RESTER ETTER JULEBAKSTEN? TA MED ET GODT TIPS!

 

Jula er forlengst over og Julebaksten likeså. Som de aller fleste har eg fortsatt masse Go`saker
i skuffer og skap, ja som IKKJE ble Julekaker i fjor. Mangen av disse go`sakene kan brukes til mye,
eg bruker de stort sett til EN ting: FUGLEMAT! Det er helt perfekt! Fett og kcal rike ting som nøtter, kokos og rosiner er super mat til småfugler om vinteren!

 

Du trenger slettes ikkje gjør det vanskelig heller! Før pleide eg smelte kokosfett i ei gryte, tilsette alle ingrediensene fint hakket for så å ha denne i plaskopper som eg satt i kjøleskapet som eg siden hang opp ute i “Jerntreet” vårt. Dette egner seg i grunnen veldig dårlig her i vest da det på få dager kan gå fra minusgrader til mange varmegrader. Resultatet da er at koksfettet smelter
og klisser til både terrasse og krukker.

 

Me har ei STOR blomsterkrukke med jord, i denne har med altså et blomsterstativ. Her henger eg opp flere kjøpte meisboller da disse ikkje smelter, men i i selve krukka fyller eg på med
en deilig blanding som alle fuglene spiser 🙂 Pga stativet er småfugl også beskyttet mot større fugler som lettt kunne hatt en meis til lunsj!

 

Eg hakker mandler og hassenøtter, har oppi kokos, havregryn, rosiner og epler i småbiter. Dette fyller eg på med gjenneom HELE vinteren! DETTE er veldig viktig: Har du først startet å mate på vinteren MÅ du helst fortsette til sommeren kommer. Småfugl blir fort vant med en foringsplass og har ikkje sjans å finne mat i naturen når frosten har fått feste.

 

 

 

Svarttrost er VELDIG glad i søte frukter og kan stå lenge opp i her å virkelig nyte epler og rosiner!
Det er sååå koselig, ja eg kan ta meg i å sitte å glo på fuglene i lange tider! Veldig givende faktisk 🙂

 


Det er ikkje vanlig at Rødstrupen er her på vinteren, men får den riktig mat hele vinteren har den en sjanse til å kunne overleve. Det har ganske tynt (svakt) nebb når det kommer til frø f.eks, den har også problemer med å spise fra en meisbolle da den ikkje klarer å henge der å spise. Han er derfor avhengig av å ha en plass å stå trygt når den spiser 🙂 Eg mener selv at dette er den samme Rødstrupen som er her hver dag, det har aldri vært mer enn en om gangen i allefall.
Den er sååå skjønn og såååå liten!

Eg har alltid misunnet de som får besøk av Dompap`en 🙂 den er så NYDELIG og eg har ALDRI sett en på ekte! Tåpelig at den ikkje besøker oss her i vest! hehe

 

 


Som du ser så er det VELDIG enkelt å holde liv i de aller minste gjennom vinteren! VIKTIG er det også for i enkelte deler av landet så minker det på småfugl….Tenk hvor TRIST det hadde blitt med en vår UTEN fuglesang!?? Det hadde jo vært skikkelig tragisk!

En liten meis eller spurv spiser så mye som sin egen vekt HVER dag så det ER viktig å opprettholde matingen til bakken tiner og insektene er tilbake og til det spirer på trærene er tilbake, tenk på hva fuglene gir oss? Ta en titt i kjøkkenskapet å se hva du har og få det ut 🙂

* * * *

Ååå kan troo eg har KOoOSET meg i dag! Snø har lavet ned i flere timer og det er så fredelig og godt!
Hører herlige barnelyder ned hos naboene hvor det er akebakke, høres kjempegøy ut!


 

Fikk bilder fra Snødagen til DibHassan og klassen i dag og de har virkelig koset seg! ALLE blir som små barn når snøen daler og svart plastsekker kan lage mye morro!

Du kan si han var litt våt og ganske så mørbanket da han kom hjem, men kom seg kjapt på badet
og hoppet i pysjen så nå er det helg for alt det er verdt! Snøen kan lave så mye den vil 🙂

Eg har fått strikket en del på erm nr 2 og har CA 8 cm igjen og det BØR kunne gå med avfelling før eg hopper til sengs i kwell?? Ja hvis eg legger dillinga til sides vel å merke 🙂

Eller må eg jo bare si TUSEN TAKK for responsen på DETTE innlegget! Dere er helt utrolige og det har ramlet inn med fine sms og flotte mail! Ser ut for at de fleste syns dette er en Uting 😉

KOS DEG OG HA EN
HVIT OG MAGISK FREDAGS KWELL!


 

 


“Det er stor forskjell på vennskap basert
på nytte og vennskap basert på oppriktighet!
Bare det siste fortjener
navnet sant vennskap”

 

 

Go`klem fra ei Lykkelig Vibbedille 🙂

#strikkeblogg #strikkeblogger #norgesstørstestrikkeblogg #norgesstørstestrikkeblogger #blogglisten #topplisten #toppblogg
#toppblogger #matsmåfuglene #småfugler #kakerester #havregryn #kokos #mandler #

2 kommentarer
    1. Vi mater fuglene også – gjennom hele vinteren. Vi har kjøpt et halvannen meter høyt stativ på Plantasjen, som er stukket ned i plenen, og der er det plass til tre foringsbeholdere. I tillegg henger det et par glasskolber i trærne med frø, og det gjør også meiseboller.
      Det var en hakkespett der en dag, men ellers er det stort sett de med gult bryst. Noen er litt rødlige også.

    2. Så koselig å høre om andre som er glad i – og som mater småfuglene! ☺ Har mye forskjellig fuglemat vi også. Står ofte ved kjøkkenvinduet og storkoser meg med å se på fuglene. I dag har her vært gråsisik, flaggspett, kjøttmeis, blåmeis, bjørkefink, grønnfink, gulspurv, nøtteskrike og 9 nydelige dompaper! Heldig du som har besøk av rødstrupen, den er så søt og synger alldeles nydelig. Vi pleier alltid å gå turer i skogen om våren når fuglesangen er på sitt fineste og da ser vi rødstrupen helt i toppen av grantrærne og der sitter den og synger. Helt utrolig at en så liten fugl kan synge så kraftig! ☺ Ha en fin helg!

Siste innlegg