Beklager, eg har gjort en stor feil…??

 

Eg vet eg er flink til å kreditere andre hvis eg har blitt inspireret, eller om eg skulle bruke elementer i et prosjekt som eg har plukket med meg fra andre. HVIS eg noen gang har glemt det er eg den første til å beklage for så å rette opp i det. Dette gjelder også når eg strikker, eg krediterer spesielle felllinger, fletter etc. Har vel aldri påberopt meg for å oppfunnet noe, ja bortsett fra Turnustrikking – Det vet eg er mitt uttrykk hehe Eg forteller det ikkje bare, men eg linker til den som har opphavsretten eller som designet det før meg. Ser ingen grunn for at eg skal få beskjed om at eg må innrømme fra hvor eg har ideén til det eg har tegnet? Ja på disse bildene her? Hvem har ikkje drodlet en gang eller 100 i livet? Er det utlyst noe eierskap på det?

Noen som eier kurvene? Prikkene? Nei eg tror ikkje det. Sannheten er den at dette er fri fantasi mens eg har sittet her å sett på serie uten å ha et spesifikk “mål” i hodet, selv om det er akkurat det eg blir beskyldt for. Eg har ikkje tenkt å poste det aktuelle bildet (Mulig det er et mål i seg selv? Ja at det skal komme her på bloggen?)
men eg kan love at det er ikkje sammenlignbart…

Det er forøvrig kun nå på nyåret eg har lagt ut noen få drodlerier mine..

 

 

 

 

Men ok, eg gir meg for rett skal vel være rett….NOEN må eg vel takke for inspirasjonen?
Har 0 problem med det, men da skal det være til rettmessig inspiratorer:

 

– Til mor mi og mine søstre som alle samme drodlet kraftig i telefonkatalogen under de lange samtalen de hadde ved telefonbordet i fasttelefontiden.

-Til ei steingammel tante (Ja hun lever ennå og ble nettopp 101 år!) som skulle lære oss hva de gjorde som små når de ikkje hadde fargebøker. Hun tegnet masse krusseduller i tegnebøkene vår når me var på hyttetur på sørlandet og ba oss fargelegge. Da tegnet me ikkje streker og prikker, men kun fargelegging. Hun dekorerte kjøleskapet med sommerens kunstverk. Tja, eg var vel sånn 8-9 år gammel. Altså lenge siden.

-På barneskolen fikk eg alltid kjeft av mattelærerene fordi eg skriblet for mye i læreboka (Altså: Drodlet) Eg måtte som regel sitte igjen og viske ut alt sammen….Ikkje sant!

-Til min enestående illustratørlærer på Gr.Designstudiet på midten av 90 tallet: Hvis me ikkje hadde noen idé om hva me skulle tegne eller lage, fikk me beskjed om å sette oss i grupper for en brainstorming og ikkje minst drodling! Drodling er en effektiv metode for å komme frem til et annet resultatet enn kun den drodlinga…Ja

 

 

 

 

Samme lærer lærte meg å “prikke”… Det er effektivt å bruke til skyggelegging eller for å få en dybde i et bilde og man ikkje vil fargelegge. Godt egnet i et abstrakt bildet f.eks, da kan man stilisere ved å enten prikke, eller fargelegge for å fremheve. Tegningene over er forøvrig fra 1997, bare nevner det

Eg er stortsett veldig snill og grei, forhold meg til lover og regler så godt det lar seg gjøre, men eg liker ikkje å bli *beskyldt* for noe eg ikkje har gjort. Ei heller trenger hjelp til å åpne øynene mine for eg ser veldig godt hva som skjer, ei heller svarer eg på det eg definerer som proviserende sms nattestid. Sånn *Klapser* i hendene, da skal eg faktisk drodle litt fordi eg er sliten etter gulvvask hjemme hos mor,
før eg skal svinge vaffeljernet etter “bestilling” fra gutta mine 😀

 

 

LAG DEG EN
FIN KWELL

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

14 kommentarer
    1. Sånn “kriblerier” satt jeg ogsåog gjorde på skolen. Tilfeldige krusseduller, og så fargelegge. Bra det preller av på dæ👍 Må tydeligvis være nokså tykkhudet samme hva man gjør her i verden, og bra du er det. Sjalusi er en større drift enn seksualdriften, sier no æ. Sta å på, æ heier på dæ 👍🥰👏

    2. Så flott effekt det ble med prikkingen. Bare elsker disse drodleriene dine.
      Det finnes mange slags hobbyer/ fritidsaktiviteter, og noen har tydeligvis som hobby å plage deg.
      Slitsomt for deg, men trolig ennå mer slitsomt for de som kun er ute etter å finne feil hos andre.
      Glad du deler bildene med oss så vi kan glede oss over dem.
      Klem fra Liv

    3. Rett skal være rett 🙂 godt alle som fortjener det har blitt kreditert;)

      Kreves det at du skal opplyse om hvor droddlene kommer fra? Kan en ikke bruke det som bare detter rett i hodet på en heller nå? Eller misforstod jeg noe?

