EG GIDDER IKKJE JOBBE….

 

For 16 år siden fant eg ut, i en alder av 31 at eg gadd ikkje jobbe mer! Eg la ned mitt eget firma som eg hadde betalt en dyr utdannelse for å få, fant ut at det ikkje var verdt strevet….Nei hvorfor det? Eg kan jo få en ganske grei lønn for å gjøre hva eg vil i steden for? På den måten kunne eg jo nyte mine beste år uten å stå til ansvar noe eller noen! Ja sove til 11 sitte oppe halve natta og bare surre og dure i vei? Ja for hvem vil vel ikkja ha ferie HELE året?? Alle vil jo det, men alle har ikkje fått det til! Eg der i mot trakk VINNERLODDET! JuHuuu


At eg ble ødelagt under et rutineinngrep er bare oppspinn og utnytting av situasjonen, det gjorde det bare enklere å få gjennom uføresøknaden! Takket og tok imot erstatningen med et lite smil på lur! Snakk om en lykkelig tilfeldighet! Endelig kunne eg legge inn årene og bare HØSTE et liv i luksus 🙂 Snakk om et herlig liv! Hvem vil vel ikkje ha det slik?

—————————————————————————————————————————————–

 

Vel, eg kan bytte livet mitt med hvem som helst, ja hvis du tørr der i mot!? De første årene lå eg hver morning i senga og lurte på OM det i det hele tatt var vits i stå opp? Hvem orker å stå opp til NOK en dag i uuholdelige smerter? Livet besto i å flytte seg fra senga til sofaen, gjerne med dyna under armen…Hva var vel vitsen med å stelle seg? Eg skulle jo ikkje ut likevel…Det var lenge siden sist i grunnen…Eneste gangen eg gikk ut var om eg skulle en tur innom sykehuset bare for å få høre om hvor håpløs situasjonen var…ja og at det dessverre aldri ville bli bedre…Det var bare å innse at resten av livet blir sammen med smertene og de problemene skaden hadde medført…Man kunne velge å bare gjøre det slutt der og da eller ta på seg hansker og piggsko for å virkelig kjempe! Det var KUN opp til meg, ingen andre kunne gjøre det for meg!

 

Siden da har i grunnen mitt helt eget liv vært en kamp, ja en virkelig kamp for hverdagen! Ja en kamp for å ha en så normal hverdag som mulig! INGEN kan den dag i dag hjelpe meg med den, det er kun eg som kan gjøre den levelig, men det hjelper godt på å ha NOE eller NOEN å leve for! Det er det som driver en og uante krefter gror frem fra steder man ikkje visst om! Man blir som en kriger som starter kampen på ny hver eneste morgen-Ja fra det øyeblikket du åpner øynene! Når man så, helt utmattet smyger seg med en skambanket kropp under dyna når natta faller på TAKKER du for nok en dag! Vil DU fortsatt bytte?

Litt i tvil? Ok, la meg fortsette:

Du kan ikkje lenger bare hoppe i bilen når du vil, neida, DET må planlegges og planleggingen starte i grunnen dagen før hvor du prøver å juster mat/medisiner slik at nettopp morgendag hvor du skal ut å kjøre blir så pass bra at du kan kjøre bil. Er ikkje hver gang det går og du må melde av avbud oftere og oftere

 

Du kan ikkje lenger være spontan og bare bli med på ting! Nei, det må planlegges….Du blir veldig ofte dønn sliten pga medisin du må ta for i det hele tatt skal orke å stå opp om morningen. Noen dager orker du kun å sove, noen ganger tar smertene bare overhånd og ingenting hjelper, noen ganger må du “bo” på sykehuset for å få sterk smertelindring for at kroppen skal slappe av og at du igjen skal orke en periode på egne bein. Du er avhenging av sterk smertelindring i hverdagen for å klare å LEVE! Ja å leve, noe som burde vært såååå enkelt! Alle gjør det jo! Ja alle lever og får ting gjort, de tror at du er en av de, men det er du ikkje! Du MÅ virkelig JOBBE for å klare å se ut som alle andre, hekkan for en slitsom jobb du har!

 

Du får ALDRI ferie! Ikkje en eneste fridag en gang! Her snakker me om å jobbe 24/7 HEEELE året, og det resten av ditt liv! Jobben din går ut på leve en hverdag som gjør livet ditt verdt å leve! For at det skal fungere kreves det en heroisk innsats fra deg…døgnet rundt! Likevel er det det null forståelse for din situasjon, du har det svart på hvitt at DU er ødelagt! 40% medisinsk invalid er du, noen som til tider er grusomt å leve med fordi det krever så mye fra deg! Det blir blåst av og allmennheta er enig om at du sikkert kan jobbe litt, ja for det er noe alle kan uansett situasjon – det er nemlig bare å ta seg litt sammen ser du. Hvis du har en time en dag hvor du føler at du har funnet roen og kan slappe av da må du skynte deg å komme deg på jobb!

