HAR EG IKKJE SETT DENNE FØR…?? Eller…?

 

Hmmm her om kwellen må eg si eg skwatt litt her i Go`stolen….var litt søvnig så eg gne meg i øynene
og måtte studerte den litt nærmere, begynte å lurte på om kanskje Pinneguri hadde designet enda en….MEN…så feil kan man virkelig ta…men LETTLURT er eg så absolutt ikkje! hehe

 

 

Det er jo slettes ikkje så vanskelig å se fra hvem og hvor inspirasjonen kommer fra. Vel og greit nok, alle kan strikke sauer klart det, men dog….Orginaljakken har jo faktisk vært en farsott over det ganske land, ja for ikkje å nevne UTland i en del år nå – Men altså, her dukker det opp en ny en, ja for som du gjerne vet så “Skjer sauer” hehe Eg kunne ikkje helt dy meg om du skjønner…

Det er dog ikkje FØRSTE gangen dette skjer kan du si! Mangen ganger blir eg ganske sjokket over likheten en stor strikke/garnleverandør klarer å få på sine design UTEN å gi noen form for kred til hvor ideèn er hentet fra?? Ganske ofte føler eg at de uavhengige designerene regel rett blir overkjørt!

Jada, det ER lov å bli inspirert, JA det er lov å laget sitt eget design av noe du har sett eg vet det,
men det koster ikkje såååå mye å gjerne avslutte med; “Ble inspirert av bla bla til å designe bla bla”

Eg mener, t.o.m ungene på skolen MÅ oppgi kilder hvis de skriver om noe de har et lest et sted på nett eller i et blad…Hvis ikkje blir det trekk i karakteren…Bare sier det…Det er ingen skam å bli inspirert!
Hvorfor ikkje bare innrømme det i steden for å ta på seg HELE æren??

 

 

Foto og Design: Ann Myhre aka Pinneguri

 

UANSETT, når man ser dette FANTASTISKE bildet her så er det jo ingen TVIL om at orginalen er en strålende vinner! Det er rett og slett en eventyrlig jakka <3

 

 

SINNASAUJAKKA
Designet av Ann Myhre aka Pinneguri
Gjelder KUN for bildet rett over her-i tilfellet misforståelse! 🙂

Fra 78 cm til 128 cm i brystvidde
Strikkes Top/Down og er noe av det gøyeste eg har strikket!

Vel, da skal eg strikke videre på mitt strikketøy 🙂 Eg har nemlig fått de nye fargene i posten så NÅ
er det virkelig full guffe på den etter hvert så lange jakken 🙂

 

 

KOS DEG OG HA EN
HERLIG OG KREATIV DAG

Go`klem fra Vibbedille 🙂

#strikk #strikking #norskstrikkedesign #sinnasaujakka #strikkeoppskrift #strikkeblogg #strikkeblogger #norgesstørstestrikkeblogg #norgesstørstestrikkeblogger #blogglisten #topplisten #toppblogg #toppblogger

6 kommentarer
    1. Nå er det jo mange like mønstre der ute….hvem var egentlig først? Du vil alltid finne div varianter. Sånn er det med alt.

    2. Det er jo ganske lenge side Drops’ kom med sine grytekluter med samme motiv som de har på jakken sin nå. Alle lar seg inspirere – har selv strikket sinnasaujakken, men sammenligningen forøvrig, utenom at begge har sauer i bærestykket, synes jeg ikke er lik på noen måter.

    3. Sjekk mønster på Baa-ble lua, denne jakka er nesten en direkte kopi av samme mønsterrapport. Kan også nevne at Drops har også kopiert fra både Stephen West og Joji Locatelli i denne runden med nye mønstre.

    4. Det eneste jakkene har til felles er sauene, eller er de helt ulike.
      Det vil alltid være sånn at man får inspirasjon av andre. BTW, jeg likte best Drops sin. :)))

    5. Lisbeth: Ja selvfølgelig blir man inspirert av andre, det gjør eg også det, men forskjellen er at NOEN (Som f.eks meg selv) KREDITERER den designeren me har har hentet inspirasjonen fra 😉

      Hvis du tar en titt på dette designet: https://www.ravelry.com/patterns/library/baa-ble-hat

      Så ser du TYDELIG fra hvor selve mønsteret er hentet, men siden dette nå dreide seg om en jakka så brukte eg “Sinnasau” som et eksempel. Var det da sååå vanskelig for Drops å oppgi begge disse designeren som inspirasjonskilde?? Begge designene (Lua og Sinnasau) er designet for flere år siden, jakken til Drops er nettopp “designet”, det blir som å bruke Copy/Paste metoden hvis man skriver en tekst….Bare sier det…DA må man oppgi kilden

Siste innlegg