      1. Noen er visst i besittelse av enkelte kurver , ja og prikker 😀 Men eg tror eg fikk kreditert de viktigste nå i allefall 😀

    4. Jeg gikk også Grafisk design i 97. Ser ut som vi gikk samme sted og ,ettersom den nederste der har jeg en helt like av bare med en Maur… 😉 Og den Drodlinga der gjorde vi også mye av husker jeg. Var jo sånn vi kom opp med nye ideer. Så viss noen mener du har stjelt ideen til noen så har jo de igjen stjelt ideen til noen på 90 tallet ettersom vi lagde slike da. Og da har de igjen stjelt ideen fra noen før dem. Ja du skjønner tegninga, den sirkelen der vill aldri ende 😉 Knallfin Drodling, digger streken din!

      1. Takk skal du ha <3
        Ikkje sant vel? hehe
        Hvor gikk du på Grafisk? Eg tok første året i Stavanger og 2.året i Oslo (og ble værende ei stund) 🙂

          1. Eg mener å huske eg spaserte opp Hegdehaugveien, helt opp, inn til høyre og i en stor hvot murbygning (det var først halvår) før skolen fikk nye lokaler nede i Pilestredet et sted. Eg gikk i Oslo 1998/99 😀

            1. Jepp da var det samme sted og 1 år samtidig. Men det var jo så mange grafiske klasser der i forskjellige stadier ettersom de startet nytt hvert halvår. Så da har vi sikkert “truffet” på hverandre gangene viss du gikk der på dagtid. Jeg var mye der i helger og brukte lysbordet også.

            2. Jepp og på akkurat det rommet var også eg en del, også i helgene. Hjemme hadde me Amira 3 år høyt og lavt i en liten leilighet på St.Hanshaugen så timene på skolen var gull verdt 🙂 Eg hadde Bibbi som hovedlærer

            3. Husker ikke helt hva de het, men det navnet var det noe kjent med. Og husker jeg snakket litt med flere på det lysrommet med små unger. Var ei jeg pratet litt med engang som hadde en på 2-3 år. Hun hadd dialekt fra vestlandet et sted. Kanskje det var deg…? Det hadde vært moro det om det var det 🙂 Det var en fin tid. Møtte mange hyggelige mennesker der, og noen har jeg fortsatt kontakt med 🙂

            4. Det er jo godt mulig. Den eneste eg har hatt litt kontakt med fra og til er ei indisk (Mamta) som i dag er en anerkjent kunstner (Bor i Bærum). Har besøkt henne flere ganger og det er ganske utrolig mye av det hun lager. Ellers hadde eg lite å gjøre med de i klassen. Me hadde utstilling sammen på Grunerløkka før eksamen “Se ned på oss”. Eg var den eneste med stavangerdialekt i vår klasse 😀 (Var kun eg fra klassen her i Stavanger som kom inn i Oslo). Årene i Oslo er noen av mine beste!

    5. Jeg har aldri visst at det heter å drodle, men jeg har gjort masse av det, og det kom ingensteds fra. Mammaen min brukte tegne svaner, faren min tegnet ingenting, og ikke søsteren min heller. Men jeg laget slike tegninger som du øverst her. Av meg selv. Masse greier som fløt sammen. Jeg skal si deg at de er ganske like de du har laget øverst her. Prikketegninger gjorde jeg også, men det var etter læreren min i begynnelsen av ungdomsskolen lærte meg. Første prikketegningen min var en kanin oppå ei avsagd trerot 😂

      1. Eg tror nok at alle har på et tidspunkt drodlet. Det er noe de fleste gjør om man er litt fraværende eller bare sitter å kjede seg (forelesning hehe) , ventemusikk i telefonen. Vil tro ingen av oss kan påberopet retten for opphav haha 😀

Siste innlegg