Er det politisk ukorrekt å være homofil!??

Foto: Troms og Finnmark fylkeskommune

Noen ganger må eg bare riste kraftig på hode, gni meg i øynene og lese det eg leste en gang til….
Nei, eg leste overhode ikkje feil! *Rystet*

Saken gjelder sekkene som deles ut til 1.klassingene i Troms og Finnmark. (Les hele saken HER) I følge et styremedlem i Krf er det uhørt at varseltrekanten skal være fargelagt som en Regnbue. Ok…Alle barn som eg kjenner liker regnbuen, omtrent alle små tegner alltid en regnbue på en eller annen måte. Den forbindes med magi, enhjørninger og alt som er magisk og fint. Dette krf-medlemmet mener at skolesekken skal være fri for politiske symboiler!?! Ok…dette “leser” eg som at kjærlighet, samhold og mangfold nå er politisk? Mye mulig det er eg som er totalt på feil jorde!?? Det stilles spørsmål til om det neste blir å klistre logoen til politiske partier på sekken!? Det er vel å ta det vel langt? Ikkje det? En av begrunnelsene er at det er ikkje alle som er enig i det Pride og Fri står for..? Ok..? Da kan jo bare de foreldrene som er homofobe putte sekken lengst bak i skapet?
Problemet løst.

Her syns eg virkelig de tilegner sekken store problemer, problemer over noe som er fint
og som alle burde fått inn med morsmelka: Mangfold og lik kjærlighet for alle!

Siden eg nå er innom R EG N B U E N skal eg også svare min største Homo Favoritt (Utenom mitt eget fam.medlem som er homofil) hva fargene i regnbuen får meg å tenke på
(Ja eg vet Bunny, eg er noooe treg, men det får så være)

 

Rødt: Bortsett fra røde roser og tenker eg også på at røde bukser i NO GO for jenter i muslimske land….

Oransj: Energisk og de obligatoriske oransje blomstene me alltid må ha på terrassen fordi Ali elsker fargen

Gult: Kan det være noe annet enn Solo da? Elsker sitroner og alt som er surt + at gult ER kult!

Grønt: Der er me innom en av mine favorittfarger! + at grønt er rent og fresht!

Turkise: Enda en av mine favorittfarger, ellers ser eg for meg asurblått hav!

Blått: En skyfri himmel og frådene Nordsjø som slår innover jærstrendene sent på høsten!

Lilla: Forbinder det først og fremst med kr.dommen…liker ei heller å pynte med lilla før jul.
Heldigvis har me nå en Bunny som også er lilla.

 

 

Vel, dette ble bare en liten utblåsningen midt i husvasken her i heimen!
Nå skal eg fortsette med filla og Jif`n

 

 

HA EN FORDOMSFRI DAG

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

7 kommentarer
    1. Personlig så synes jeg at det har tatt vel av med pride og flagg, samtidig så mener jeg dette bør være synlig, så jeg er litt splittet til diverse avgjørelser som tas for tiden. For eksempel har Drammen vedtatt å henge opp prideflagg i alle skoler og barnehager. Det blir så overdrevet at folk blir både lei og provoserte, det handler ikke om å være synlig lengre liksom. Når det kommer til denne ryggsekken, helt enig med argumentene dine. Det er vel ingenting barn tegner så mye som regnbuen. Da det ble lockdown kom regnbuen opp i vinduene i alle skoler og barnehager her, en regnbue og teksten «alt blir bra». Tydelig at regnbuen symboliserer noe for barn uten at det har med homofili å gjøre. At KrF bråker er ikke noen bombe, og de synes helt sikkert det er greit om barn går med deres logo på skolesekken eller korset, eller islams måne og stjerne for den saks skyld, dobbeltmoralen lenge leve. Ingen er tvunget til å bruke disse sekkene, men idiotien er overmåls, for ingen snakker om at det er en refleksvest, at budskapet er «senk farten» og kjør forsiktig. Svarene dine viser st du liker hva livet byr på og det som er godt 😜 hehe.. homofavoritt faktisk, du får en klem for den 🥰

      1. Takk skal du ha <3
        Eg tenker bare: "Hva inn i granskauen kan være galt med en liten regnbue på en barneskolesekk gjøre..?" Det er vel strengt tatt større problem å gripe fatt i? 😀
        Syns det er greit at regnbueflagg henger opp i juni, trooor aldri det å være inkludert uansett hva man er blir en "vane" for (eller helt aksepter) folk så det er greit å ha en skikkelig fargerik måned hvor alle kan bli påminnet hvor enn de snur seg. Ellers så håper eg virkelig at de deler ut den sekken akkurat slik den er, er sikkert på at den lyser opp og er trafikksikker også – Som jo er den egentlige grunnen 😀

    2. Vet du, akkurat no er jeg helt uenig med deg i konklusjonen din der du skriver “Ok…? Da er det jo bare for de foreldrene som er homofobe å putte sekken lengst bak i skapet? Problemet løst.

      At alle førsteklassene i Troms og Finnmark får en gratis skolesekk av Fylkeskommunen er vakkert. At en Krf politiker assosierer regnbuefargene med Pride er en annen sak. Hun Krf politikeren sier det er en fin ting ¨lære bort inkludering og mangfold, men mener regnbueflagget er blitt et symbol for Foreningen FRI. En forening som alle mine kjære lesbiske og homofile venner har distansert seg fra. Foreningen FRI har tatt eierskap til Pride-flagget, det har nesten blitt en ekstremistisk organisasjon.

