“KOM HIT SÅ SKAL DU FÅR LÅNE SKOENE MINE HELT GRATIS!!”

 

Ja, eg er helt seriøs! Kom her til meg du så skal eg fortelle deg noe! Det kom meg for øret at du og andre virkelig har slengt rundt dere med sterke meninger og selvfølgelig mener dere at dere har helt riktig og at dette bør belyses for alt det er verdt!! Vel, hvorfor ikkje inkl MEG i deres samtaler siden eg er hovedattraksjonen?? Eg kan jo selv fortelle dere hva som er sant og ikkje, men dere liker jo aller best å trekke egne konklusjoner, helsikkens kakklekor, det er DET dere er! SÅ vettu hva?? Kom hjem til meg og lån skoa mine! Skal ikkje koster dere et eneste øret, helt GRATIS skal du få de! Eg trenger de ikkje tilbake, for vettu hva?? Hver gang du begynner å kverullere om enten meg eller andre, ta på deg skoa mine og ta deg en tur så innser du gjerne at DU ikkje sitter på alle fakta!

(Beklager at eg skrive i du/dere form, men eg vet at disse personene leser bloggen min og eg håper de tar det til seg!)

Eg har IKKJE tenkt å forsvare meg på noe måte for det har eg ingen grunn for, hva du velger å si om meg ja det driter eg egentlig i, men HUSK; Det er ikkje alle som tåler det like godt som meg og eg antar jo at dere er blant de som henger bak kjøkkengardinene og kritiserer alle som går forbi og bestemmer da ut i fra hva dere ser at naboen din som er ufør IKKJE er syk fordi hun plantet litt i hagen i går! FY SKAM DERE!!

At du og dine venninner ikkje orker å strikke når dere kommer hjem fra jobb har jo slettes ingenting med meg å gjøre? Ja for dere, helt for dere selv, har kommet frem til at EG ikkje er syk fordi eg orker å sitte å strikke hele kwellen etter at eg har pusset opp hele dagen!?? Å ja, var du hos meg kanskje og så dette??

Tror ikkje dere leser bloggen min skikkelig, for hadde dere gjort det så hadde dere sett at det er ikkje EG som har pusset, men det er Ali! Ene og alene har han gjort alt, men når eg snakker/skriver så er det alltid ME, “Me pusser opp” Me gjorde slik” og vettu hvorfor?? Fordi ME er et TEAM! Noe du kanskje ikkje vet hva er??

Skal fortelle deg en ting, her hjemme er det Ali som gjør 95% av ALT som skal gjøres fordi eg er syk og dette har han gjort i 17 år. Hvis DU er sjalu fordi eg orker å strikke hele kwellen så skal du som sagt få skoene mine GRATIS! Eg er hellig overbevist om at du leverer de tilbake etter max 2 dager! Hvorfor?? Fordi, hvis DU er så sliten etter en dag på jobb og ikkje orker å strikke, ja da hadde du ikkje taklet min hverdag som for det meste består av èn ting; Smerter! Smerter du muligens ikkje ante fantes? Eg håper virkelig ikkje at DU blir en av oss, eg ønsker og håper at du får et godt liv med stødig kurs!

Hvis eg f.eks har vært ute på noe i løpet av dagen, la oss si me har vært å handlet, eller eg har vært hos frisøren, DA blir det jaggu ikkje mye strikking på meg om kwellen, men DET ser du ikkje gjør du vel?? Du ser ikkje at eg da som regel er nødt til å sove flere timer fordi smertene herjer så mye at eg omtrent ikkje kan snakke… Du ser bare at eg blogger om strikking og hva eg strikker på når eg velger å vise det. Eg viser deg en ferdig malt gang og en ryddig stue og DU konkluderer helt automatisk at eg har jobbet hele dagen, noe som altså ikkje går an fordi eg er syk og får lønn fra NAV….For ikkje å glemme; Eg har FERIE hele året! Det er DER skoen trykker ikkje sant?? Det må være forbanna irriterende at eg kan sove sååå lenge eg vil og sitte oppe hele natta om eg vil, men DU må legge deg tidlig fordi DU må opp tidlig og gå på jobb. Ja for du jobber og betaler SKATT slik at “sånne” som meg kan sitte hjemme og strikke å kose meg!! Vettu hva?? Eg betaler selv 35% skatt av min lønn fra NAV og det har eg gjort i MANGEN år! Så ikkje bare TRO at du vet alt for så å slenge med leppa!

