LAGER DU INSTAGRAM-VENNLIG JULEKALENDER??


Julekalenderen som eg broderte da Amira var liten har for lengst blitt pensjonert etter at Dib kom til verden! Den passet best til melkepletter og små karameller, men tiden har endret seg på såååå mangen måter og en Pakkekalender syns eg har virkelig vokst ut av dimensjoner!?! Eller Hur??

Å nei, det er ikkje ungene som er skyld i det selv om gjerne unger har lett for å forvente mer og mer når de likevel ser at ting eskalerer! Eg har T.O.M hørt at unger må skrive liste med ØNSKER til Julekalendere? Det var da slettes ikkje min intuisjon da eg startet med
pakkekalender når Amira var 6 uker…

Ja noen år har eg kjent på presset (om man kan si det sånn) på dette med kalender, for helt ærlig? Det HAR blitt et hysteri og som nevnt tidligere her så skylder eg det IKKJE på ungene, langt der i fra! Som med så mye annet så er det me som foreldre som oftes er med på å skape både press, høye forventninger og til slutt et hysteri om å ha den flotte, største dyreste(?) og den mest Instagramvennlige utgaven…Den der karusellen nekter eg å kaste meg på! Dib ytret noen ønsker for noen år siden om ting han kunne tenke seg i kalendere fordi eg noen år hadde slått til med et PSP-Spill på en fast dato (Hadde noe bedre råd da! hehe) Men eg fant fort ut at eg måtte jenke meg selv for jaggu meg går det likevel mye penger i Jula om man ikkje skal lage kalender til mangfoldige tusen!! Eg har også benyttet meg av OPPLEVELSER en del dager, ja som f.eks bare det å bake sammen eller pynte Pepperkakehus 🙂 På Pepperkakehuset fikk han også invitere en venn med og me koset oss nesten en hel søndag!

Etter hvert som ungene vokste endret pakkeinnholdet seg, men beløpsgrenser har i grunnen vært ganske stabil på ca 20 kr pr dag. Dvs det har kostet meg rett rundt 900 kr + sånne gråpapirposer fra enten Nille eller Boots Apotek 🙂 Men etter hvert som ungene ble enda større har det vært vanskeligere å finne noe til en pris av 20 kr som ikkje bare ender som skufferot. Noen år har eg hatt KUN snop i kalender og så er dette snopet blitt samlet i en kakeboks til hver som de sparte til juleferien 🙂 På den måten slo eg jo 2 fluer i en smekk, ja for julesnop i ferien ville de også ha 🙂 Ergo ble det ikkje stort dyrere enn før.

MEN, nå er det vel heller mødrene som går mest berserk når det kommer til kalenderen!?! Da kan det fort bli dyrt alt etter som! At kalenderen være Instagramvennlig er jo en selvfølge og de fleste overgår seg selv (og andre) for hvert år! Nå er virkelig galskapen begynt å spinne og meningen med kalenderen er for lengst glemt i kaoset over å bli lagt merke til! Tja, kanskje på tide å ta tilbake sjokoladekalenderen til 10 kr og heller starte om igjen??

Pakkekalenderen er i mangen kretser blitt et symbol på status og enda flere mødre føler de ikkje strekker til på grunn av denne eskalerende utviklingen og det er jo ikkje DET som er meningen med førjulskosen? Eller er det eg som har misforstått noe??

Hva har egentlig bukser, sko, dyrt sports/datautstyr, (spinndyr!) sminke o.l
å gjøre i en JULEKALENDER??

 

 

I år ga Amira beskjed om at hun trenger ikkje kalender siden hun nå er 23. Eg sa at nei klart du må ha! Det var ikkje fordi hun ikkje satte pris på det, men desember er sykt travel for henne og hun har sjeldent tid for den lille kosen om morningen så me kom frem til at hun kan få en ting hver søndag i steden for og hun foreslo selv både Q-Tips og bomullspads hehe Eg må som oftes spørre nå når de er så store hva type småting de bruker i hverdagen og ellers. Er det mye av det som havner i en pakkene. Rett og slett ting som de uansett kjøper seg i hverdagen 🙂 Da de var små fikk de en Julefilm sammen lille julaften og det har me i grunnen holdt på i alle år 🙂

