BLIR EG MER AKSEPTERT NÅ?

Det er ikkje å stikke under en stol at enkelte er mer akseptert i dagens samfunn enn andre – noe det er flere grunner for.  Vil vel kanskje si at en person som er ufør muligens er den laveste av de laveste på rangstigen? Eller, kanskje de som må leve på sosialen er noe lavere? Nå har eg ikkje tatt høyde for de som lever på gata fordi de blir jo bare forbigått av de fleste uansett, kan du fortelle meg hvorfor? En person som lever på sosialen er like mye menneske som f.eks meg som er ufør fordi noen gjorde en saftig feil i jobben sin eller som deg som jobber 8-16 hver dag og tjener penger, ikkje det? Både eg og du som jobber 8-16 betaler skatt, ja faktisk basert på samme grunnlag. Før 1/1-2015 hadde eg som ufør lav skatt, men nå siden hele omleggingen som gjorde oss alle til arbeidstakere betaler eg faktisk 35% skatt noe som burde gjort meg likeverdig? Men neida, forskjellen er at du MÅ ut dørene hjemme i god tid før jobben starter kl 08, eg? Ja eg kan sove til kl 10 og dra meg under dyna til 12 om eg vil + eg kan ta meg et par timers kwil mens du står i kø hjem fra jobb. Blodig urettferdig etter mangens mening, akkurat det kan me jo ta en real diskusjon på, men ikkje i dag for i dag skal eg fortelle noe som plutselig har gjort meg MER akseptert enn tidligere…

Vet du hva som er lavere på rangstigen enn en ufør? Ja bortsett fra en som lever på sosialen og som synker lavere for hver gang h*n må ta turen til Nav…uansett, husk at alle har en grunn til det, en grunn me ikkje aner noen ting om…

Tilbake til spørsmålet, “Hva som er enda lavere?” Jo det skal eg fortelle deg, en lavtstående person i dag er en Røyker…Er du i tillegg ufør, eller en Nav`er som me blir kalt ja da er man ille ute! Du kommer faktisk ikkje lavere på rangstigen bare så det er sagt. I tillegg blir man mer eller mindre kriminalisert av hele systemet, men det er fortsatt fult lovlig å både kjøpe og bruke tobakk og sigaretter. En røyker er en person på samme måte som alle andre, men står man f.eks utenfor et sted å tar oss noen trekk blir man seriøst målt fra topp til tå som om man var et vemmelig utskudd. Ser man anderledes ut fordi man røyker?? Er man mindre smarte fordi man røyker? Ja eg lurer bare fordi i flere sammenhenger blir man mer eller mindre behandlet som dumme? Ja eg kan være enig i at man er dum om man røyker, eller, la meg omformulere det: Det er dumt å røyke, men det gjør oss ikkje mer dum som person. Ja det kan stinke, enig i det, men det er det mye annet som gjør også…F.eks alkohol, men DET er sosialt aksepter, ja å ta seg ei flaske vin eller en 6 pk med øl. Det er HELT greit. Det er t.o.m akseptert at de som er høyt på rangstigen også tar seg både en sigarett eller i bestefall en sigar! Du vet at det er røykerom på Stortinget?? Hmm det er da eg lurer på hva som er forskjell på meg og en som jobber der?

Me kan diskutere det å røyke kontra å drikke alkohol her fra til månen uten å komme til noen form for enighet og sånn kommer det alltid til å være. Alle tobakkvarer er pr i dag kamuflert for ikkje å friste de unge, likevel er ikkje det å røyke sunket nevneverdig. Men å style Ciderhyllene med fargerike og lekre flasker er helt grei…Ja for det frister da slettes ikkje en 16 åring? På ingen måte. Ja du, det drikkes også alkohol på Tv, i programmer som sendes i beste sendetid som også blir sett av barn! Men å røyke på tv!?? Er du spinnhakka gal eller!!?

For å forsvare en røyker så kan eg jo si at man blir dum av å drikke, men ikkje av å røyke, man blir uansvarlig av å drikke, men ikkje av å røyke, man kommer i fengsel om man drikker og kjører, men ikkje av å røyke og kjøre, likevel er det tobakken og sigarettene som MÅ for alt i verden gjemmes og stemples som meget farlig…Ja man kan bli syk av å røyke, men hekkan, det blir man da også av å drikke! Skrumplever er noe av det du kan oppnå av å innta de edle dråper, for ikkje å nevne en ødelagt bukspyttkjertel… ja det skjer også at personer blir drept pga alkoholen…Så ja, den diskusjonen der kan man holde på med i evigheter så me lar den bare ligge 😉

Nå der i mot er eg på vei oppover rangstigen, eg ser frem til lønnsøkning(?), heder, ære og masse ros 🙂 Selv om du sjeldent har sett meg hengende utenfor å røyke kommer det aldri til å skje i fremtiden i allefall. ALDRI skal eg heller måle en røyker fra topp til tå og kanskje eg nå vil bli mer sosialt akseptert, selv om eg er Nav`er?