Hver eneste dag må eg velge; Skal eg stelle litt hjemme eller skal eg gå å handle? Skal eg besøke noe eller kose meg med strikketøyet? ALT eg skal gjøre blir nøye gjennomtenkt, skal eg ha besøk en dag, ja da må eg lade OPP og etter på må eg kapitulere…Uansett hva eg måtte finne på så går eg for det meste på akkord med meg selv….Ojsann, der forsvarte eg meg litt likevel, betyr vel så lite siden du ikkje tror på det uansett…

Neste gang du ser naboen din som er ufør jobber i hagen, eller har kledde seg litt opp for å ta en shoppetur så kan du i steden for å sutre kommentere hvor godt hun ser ut og at det var godt å se at hun hadde en god dag! Hadde du bare visst hva det ville betydd for henne!! Men nei, de syke og uføre skal trykkes ned og puttes i seng for det er der me hører hjemme!

Eg fant ut for mangen år siden at å sitte å deppe fordi livet fikk en dramatisk vending ikkje er noe for meg! Fra eg var liten har eg alltid vært ei positiv jente og det har eg ikkje tenkt å slutte med! Det å være GLAD gjør noe med oss, man føler seg bedre og de rundt deg, som er redd for deg nettopp fordi du er alvorlig syk, slapper litt av og kan også kose seg! Hvis eg HVER dag skulle gitt uttrykk for hvor vondt eg har så hadde jammen ikkje mann og barn hatt det noe godt, men det er dager det heller ikkje går og eg blir værende under dyna. Det er vanskelig dager, ikkje bare for meg, men også for mine kjære som eg kan gjøre alt for! Det er bare en ting eg ikkje kan gjøre og det er å blir frisk…

Er det ikkje NOK at “makten” her til lands skal tyne hver millimeter ut av oss som er syke for at me MÅ på død og liv bidra?? De presser på ved å fra ta oss inntekt som me har krav på?? Bare for at me skal jobbe de 5% me orker?? Kan ikkje da den vanlige mann i gata være vennlig og heller vise forståelse for at man kan være alvorlig syk samtidig som man noen ganger orker å gjøre noe for en selv?? Hadde bare dere og “makta” visst hva det koster å gjøre noe som andre tar for gitt…Det er faktisk ganske umenneskelig og rått at en person skal måtte forsvare hver eneste bevegelse som fortas! SKAM DERE!
 

Bare for å komme dere litt i forkant, på mandag kl 13 har Amira og eg reservert bord på en restaurant i Stavanger hvor me skal SPISE og KOSE oss i flere timer! Eg har bursdag og Amira spanderer! (Ja du vett, me uføre kan jo ikkje ta oss råd til sånt…) Hele helgen skal brukes til å lade opp til å orke det!

I dag var eg hos legen og fikk bekreftet at eg har fått en ny svults i halsen og skal videre til utdredning/biopsi ved SUS, så da kan jo DU sitte å lure på hvordan i himmels navn eg klarte å spise den DIGRE tallerken med mat hvis eg har en svults i halsen!! (DU kommer til å konkludere med at det hele bare er tull og at eg lyver!) Uansett hvilket utfall dette vil få har eg tenkt å være akkurat like positiv som før, smile og være glad, ja og eg skal strikke og bare KOSE meg! Vettu hvorfor?? Fordi EG har oppdaget magien med å ta vare på de små gledene i livet og verdsette de som gull! DU burde prøve det samme 🙂

 

Det kalles HVERDAGGLEDER <3 
 

 

 

14 kommentarer
    1. Beundrer deg for din stå på vilje og positivitet til tross for mye smerter og plager. Håper du klarer og heve deg over disse folka som kommer med simple kommentarer og blikk, og som tror de vet hvordan andres hverdag er. Håper du har mange gode dager hvor du orker pusle med planter, stein, gå tur , strikke, skrive fine blogginnlegg og gjøre det hyggelig for den flotte familien din. Kos deg på mandag sammen med Amira. God helg. 😍 Klem fra Torhild

    2. Tusen takk for det ?? Det skal mye til for at eg bukker under for slikt sladder, men andre kan gå rett i kjelleren av mindre så folk på passe på hva sier og hvilke meninger de ytrer.

      Kos deg masse du også og ha en skjønn kwell ??

    3. Jeg skjønner godt hva du mener. Jeg beundrer din optimisme og ståpå vilje. Håper du klarer å heve deg over de negative kommentarene og sladderen. Selv ble jeg diagnostisert med brystkreft i april og går for tiden på knallharde cellegiftkurer pga at jeg har en ganske aggressiv krefttype. Selv har jeg opplevd å bli spurt om hvordan jeg i alle dager for dagene til å gå når jeg er sykemeldt…..og det var til og med fra en sykepleier….
      Jeg er så glad for at det finnes mennesker som deg som tross alt klarer å se/leve positivt når livet røyner på. Det er også så herlig å se for en fin familie du har og at dere har klart å stå på sammen tross harde stunder. Det er mange som ikke klarer det. All ære til dere alle sammen💐💐💐
      Gleder meg til å lese bloggen din hver dag, og vil gjerne takke for alle de flotte tipsene jeg har funnet der.

