STRIKKEFASTHET: HVA ER SÅ VIKTIG MED DET DA??

aeacreations

 

Ok, fortell meg helt ærlig nå;
Hvor mange ganger har DU strikket noe du enten druknet i eller som en 5 åring kunne tatt på seg??
Ja du tenker nå og bare si det, for ALLE har sine svin på skogen når det kommer til det området!

 

Eg husket så godt en hyttetur eg var på, hadde kjøpt meg nytt strikketøy for anledningen og gledet meg STORT! Skulle strikke en nydelig genser til meg selv og herligheten startet med en ca 20 cm vanskelig blonde. Eg la opp og strikket i vei, ja i god tro om at alt var på stell! Ut på lørdagskwellen ble eg endelig ferdig med blonden og det  tok ganske mange timer. Husker eg virkelig nikoset meg! Da eg kom hjem ut på søndag kwellen og satte meg ned for å strikke syns eg pinnen eg brukte var litt kort så eg fant en lengre og strikket det over. Da kunne eg samtidig prøve genseren på…..OMG! Genseren hadde en omkrets på 170 cm!!! ALT det arbeidet helt forgjeves bortsett fra at blonden gikk bedre 2.gangen, ja for eg måtte jo rekke opp og starte på ny! Hvor mange slike blemmer har du?? Ikkje tro at eg lærte denne gangen for PRØVELAPP var jo seriøst for pyser! Både før og etter denne hytteturen strikket eg alt for store plagg….Men så tok eg afære og fikk prentet inn hva det mentes med din og min strikkefasthet, kan du den regla du??

 

Si du kjøper nytt garn, på banderolen står det 26 m/10 cm, IKKJE ta dette for GOD fisk altså, nå skal eg fortelle deg hvorfor!

 

Si du er en Medium størrelse og i oppskriften står det at brystvidden er 100 cm,
akkurat passe til deg, ok?

 

I følge oppskriften må du legge opp 260 m for å få en brystvidde på 100 cm, ok? Du strikker i vei og er så fornøyd, MEN vettu?? La oss nå si at DIN strikkefasthet er 23 m på 10 cm, ja da ser du,
da blir brystvidden hele 113 cm!! 3 masker kan gjør en ganske stor forskjell!

Det samme gjelder om strikkefastheten din er høyere, la oss se hvis du får 29 m på 10 cm.
Da blir brystvidden KUN 89 cm!

 

Regnestykke eg bruker er:

260 m / 26 m X 10 cm = 100 cm

260 m / 23 m X 10 cm = 113 cm

260 m / 29 m X 10 = 89 cm

 

Du er med nå, ikkje sant?

Foto:The Gift Of Knitting

 

Eg kan IKKJE få sagt det nok ganger: STRIKK EN PRØVELAPP!!! Hvis garnet sier 26 m pr 10 cm,
ja så legg opp 30 m strikk MINST 5 cm og MÅL hvor mange masker DU har på 10 cm!

Hvis du får mindre enn 26 m, ja da går du NED i pinnestørrelse,
ja for da ØKER maskeantallet innen for de 10 cm.

 

Hvis du får flere enn 26 m, ja da går du OPP i pinnestørrelse,
ja for da MINKER maskeantallet innen for de 10 cm

Husk at det som står på banderolen KUN er CA beregninger.

 

Noen ganger står det også hvor mange pinner/rader det innen for 10 cm, er ikkje alltid det betyr noe, spesielt om f.eks genseren strikkes på MÅL! Dvs hvis det står i oppskiften at du skal strikke 5 cm før du bla bla spiller det ingen roller, MEN hvis det står at du skal strikke f.eks 5 pinner, da er også det avgjørende at antall rader i høyden stemmer for at endelig størrelse skal bli riktig.

 

La oss si at det står at du skal ha 30 pinner/rader på 10 cm. Har du flere enn 30 skal du bytte til tykkere pinner og motsatt om du har om du har mindre enn 30 rader, skjønner du hvor viktig det er med prøvelapp for at DIN genser skal bli perfekt til deg?

 

Utenom all denne matten så er det også andre ting som spiller en rolle for din strikkefasthet. Det holder ikkje at du har strikket i garnet før og du VET hvor mange masker du har på 10 cm. Strikker du på en annen type pinner har det innvirkning, strikker du med 2 eller flere farger blir det som regel strammere, eller at du f.eks en gang har strikket rundt og neste gang frem/tilbake. Så det er ikkje bare bare å sette i gang med et nytt strikketøy 🙂

Den optimale prøvelapp er lik evn mønster/struktur du skal bruke i prosjektet og skal du strikke f.eks en genser rundt bør det jo være rundstrikk du prøver ut på, ja for alt har en innvirkning på strikkefastheten.
På rundstrikk strikker eg bare en lapp (Ja eg er litt lat der ennå…) MEN når eg er litt på vei på genseren sjekker eg skikkelig og hver gang viser det seg at eg har mindre masker enn på prøvelappen så JA strikkefastheten endre seg fra frem/tilbakestrikk og rundstrikk, så absolutt. Dette tar eg høyde for når eg legger opp og det er nå lenge siden eg har strikket telt 🙂

 


 

Eg pirker ikkje på dette for å ta motet i fra deg, eg gjør det fordi eg ønsker at DU skal bli fornøyd med det du strikker – Ja for det er vel det viktigste, ikkje det? Det er utrolig surt om genseren er ALT for stor eller liten etter flere ukers strikkekos!?? Jadda, eg vet det er luksus å kunne nyte garnet 2 ganger,
men man blir likevel ganske oppgitt! Det  tar deg toppen 10-20 min å strikke en prøvelapp!
Da blir du virkelig spart for mye kjedelig arbeid 🙂