En annen ting er jo det at det er vanskeligere nå enn for 20 år siden å finne noe nyttig til 10-20 kr! Siden Amira nå kun skal ha en pakke hver søndag har eg økt pengesummen på Dib sine gaver til ca 30 haha Etter at eg har vært noen ganger på butikken Normal VET eg at det er mye der han både trenger og bruker for 30 kr 🙂 På Julaften henger eg som alltid opp 4 gaver med hver vår Julepysj som også blir juleantrekket hele jula, det er blitt vår egen
koselige tradisjon som alle 4 elsker! 🙂

Men om vår Pakkekalender er InstagramVennlig tviler eg på haha Etter å ha scrollet under #pakkekalender er det ikkje måte på hvor mye lekkert og flott det er der ute!! Her blir det nok en type gråpapir eller de vanlige posene og bortsett fra at eg i år har hengt pakkestanga i taket er det ikkje mye endring på den fronten. Kanskje eg finner noe fint (billig) papir eller poser på enten Søstrene Grene eller TGR, men å bruke en formue på selve utseende ser eg ikkje behovet for! Pakken klippes ned i en fart og papiret ligger igjen på ganghylla hver eneste morning i en krøll *humrer*

Uansett utseende så blir det nok noen bilder å vise for klart eg er glad for det eg lager til ungene min og heldigvis er de inneforstått og ikkje blitt påvirket av at det må være dyre gaver, det er jo heller ikkje meningen med kalender! Når ungene var små brukte me også en kalender fra Charles Dickens, en liten hver bok hver dag som me leste for så å henge den på Juletreet 🙂 Den var vel så mye stas som pakkekalenderen så det trenger absolutt ikkje være ting de får 🙂

Hva med deg? Kjenner du på presset og lar deg rive med? Eller er du bevist på hva du pakker inn og ikkje lar deg styre og påvirke?

 


Viktigst av alt:

Er kalenderen du lager InstagramVennlig??

Go`klem fra ei Vibbedille som gleder seg til å shoppe SmåNips 🙂

#julekalender #pakkekalender #juletradisjon #pakkehysteri #instagramvennlig #status

3 kommentarer
    1. Jeg har ikke egne barn å kjøpe kalender til, men har i år kjøpt til 2 venninnebarn!! 🙂 Det begynte med at jeg spurte venninnen min hva en 2-åring i dag ønsker seg til bursdagen da yngste hennes hadde bursdag på den tiden. Peppa Gris var svaret, hun elsker alt med Peppa Gris, eller Pappa Gis som hun sier. 😉
      Så da jeg fant en adventskalender med Peppa Gris i bokhandelen, med 24 små bøker, en for hver dag, måtte jeg spørre mammaen om det var noe for mini og det var det, så da kjøpte jeg den til henne. Og da måtte jo storesøster på 5 1/2 år også få noe, kan ikke bare gi til den ene tenker jeg!!! Så hun får en My Little Ponny Bath & Shower kalender kjøpt på Spar Kjøp, begge kostet 199,- kr så de for nøyaktig samme sum!!! Jeg pleier ikke å gi de kalender sånn, det ble slik i år ene og alene pga Peppa Gris!!! <3

    2. Kristine Tønnevold Davidsen: Kjenner til de perioden der ja, Jr med sin Spiderman og Batman og Amira med andre ting som f.eks Bratz 🙂 Det er da det er enkelt å lage til kalender for selv et viskelær med Spiderman blir helt fantatsisk 🙂

    3. Jeg har pleid å lage, noen dager med godis og viskelær osv. Andre ting med litt dyrere ting som stillongs og votter, nyttige ting som jeg uansett måtte ha kjøpt. Han har hatt Legokalender i tillegg. De 2 siste årene har vi droppet pakkekalender og bare hatt Legokalender, da vi oppdaget at det var ett par av gutta i klassen som kommer fra hjem der de ikke har mulighet til noe mer enn sjokoladekalender. Sønnen synes det er helt greit, og vi tenker det er ganske greit for de guttene det gjelder å slippe å høre om pakker hver morgen. Etter som jeg har skjønt er det ingen av guttene som har pakkekalender i klassen. I følge sønnen er det visst bare jeg som savner den pakkekalenderen også heldigvis 🙂

Siste innlegg