HVA KOSTER JULEGAVENE….???

Foto: Vibbedille

 

Det evige spørsmålet, ja HVERT eneste år stille DU, eg, ja alle stiller seg det spørsmålet! Ja eg vet eg ikkje er alene om å hvert år tenke på dette! HVORFOR?? Jo fordi eg syns forventningene blir høyere OG høyere! Når eg f.eks ser hva våre unger får, ja da tenker eg: “Når gikk prisen opp?” Det hender de får kontanter og Gavekort og da ser eg jo svart på hvitt kan du si hvor mye de får! Eg får noen ganger en klump i magen fordi sååå mye gir ikkje me! Da får eg alltid høre at; “Jammen me ønsker å gi det og dere kan gi det dere har lyst til” Haha Mye man har LYST til, men ikkje KAN!

Greit nok, men eg føler meg likevel litt på kjiperen når eg skal gå etter egen lommebok som f.eks ikkje kan måle seg med ei god årslønn! Derfor gir me ALDRI kontanter eller Gavekort! Skjønner? Ja for helt ærlig? Eg hadde blitt litt småflau, vet det er forbanna dumt å si, men eg føler at eg er nadig som ikkje gir mer og den følelsen klarer eg IKKJE å bli kvitt! Uansett syns eg ikkje noe om kontanter i Julegave, sånn, nå fikk eg sagt det også hehe

 

For å si det sånn, me har en noenlunde fast pris på gavene, det har vært ganske stabil de siste årene fordi vår inntekt er veldig lite variabel. Du kan si det sånn at vår “Yrkesgruppe” står sist
i køen ved hvert eneste Lønnsoppgjør *Ler meg skvett ihjel*

 

La meg gi deg et eksempel: Til familiemedlem A gir me ca 250,-/ 300,- ALT etter hva me finner.
HVIS eg da f.eks finner, la oss si en kosedress som er nedsatt fra 279,- til 150,- (
Ja det skjer jo faktisk veldig ofte som f.eks på Cubus) Da kjøper eg den til 150 og ferdig med det, eg kjøper ikkje mer fordi me vanligvis gir 250,/-300,- den HAR jo tross alt koster 279,- før, altså penger spart for min del og mottakeren “taper” jo ikkje på dette? Eller? Vet det er mangen som uansett pris på tingen holder seg til summen som de vanligvis gir, altså da f.eks kjøper 2 kosedresser sånn at de faktisk betaler 300,-
men der er ikkje me 🙂

 

I Desember er eg ute etter å SPARE penger uten av gaven skal “tape” seg om du skjønner,
syns dette er ganske smart 🙂

 

Men så er det disse andre gavene da, ja de man faktisk bruker TID og lite penger på å lage. Klarer du å holde deg til KUN det du lager? Eg VET eg alltid sier at Gaven du har strikket, heklet eller laget
(f.eks snop, kake, mat, krydder, etc) er NOK! Det mener eg også, men likevel….AKK så vanskelig!
Se f.eks her:

Dette er gaven eg viste i går som er ferdig. I kroner og ører koster den KUN 52 kr i garn!
( 4 nøster Alaska à kr 13,-) MEN, blir det stusselig med tanken på at den altså KUN koster 52?? Ikkje har
eg betalt garnet på dette årsbudsjettet heller, Nop, garnet har eg faktisk hatt noen år. Dvs også si at den gang eg kjøpte garnet kostet det mer, men på en annen måte er garnet nå Gratis siden eg ikkje har hatt utgifter på det denne Jula, skjønner du hvordan eg tenker??

 

Men så er det TIDEN min da? Hvem, som ikkje strikker selv og vet hva dvs å strikke et par votter og en lue, bryr seg om tiden til noen som likevel “bare” sitter å strikker?? Hørt den før eller??
“Jammen du strikker jo hele dagen uansett!”

 

For å si det sånn, OM eg tok en tur på ei Julemesse i år og kjøpte settet over, ja da måtte eg jo sikkert betalt minst 200,- for lue og la oss si 250,- for vottene, ikkje det? DA har eg PLUTSELIG en gave som koster kr 450,- altså en gave OVER budsjettet! Med ett blir det noe annet, det er også en pris eg syns dette settet fint er verdt, likevel vet eg med meg selv at eg kommer garanter til å pakke dette inn sammen med ei pysjbukse til 99,- eller en pysj til 149,-! Hvorfor er eg så irriterende kritiske til eget arbeid, men ikkje andres!??? Ja eg vet eg sikkert er dum, men eg er sikker på at
du også innimellom tenker slikt, eller??

Selv nå i 2017 hvor det “IN” med Diy, HomeMade og ikkje minst Økologisk hjemmelaga mat som selges OG kjøpes for det hvite i øya, ja det er ganske stive priser på f.eks brukskunst og gjenbruk også, men HVORFOR er det så forba**a vanskelig å verdsette eget arbeid??

 

Hvorfor føler man at det man selv lager ikkje er bra nok??
Er det bare fordi man ofte får høre at “Jammen du strikker jo likevel”??

 

Eg vet så inderlig godt at eg ikkje er alene om tankene/følelsene mine for eg ser og hører tvilen hos flere av dere hver eneste dag! Eg får gjerne tilsendt bilder hvor vedkomne spør hva eg tror dette kunne blitt solgt for og DA har eg 0 problem med å si en ca pris + eg har 0 problem å si at lua og vottene DU strikker er en utrolig flott gave som kan gi uten å legge til noe, men når det kommer til meg selv?? BLÆÆÆÆ eg blir liksom ikkje fornøyd?? HVORFOR er det sånn??

