SMERTELINDRING – EN LIVBØYE I HVERDAGEN

Ikkje tro at det er enkelt å leve med kronisk smertelinding, det er en evig jobb, en jobb som til tider kan sliten deg totalt i stykker! Det som sliter verst er forståelsen rundt det “nye” livet man har fått! Mange tror at det er bare å putte noen små rosa i munnen og svelge unna og JALLA så er man Off We Go! Men, SÅ enkelt er det da slettes ikkje! Bare det at det nå har kommet nye restriksjoner hva gjelder sterk smertelinding kan vanskelig gjør den enkleste dagen; F.eks så skal man ikkje kjøre bil før etter 8 timer regnet fra inntaket, det er litt andre “regler” for oss som går på dette jevnt og trutt over mangen år fordi man får en høyere “normal” om du skjønner, men likevel er reglene klare: Man skal ikkje kjøre bil på Rød Trekant, sånn er det bare. Når man så tar Depo medisin hver 12 timer + påfyll inni mellom blir det ikkje mye tid til å kjøre bil….(ALT avhenger av døgndosen før man må levere inn sertifikatet) Ekspertene diskuterer rundt temaet når det gjelder samme medisinbruk(Døgndose) over mange år, det er da den nye “normalen” kommer inn og man kan kjøre bil samtidig og være helt tilregnelig for å kjøre. Dette er noe hver enkel må ta opp med sine leger og det gjøre vurderinger.

 

Eg har fortsatt mitt sertifikat, men det er likevel ikkje ofte eg kjører. Joda, svippturer ned til butikken/skolen, det gjør eg daglig, men det er flere timer etter inntak og rett før en ny påfyllingsdose – ellers er det Ali som kjører. Skal eg kjøre lengre, ja som f.eks til legen – da står eg grytidlig opp, tar medisin og venter det lengste eg kan før eg kjører, men eg går ikkje ut om kwellen hvis eg ikkje kan bli kjørt/hentet. Kwellsdosen er ganske høy og eg er ikkje innen for det lovlige før langt etter at vertskapen har lagt seg, DETTE er det mange som har problemer med å skjønne…..“Kan det være så farlig da!??” “Kan eg ikkje bare ta medisin når eg kommer hjem heller?” Det er da du av og til føler deg som en narkoman når du sier at nei, eg MÅ ta medisin kl 20 for at alt skal være optimalt. Har sett mange hoderistninger pga dette……Dette er MYE av grunnen til at eg ikkje lenger går ut! For at eg skal ha en GOD kveld, som eg forøvrig syns eg fortjener, da SKAL eg ta medisinen kl 20 og bare slappe av etter det! Ferdig med saken liksom. Man velger da selv hvordan man vil leve?

 

Medisinbruken kan være grunnen til at mange kronisk syke ofte ikkje er så sosiale, alt er selvfølgelig individuelt. Når man har kroniske smerter er det sikkert mange måter å forklare dette på. Eg pleier si at mine smerter er plassert på kroppen slik at eg får følelsen av å trekke ut en skuff, legge medisin oppi, skyve igjen og vente på effekten. Smertene mine sitter fra midt i pustehålå på magen og som en bue bak til samme punkt på ryggen. Ca 15 min etter inntaket er det som om denne skuffa blir varm, men etter egen vurdering beholder eg litt av smertene, tar eg mer linding blir eg “lett” i hodet og det syns eg er skummelt! Poenget er at dette gjør at EG fungerer, noe annet hadde sikkert fungert på deg 🙂

Veien hit hvor eg er i dag har vært fryktelig lang med sinnsykt mange skjær i sjøen….ja som en VILL berg og dalbane med utprøving av masse forskjellige medisiner. Noen fikk meg til å vaske, vaske og vaske og springe rundt på Kvadrat (Kjøpesenter) uten lyst til å stoppe! Eg var så HØY at eg svevet høyt under taket og det tok hele 2 døgn før eg var normal! 2 døgn uten søvn gjør deg ganske ekstrem! Dette var noe Ali fant veldig ekkelt, mens eg bare lo! Medisin skal man virkelig ha respekt for! Men som sagt, noen ganger går det litt skjeis i utprøvingen hehe Andre medisiner blir man gjerne dritt dårlig av, bare sover og spyr, eller får dundrende hodepine! Sånn vil man jo ikkje ha det! Ja når bivirkningene blir verre enn årsaken selv da er man på nippen til å gi opp! Det er mange ganger veldig grotesk! Men man MÅ ikkje gi opp!! Man MÅ alltid ha håpet om at NOE kan hjelpe!

