MATPAKKA – NÆRINGSRIK ELLER INSTAGRAMVENNLIG??

Noen ganger lurer eg på om selveste matpakka som me er kjent for her til lands i snart 100 år er på vei til å forsvinne?? Ja da mener et MATPAKKA og ikkje Designerboksen ungene får med seg i sekken! Den som blir nøye fotografert i øst og vest før den pakkes ned for så å pryde mamma`s Insta Konto haha Ja det er bare å skrive #matpakke så får du opp bilder som best hadde passet på en Galleri i en eller annen storby! Det er nesten som eg syns det synd
på den gode “gamle” matpakka i matpapir…

Vet i grunnen ikkje hvordan eg skal skrive dette uten å krenke noen…Det er dessverre blitt slik at uansett fra hvilken vinkel man ser på ting er det alltid noen som blir krenket 😉

Det er en ting at at det finnes en egen “motstandbevegelse” når det kommer til matpakka, veldig mangen sier at ungene kommer hjem med halvspist matpakka etc. Dette KAN det være flere grunner til, en ting er at det gjerne ikkje smakte den dagen, osten var blitt svett? Hva med at det faktisk ikkje var TID nok til å spise den opp?? De gangen Jr hadde ei halvspist brødskive i boksen var fordi han hadde ikkje nok tid! Matpausen i grunnskolen er ikkje fastsatt i antall minutter,
men kun at det det anbefales minst 20 min til dette noe som godt
og vel halvparten av skolene ikkje gjennomfører!

Hvis du har 25 elever i f.eks aldersgruppen 10 år, de har ca 15 min til å spise matpakka på en skikkelig måte–> For det første skal jo ordenseleven hente melka, det kan jo ta litt tid + gjerne litt uro før matpakka er på pulten og man er klare til å spise så ja, (Me snakker jo tross alt om små barn med lopper i blodet!) det er jammen ikkje mye tid de små har til å kunne nyte den medbrakte maten 🙂

“Motstandsbevegelsen” kaller det fattigmannspakka, foreldrene sender tørre skiver med på skolen mens de selv spiser varm mat i kantina. De mener det bør innføres varm mat i skolene. Vel, eg vet ikkje helt eg? Når me ser hva staten fòrer de eldre med blir eg nesten litt bekymret (redd?) med tanke på at eg skal gi dem ansvaret til å mate barnet mitt!?!?!
Hvem tror du betaler for dette i tillegg? Ja akkurat!

 

Men litt tilbake til denne Instagramvennlige matpakken! Er det VIRKELIG nødvendig?? Trenger ungene våre ei brødskive som er formet til en blomst? Ostebiter som ligner små dyr?? 15 rom i matboksen med masse små gourmè retter?? Eg tenkte på en ting og eg måtte humre litt for meg selv da tanken slo meg hehe

Senario: En nyinnflyttet familien som aldri har hørt om “matpakke” ser på hverandre da poden kommer hjem å sier at de må lage noe som heter matpakke til skolen hver dag, men ingen av dem vet egentlig hva det er…Ok, foreldrene kaster seg over Google, taster inn “Matpakke” og ser på bildene!! Vet i allefall det, EG hadde fått sjokk om det var meg hehe Der finnes det også et hav av oppskrifter på diverse matretter egnet for en designermatboks og det er inspirasjonsbilder til hvordan du både kan skjære ut mat og hvordan du kan dandere alt i en helt egen matboks designet for nettopp dette. Dette hadde i allefall skremt vettet av meg!

Vel, la meg nå presentere vår form for Matpakke, den er ganske så normal-hva enn det måtte være? Ja i noen husvær er den nok rett og slett KJEDELIG! Har KUN 1 regel når det gjelder matpakken; ALDRI Nugatti o.l – Matpakka skal være næringsrik, rik på det meste av det me har tilgjengelig og en ting som ikkje skal telles når det kommer til barn/unge og alle andre friske er: KCAL!!

