Aldri før har det vært så viktig å KOSE seg!

 

Dette har eg god trening i: Å trives i eget selskap, takk og pris for 16 år som ufør…Endelig kom det skikkelig til nytte og akkurat dette vet eg mange kjenner seg igjen i 🙂 Greit å ha noen fordeler, men eg finner overhodet ingen glede i å gni det inn hos de som sliter. Det er mange som sliter, og har slitt veldig de siste 8 mnd – Det skjønner eg veldig godt, det gjorde også eg det første året eg var “bare” hjemme…MEN! Det finnes en løsning på det meste, kanskje ikkje en løsning, men det er mye man kan gjøre for å ha det litt bedre, eller kjekkere. Nå mener eg ikkje at de som f.eks er permiterte skal sette i gang å strikke eller perle for å få et bedre liv, neida, dette gjelder alle – Fordi me har alle fått beskjed om å holde oss hjemme. Ut å gjør det man må, men utover det? Hold deg hjemme! Det er pr nå det eneste me kan gjøre for å prøve å begrense den dritten som prøver å styre livene våre.

Sånn kan me jo ikkje ha det…?

Dessuten så er det faktisk veldig sunt å kjede seg, er det ikkje det me alltid har sagt til ungene når de kjeder seg? Jo, det er det! Hva skjer når man kjeder seg? HA! Da begynner “ting” å spinne og man begynner kanskje å gjøre ting me aldri før har gjort! Ja som å perle f.eks, eller kanskje strikke? Male? RYDDE? Hvem vet, det er alltid noe for de fleste 🙂 Det viktigte er at du gjør noe som gir deg noe, det å kose seg er noe alle har behov for. Å kose litt ekstra på dager som me har nå er en veldig fin ting, og ingen skal ha dårlig samvittighet av den grunn. Ja, me skal tenke på andre, og ja man skal hjelpe der man kan, men til syvende og sist skal man også tenke på seg selv.
Du vet hva du skal gjøre i en krisesituasjon? Ikkje? Vel, regel nr 1 er å hjelpe deg selv først. Hvorfor?
Jo, fordi da er du rustet til å kunne hjelpe andre.

 

 

 

 

I dag har eg hatt nesten hele dagen helt for meg selv! Tok meg kun en kjapp tur på badet og stelte meg litt, laget litt lunsj og satt meg ved spisebordet. Nå har eg fått med en Snømannfamilie 🙂 Alle kan perle, det er ikkje noe du egentlig kan lære, du bare gjør det. Eneste kravet er vel at du er over 5 år 🙂

Mønsteret på denne Snømann Familien finner du inne hos Karens Perler – Helt gratis t.o.m!
Det er også mye annet kjekt der inne 🙂 Vel verdt en kikk!

 

 

 

 

Det å glede andre er også en greie, det føles godt. Derfor satser eg på en desember fylt med gaver som skal sendes i alle retninger i landet! Kanskje det havner en hos deg? Ja, hvem vet! Ååå hvor kjekt er det vel ikkje
å vente på noe gøy i posten!??
Ikkje sant! Humøret stiger i ventetiden og man koser oss! Når pakken så kommer
i hus har noe du nytt som du kan kose deg med, finnes jo nesten ikkje noe kjekkere, spesielt om man kjeder seg!

Bare en lite sniktitt på noe av det som etter hvert skal sendes! Tenkt, en hel pakke med SKY i den nydeligste petrolfargen sammen med en passende, og deilig strikkepinne. Det kan gi en som elsker
å strikke mange koselig timer, akkurat hva man trenger nå om dagen.