Et av svarene her er jo at når noen spør om du kan strikke ditt og datt for dem og de omtrent får bakoversveis av prisen du sier du skal ha! Opplever du det noen ganger, ja da begynner du å tvile på det du strikker, ja om det virkelig er godt nok! Når det kommer til strikking/hekling er GAAANSKE mangen veldig splittet hva angår verdien av et strikket/heklet plagg! Det er ganske utrolig og den “kulturen” må me virkelig få bort, ja jo før jo heller! Enig i det du, ikkje sant!??
Men fra hvilken kant skal man da angripe det??

Man har jo også de som selger sine fine og flotte ting som er strikket/heklet for det eg kaller for “knapper&glansbilder” – Det er også med på å gi inntrykk av at; “Jammen eg strikker jo hele dagen likevel og eg er bare såå glad om eg får noen kroner for garnet

Vettu? Det er jammen på tide me tar strikkepinnene i andre hånda og slår neven i bordet med den andre og sier STOPP nå er det pinadø NOK! Det beste er nok å begynne med seg selv!
Eg skal virkelig prøve å være standhaftig i år, men vil gjerne høre hva DU syns og føler?

 

 

KOS DEG OG HA EN FLOTT
OG VINTERLIG STRIKKEDAG!

Eg skal bare Julepynta stua og SÅ skal eg legge opp til ei NY lue! Jepp, eg strikket ei HEL lue + festet trådene i går kwell! 4,5 t tok det! Hvor mye koster den tro? Ja, hva er MIN timepris??

Go`klem fra ei Vibbedille som ennå er litt i tvil 🙂

#strikk #knit #strikkedesign #strikkekultur #kulturarvenvår #strikketerapi #prispåstrikkingeplagg #verdsettingavegetarbeid #strikkekunst #strikkearbeid #julegaver #hjemmestrikkajulegaver #godnok #godtnok #verdsatt #strikkeblogg #strikkeblogger #norgesstørstestrikkeblogg #norhesstørstestrikkeblogger #blogglisten #topplisten #toppblogg #toppblogger #topp50 #strikkebloggpåtopp #prispåstrikkeplagg #strikkenjulegave

7 kommentarer
    1. Jeg strikker ikke julegaver, bortsett fra at jeg i år strikker en kofte til min mor. Angrer bittert nå som jeg holder på med monteringen. Jeg strikker ikke gaver fordi datter og svigerdatter strikker selv, og fordi barnebarna er i en sånn alder at hjemmestrikket, eller det å kle seg varmt er det verste. Nei, kom igjen med ankelsokker og lave sko….
      Min løsning på julegaveproblemtaikken er at vi bare gir til den aller nærmeste slekta. Mor, barn/ svigerbarn og barnebarn. Dette har vi praktisert i mange år. Jeg synes det er vanvittig å gi gaver til «storfamilien.
      Det blir kjempedyrt, og det er unødvendig siden folk har alt.

    2. Heldige dem som får det du strikker, og du trenger aldeles ikke legge i noe ekstra.

    3. Så nydelig det er det du strikket! 🙂 Jeg hadde blitt kjempe glad om noen hadde strikket det for meg! 🙂 Jeg har vært ganske heldig med at jeg har en mor, (hadde en mormor) og farmor som elsker å strikke! 🙂

    4. Kjære flotte deg <3 den herlege lua og dei superfine vottane som du viser her, er MEIR enn bra nok som julegåve til kven som helst! Om du så skal gje dei til dronninga! Ikkje pakk inn andre ting saman med dette, vel?! Høyrt på maken! Du gir så mykje av deg sjølv kvar einaste dag, ikkje føl eit sekund at du, og det du lagar, ikkje er bra nok! Sånn, det var klartekst!

    5. Hei. Jeg er også en av de som ikke synes at hjemmelaget er nok når jeg skal gi de bort. Selv om både mann og barn, venninner og mottakere sier at det er mer enn bra nok. Jeg har de siste par årene tvunget meg selv til ikke å legge ved en liten tilleggsting. Har noen som passer på meg også, da:)). Jeg synes likevel det er vanskelig, den sitter ganske så langt inne. Og jeg lurer ofte på hvorfor jeg nedvurderer mine egne arbeider på den måten. Særlig når jeg ser hva de selges for i butikker og på markeder ( innimellom synes jeg de tar seg dårlig betalt på markeder, men likevel ville jeg ikke gjort det annerledes selv. Himmel og hav….).
      Kanskje litt dumme problemer tenker noen, og det er jo det. Det er i våre hoder det sitter, Gro Vibeke. Vi må jobbe med å snu det til noe positivt. Tenk på all den kjærligheten og omtanken det ligger i hver maske og hvert sting. Mye mer enn i en kjøpt gave.
      Klem fra en likesinnet.

    6. Det er mer enn godt nok som gave, og det kreves ikke en tilleggsgave! Når det likevel er sagt så sliter jeg med akkurat de samme tankene, om at det ikke er nok. Skal vi bli enige om at i år er det ingen tilleggsgaver – og de som får strikka gaver er de som er de heldige fordi vi har lagt ned utallige timer med håndarbeid for nettopp dem? God førjulstid!

Siste innlegg