 

Det siste året har Jr fått dilla på Grov Brød m/Sirup (Før var det Kneip, Loff er kun ved enkle unntak!) og dette har lenge vært favoritten hans og han spiser opp ALT hver eneste dag! På skiva har han Pesto, et salatblad, kylling pålegg, ost, paprika og agurk (Lages som doble skiver)

Et annet GODT Tips eg kan gi er; På både Kiwi og Rema finnes det noe meget bra! Du har sikkert sett det, men vet at mangen bare rynker på nesa og går forbi…De har kjøledisker med mat til 50% fordi det gjerne er 1 dag igjen til utløpsdato og det kan mangen ganger være en GULLGRUVE! Ja for som mamma til en aktiv (og voksende!) gutt på snart 17 år VET eg bare pålegget på den skiva kan koste en liten formue i uka *ler* (Bare for å påpeke en annen ting; Kyllingpålegg er ofte MYE dyrere enn “nasjolapålegget” Skinka og Servelaten haha) Veldig ofte finner eg gjerne vanvittig mye pålegg til halv pris fordi det går ut dagen etter. Da kjøper eg gjerne alt, eller i allefall mye og det går rett i fryseren. Tar ut en pakke om kvelden og vips; Ferskt pålegg dagen etter 🙂 Der kan du virkelig spare mye om du vil 🙂 Agurk og tomat er me heldige og får kjøpt direkte fra gartneriene til “gi bort priser” 🙂 Her snakker me store agurker til kun 7 kr!!

 

 

Jr har aldri likt smør på skiva, fant fort ut at Pesto på skiva under pålegg og ost var en skikkelig HIT! Det smaksetter maten til å vekke de sløveste smaksløker 🙂 Prøv det!!

 

Agurken trenger slettes ikkje se ut som et snøfnugg for å fungere på brødskiva *ler* Et salatblad alene løfter garantert matpakken så pass at den frister selv etter etter noen timer i matboksen 🙂

Jr har ALDRI i 10,5 årene han har gått på skolen sagt at maten har vært svett!
Tror eg kan takke det gode gamle…

 

….Matpapiret for det!
Eg lager t.o.m matpakken kvelden før! Vel og merke litt halvveis på natta, men uansett; Aldri dårlig matpakka. Bruker slettes ingen designerboks, men en skikkelig (billig) boks fra Clas Olson som også er frysetett og maten er like frisk på skolen 🙂 Jadda, bare prøv selv! 🙂

 

Siden Jr sin skoledag er laaange, ja helt til 15.30 legger eg også opp i en eller 2 Energibar (Sånn type korn, frø etc) + alltid oppskåret agurk og gulrot on the side Skjer også at det kan havne ei tomat, eple, nepe, etc i den posen. Alt etter årstidene og hva som er friskt og godt eller hva de f.eks måtte ha på tilbud 🙂 Et fint lite måltid på en litt tidkrevende busstur hjem på ettermiddagen 🙂

Eg kunne virkelig sagt MYE om de der designermatboksene…Sukk…Det blir rett og slett for mye å skrive, men eg ser på det som at man syr nesten puter under armene til ungene…Men la det være sagt, eg prøvde en gang, ja og lage en litt morsom matpakke til Jr. Eg brukte pepperkakeformer til å trykke ut brødskiva og ostebiter. Skar frukt og grønt i snodige formen og dillet det til i boksen. Joda, eg hadde det skikkelig gøy på kjøkkenet, men resultatet ble en full bok i retur dagen etterpå….Jr syns rett og slett det ble FLAUT! En annen overraskende ting? Maten smaker ikkje bedre om den ser ut som en blomst!??

HA EN STRÅLENDE LØRDAG!