 

 

 

 

Tja, gode muligheter for at noe av dette også blir gjort om til deilige julegaver 🙂 Det er ikkje alltid det er mengden som teller, men følelsen av å ha blitt tenkt på holder ofte i hauer og lass. Vis noen du også, at du har tenkt på de. Det er som å gi noen en klem, nå må me mer enn før vise de rundt oss at me TENKER på de- Klemmene får me ta på et senere tidspunkt! Eg nevnte i et innlegg her tidligere at Kompanjongen min på “Koselig strikking for alle” på FB sa me burde sende skikkelige julekort i år, la det bli en “Greie” i år. Send gjerne julekort til folk du aldri har sendt til før, legg gjerne et i postkassen til naboen også! Fortell dem at du tenker på de, legg ved en klem og gjør dagen bedre for noen. Posten.no burde halvert portoen nå under corona, det hadde vært noe! TENK på alle de kortene me kunne sendt uten å bli ruinert!?! *humrer* Vet du hva det koster å sende 1 postkort?? Eg måtte sjekke og eg fikk sjokk; 17 kr! Fra 1/1-21 vil det koste 18….Skjønner i grunnen godt om det er grunnen til at flere har sluttet med julekort i postkassa…Vet i allefall om eg skulle sendt til alle eg ønsket,
ja da hadde det blitt en egen utgiftspost i Julebudsjettet!

 

 

 

 

Men du?

Har du et tøff hverdag, er du mye alene pga Corona? Om det er en mager trøst så er du ikkje alene, men det betyr ikkje at det hjelper deg noe særlig. Hvis alle me som ikkje direkte er rammet av denne hekkans pandemien
(da mener eg at me ikkje er syke av den) gjør litt så kan det hjelpe mange. Eg gjør så godt eg kan, men det forblir jo mest her på bloggen. Eg vet at mange “der ute” finner mye glede i det, det vitner mailboksen min om, og DET igjen hjelper jo meg igjen- Det er virkelig koselig. Mail er gratis, send mail til alle du kjenner eller ikkje kjenner. Det er flere enn du tror som roper om hjelp på Facebook. Mulig du ikkje ser det ved første øyekast, men les en gang ting, kanskje den som skriver er veldig ensom? Redd? Det er ikkje alltid den som skriker høyest som har det verst. Noen fine ord i et kommentarfelt betyr mye, det vet me, det koster deg ca 3 sekund og andre føler seg bedre. Ellers så kan me jo alle gjør vårt beste, heller svelge litt kameler i steden for å fly i tottene på hverandre 🙂

En annen ting; Er du en av de som kjøper ferdige julekaker fordi livet tar for mye tid? Vel, kanskje du nå har fri hele ettermiddagene, kvelder og helger? Kanskje hele dagen? Eg skal svinge hobbygenet mitt ut på kjøkkenet i desember, eg elsker å bake småkaker og snop! De siste årene har eg også bakt for mor mi fordi hun ikkje orker lengre,  og det skal eg gjøre i år også. Dessuten baker eg sjeldent enkel porsjoner, eg både dobler og tredobler – Det kjekkeste er å jo gi bort både kaker og snop i små poser/bokser i løpet av desember. Planen i år er å ta runden til naboene 🙂 Vel, hvis du ikkje er glad i å strikke eller perle for å få bukt på kjedsomheten kan du jo begynne
å bake igjen? Ingen grunn for å kjøpe ferdig bakst i år, fritid er jo noe veldig mange har fått extra av i år 🙂
Bak til deg selv, bak til de som ikkje kan bake. Sving en kurv med nybakte julekaker innom til noen som MÅ være på jobb for at samfunnet skal svive. Sånn helt egentlig? Så lenge du holder deg frisk, da mener eg fra Corona, så er det ingen grunn til å kjede seg. Hvis alle har et snev av dugnadsånd i seg, vil flere få det bedre.
Ja eg vet, mulig eg er litt naiv, men HALLO? Hvis alle gjør litt…..Ikkje sant?

Nå skal eg perle en Nissefamilie, blir du med?