Vet du at de som røyker har et eget ord som de omtales under? “Røykerene”, men du hører aldri det snakkes om “Drikkerene”??

For 12 dager siden stumpet eg røyken for aller siste gang etter å ha røykt i ca 30 år. Aldri har eg vært så lenge uten røyk og lengre skal det bli. Nå er det slutt! Herlig å ikkje være en kriminell lengre, men eg kommer aldri til å ha holdninger som en ikkje-røyker for ALLE er me bare mennesker og våre handlinger definerer oss ikkje som person –

Det er noe alle burde vite 🙂

 

 

Go`klem fra en Stolt Ex-Røyker 🙂

12 kommentarer
    1. Utrolig bra jobba. Var selv en storrøyker. Over 20 for dagen. Tok hensyn til gud og hvermannsen, men følte meg utrolig teit som måtte ha den røyken. Er i dag en ikkerøyker. Stumpet røyken for 3 år siden. Og har aldri angret. Ifølge Slutta har jeg spart over 180000. Jeg kjøpte meg splitt ny bil, betalte mindre i lån pr mnd enn hva røyken kostet. På den måten kunne jeg ikke faile. Bilen måtte betales uansett. Nå er den nedbetalt og jeg sparer tilsvarende beløp hver måned. Og føler meg ikke uglesett av venn, familie, leger etc.
      Stå på, du kommer til å få et herlig liv uten røyken og ikke minst lukten. Masse lykke til😘

      1. WOW! Det er jo kjempebra! Eg kommer nok også til å spare tilsvarende og det er helt supert 🙂 Merker godt at det ikkje lukter her hjemme mer slik som før og det er jo noe av det beste 🙂 Bare gleder meg til fortsettelsen 🙂

    2. du er supergod 🙂 jeg driver med dette tøyset enda , men har en liten deal med Victoria . Jeg skal slutte med det og hun skal jobbe og helst komme seg opp en karakter i matte … da må vi begge slite litt , men det er likevel overkommelig. Bruker du E siagarett eller klarer du deg uten noenting ? blir litt stressa av disse e sigarettene som noen av venninnene min bruker … de sitter å pimper på dem når jeg er på besøk , og kommer plutselig på at jeg kansje vil ut en tur å røyke???? Da beroliger jeg dem med at neida, jeg klarer ett par timers besøk uten røyk 🙂 Men er muligens en bra måte å slutte på… selv er jeg mer sosialrøyker og glemmer meg helt av om jeg er alene hjemme … klarer meg da godt uten… Itillegg til å røyke er jeg snart ufør pga kronisk sykdom, og vi bor enda i en leid leilighet … men der skal vi ut ilp av halvannet år , bare finne en plass å kjøpe noe… Hva folk måtte tenke om oss bryr jeg meg veldig lite om , Victoria har gode venner som aksepterer familien vår … men klart dattera til legen og psykologen… de kommer ikke hit …der er vi nok ikke bra nok.

      1. Eg damper litt jordbær og vannmelon hehe Hjelper på det så eg har ikkje hatt noe form for sug selv om hjernen ikkje helt husker at eg har sluttet hehe Eg, eller me har alltid røykt inne (!!!) så her får besøket fortsatt røyke, eg sender ingen ut 🙂 Skulle da bare mangle. Var nok en veldig sosial røyker selv og røykte mest i godt selskap, likte ikkje å stå rett opp og ned ute bare for å ta meg en røyk. Da ble det 2 kjappe trekk før eg gikk inn igjen. Hvis en røyk skal smake godt må eg sitte ned å kose meg 🙂 Nå koser eg med også bare at eg har god samvittighet + at det koster ingenting i forhold til hva tobakken kostet! 🙂

    3. Grattis med at du klarte å slutte før du ble lungesyk. Eg jobber med saken….etter å ha fått Kols. Angra eg på at eg ikkje slutta for mange år siden? Klart eg gjør!! Har røykt fra eg var 18 år, nå 75 år. Må jo gå galt.
      Røyke inne i stua mi har ingen fått lov til på flere år. Dersom altfor dårlig vær, så må det røykes under kjøkkenventilatoren. Hvis det ikkje er godt nok, så får røykerane finne på noe anna enn å komme til meg. Er noe som heter passiv røyking og. Eg har barnebarn og oldebarn som kommer på besøk. Dere har ungdomma som får i seg mer enn godt er. Der må du bli strengere, nå etter oppussing og. Trur ikkje røykerane kommer å vaska ned dritten. Du angriper ikkje røykerane fordi om du har regla innafor di eiga dør.
      Lykke til videre, både til deg og meg og mange flere.

      1. For å si det sånn så er det ganske sjelden besøk her av en røyker så om besøket tar seg 1 eller 2, 3 eller 5 røyk så går det fint 😊

    4. Oi, så utruleg flink du er! 🔝 Eg er av den meining at alle må få gjere som ein vil – ingen andre har noko med om ein røyker/drikker/et for mykje osv! Det bestemmer eg sjølv!
      Ha ei nydeleg romjul ♥️

Siste innlegg