Go`klem fra Vibbedille som skal NYTE dagen 🙂

#matpakka #matpakke #skolemat #matpause #grunnskolen #designermat #strikkeblogg #strikkeblogger #norgesstørstetstrikkeblogg #norgesstørstetstrikkeblogger #blogglisten #topplisten #toppblogg #toppblogger

8 kommentarer
    1. Folk får gjøre som de vil, men også jeg synes det er mye dilldall og “sminking” av disse fancy matpakkene. Men bevares, liker de det, så gjerne for meg.
      Varm mat på skolen blir neppe så god og sunn og flott som enkelte politiske partier prøver friste med. Høyst tvilsomt! Fjordland? Et par av dem smaker sånn midt-på-treet greit. Så er det andre som er direkte kvalmende skrekkelige. Jeg er ikke spesielt kresen, men jeg brakk meg nesten av et par av rettene. Samme gjør jeg av hermetikken “Erter, kjøtt og flesk” :p Beundrer dem som klarer å få det i seg. Jeg er vokst opp med hjemmelaget mat og drev selv med hjemmelaget da egne barn vokste opp. Nå er det litt hipp som happ, jeg bor alene. 🙂
      Nei, jeg er ikke for varm mat på skolen all den tid man VET hvordan det spinkes og spares på viktige områder i dette landet.

    2. Jeg tviler på at de fleste som driver og lager fancy matpakker gjør det til 17-åringene sine, selvfølgelig synes tenåringer det er flaut. Men til små barn som man prøver å få til å spise variert og som ikke vanligvis spiser opp mate sin, kan det sikkert hjelpe å gjøre matpakken litt morsom.
      Matpakken du presenterer her er jo mye av det samme som man ser andre steder, bare at folk på Instagram tar finere bilder og danderer litt fordi Instagram er en plattform der det er viktig for å få følgere.

    3. For et viktig innlegg! Arbeider som lærer i ungdomsskolen og har derfor ikke så god kontroll på hvilken mat ungdommen har med seg, og i mange tilfeller ender de opp med å gå på butikken for å handle energidrikk og hveteboller. En dag så jeg en som satt med matpakken sin i et klasserom. Gode brødskiver med noe godt pålegg, og på matpapiret et smilefjes og ønske om en super dag! Han gikk ikke på butikken den dagen, men spiste mat som ga energi til langt etter skoleslutt den dagen. Helt topp!

    4. Matpakka er vel ikke enten eller, jfr overskriften. Instagram er og blir et samfunn ute etter følgere – en liten gruppe i den store sammenhengen. Folk flest lager gode, næringsrike matpakker i samsvar med spiseren. Hvordan de lages er irrelevant. Ja til valg av måltider på skolen, i tillegg til matpakke hjemmenfra. Ting er ikke sort hvitt.

    5. Matpakka – i ferd med å forsvinne – i nisseluelandet? Tror jeg ikke noe på. Her til lands sverges det jo til skiver med pålegg – laget en god stund før det skal spises. Hva “matpakka” inneholder er jo opp til enhver – de fleste andre land ler, eller ser på nordmenn med en viss forakt.for hva som spises til lunsj.
      Skjønner godt hva de mener, men har jo selv i oppvekst spist skiver med pålegg fra kjøleskskap – og det glir jo ned – men noen opplevelse av et godt måltid er det jo ikke.

    6. Cecilie: Vel, nå har eg da heller aldri laget fancy matpakke til Jr 16 år, det skjedde kun 1 gang på barneskolen, mulig han den gangen var 8 😉 For å si det sånn, hvis eg nå skulle tatt bilder til Insta da hadde eg laga en matpakke midt på dagen (Ikkje kl 01.30 om natt) tatt med meg maten utenfor sikkert og stæsje den opp slik at den ble Insta.Vennlig, men på dette området er eg mer opptatt av en næringsrik matpakke i steden for 😉

    7. Cecilie: Vel, om den bare svelges eller nytes kommer jo an på både i hvilken fart den er blitt laget og hva som er på den 😉

    8. Så enig med deg. Jenta vår får vanlig matpakke 4 dager i uka . Fredagen får hun fullkornpasta med tilbehør , samt litt litt ost og kjeks, fungerer kjempefint. Ikke skjønner jeg vitsen med å sende med ungene feks kald pizza ,det smaker jo ingenting. Jeg jobber på skole selv , og ser daglig at ungene ikke spiser opp alt det flotte de har med seg. Veldig synd, men noen ganger blir det for avansert for de små.

Siste innlegg