De første årene var eg så nedbrutt og sliten, ja eg orket neste ikkje mer……at eg hadde en liten baby var ikkje noe eg alltid tenkte på, HELDIGVIS hadde eg Ali hjemme 24/7 som tok seg av ungene, ja for eg hadde mer enn nok med meg selv……Tøffe tider og Tøffe Tak, men SVÆÆÆRT liten forståelse fra omverden…..Hvordan kan man egentlig FAKE så til de grader syke smerter?? Hvem gjør det liksom?? AT noen kan sitte å tro at man bare FAKER er for meg Ubegripelig!

 

Etter X antall testinger av diverste smertemedisin fikk eg omsider komme til Smerte Klinikken og du snakker om at engler finnes? Ja de jobber der! Eg fikk et HÅP igjen om at livet mitt skulle bli BRA! Det gjensto mye arbeid, prøving og feiling, men sakte men sikkert så følte eg at ting begynte å fungere! Eg var fra første stund veldig positivt innstilt til at dette skulle bli bra! En legetabbe skulle ikkje få ødelegge mitt liv! Eg gikk også til Smertepsykolog noe som var helt FANTASTISK! Lærte også at man SKAL være ego i forhold til egen smerte, ja det finnes alltid noen som har det verre, men dessverre, det hjelper ikkje deg og dine smerter gjør det vel?? Ta avgjørelsen som gjør DEG godt ikkje alle andre! Planlegg hverdagen etter deg selv og IKKJE andre! Ikkje hør på bedrevitere, nei for ingen “vanlige” personer kan overgå det de kan på Smerteklinikken, det er eg overbevist om! Kjerringråd hjelper dårlig når man er på en slik plass i livet at man trenger smertelinding…..bare sier det….Varme omslag med honning…..hjelper dårlig på manglende indre organer skal eg si deg….*ler*

 

Hadde du visst hvor mange som skriver til meg, forteller om sine tunge hverdag, det er så trist……Flere enn me aner kjemper med smerter hver eneste dag, døgnet rundt, det er ventetid og lange køer hvor enn man snur seg….Mange kunne fått et mye bedre liv om de fikk kontroll på smertene! Det verste er jo når smerten tar makta! Ja den kontrollerer deg og ødelegger livet ditt! Med riktig hjelp og behandlig kan dette snus og det blir til slutt deg selv som styrer smerten så langt det lar seg gjøre! Dette er noe eg ønsker ALLE som lever i et smertehelvete!

Noe som er like viktig er å ALLTID ha noe å se frem til! Dette gjør at du ikkje flere ganger i uka dabber ned i bunnen av kjelleren! Det kan være små ting, men la det være ting som gjør deg glad og godt! Det gjør at du i steden for går litt opp og ned på den midterste søyla i steden for høye svingninger. det er noe som funker for meg, selv om man av og til, men sjeldnere møter bunn! Man MÅ også unne seg KOS i hverdagen! Det er ikkje noe eg bare slenger ut hver eneste dag som ei flåse, men det er mye i det! Når man KOSER seg så nyter man noe, dette får den positive energien til å bruse i blodet som igjen gjør deg godt! Mye av min KOS dreier seg om ren Pysj og deilig strikketøy! Ja sikkert helt sprøtt i manges ører, men når eg har kommet meg gjennom nok en dag med ganske bra resultat så er det herlig å dusje, ta på seg pysj og sette seg å strikke 🙂 For deg kan KOSEN være andre ting 🙂

Det viktigste er at du gjør noe som gjør deg godt og får deg til å nyte tilværelsen <3 

Så derfor;
 

 

KOS DEG OG HA
EN HERLIG KWELL!

 

 

 

HUSK: Du er sterkere enn du tror!
 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

#smertelinding #smerter #smertehelvete #smerteklinikk #ikkjegiopp #kosihverdagen #værpositiv #ikkjemisthåpet

4 kommentarer

Siste innlegg