steeking #strikkepå5pinner #knitting #tekniskstrikking #youtubefilmer #hjelpehverandre

2 kommentarer
    1. Hilde: Ja husker eg sleit litt i starten, men eg klarer ikkje ta det på sparket! Har strikket et par votter med det og man må virkelig ha tålmodighet i litt store doser, men akk så fint det blir 🙂

Siste innlegg