      Så til hvorfor jeg er uenig med deg. Min mening er at vi ikke skal bruke 6 åringer sine skolesekker til verken det ene eller andre budskap, Fylkeskommunen i Troms og Finnmark hadde sikkert bare vakre intensjoner. Gratis, like skolesekker til førsteklassinger er en god ide’. i denne Louis Vuitton verdenen.

      Dette handler ikke om politikk, det handler om barn, barn som har en ekte norsk etnisk bestefar som lever fortsatt med et forvaklet syn om lesbiske og homofile, er gjerne medlem i Partiet De Kristne, eller Demokratene.

      Så handler det om barn som vokser i lavinntektsfamilier, majoriteten der er innvandringsbarn, en gratis skolesekk er gull, barnet selv vet ingenting annet at regnbuens farger er vakre.

      Poenget mitt er, om en ekstrem kristen eller av en annen religion nekter barnet, barnebarnet sitt å bære denne skolesekken på sin første skolevei, blir da en annen skolesekk, valgt, av andre, en unødvendig byrde å bære?

      Er mine tanker 😉

      1. Eg er enig med deg her, fordi uansett er det ungene til syvende og sist det går ut over, men det er kun pga hva en eller flere voksne skulle mene. Om denne sekken går ut til flere innvandrerfamilier er det nok mange sekker som går i retur, dette basert på egne erfaringe når det kommer til islam og homofili. En regnbue står for så mye annet enn kun det, en regnbue står også for håp og fred og det går på kryss av religion. Kunne “de” ikkje bare latt dette vært en regnbue, uten at de måtte påpekt det? Det er f.eks ingen logo til denne regnbuen, så hvem denne regnbuen representerer er det jo ingen som vet? Det må ikkje bli sånn at lille “Ali” eller “Farouk” ikkje kan tegne en regnbue uten å få en ørefik av en eller voksen som mener at homofili er en skam. La eg regnbue være en regnbue på en skolesekk til barn.

        Husker det var en episode på en barselstue da eg fikk vår førstfødte. På veggen inne på sovesalen til de små var det masse barnebilder av diverse dyr, bildene av noen grisunger måtte fjernes etter press fra andre foreldre…

        Men ja, i bunn og grunn hadde det vært bedre om det kanskje bare var en varseltrekant uten noe mer

    3. Da de begynte å dele ut sekkene for mange år siden, handlet det om trafikksikkerhet (neonfarge =førsteklassing, kjør forsiktig). På skolen mine unger gikk på var det hvert år et par unger som heller brukte egen sekk, og det var aldri noe reaksjoner på det. Ungene var sant og si mer opptatt av pennal enn sekk ;).

      Selv er jeg nok litt for naiv, for jeg så ikke prideflagg i det hele tatt. Jeg så regnbuen fra “Alt blir bra” og tenkte at ungene kjenner til den, beskjeden om at alt blir bra og får den som en påminnelse når de starter på skolen. Det er jo skummelt for de fleste å bytte fra barnehage til skole, så da har de jo med en regnbue til trøst -for “Alt blir bra”.

      Ellers må jeg si meg litt enig med Bunny Trash her -det kan bli litt mye innimellom. Jeg bryr meg katta i om folk er homofile eller heterofile, og jeg tenker det selvsagt er på tide å be om unnskyldning for hvordan homofile har blitt og blir behandlet. Problemet slik jeg ser det er bare at det kan gå for langt i motsatt retning nå -der folk rett og slett blir provosert fordi det blir for mye fokus. Ja til parade, flagg og fokus, men det er viktig å finne en balanse midt oppe i det hele. Går det for langt i uansett retning, er vi tilbake til start før vi vet ordet av det.

    4. Heia igjen, en aldri så liten digresjon. Min kommentar til deg handler overhode ikke om lille Ali eller Farouk eller denne myten , eller anekdoten om den lille søte julegrisen som måtte fjernes fra veggen i barnehagen. Mulig du er litt påvirket av din bloggkollega som tilnærmet 100% klarer å flette inn enkelthendelser i sine blogginnlegg,, for å si det forsiktig, veldig sterk muslimfiendtlige budskap, uansett hva blogginnlegget handler om 😉

      Mitt poeng er at 6 åringer skal ikke brukes til et politisk, idealistisk, humanistisk, religiøst budskap kjøpt og betalt av Fylkeskommunen.

      Takke meg til en skolesekk pyntet med en himmel full av stjerner, perlet av deg 😉

      1. Selv om man nevner enkelthendelser betyr det ikkje at det ikkje er utbredt. Eg har vært gift i over 30 år til nå med en muslim og eg har både sett og hørt mye eg ikkje kan si meg enig i 🙂 Er som eg avslutter med, burde nok heller bare vært en vanlig varseltrekant på den sekken, hadde vært enklest sånn, men eg ser ikkje problem med at det er en regnbue. En himmel full av stjerne ja, det hadde vært noe – Siden alle er et barn av regnbuen 😀

Siste innlegg