    4. Jeg er så glad for at du er tøff nok til å takle ‘sytepavene’ og ‘nettrollene’ *S* Jeg anser meg ‘ferdig’ med dem for noen år siden *S* Faktisk før jeg fikk internett selv *S* Jeg hadde både ‘nettroll’ og ‘sytepaver’ nok rundt meg før ‘nettrollene’ fikk passene sine påskrevet *S*
      Heldigvis ser jeg det ikke som mitt ansvar å ‘takle’ dem som ikke liker meg *S* Jeg holder meg til dem som liker meg og som jeg liker, resten kan seile i sin egen sjø . . . *S*
      Så lenge folk viser meg respekt, får de respekt fra meg *S* Og møter jeg nye mennesker får de min respekt til de viser seg å IKKE fortjene min respekt *S*
      Du Vibbedille, fortjener min dypeste respekt *S* Du er ‘tøffere enn toget’ *S* Du sier det du mener og mener det du sier, og det er en meget viktig egenskap *S*
      Og ikke minst ‘kaller du en spade en spade’ *S* Politikkersnakk får vi nok av andre steder *S*
      Mvh Mona

    5. @Hilde Johansen
      Jeg tror ikke den sykepleieren har vært gjennom cellegiftkur selv. Jeg ble diagnostisert med brystkreft i 2005 og startet 2006 med cellegift og så stråling. Jeg var heldig og fikk ‘tatt det tidlig’ så jeg fikk den ‘snilleste’ cellegiftkuren, men selv den var veldig slitsom.
      Jeg ønsker deg lykke til med ‘kuringen’ *S* Regn med et tøft år, selv om ‘vanlig brystkreftkur’ tar ca 6 mnd, trenger du minst et halvt år til å komme deg ‘helt på beina igjen’ . . . .

    6. Takk skal du ha ?? (har sett at det kommer spørsmålstegn når eg skriver hjerte, men det er altså hjerte hehe)

      Eg tar god avstand fra slike nettroll, men av og til går det for langt så innimellom må man trampe litt her og der, men i det daglige kjenner eg det ikkje i ræva en gang. Men eg får vondt av alle de som virkelig blir ødelagt og ikkje orker stå i mot derfor tillater eg meg å brøle
      i ny og ne ? Eg tror også det beste om
      og i personer som er nytt bekjentskap,
      men eg er ikkje redd for å gi beskjed om at de evn ikkje fortjener mitt vennskap og respekt.

      Kos deg masse og ha en deilige kwell ??

    7. Stå på. Det er mange som kunne trenga å låna andre sine skor av og til. Trur ikkje det er så mange som vil låna mine. Lat oss fokusera på det positive i kvardagen og gje blaffen i kva andre trur dei veit. Som oftest tar dei feil.

    8. Hei. Tusen takk for at du forteller/skriver om hvordan du og jeg, og mange tusen andre har det bestandig. Hvor mange ganger har jeg grua meg til moeter, avslutninger, selskap, butikk mm. Faa gode dager. Savner og jobbe. Var heldig og fikk jobbe i 5 aar. Da ” streiket ” hele meg. Den tida jeg hadde minst vondt, var da jeg gikk gravid. Jeg har aldri vaert misunnelig paa noe/noen. Jeg unner alle gjoere det de klarer. Men dere som som kritiserer og traakker paa oss som gaar hjemme. Tenk dere om foer dere sier noe. Vi er syke , og bedre blir det ikke aa hoere paa dere. Oensker alle oss ” Nave’re “gode timer uten vondt. Det jeg ser frem til hver dag , utenom barna og familie, er bloggen din. Skriver om strikkemoenster, garn og familien din. Og din/vaar hverdag. Du har laert meg mye. God helg.

    9. blir lei meg når jeg hører at folk kan være sånn mot andre. Har vært utenfor arbeidslivet med fysiske helseproblemer for noen år siden. Og etter å ha hørt noen uttale seg slik som du skriver om i blogginnlegget om noen jeg kjente, ja så ble det å skulle bli sett ute i butikken eller annen plass på en god dag en ekstra belastning. jeg er glad for at du skriver om dette. Så får vi håpe at de det gjelder tar det til seg. sammen må vi heller bestrebe oss på å gjøre hverdagen bedre for hverandre. Ikke bryte folk ned. Glad for at du deler og gir av deg selv. Både av inspirasjon og av annet. Vi er så mange som setter pris på deg og bloggen din 🙂

Siste innlegg