A Passion for Lace – Vakre Strikkeoppskrifter

Designet av A Passion For Lace –  MoniqueB

 

La meg nå bare først si at DETTE er ikkje for alle, men for de som elsker det, ja da er det for lidenskap å regne ♥ Det er en helt egen verden innen for strikkefaget – No Easy Fix for å si det sånn, men akk å ve så mye nytelse det er i et slikt strikketøy ♥ Eg kan god anbefale det for eg elsker det, bare synd at eg strikket det så sjeldent! Skynter meg å skyte inn at eg har strikket uhorvelig mange Lace Sjal, men skulle veldig gjerne prøvd så tynt som dette! SERIØST?? Her snakker me 2600 meter pr 100 gram! DET er tynt det! Ja du vet det er tynt når det blir Lace med pinne 2,5 *ler* Sjalene eg har strikket er blitt strikket på pinne 4 og 5 ca, men garnet var ikkje så tynt som dette! Dette må jo være sånn ca sytråd jo 🙂 

 

 

Designet av A Passion For Lace –  MoniqueB

 

Selv om dette er stort kan du fint surrer det rundt halsen siden det er så tynt, men hallo? Dette er jo en vakker brud verdig!! Eller, bare sånn lett henslengt over en verneverdig gammel stol eller noe, ja for så lekkert er det ♥

 

BLYDE
Bildene over
2 størrelser

 

 

 

 

Designet av A Passion For Lace –  MoniqueB

 

Et sjal som dette kan brukes til mye og mangt. Brudeslør? Så klart! Svøpe inn et dåpsbarn? Soleklart. Duk? Selvfølgelig, men styr unna rødvinen den dagen, eller, ikkje servér spagetti med tomatsaus eller pølser med ketchup heller. Bare sitt pent rett opp og ned og drikk opp vannet ditt!

 

 

THE SHETLAND STARS SQUARE SHAWL (Outlander)
180 cm X 180 cm

 

 

 

* * * *

 

Fredag og eg skal bare sitte her å vente…Ååå det kommer pakker i dag! Det er i allefall tilfellet om Posten holder det de har lovet! Det skal komme en pakke med Posten og en med PostNord. Litt usikker på den PostNord pakken, men det er jo lov å håpe!! Begge pakkene veier merkelig nok 8,1 kg! Litt av en tilfeldighet? Den ene pakken inneholder oppbevaringsløsning for innholdet i den andre 🙂 Her gjelder det bare å få ordnings og system fra første stund, det er ikkje rom for å la dette bare skli ut i påvente av gode løsninger 🙂 Tja, det spørs om det blir noe strikkings denne helga for å si det sånn! Sannsynligheten for en ny dille er virkelig stor! Eller, det er jo ikkje en ny dille for dette har eg potlet med i mange perioder siden både eg var liten og ikkje minst siden ungene var små. Her skal det rett og slettes blåses liv i gamle diller *ler*

Mens eg venter på et PLING fra Posten trooor eg at eg skal sveipe vaskefilla litt rundt i stua, bare litt! Litt herlig
å starte helga med støvfrie flater, om det er rotete på badet f.eks kjenner eg ikkje en plass når eg sitter her inne
i stua. Den som roter, ja den får takk også rydde – DET skal bli mitt nye mantra! *humrer*!

 

 

 

 

LAG DEG SELV EN
KOSELIG FREDAG

 

 

 

Go`klem fra ei Optimistisk Vibbedille 🙂

4 kommentarer
    1. Dævendøtte, det var utrolig fint. Så lyst til å strikke det, i en anelse tykkere garn og bruke det som sengeteppe.
      Ønsker deg en herlig helg. Jeg skal på syhelg og gleder meg som en unge.

    2. Åh,disse sjalene var nydelige. Tror jeg må strikke meg et av de,ja. Blyde likte jeg veldig godt. Veldig tynt garn som er brukt ser jeg ,så her tror jeg at jeg ville prøvd meg på et noe tykkere garn .Tynn line fra Sandnes tror jeg kunne vært noe,eller sett om man fant et garn som var kakken tynnere enn det igjen.
      Har jo igjennom årenes løp strikket en god del duker i kunststrikk,så det hadde vært gøy å strikket ett av disse sjalene.
      Må bare gjøre ferdig litt annet jeg har på pinnene først.
      Ha ei fin helg.

    3. Om du skal strikke en av disse til bruk som bordduk eller sengeteppe vil jeg foreslå å bruke Bomull Heklegarn *S* Gjerne et som klarer 60 graders vask *S*

      Til sjal vil jeg anbefale Kamgarn, jeg har brukt Alv Kamgarn fra Hillesvåg Ullvarefabrikk, det er totrådet, så man ‘slipper’ å være redd for å ‘ryke tråden’ (Noe som jeg har ‘slitt’ med med entråds garn) Alv kan oppleves som litt ‘hardt’ men det sklir lett over pinnene, og etter vask blir det mye mykere *S*

      For øyeblikket strikker jeg på en dobbeltstrikket jakke i Alv Kamgarn, det er et ‘evighetsprosjekt’ . . Kan bare strikke litt om gangen på den *S*

      Alt av garn kan brukes til sjal, men strikker du i garn med lite ‘strekk’ bruk tykkere pinner i forhold til garnet *S* Jeg lærte meg å strikke ‘Lace’, eller Kunststrikk på Norsk, tilbake i 1980 da jeg prøvde ut etter en oppskrift i et ukeblad *S*

      Kan du f.eks strikke raglanfelling, og lage et ‘kast’ så kan du strikke ‘Lace’ *S*

Siste innlegg