Det sunneste Julesnopet!? Ho Ho Ho

 

Det meste av julekaker og snop inneholder en del sukker og ikkje minst smør, nå er det ingen her hjemme som har noe allergier så eg bare baker etter oppskrifta. Når det kommer til Rocky Road som eg syns er skikkelig kjekk
å lage har du jo muligheten til å gjøre den litt sunn…Kommer jo an på da, men me vet jo f.eks at nøtter er bra-
Det sies en neve om dagen er bra, ikkje det? Ja, og ingen har sagt at det er feil med ei rute eller 2 med sjokolade...Ikkje sant? Rocky Road! 🙂 Fortell meg gjerne hva du har i den, kanskje du bruker noe eg ikkje har tenkt på! Da må eg jo prøve, tenker eg skal lage 2 former i år siden nesten halvparten av det eg lager skal gis bort 🙂

 

 

 

 

Tenkte eg skulle vise deg hva eg liker å ha i min Rocky Road,
og det som er gøy er jo den faktisk ikkje er sååå usunn MoHaaa Bare se her:

100 gr Cashenøtter: “En av egenskapene Cashewnøtter har et høyt innhold av enumettet fett som bidrar til å opprettholde normale kolesterolnivåer i blodet”. (Dette er jo supert for meg som faktisk har problem med enten medfødt høyt kolesterol, eller så er det styrt av det lave stoffskiftet mitt/medisiner)

100 gr Mandler: “Mandler har et høyt innhold av umettet fett, kostfiber, vitamin E, riboflavin, kalsium, kalium, magnesium, sink, kopper og fosfor. Mandler er også en kilde til protein, tiamin, niacin, folat og jern. Å erstatte mettet fett med umettet fett i kosten bidrar til å opprettholde normale kolesterolnivåer i blodet”

80 gr Parranøtter: “Paranøttene har et høyt innhold av umettet fett, vitamin E, tiamin, kalium, magnesium, sink, selen, kopper, fosfor og kostfiber. Paranøtter er også en kilde til kalsium og jern. Å erstatte mettet fett med umettet fett i kosten bidrar til å opprettholde normale kolesterolnivåer i blodet.”

100 tørka aprikos: “Aprikos har et lavt innhold av både energi og fett, samt et høyt innhold av vitamin E og kostfiber. Vitamin E bidrar til å beskytte cellene mot oksidativt stress. Kostfiber er gunstig for fordøyelsen.”

80 gr Tranebær (1 pose): “Tranebær er en kilde til vitamin C som styrker immunsystemet og øker opptaket av jern fra andre matvarer. Tranebær har også et høyt kostfiberinnhold som er gunstig for fordøyelsen.”

400 gr Mørk Sjokolade: “Mørk sjokolade hjelper til å bevare arterienes fleksibilitet og elastisitet, og det bidrar også til å forhindre at hvite blodceller fester seg til veggen i blodårene. Både arteriell stivhet og det at hvite blodceller fester seg til blodåreveggene er kjente faktorer som spiller en viktig rolle i utviklingen av åreforkalkning, aterosklerose.”

All infor over her er hentet fra Frukt.no

100 gr Dumle: 474 kcal
100 gr Marshmallows: 379 kcal og 0 gr fett
50 gr Delfiafett: Kokosfett, er vel et av de beste alternativene å bruke
Ca 50 gr Fruktflesk: Egentlig bare sukker hehe

Bortsett fra de 4 siste ingrediensene her som er med å bidra til den “Lovlige” kosen pr uke må eg jo si at denne Rocky Road absolutt er innafor 🙂 Dessuten er alt dette fordelt på ei ganske stor form
og du skal jo bare spise en liten bit…om gangen 🙂

 

 

 

 

Da har du altså oppskriften over her og slik gjør du: Smelt sjokolade og Delfiafett i vannbad. Bare sette det på først av alt og la det står mens du rigger til alt det andre. Klipp Marshmallowsene i 4, del Dumlene i 2, det samme med Paranøttene, grovhakk mandlene og cashenøttene litt, klipp også aprikosene i 4. Tranebærene bare strødde eg over til slutt. Ha alle ingrediensene i ei skål, tøm den smelta sjokoladen over, bland godt. Legg bakepapir i en form (min form er 25 cm X 36 cm) og hell alt over, spre det godt utover, sett formen i kjøleskapet og la den stå til den er stiv og god eller til du gidde skjære den opp. Du skjærer den i biter uansett, ha de på tett boks, eller du kan ta en rødbeteglass og gjøre som me gjorde som barn. Sløyfe på lokket og røde hjerter på glasset!
Dette er en FANTASTISK god og ikkje mins FIN vertinnegave eller Julegave ♥
Det er en gave som vil bli satt pris på maaaange ganger!

Eg har handlet hjem alt eg trenger så kanskje i helga?
Hva med deg, blir du med?

 

 

HUSK Å KOS
DEG OGSÅ!

 

 

 

Juleklem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

2 kommentarer
    1. Kjøper de små marshmallows i farger, Dumle og peanøtter. Så mine er litt enkle. Vanlig melkesjokolade og null delfiafett.

    2. Nam! Dette ser kjempegodt ut! Og så sunt da, gitt. Har aldri laget slikt før, men dette frister! 😀

Siste innlegg