Den stygge andungen – En historie fra virkeligheten….

 

Dagen i dag blir nok på en eller annen måte skrevet inn i eventyrhistoriebøkene….Snakket med Amira tidligere i dag da hun var ute å kjørte på vei til flyplassen. Fortalte henne om en trist ulykke der på motorveien og ba henne se seg godt for…en andemor med 7 unger ble påkjørt i går. 2 av ungene overlevde og frivillige leita langt og lenge etter de, fant de, og plassert de i et vann med mye ender m/unger – Det ordnet seg godt til slutt. Me avsluttet samtalen for hun skulle hente mannen sin på flyplassen.

Etter en stund ringer svigersønnen min, litt på styr for de har stoppe midt på veien i sentrum der de bor og Amira flyr etter en liten andeunge som gikk midt ute på veien! “Hva gjør me nå?” var spørsmålet. Da gjentok eg bare det naturforvalteren sa i avisen i går: “Unødvendig å ringe oss om man finner en andunge, alle kan ta den med seg til et vann hvor det er mye ender, sette den fra seg der og det er god mulighet for at det vil ordne seg”.

SÅ var spørsmålet hvilket vann, vel, de startet ved Hålandsvannet, men der var det ikkje ei and å se….Kjørte videre til Lille Stokkavann for der vet eg der er en del ender + unger. Lite fugl der nå i kwellingen, kun et par og de var ikkje særlig interressert…Tja, da var Mosvannet neste stopp, der vrimler det av både ender og svaner + unger. Ba de om å kjøpe med seg havregryn på veien slik at de hadde noe å lokke de med…Eg var med på høytaleren hele tiden og det var jo nesten en thriller! Som forventet var det veldig mye aktivitet ved Mosvannet og endene fikk så mye havregryn de ville ha, men de var ikkje så opptatt av den lille andungen…De satte den fra seg og den vagget ned til vannet. Ble mye frem og tilbake og til slutt så la den lille på svøm. Var en del måker som nappet i den og de måtte avlede måkene, ja for de spiser jo små andunger! Etter hvert forsvant den inn i sivet og eg sa at nå kan dere ikkje gjør mer, flott innsats, kjør hjem nå.

Kjenner Amira, hadde hun kunnet hadde hun sittet der til hun var 100% sikker på at det var
ei and som kunne være mamma til den lille…

Så sender hun meg et bilde av den lille andungen….så søt, men eg stusset….Måtte google…Mens eg holder på med det ringer Amira – Hun hadde sendt bildet til noen på jobben for å fortelle hva de hadde gjort de 2 siste timene….Der fikk hun svaret: “Det er der er ingen andungen, det er en måkeunge!” Tja, kanskje ikkje så rart at endene egentlig ikkje var så interessert!?? Off, du vet…me måtte jo bare le av heile greie…Hun hadde sett svømmeføttene og med min historie fra tidligere på dagen ferskt i minnet ble da dette en andungen…Skal ikkje være lett, men uansett gjorde de en kjempejobb så får me krysser fingrene for at det tross alt går fint med den lille ♥

MEN, finner du en måkeunge på veien er ikkje det så uvanlig, og man skal ikkje røre. Er den der i mot i fare kan du plukke den opp, sette den på en mark, i et tre e.l Foreldrene finner den om den er i nærheten, andungene kan du som sagt sette ut på en vann med ender og det er gode muligheter for at det går helt fint. Litt trist at det ble en forveksling i dag selv om gjerningen var godt, ja det ble nesten en skikkelig heltedåd til slutt ♥

 

 

 

SNIPP, SNAPP, SNUTE…

 

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

6 kommentarer
    1. Pga uforstand er nok måkeungen død nå. Den er helt avhengig av foreldrene sine for å overleve! Jeg blir så lei meg!!! 😭
      Du oppfordrer folk til å sette måkeunger i trær? De har ingenting i trær å gjøre heller 😥 La måkeungene være i fred, men flytt dem ut av veibanen om nødvendig@

    2. Vel, nå er det da naturforvalteren som sa at man kan sette de I et tre eller ut på ei mark, ikkje eg…

      “Hvis fugleunger mot formodning skal bevege seg inn i trafikkerte gater og veier så kan man selvsagt hjelpe disse i skjul eller sette dem opp i et tre.”

Siste innlegg