Tror ikkje du følgte med i timen eg! Skjønner du ikkje at hele livet mitt ER en jobb! Den er mye tøffere enn de fleste jobber og ikkje alle overlever skal eg si deg! Når man blir overkjørt og herset med i lengre tider er det mange som bare gir opp, de orker ikkje det å ikkje bli trodd! På godt norsk kalles det MOBBING! Hvorfor sparke noen som allerede ligger ned for telling hver eneste dag? Hvorfor strammes det inn på støtten til mennesker som kjemper for en vanlig dag!?? Me snakker ikkje om et ønske om en hverdag i sus og dus, men en vanlig hverdag som man kan beherske! Hvorfor skal mennesker som er syke for resten av livet presses til å jobbe når de orker?? Når det eneste de orker er å leve??

 

Hvorfor??

#ufør #alleskaljobbe #tvingesutijobb #ferieheleåret #navsnylter #etsmertehelvete #straffedesyke #mobbingavsyke #kampenomhverdagen #kjempeforhverdagen #smerterlivetut #enheltidsjobb #straffdesyke #toppblogg #toppblogger #nettavisen

8 kommentarer
    1. Det er så vondt å lese kjære deg. Det gjør så vondt å prøve å forstå bare litt av det livet du har kjempet for, så utrulig vondt å forstå hvordan så mange tenker, å velger, å behandle deg og andre.
      Du er sterk og har ei vilje av stål, det kjenner jeg en stor takknemlighet for. Både for din egen del og for familien din. Og for oss lesere som få et lite innblikk i livet ditt og dine tanker og holdninger. Jeg tror at vi kan lære så mye av det du skriver, hvis vi vil.
      Takk for at du skriver og deler. Takk for ærligheten og innsikten du deler.
      Det er en vanvittig jobb du har i livet ditt og denne sommeren har du gjort en ubeskrivelig stor jobb med rydding og ordning. Jeg prøver å mote med opp til å begynne. Jeg har orden i garnet mitt, men resten trenger en liten (stor) gjennomgang. ..
      Jeg ønsker deg alt godt. Alle små magiske øyeblikk og store opplevelser.
      Ta godt vare på deg selv, og nok en gang; takk! Stor klem og gode ønsker til deg!

    2. Heisan.
      Kjenne mæ veldig igjen, for æ “gidd” heller ikke å jobbe. Har nok på langt nær dine smerta, men det e så vanskelig og leit når man blir stempla som latsabb. Folk som uttale sæ skulle prøvd å gå i uføre sko nån daga. Da ville nok pipa få en anna lyd.
      Vi får bare stå han av og leve så godt vi kan.
      Stor klem til dæ fra mæ

    3. Har det på en måte også sånn.
      Ble “tvangsuføretrygdet” fra NAV, etter brystkreft og det som fulgte med i årene etter operasjoner og behandlinger . Spurte NAV om jeg kunne få en datastyrt strikkemaskin, men det kunne jeg ikke få.
      Det er dager da man nesten ikke klarer å gå ned de 2 trappene til postkassa (bor i blokk), men gjør det hver dag allikevel, og går tur hver dag for å være i bevegelse etter å ha inntatt smertedempende medisiner.
      Men så er det noen ganger man hører: “Hvorfor jobber ikke du? Du ser ikke syk ut…….”
      Da jeg måtte bruke krykker flere uker etter kneoperasjon, kom det: Oiii, er duuuu syk…….
      Nei, vi må bare stå på og gjøre det beste ut av det.
      Lykke til videre! Klem

    4. Godt skrevet !!
      Og sånn som min hverdag også er…
      Ikke nok med at en lever med smerter 24/7 men folk misunner oss den lille inntekten vi har og..
      De kunne jonprøvd det selv..
      Ta inntekten de har i full jobb, trekke fra 34 % av full lønn samt minus 23% i skatt og så se hva de sitter igjen med..
      I alle fall ikke mye igjen til ferie om man i det hele tatt hadde klart å reise på ferie..
      Om man fikk muligheten..
      Jeg føler så inderlig med deg…
      Det er mager trøst…Men du er ikke alene…
      Takk for at du delte din historie…
      Det kan forhåpentligvis hjelpe andre til å forstå….
      Ønsker deg en så fin høst som mulig… Klem fra meg ❤️

    5. Min også. Jeg “jobber” 24 timer i døgnet, 7 dager i uken året rundt med å være ufør. Dårlig timelønn for alle smertene, det får man si. Men vi får ikke lov å klage, vi skal være takknemlige, fordi mange land har ikke sånne ordninger. ( jada, jada, men behøver jeg gjøres så fattig da? Jeg bor her, ikke der….)

Siste innlegg