 

 

 

HÅPER DU HOLDER DEG FRISK
OG AT DAGENE DINE ER GODE, tross alt…

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

7 kommentarer
    1. Hei
      Det var mange fine ord.
      Jeg er heldigvis slik som deg at jeg kan kose meg alene og trives. Jeg både strikker og broderer.
      I år blir det ikke gjort så mye jeg skulle ha gjort. Og det er pga jeg skal opereres den 30 november så her prøver jeg å gjøre unna så mye som mulig. Her har jeg fått laget fåreruller og sylte. Å nå har jeg saftet 16 fl med saft må ha plass i fryseren til julematen jeg skal handle nå så jeg slipper seinere. Pga da har jeg bare igjen det vanlige som vi skal handle til jul. Til uka eller neste uke blir det å bake 2 slag kaker blir ikke så mye baking i år, men vi kan ikke ha så mye pga min mann har diabetes. Men ei delfia kake skal jeg lage men det blir ikke før siste helga før jul.
      Så som du ser så blir det ikke så mye her, men min mann og jeg skal kose oss allikevel.
      Ha en god kveld.
      Klem fra meg

    2. Dine blogginnlegg er som vitaminpiller. Blir glad av din positivitet.
      Stor klem til deg fra meg.

    3. Kos her også! Mannen har blitt beordra til heimekontor, så nå har vi felles lunsj og kos. Litt strikking, lesing osv….satt opp lyslenke ute i dag, så det vart litt lysare på verandaen. Mine barn bur i Oslo/ Asker, og dei ser eg jo ikkje nå…..så vi brukar digitale møter.. Rar tid. Men, eg er glad for å bu slik til at eg føler meg trygg. Så får vi håpe på betre tider etterkvart. Kos deg med perleriet… det vart eg ferdig med i barnehagelærarkarrieren. Men, kva leire bruka du til dei figurane dine? Har så lyst til å lage ein liten landsby. Ha ei triveleg veke!

    4. frisk fra korona er jeg og alle mine med :=) perle gjør jeg ikke men strikker som du hvet,liker å fargelegge gjør jeg også :=) og jeg skal bake tykklefser ,det blir nok en dag i løpet av uken ,og jeg gleder meg :=)
      kjeder meg ikke er vant til å være mye alene ,men mandag er det strikkekafe og vi holder stand frem til jul har vi bestemt ,vi er 4til 6damer og vi holder god avstand og spriter oss godt så det går bra

    5. Hei du:). Gledessprederen.
      Jeg er også vant med å være alene, har aldri hatt mange venner. Det har blitt lest mange bøker opp gjennom årene. Det leses fortsatt, men pr i dag forsøker jeg å få noen julegaver ferdig. Strikkede sådanne. Min eldste og jeg har begynt å legge puslespill. Det er fin avveksling fra strikketøyet, men synes tiden flyr uendelig mye fortere over puslespillet.
      I dag er det skikkelig ruskevær her i min lille hjemby, den skal benyttes til te, strikk og litt rydding. Jeg har fri i dag, ellers er jeg på jobb som vanlig og det er mannen også. Vi er heldige, både som har jobb å gå til og fordi det foreløpig er nokså lite smitte her.Alle forholdsregler tas når vi må ut:)))
      Også koser jeg meg med blogg, din spesielt. Det er nesten alltid like koselig.
      Ønsker deg en riktig fin strikke/perledag. Klem fra meg på østlandet

    6. Nå ligger jeg en dag på etterskudd ibloggen din. Sånn blir det når man jobber natt og MÅ sove. Er så imp over det du får til. Får nesten oveskudd av å lese den. Jeg skulle gjort så mye men jobb og hvile tar mye av tiden. Har jo denne vonde skuldra som bremser hardt i tilegg. Men jeg koser meg med å lese alt du driver med. Veldig😍 Du må ha en god natt. Jeg tar natta om ca 9 t. Takk for god lesing.

    7. Herlig innlegg! Jeg har også vært syk/ufør i akkurat 15 år nå, og heldigvis har jeg ikke evnen til å kjede meg. Akkurat denne tiden er den travleste på veldig lenge, jeg syr munnbind som jeg selger for 1.) Folk trenger munnbind! Og 2.) Jeg trenger de ekstra pengene nå før jul, jeg har to voksne barn og en ungdom, koselig å ha en gave til dem hver til jul. I tillegg bretter jeg stjerner av tyyyyyynnne båndremser og lager øredobber av dem. Håper å selge noen i år også. Nå har jeg endelig gjort alt klart, stresset kan legge seg og jeg kan falle inn i min deilige hvilerytme igjen. Og kanskje grave frem et strikketøy igjen, sånn bare for kos?

Siste innlegg