* * * *

Kan TRO eg var mørbanket i går kwell! Beina mine var helt ømme av alt “springinga”. Det var vondt når eg la meg for da verket det UNDER beina! Ja eg har betennelse i den sena som går i buen under føttene og det merkes godt når eg har gått frem/tilbake hele dagen! Er ganske øm og vond ennå!
Ikkje tro dette blir noe hviledag heller! Muligens mindre enn i går for Amira kommer her og Ali skal okkupere kjøkkenet, dermed utgår planen om å få ferdig kjøkkenskapene. MEN, eg har 3 stativer med klær som skal brettes og legges på plass og det blir vel med det!?? Har vel 2 maskiner til som eg KAN vaske om eg har lyst! hehe Me fant en haug med NYE og nedstøva håndklær på vaskerommet og hvis eg GIDDER vasker eg de og blir ferdig med det 🙂 På badet står det noe sånn litt finere skittentøydunker og opp i der ligger det en del klær, det er de som er i omløp hele tiden,
tenkte eg kunne vaske de over helga!?? Jaja kan være eg starter å rydde ut av de i løpet av morgendag, for garanter at me kan kaste noe av det også! Er alltid noe som blir liggende igjen på bunn hver gang eg tømmer eg hehe Har fått dilla på å kaste! Eller, det blir ikkje kastet, det blir pakka
i sekker og levert i Fretex Containere 🙂 *God Samvittighet*

Når eg så er ferdig med det har eg et skap inne hos DibHassan som er mitt, pga av møblene inne hos han er det vanskelig å komme til det skaper – ERGO; Klærene blir aldri brukt! Inn i det skapet er det MYE som kan kastes….Gjett om me TRENGER det skapet! Man kan aldri få for mange skap er min oppriktige mening så det gjelder å utnytte hver eneste hylle man kan få!

Tja, tror eg tar meg en kopp kaffi og legger en taktisk slagplan for dagen! Kanskje eg bare legger inn årene og setter meg til å strikke?? Ja, eg kan om det er det eg vil hehe Har startet på hetta nå vettu så eg er ganske ivrig etter å komme meg videre 🙂 Får se hva som skjer 🙂

Ali syntes eg har vært så flink og effektiv denne uka at han gikk litt berserk inne hos MesterGrønn
og kjøpte hele 3 buketter med noe eg syns ligner på miniroser på stilk 🙂 Nydelig er de i allefall 🙂

Det er ikkje ofte DibHassan direkte spør/ber om ting, men eg måtte smile da eg oppdaget lappen han hadde heng utenpå døra si før han la seg i natt *ler* Han er jo skjønn dag 🙂 Nudler skal eg nok klare
å fikse, godt han sover lenge så det er ennå en stund til eg trenger å gjør det 🙂

 

KOS DEG OG HA EN
SUPER DAG

Go`klem fra ei mørbanka Vibbedille 🙂
#strikk #knit #strikking #knitting #strikkefasthet #sjekkdinstrikkefasthet #strikkeprøvelapp #prøvelapp #viktig #perfektstrikkeplagg #strikkeblogg #strikkeblogger #norgesstørstestrikkeblogg #norgesstørstestrikkeblogger #kreativ #strikkegal #tanteerfortsattgal #topplisten #toppblogg #toppblogger #blogglisten

7 kommentarer
    1. Angående prøvelapper, ja det er et hett tema. Mitt problem er at jeg strikker helt forskjellig på en prøvelapp enn på et plagg med rundpinne.
      Jeg har notert meg strikkefastheten min etter å ha målt 10×10 cm på ferdige plagg. Slik har jeg kontroll på de forskjellige garntykkelsene/typene og pinnetykkelsene. Er det helt ukjent garn får en jo en viss peiling om en strikker en prøvelapp så en skal jo ikke kimse av det å strikke en eller ti. Fint du satte opp reknestykker, ikke alltid like lett å ta det i farten;)

    2. så kjekt at du gikk igjennom dette med m.fasthet og prøvelapper..det trengt jeg,,er en av de…som ofte ikke,,strikker prøvlapp,,skal skjerpe meg
      klem til deg..

    3. Jeg skal ærlig innrømme at jeg aldri lager prøvelapp før jeg skal strikke noe….. Jeg har aldri i mitt liv strikket en eneste prøvelapp faktisk. Men tror nok at jeg blir nødt til det en eller annen gang, men frem til nå så har jeg vært heldig med et jeg har strikket 🙂
      Ja nudler er jo godt da, nam nam 🙂

    4. Veldig bra med en påminnelse om å lage prøvelapper. Lurer nå på hvordan du gjør det når du skal lage en for rundstrikk?

    5. Eli R. Bakken: Hvis man virkelig skal lage en skikkelig prøvelapp så skal den være idendisk så mulig som prosjektet. Men eg kan ærlig innrømme at eg legger ikkje opp på rundpinne om eg skal strikke rundt….Eg strikker en lapp tar mål og har det i bakhodet når eg da etterpå strikker rundt. Etter 5-6 cm på prosjektet (f.eks en genser) så sjekker eg skikkelig om det stemmer. Eg har litt større strikkefasthet når eg strikker rundt 🙂

      Skal du strikke strukturstrikk eller mønsterstrikk, ja så er det det du bør strikke i prøvelappen 🙂

    6. Da gjør vi det på samme måte. Jeg går også gjerne opp et halvt nr. på pinnene når jeg strikker mønster for det blir alltid strammere. 🙂

Siste innlegg